ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 6 Οχτώβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τα «τιμαλφή» του ελληνικού θεάτρου

Στο Ηρώδειο γιόρτασε το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών την «Ημέρα του Ηθοποιού»

Ο Βασίλης Κολοβός πρόεδρος του ΣΕΗ, με την Αλέκα Παπαρήγα και τον σπουδαίο σκηνοθέτη Αλέξη Σολομό
Ο Βασίλης Κολοβός πρόεδρος του ΣΕΗ, με την Αλέκα Παπαρήγα και τον σπουδαίο σκηνοθέτη Αλέξη Σολομό
Τη Δευτέρα το βράδυ το Ηρώδειο γέμισε, σχεδόν, από «εργάτες» του θεάτρου αλλά και πιστούς θεατρόφιλους, οι οποίοι με την παρουσία τους «επιβράβευσαν» την προσπάθεια του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών να αναβιώσει (πέρσι, μετά από 36 χρόνια διακοπής του) ένα παλιό, ετήσιο θεσμό του, την «Ημέρα του Ηθοποιού».

Η φετινή γιορτή, με αφορμή τα 50χρονα των Επιδαυρίων και του Φεστιβάλ Αθηνών, αφιερώθηκε στην 50χρονη προσφορά των πολλών εκατοντάδων εμφανών και αφανών «εργατών» -μεταφραστών, συνθετών, σκηνοθετών, χορογράφων, σκηνογράφων - ενδυματολόγων, τεχνικών, και βέβαια αμέτρητων ηθοποιών, που δόθηκαν ψυχή τε και σώματι στην υπόθεση της σύγχρονης ερμηνείας του αρχαίου δράματος. Από την κοσμημένη - με κοστούμια από παραστάσεις αρχαίου δράματος (σε σκηνογραφική επιμέλεια Λαλούλας Χρυσικοπούλου και τεχνική επιμέλεια Νόντα Βακαλόπουλο), το άνοιγμα της εκδήλωσης έκανε η ηθοποιός Καίτη Ιμπροχώρη, η οποία, αφού εξέφρασε τη θλίψη του θεάτρου για το θάνατο της Ελένης Χατζηαργύρη και κράτησε μαζί με το κοινό ενός λεπτού σιγή, ανακοίνωσε τα χαιρετιστήρια μηνύματα του υφυπουργού Πολιτισμού, Π. Τατούλη και του προέδρου της ΕΡΤ, Α. Στάγκου.

Ο πρόεδρος του ΣΕΗ Βασίλης Κολοβός, στο σύντομο χαιρετισμό του, καλωσόρισε τους παραβρισκόμενους, ευχαρίστησε ονομαστικά πρόσωπα και φορείς που συνέβαλαν στη φετινή γιορτή και μίλησε για το στόχο του ΣΕΗ, μέσω της «Ημέρας του Ηθοποιού» να βεβαιωθεί ο λαός ότι ο Ελληνας ηθοποιός, εκτός της καλλιτεχνικής προσφοράς του «είναι πάντα παρών στις επάλξεις του λαού, για κοινωνική και εθνική αξιοπρέπεια». Οτι με τη σκηνική πράξη του «δίνει υπόσταση σε ατομικά και συλλογικά οράματα», γίνεται «σηματωρός της διαρκούς αναγέννησης του κόσμου, με επίκεντρο τον άνθρωπο». Ο Β. Κολοβός επισήμανε ότι το αφιέρωμα στα 50χρονα του φεστιβάλ αρχαίου δράματος «υποδεικνύει», κυρίως στους νέους ηθοποιούς που «ματώνουν στα αγκάθια της εμπορευματοποίησης, της προχειρότητας, του εφήμερου» ότι ο «ηθοποιός πρέπει να απαλλαγεί από κάθε "δουλεία" που τον ταπεινώνει, τον γονατίζει, τον εμποδίζει στην εκπλήρωση της αποστολής του». Ο πρόεδρος του ΣΕΗ, αναφερόμενος στις «σαρωτικές επιθέσεις» σε βάρος των ηθοποιών και του σωματείου τους, μεταξύ άλλων, υπογράμμισε: «Χάσαμε κεκτημένα, αλλά αντιστεκόμαστε. Είμαστε πληγωμένοι, αλλά όχι προσκυνημένοι. Το επάγγελμά μας είναι ανοχύρωτο. Η θεατρική παιδεία δεν είναι υποχρεωτική και ανώτατη. Η νέα γενιά ηθοποιών γονατίζεται από τους εμπόρους της νεανικής ευαισθησίας. Μας ρημάζει η ανεργία. Ολα αυτά μας πληγώνουν, αλλά δε μας αποστρατεύουν. Περνάμε στην αντεπίθεση, κόντρα στην αποπνευματικοποίηση, στην αποϊδεολογικοποίηση, στη μιζέρια, στην ανεργία, στην ανασφάλεια. Εχουμε όραμα και πίστη στο λειτούργημά μας».

Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος στο βήμα της εκδήλωσης, με φόντο κοστούμια από παραστάσεις αρχαίου δράματος
Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος στο βήμα της εκδήλωσης, με φόντο κοστούμια από παραστάσεις αρχαίου δράματος
«Απόδειξη» του οραματικού καλλιτεχνικού αγώνα που έδωσαν και πρέπει να συνεχίσουν όλοι οι άνθρωποι του θεάτρου, ήταν το εξαιρετικό αισθητικά, ποιητικά αισθαντικό και υποδειγματικής ιστορικής συμπύκνωσης ντοκιμαντέρ του Νίκου Αντωνάκου για τα 50χρονα του φεστιβάλ αρχαίου δράματος.

Γι' αυτή τη σπουδαία, πολυάνθρωπη «περιπέτεια» της αναβίωσης του αρχαίου δράματος, με πρωτεργάτη τον Θωμά Οικονόμου, μίλησε ο Κώστας Γεωργουσόπουλος. Συνοψίζοντας αυτή την ερμηνευτική «περιπέτεια», ο Κ. Γεωργουσόπουλος τη χαρακτήρισε «μια υπόθεση και ένα στοίχημα να συλλάβουμε τη διάνοια, το ήθος και ύφος των αρχαίων κειμένων» και αναφέρθηκε στις «εποποιίες». Πρώτα της μετάφρασης, που «πρόσφερε στον ηθοποιό τη βάση για την αναβίωση του αρχαίου δράματος». Της μουσικής, της χορογραφίας, με «πρωτεργάτρια» την Κούλα Πράτσικα, η οποία «γέννησε όλους τους μετέπειτα χορογράφους» και της σκηνογραφίας - ενδυματολογίας. Την «εποποιία» των ηθοποιών, οι οποίοι «μύησαν το κοινό στο μεγάλο μέγεθος του τραγικού λόγου. Εκαναν αυτό το θαύμα, αν και χωρίς παιδεία, αφού όπως έλεγε ο Σεφέρης "όλοι οι Ελληνες είμαστε αυτοδίδακτοι"». Τέλος, ο Κ. Γεωργουσόπουλος αναφέρθηκε στην «εποποιία» της σκηνοθεσίας, σημείωσε την παρουσία στην εκδήλωση του «τελευταίου μεγάλου της», του Αλέξη Σολομού, «ο οποίος μας αποκάλυψε τον ζωντανό Αριστοφάνη» και κατέληξε: «Η εποποιία αυτή είναι δημιούργημα μεγάλων ασκητών. Αυτήν την "αγιολογία" του θεάτρου τιμούμε απόψε και υποσχόμαστε ότι τα τιμαλφή που μας παρέδωσαν δε θα τα βρωμίσουμε».

Η γιορτή πλουτίστηκε με αποσπάσματα συνθέσεων (για έντεκα παραστάσεις τραγωδίας και κωμωδίας) των Α. Ευαγγελάτου, Μ. Θεοδωράκη, Θ. Αντωνίου, Π. Κούκου, Στ. Γαζουλέα, Μ. Χατζιδάκι, τα οποία ερμήνευσε η 65μελής Ορχήστρα της ΕΡΤ, με μαέστρο τον Ανδρέα Πυλαρινό, καθώς και με εννέα τραγικούς και έναν κωμικό μονόλογο, τους οποίους - σε σκηνοθετική επιμέλεια του Σπύρου Ευαγγγελάτου, ερμήνευσαν οι: Α. Βαλάκου, Αν. Θεοδωρακόπουλος, Χρ. Καλαβρούζος, Κ. Καστανάς, Φ. Κομνηνού, Ε. Κοταμανίδου, Α. Συνοδινού, Λ. Τασοπούλου, Ν. Τσακίρογλου, Θ. Καρακατσάνης, με «ανταμοιβή» το θερμό χειροκρότημα του κοινού.

Την αξιέπαινη αυτή προσπάθεια του ΣΕΗ τίμησαν η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα και ο Γεράσιμος Αραβανής - μέλος της ΚΕ.


Α. Ε

Μονόδρομος ο αγώνας των συμβασιούχων

Ανακοίνωση της ΚΟΒ Εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού του ΚΚΕ

«Ειρωνικά και τραγικά ηχούν ακόμα στα αυτιά των συμβασιούχων οι προεκλογικές υποσχέσεις της σημερινής κυβέρνησης ότι θα τακτοποιούσε όλους τους συμβασιούχους», σημειώνει η ΚΟΒ υπουργείου Πολιτισμού του ΚΚΕ σε ανακοίνωσή της, με αφορμή το «μπαράζ» απολύσεων στο ΥΠΠΟ.

Καταγγέλλοντας την κυβέρνηση της ΝΔ για τις χιλιάδες απολύσεις στο υπουργείο (θα φτάσουν τις 3.500 μέχρι το τέλος του χρόνου), η Οργάνωση του Κόμματος στο ΥΠΠΟ προσθέτει, μεταξύ άλλων: «ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ κρατούν το μεγαλύτερο τμήμα των συμβασιούχων σε πολιτική ομηρία, καλλιεργώντας φρούδες ελπίδες ότι θετικές λύσεις γι' αυτούς μπορούν να δοθούν είτε μέσα από ντιρεκτίβες της Ευρωπαϊκής Ενωσης (οδηγία 70/99) είτε μέσω νομοσχεδίων και προεδρικών διαταγμάτων, που ακριβώς βασίζονται σε αυτές τις οδηγίες. Για άλλη μια φορά όμως αποκαλύπτεται και ο ρόλος των συμβιβασμένων ηγεσιών των πλειοψηφιών σε ΓΣΕΕ - ΑΔΕΔΥ (ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ, ΣΥΝ), αλλά και σε διάφορες Ομοσπονδίες (ΠΟΕΙΔ, ΠΟΣΥΠΠΟ). Οι ηγεσίες αυτών των παρατάξεων αποδεχόμενες το κριτήριο των λεγόμενων "πάγιων και διαρκών αναγκών" στο σχετικό ΠΔ, προβάλλουν σαν μοναδικό αίτημα την ανανέωση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών που προβλέπει το ΠΔ αυτό, για να κριθεί έτσι ποιος δικαιούται και ποιος όχι τη μετατροπή της σύμβασής του σε αορίστου χρόνου. Οι περισσότεροι με τη διαδικασία αυτή θα μείνουν απ' έξω. Κάνουν πως δεν το καταλαβαίνουν».

Για την ΚΟΒ ΥΠΠΟ, «μόνος δρόμος για τους συμβασιούχους είναι ο συντονισμός, η μαζικοποίηση και η κλιμάκωση του αγώνα τους, διεκδικώντας την άμεση απόσυρση του ΠΔ και την ικανοποίηση του αιτήματος για μόνιμη, σταθερή και πλήρη δικαιωμάτων εργασία για όλους». Καλεί, μεταξύ άλλων, τους εργαζόμενους «να αλλάξουν τους συσχετισμούς στο εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα δυναμώνοντας τις ταξικές ριζοσπαστικές δυνάμεις που εκφράζει το ΠΑΜΕ», καθώς και να συμμετάσχουν στο πανελλαδικό συλλαλητήριο του ΚΚΕ στις 9 Οκτώβρη, στο Πεδίον του Αρεως.

Εξάλλου, οι συμβασιούχοι του ΥΠΠΟ απεργούν εκ νέου σήμερα και αύριο, οπότε θα πραγματοποιήσουν νέα συγκέντρωση έξω από το υπουργείο.

Μαθήματα κεραμικής

Κύκλο μαθημάτων κεραμικής για ενήλικες οργανώνει το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Ο κύκλος περιλαμβάνει 4 δίωρες συναντήσεις στις 3, 10, 17, 24/10, (έναρξη στις 11.00 πμ). Το πρόγραμμα φιλοξενείται στο Τζαμί (Αρεως 1, πλατεία Μοναστηρακίου, απέναντι από το σταθμό του ηλεκτρικού).

Το Τζαμί, ένας από τους τέσσερις εκθεσιακούς χώρους του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, στεγάζει από το 1975 τη Συλλογή Κεραμεικών, δωρεά του καθηγητή Β. Κυριαζόπουλου. Η συλλογή χωρίζεται σε δύο ενότητες: η πρώτη περιλαμβάνει έργα επώνυμων κεραμιστών και ο χαρακτήρας της είναι κυρίως διακοσμητικός. Η δεύτερη περιλαμβάνει χρηστικά αντικείμενα και παρουσιάζεται ακολουθώντας τη γεωγραφική τους προέλευση. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι νέοι που θέλουν να γίνουν κεραμίστες μαθαίνουν να δίνουν σχήμα στην άμορφη μάζα, δημιουργώντας δικά τους έργα.

Πληροφορίες - δηλώσεις συμμετοχής στο τηλ.: 210.3239.813, 210.3223.368.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ