ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 14 Ιούλη 1998
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Αποφάσεις προστασίας του Αδριάνειου Υδραγωγείου

Το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο με δύο αποφάσεις ανέστειλε την εκτέλεση έργων στο χώρο γύρω από το Αδριάνειο Υδραγωγείο, κατά μήκος του Ποδονίφτη και στο λόφο της Αγίας Ολγας

Φραγμό στα σχέδια του δημάρχου της Νέας Ιωνίας Π. Μπουρδούκου, που απειλούν με καταστροφή το διασωθέν τμήμα του Αδριάνειου Υδραγωγείου και την αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος στο λόφο της Αγίας Ολγας βάζει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

Το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο με δύο αποφάσεις 351 και 352/1998 ανέστειλε τις αποφάσεις της διοίκησης για εκτέλεση έργων στο χώρο γύρω από το Αδριάνειο Υδραγωγείο κατά μήκος του Ποδονίφτη στη Νέα Ιωνία και επεμβάσεις στο λόφο της "Αγίας Ολγας". Οι σημαντικές αυτές αποφάσεις του δικαστηρίου αποτελούν χαστούκι τόσο στα καταστροφικά σχέδια του δημάρχου Π. Μπουρδούκου όσο και στην ανευθυνότητα που επέδειξε το υπουργείο Πολιτισμού. Το ΣτΕ επισημαίνει ότι τα σχεδιαζόμενα έργα αποτελούν επέμβαση σε αρχαιολογικό χώρο και ότι πρόκειται για χρήσεις μη συμβατές προς τη φύση του μνημείου. Στην ίδια απόφαση αναφέρεται ότι υπάρχει κίνδυνος "να επέλθει σοβαρή αλλοίωση του φυσικού ανάγλυφου μνημείου που θα είναι δυσχερώς επανορθώσιμη" σε περίπτωση που και κατά τη συζήτηση της κύριας προσφυγής υπάρξει παρόμοια απόφαση από το δικαστήριο.

Την προσφυγή στο ΣτΕ είχε κάνει ο Σύλλογος "Φίλοι του Δάσους" των παρακείμενων δήμων Ν. Ιωνίας, Ν. Φιλαδέλφειας και Ν. Χαλκηδόνας.

Ο δήμαρχος της Νέας Ιωνίας με πρόσχημα διάφορα έργα αμφιβόλου ποιότητας και αισθητικής, όπως διάνοιξη πολύπλοκων δρομίσκων, δημιουργία τεχνικής λίμνης, κατασκευή μικρού θεάτρου από σκυρόδεμα κλπ., ουσιαστικά προχωρεί στην καταστροφή αρχαιολογικών μνημείων και αναδασωτέων εκτάσεων.

Αρκεί να αναφέρουμε ότι ο χώρος γύρω από το Αδριάνειο Υδραγωγείο, που είναι σημαντικότατο μνημείο της ρωμαϊκής εποχής, έχει κηρυχτεί αρχαιολογικός χώρος και διατηρητέο μνημείο από το 1961. Επίσης, ο λόφος της Αγίας Ολγας είναι δασική και αναδασωτέα έκταση, όπως προκύπτει από διατάγματα του 1915 και 1934.

Η δημοτική αρχή της Νέας Ιωνίας έχει αρχίσει το καταστρεπτικό της έργο και οι μπουλντόζες της έχουν ήδη κακοποιήσει βάναυσα τον αρχαιολογικό και δασικό χώρο του λόφου της Αγίας Ολγας. Μεγάλες είναι και οι ευθύνες του υπουργείου Πολιτισμού, που όχι μόνο δεν προέβη στις απαραίτητες στερεωτικές και αναστηλωτικές εργασίες που απαιτούνται για τη διατήρηση του Αδριάνειου Υδραγωγείου, αλλά αντίθετα έδωσε το "πράσινο φως" στο δήμαρχο να κάνει... λίμνες με φυτοφάγα ψάρια γύρω από το αρχαίο μνημείο.

Δημοτική αρχή και υπουργείο Πολιτισμού αγνοούν προκλητικά το γεγονός ότι η αύξηση της υγρασίας θα επιταχύνει τη φθορά του μνημείου, όπως επισημαίνουν όλοι οι επιστημονικοί φορείς.

Ενδεικτικά, μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου μεταξύ άλλων αναφέρει: "Τα δομικά υλικά του μνημείου φαίνονται να έχουν υποστεί μεγάλες φθορές. Η μόνιμη βύθιση του ενός πεσσού του Αδριάνειου Υδραγωγείου μέσα στο νερό της λίμνης και η αύξηση της υγρασίας στην υπόλοιπη επιφάνεια, λόγω και τριχοειδούς αναρρίχησης θα επιταχύνει τη φθορά του. Το ίδιο θα συμβεί, λόγω αυξημένης υγρασίας, και με τον πεσσό που εφάπτεται του τοπικού ορίου της λίμνης. Η αυξημένη υγρασία θα επιταχύνει βέβαια τη φθορά και των γειτονικών πεσσών".

Στο λόφο αυτό έχει εντοπιστεί τμήμα του ρωμαϊκού αγωγού λαξευμένο στο βράχο και απαιτείται να ολοκληρωθεί η αρχαιολογική έρευνα, η οποία πιθανότατα, όπως επισημαίνουν οι οικολογικές οργανώσεις της περιοχής, θα φέρει στο φως σημαντικότατα ευρήματα.

Αντί αυτού και χωρίς την παρουσία αρχαιολόγων έγιναν εκβραχισμοί και κόπηκαν δέντρα προκειμένου να ανοιχτεί ο δρόμος προς την κορυφή του λόφου. Εξάλλου, δεν είναι η πρώτη φορά που γίνονται τέτοιες βάρβαρες επεμβάσεις στην περιοχή. Στο πρόσφατο παρελθόν ο χώρος γύρω από το μνημείο κακοποιήθηκε με επιχωματώσεις, κατασκευή θεάτρου από μπετόν και εκσκαφές δίπλα ακριβώς στο μνημείο.

Γ. Γ.

Κρουαζιέρες

Κυριακή πρωί στο λιμάνι του Πειραιά. Τα πλοία σφυρίζουν και ετοιμάζονται να σαλπάρουν για τα νησιά του Αργοσαρωνικού. Πλήθος κόσμου πάνω στα άσπρα καράβια, πλήθος και στην αποβάθρα. Με τα σακίδια και τα σλίπινγκ μπαγκ στους ώμους και τη χαρά του ταξιδιού ζωγραφισμένη στα πρόσωπα.

Κυριακή πρωί στο λιμάνι του Πειραιά. Εικόνες όμοιες με εκείνες, όταν προ ετών ξεκινούσε το σκάφος "Ελλάς" για να πλεύσει στους κόλπους της "Ενωμένης". Ευάριθμοι... πράκτορες είχαν διαφημίσει το ταξίδι ως κρουαζιέρα αναψυχής. "Πράσινοι" και "μπλε" κεκράκτες είχαν γανώσει τ' αυτιά και το μυαλό των πολιτών, βοηθούμενοι στην προπαγάνδα τους από ποικίλους "κολαούζους". Και πολλοί πίστευαν τους "πράκτορες" και ξεκίνησαν χαρούμενοι για τον "παράδεισο", που τους είχαν υποσχεθεί. Μόλις άρχισε όμως το ταξίδι, κατάλαβαν οι αφελείς ότι τους είχαν φορτώσει σε... σκυλοπνίχτη και όχι σε κρουαζιερόπλοιο. Και ότι στα... παλούκια τους οδηγούσαν οι διοργανωτές του ταξιδιού, αντί των θελκτικών τόπων, που "έδειχναν" στα σχετικά διαφημιστικά φυλλάδιά τους.

Οι πρώτες διαμαρτυρίες άρχισαν, όπως είπα, μόλις το "Ελλάς" σήκωσε άγκυρες για Μάαστριχτ, Αμστερνταμ κλπ. Ενώ, τώρα, που η... κρουαζιέρα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη όλοι οι επιβάτες - πλην των Κροίσων πρώτης θέσης- φωνάζουν ότι καλύτερα θα ήταν να είχαν κόψει το χέρι τους, παρά που έκοψαν, σαν χαζοί, εισιτήριο γι' αυτό το ταξίδι!

Ακούγοντας, λοιπόν, τις οιμωγές αυτών των ανθρώπων θλίβομαι βαθιά. Αλλά ταυτόχρονα αισθάνομαι και μια κρυφή ικανοποίηση που αντέδρασα σθεναρά, όταν η γυναίκα μου, τότε, μου έλεγε να πάρουμε και εμείς μέρος σ' αυτό το "τουρ".

- Θανάση, γιατί δεν ανεβαίνουμε κι εμείς στο πλοίο;

- Γιατί, ρε γυναίκα, δε μου αρέσει καθόλου η κωπηλασία.

- Μη χειρότερα! Και ποιος σου είπε ότι θα μας βάλουν να τραβάμε κουπί;

- Αχ, καλή μου. Τι νομίζεις ότι θα σου πουν την αλήθεια αυτοί που σε προσκαλούν στην Ευρώπη; Για να σε ξεγελάσουν τώρα σου υπόσχονται ζωή χαρισάμενη, αλλά μόλις αρχίσει το ταξίδι θα σε κατεβάσουν κάτω στους πάγκους και βίρα κουπί!

- Μα, με κρουαζιερόπλοιο θα γίνει το ταξίδι, Θανάση, και όχι με γαλέρα...

- Ετσι νομίζεις, φουκαριάρα μου. Και θα καταλάβεις ότι πρόκειται για γαλέρα, όταν δεις, μόλις ξεκινήσει το πλοίο, να διαχωρίζουν τους επιβάτες σε αφεντάδες και σε σκλάβους. Τους πρώτους θα τους οδηγήσουν στο σαλόνι, να τρώνε και να πίνουν, και όλους τους άλλους θα τους ρίξουν στ' αμπάρια, όπου θα τους δέσουν με το λουρί της λιτότητας και συνεχώς θα τους... Μααστριχώνουν. Αμέ!

Κυριακή πρωί, ώρα 10 στο λιμάνι του Πειραιά. Τα πλοία έφυγαν όλα και μείναμε στην αποβάθρα εγώ και κάποιοι άλλοι αταξίδευτοι. Οπως και τότε που, όταν σαλπάριζε το "Ελλάς", μείναμε αρκετοί στη στεριά. Οχι πως γλιτώσαμε, βέβαια, τα δεινά αυτής της περιπέτειας, αλλά τουλάχιστον δεν πέσαμε και οικειοθελώς στα δόντια των "καρχαριών". Των "καρχαριών" που ακολουθούν το σκάφος στην πορεία του και αρπάζουν συνεχώς εταιρίες, τράπεζες και ό,τι άλλο πετούν ως... "σαβούρα" οι κυβερνήτες του "Ελλάς". Και να ήταν μόνο αυτό; Τα κήτη ορμούν και στους άτυχους επιβάτες και τους "τρώνε" τα μικρομάγαζά τους, το ωράριό τους, την ασφάλισή τους, όλα τα κεκτημένα τους. Και το εφιαλτικό ταξίδι συνεχίζεται. Το αμπάρι του σκάφους όμως, όπου έχουν στοιβάξει τους σκλάβους, βράζει πλέον σαν καζάνι. Ας το 'χουν αυτό υπόψη τους οι κυβερνήτες του "Ελλάς". Και οι "σκύλοι" που ακολουθούν το σκάφος...

Τάσος ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ

Η δημοτική αρχή της Νέας Ιωνίας προχώρησε ήδη στο καταστροφικό της έργο στο λόφο της Αγίας Ολγας

Τμήμα του Αδριάνειου Υδραγωγείου



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ