ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Γενάρη 2010
Σελ. /32

Παπαγεωργίου Βασίλης

Γιατί να πετύχει το «Πρόγραμμα Σταθερότητας»;;;

****

Για να πετύχουν οι μεγαλοαρπαχτές από τη φορολογία;;;

****

Για να πετύχουν οι αντιδραστικές ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις, στο Ασφαλιστικό, τους μισθούς των τηλέπαθων;;;

****

Για να μη μείνει τίποτα όρθιο στην Παιδεία, Υγεία, Πρόνοια;;;

****

Για να πολλαπλασιαστεί η κερδοφορία του κεφαλαίου;;;

****

Και όταν περάσουν τα τρία χρόνια αυτά όλα τα μέτρα όχι μόνο να έχουν γίνει μόνιμα αλλά να τους φαίνονται λίγα και να θέλουν περισσότερα;;;

****

'Η πρόκειται ποτέ να χορτάσει το κεφάλαιο;;;

****

'Η μήπως ο τηλέπαθος δεν έχει προηγούμενη πείρα από τέτοιες «ειδικές περιόδους» και τι έγινε όταν πέρασαν;;;

****

Γι' αυτό πρέπει να αποτύχει...

****

Να μη γίνει το χατίρι του κεφαλαίου ό,τι και να λένε οι TV...

****

Ο αγώνας των αγροτών δεν είναι μόνο δικός τους...

****

Αφορά άμεσα τη διατροφή όλων των τηλέπαθων...

****

Επαγρύπνηση γιατί οι TV θ' αρχίσουν περί «ελεύθερης κυκλοφορίας» κ.ά...

****

Αυτοί οι πάνοπλοι πεζοναύτες των ΗΠΑ που είδαμε στις TV να πηγαίνουν κατά χιλιάδες στην Αϊτή τι «βοήθεια» ακριβώς πάνε να προσφέρουν στους δυστυχισμένους;;;

****

Φυσικά ο τηλέπαθος θυμάται καλά πως οι ΗΠΑ άφηναν τους δικούς τους στη Νέα Ορλεάνη να λιμοκτονούν και να πεθαίνουν...

****

Αρα μόνο για καλό δεν πηγαίνουν εκεί οι πάνοπλοι...

****

Ακούς εκεί, να χορτάσει το κεφάλαιο...


Παπαγεωργίου Βασίλης


ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Ο θεός Εγκέλαδος

Ποιος είναι ο φονιάς; Να ένα καλό ερώτημα. Για παράδειγμα, γίνεται ένας τεράστιος σεισμός - όπως αυτός στην Αϊτή - και σκοτώνονται με τον πιο άθλιο τρόπο, σα ζώα, δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι. Αλλά, για να μην πηγαίνουμε μακριά. Το Σεπτέμβρη του 1999, σε έναν άλλο σεισμό, αυτόν της Αθήνας, πάνω από 200 άνθρωποι σκοτώνονται. Εργοστάσια ολόκληρα «κατεδαφίζονται» απ' τον Εγκέλαδο και στα ερείπιά τους βρίσκουν φριχτό θάνατο οι εργάτες τους. Από θαύμα δεν υπάρχουν περισσότεροι νεκροί, μιας και τα σχολεία ήταν ακόμη κλειστά.

Με μια πρώτη ματιά, φονιάς είναι η φύση, τις δυνάμεις της οποίας ο άνθρωπος δεν έχει καταφέρει ακόμη να ελέγξει. Είναι αλήθεια. Πολλές δυνάμεις της φύσης ο άνθρωπος έχει καταφέρει να τις δαμάσει, να τις βάλει υπό τον έλεγχό του και τώρα υπηρετούν τις δικές του ανάγκες. Οπως, για παράδειγμα, την τρομερή δύναμη του ηλεκτρισμού. Ο άνθρωπος φυλάκισε τον ηλεκτρισμό σε ένα κουτάκι που, πατώντας το, ανάβει το φως και μετατρέπει τη νύχτα σε ...μέρα. Ομως, το σεισμό, και παρά τα άλματα της επιστήμης και της τεχνικής, ακόμη δεν μπορεί να τον προβλέψει. Το φαινόμενο δεν έχει εξηγηθεί στην ολότητά του και η πρόβλεψη είναι αδύνατη, τουλάχιστον μέχρι αυτή τη στιγμή.

Τι γίνεται, λοιπόν, σε αυτή την περίπτωση; Ο άνθρωπος μένει έρμαιο της φύσης; Γυρίζει, μήπως, για μια στιγμή στην ίδια εκείνη ιστορική περίοδο κατά την οποία φοβόταν τον κεραυνό και νόμιζε πως ο ήλιος είναι θεός; Μήπως για εκείνα τα λίγα δευτερόλεπτα του απρόβλεπτου - κατά τ' άλλα - σεισμού, ο άνθρωπος πρέπει να προσεύχεται στο θεό Εγκέλαδο για τη σωτηρία του; Κι αν πάμε ένα βήμα παραπέρα, η ερώτηση αλλάζει: Είναι πάντα βέβαιο πως θα έχουμε νεκρούς στους σεισμούς; Αραγε, μπορεί ο άνθρωπος σε έναν ισχυρότατο - και απρόβλεπτο - σεισμό να ελαχιστοποιήσει, έως και να εκμηδενίσει, αυτούς που χάνονται;

Υπάρχει, όμως, μια διαφορά ανάμεσα στον άνθρωπο και το ζώο, μια διαφορά που του επιτρέπει να κάνει κάτι παραπάνω απ' την προσευχή του. Κι αυτό είναι πως μαθαίνει από τη συλλογική του πείρα. Γνωρίζει. Αντιλαμβάνεται πως μετά από κάθε σεισμό υπάρχουν καταστροφές και - με συνεπαγωγή - πως όσο μεγαλύτερος ο σεισμός, τόσο μεγαλύτερες οι καταστροφές.

Ελα, όμως, που δεν είναι έτσι! Που και στην περίπτωση του σεισμού, όπως και στη ζωή, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Διότι ο ίδιος σεισμός θα είχε λιγότερα ή και καθόλου θύματα αν γινόταν, π.χ., στο Τόκιο ή στη σοσιαλιστική Κούβα απ' ό,τι στο Πορτ-Ο-Πρενς. Κι αυτό καθόλου παράδοξο δεν είναι. Διότι στο Τόκιο ή στην πρωτεύουσα κάποιας άλλης ανεπτυγμένης καπιταλιστικής χώρας τα υλικά κατασκευής είναι καλύτερα απ' αυτά που χρησιμοποιούνται στην πιο φτωχή χώρα του Δυτικού Ημισφαιρίου. Οι εικόνες, λοιπόν, «Βιβλικής καταστροφής» (που τόσο συχνά ακούμε στις ειδήσεις) δεν οφείλονται ούτε στη Βίβλο, ούτε στο θεό Εγκέλαδο, ούτε σε οποιονδήποτε θεό που μας τιμώρησε (καθόλου τυχαία άλλωστε η χρήση αυτής της φράσης που παραπέμπει ευθέως στην αδυναμία του ανθρώπου). Είναι αποτέλεσμα ανθρώπινο. Μιας κοινωνίας, που στο όνομα της «ανάπτυξης» και του «κέρδους», στο όνομα του χρήματος, θυσιάζει τα «τέκνα» της στο βωμό του θεού της. Του χρήματος. Το ζήτημα, λοιπόν, δεν είναι ποιος είναι ο φονιάς, αλλά πόσο θα τον ανεχόμαστε...


Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ