ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 17 Γενάρη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΙΤΑΛΙΑ - ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΟΥ ΣΕ ΥΦΑΛΟ
Αλλο ένα ναυάγιο - έγκλημα
  • Η εκμετάλλευση της κρουαζιέρας όπως την θέλει το εφοπλιστικό κεφάλαιο σημαίνει ένα πραγματικό γκέτο για τους εργαζόμενους και θέτει σε κίνδυνο επιβάτες και περιβάλλον
  • Εξι νεκροί και 16 αγνοούμενοι ο μέχρι τώρα απολογισμός

Το βυθισμένο πλοίο στις ακτές της περιοχής της Τοσκάνης
Το βυθισμένο πλοίο στις ακτές της περιοχής της Τοσκάνης
«Αριθμός πληρώματος και εθνικότητα: 1.068 Διεθνείς»! Αυτό είναι ένα από τα «στοιχεία πλοίου» για το κρουαζιερόπλοιο «COSTA CONCORDIA», που είναι καταχωρημένο στις τουριστικές ιστοσελίδες που το διαφήμιζαν, πλοίου που από τη νύχτα της περασμένης Παρασκευής έχει μετατραπεί σε «πλωτό φέρετρο» για τουλάχιστον έξι ανθρώπους ενώ ακόμα 16 αγνοούνται. Το υπερπολυτελές πλοίο που έπλεε πολύ κοντά στην ακτή του νησιού Τζίλιο κοντά στην Τοσκάνη της Ιταλίας (για να έχουν θέα οι επιβάτες όπως συνηθίζεται) προσέκρουσε σε ύφαλο, που του προκάλεσε ένα τεράστιο ρήγμα μήκους 50 (από τα συνολικά 290 μέτρα του σκάφους). Αποτέλεσμα ήταν το πλοίο να πλημμυρίσει νερά ενώ παρά τον τεράστιο θόρυβο από την κρούση, για αρκετές ώρες το πλήρωμα δεν ήταν σε θέση να δώσει ολοκληρωμένες οδηγίες για την εκκένωση του πλοίου.

Τρεις μέρες μετά το ναυάγιο αρχίζουν να εξανεμίζονται οι ελπίδες για την ανεύρεση των αγνοούμενων ενώ ενισχύονται οι φόβοι για οικολογική καταστροφή καθώς το κρουαζιερόπλοιο έφερε 2.380 τόνους καυσίμων και σιγά σιγά από το σημείο που έχει γείρει πάνω στο βράχο, αρχίζει να βυθίζεται.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έδωσε με αρκετή καθυστέρηση η ιδιοκτήτρια εταιρεία, το πλοίο μετέφερε 3.216 επιβάτες (τουρίστες από τη Βρετανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ και άλλες χώρες, ανάμεσά τους και τρεις Ελληνες που είναι καλά στην υγεία τους) σε κυκλική κρουαζιέρα από την Ιταλία, στην Γαλλία, Ισπανία και επιστροφή στην Ιταλία, και 1.013 μέλη «διεθνούς» πληρώματος. Αξιοσημείωτο επίσης είναι το γεγονός πως στο ίδιο πλοίο είχε σημειωθεί ρήγμα στην μάσκα του (την πλευρική επιφάνεια των εξάλων προς την πλώρη που καμπυλώνει) στις 22 Νοέμβρη του 2008 στο Παλέρμο όταν προσέκρουσε στο λιμάνι κατά τη διάρκεια καταιγίδας.

Το βολικό «ανθρώπινο λάθος»

Οι αρχές και η εταιρεία έριξαν αμέσως τις ευθύνες της τραγωδίας στον καπετάνιο Φρανσέσκο Σετίνο, υποστηρίζοντας ότι «έκανε λάθος εκτίμηση και αυτό είχε τραγικές συνέπειες», ενώ ανέφερε πως «η πορεία που ακολουθούσε το πλοίο ήταν πολύ κοντά στην ακτογραμμή» (οι πληροφορίες λένε ότι ήταν 4 ναυτικά μίλια εκτός πορείας), ενέργεια που λέει η εταιρεία «εν μέρει συνηθίζεται και από άλλα κρουαζιερόπλοια που περνούν στην περιοχή». Στην ανακοίνωση τονίζεται πως ο πλοίαρχος δεν τήρησε τις διαδικασίες που έχει υιοθετήσει η εταιρεία για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, ενώ το Σάββατο οι αρχές προχώρησαν στη σύλληψή του. Ο πλοίαρχος ισχυρίζεται ότι δεν υπήρχε χαρτογραφημένος ο ύφαλος που προσέκρουσε το πλοίο ενώ μαρτυρίες διασωθέντων αναφέρουν πως στην όλη διαδικασία το πλήρωμα φαινόταν να μη γνωρίζει τι ακριβώς έπρεπε να πράξει, πως επικρατούσαν σκηνές πανικού και συνωστισμού. Και όλα αυτά σε ένα ουσιαστικά ...«μεγάλο χωριό» 4.000 ανθρώπων, που αν μη τι άλλο πρέπει να υπάρχει οργανωμένο σχέδιο σε περίπτωση εκκένωσης έκτακτης ανάγκης.

Σύγχρονα δουλεμπορικά που προσφέρουν ...αμύθητα κέρδη στο κεφάλαιο

Αυτό που αναδεικνύεται και από την συγκεκριμένη ναυτική τραγωδία, είναι ότι η ανθρώπινη ζωή για το κεφάλαιο έχει ελάχιστη σημασία. Για το συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο «COSTA CONCORDIA», όπως και για τα άλλα του είδους, ο χαρακτηρισμός «διεθνές» πλήρωμα είναι η επιβεβαίωση ότι πρόκειται για πλωτά εργασιακά γκέτο. Ανάλογου τύπου ήταν το κρουαζιερόπλοιο «SEA DIAMOND» που από τον Απρίλη του 2007 βρίσκεται στον πάτο της θάλασσας της Σαντορίνης, εξακολουθώντας να βρωμίζει την θαλάσσια περιοχή, του οποίου η συντριπτική πλειοψηφία των μελών του πληρώματος και συγκεκριμένα 217 ναυτεργάτες ήταν «διεθνείς» και κυρίως από Νεπάλ και Βιρμανία.

Ανάλογη «σύνθεση» πληρώματος είχε και το κρουαζιερόπλοιο «ZENITH», με 613 «διεθνείς» ναυτεργάτες από 27 εθνικότητες, το οποίο ήταν και ο «πιλότος» για να εφαρμοστεί από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, η πλήρης άρση του καμποτάζ, δηλαδή η «ελευθερία δράσης του εφοπλιστικού κεφαλαίου» στην κρουαζιέρα το καλοκαίρι του 2010, σύμφωνα με τον κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με αποτέλεσμα να «εξαφανιστούν» από τα κρουαζιερόπλοια οι ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα.

Αυτού του «είδους» η σύνθεση πληρώματος, όπως έχει επισημανθεί κατ' επανάληψη από τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία, πλήττει την ασφάλεια του πλοίου και την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Τα διεθνή πληρώματα, είναι πληρώματα «βαβέλ», όπου η πλειοψηφία των ναυτεργατών αν όχι όλοι είναι θύματα του διεθνούς δουλεμπορίου, είτε πληρώνονται με βάση τους μισθούς της χώρας προέλευσης. Είναι χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα, κοινωνική ασφάλιση, συνδικαλιστική εκπροσώπηση με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διαμαρτυρηθούν για εξαντλητικά ωράρια, με ναυτικά πιστοποιητικά που είναι άγνωστο αν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Σε κατάσταση ανάγκης η έλλειψη εκπαίδευσης, κοινής γλώσσας και επικοινωνίας, πλήττουν καίρια τις συνθήκες ασφαλείας. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το τελευταίο ναυάγιο:

  • Το πρώτο στοιχείο που αναδείχθηκε ήταν η «κατάσταση χάους» στην διαδικασία εγκατάλειψης πλοίου και στη χρήση των σωστικών μέσων που είναι άγνωστο και αν επαρκούσαν. Ακριβώς η ίδια κατάσταση είχε επικρατήσει και στο ναυάγιο του «SEA DIAMOND».
  • Το ναυάγιο του «COSTA CONCORDIA», που έρχεται να καταγραφεί ως μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες σε επιβατηγά μαζί με το «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», αλλά και το κρουαζιερόπλοιο «SEA DIAMOND» στην Αν. Μεσόγειο, δείχνει ότι η πολιτική ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του εφοπλιστικού κεφαλαίου μετατρέπει τα καράβια σε «παγίδες θανάτου» και απειλεί ευθέως πλήρωμα, επιβάτες και περιβάλλον. Αυτό το καθεστώς της μαύρης ανασφάλιστης εργασίας επιδιώκουν και οι Ελληνες εφοπλιστές να επικρατήσει και σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.
  • Το «COSTA CONCORDIA» ανήκει στην ιταλική εταιρία COSTA CRUISES, θυγατρική του αμερικανικού μονοπωλιακού «θηρίου» CARNIVAL με περισσότερα από 100 πλοία, της οποίας η κερδοφορία στηρίζεται ακριβώς στα «διεθνή πληρώματα», δηλαδή στην πάμφθηνη εργατική δύναμη. Για ένα τέτοιο πλοίο πανηγύριζαν πρόσφατα στον Πειραιά, οι υπουργοί του μαύρου μετώπου. Το μονοπωλιακό μεγαθήριο από το καλοκαίρι του 2012 θα δρομολογήσει πλοίο από το Ηράκλειο της Κρήτης για κυκλική κρουαζιέρα.

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Γιατί ανησυχεί ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ;

«Φοβάστε κοινωνική αναταραχή με απρόβλεπτες συνέπειες;», ρωτάει ο δημοσιογράφος του ρ/σ «9,84» τον επικεφαλής του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα, και εκείνος απαντάει: «Ηδη υπάρχει κοινωνική αναταραχή. Ο κόσμος βρίσκεται σε κατάσταση θυμού, οργής και απελπισίας. Και η απελπισία είναι πολύ κακός σύμβουλος. Μη βλέπετε ότι δεν υπάρχει μια μαζική αντίδραση σε όλα αυτά. Αν το δει κανείς κατά τόπους, σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας, σε εργασιακούς χώρους αυτά τα ξεσπάσματα είναι ορατά. Και βεβαίως φοβόμαστε και έχουμε δηλώσει δημόσια αυτήν την ανησυχία. Πρέπει να υπάρξουν εξελίξεις δημοκρατικών διαδικασιών, δηλαδή εκλογές γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Ο άλλος τρόπος είναι να πείσουμε τους πολίτες ότι το 2012 η λύση είναι να πηγαίνουμε να καταλαμβάνουμε τα χειμερινά ανάκτορα. Αν δεν υπάρξουν γρήγορα εκλογές, φοβάμαι ότι τα πράγματα θα είναι εκτός ελέγχου». Το Δεκέμβρη του 2008, ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ μιλούσε για «εξέγερση» και βάφτιζε «κίνημα» την κουκούλα και το σπάσιμο της βιτρίνας. Τους «αγανακτισμένους» και τις «πλατείες» τούς αποθέωνε ως το κίνημα των κινημάτων. Τι πολιτική διέξοδο έδινε; Να φύγει η κυβέρνηση του μνημονίου. Και τώρα επίσης μιλά για αγώνες. Αλλά ως το επίπεδο μιας αντιμνημονιακής ή «αριστερής» κυβέρνησης που θα παζαρέψει καλύτερα το χρέος, θα κάνει αναδιανομή εισοδήματος. Μια κυβέρνηση που θα διαχειριστεί τον καπιταλισμό έτσι ώστε και τα μονοπώλια να κερδοφορούν και ο λαός να είναι χορτάτος. Και εντός της ΕΕ και της Ευρωζώνης. Δηλαδή κάτι το απραγματοποίητο. Τι άλλο λέει ο Τσίπρας; Οτι υπάρχει «κοινωνική αναταραχή», η οποία μπορεί να κορυφωθεί. Πού την εντοπίζει; Μεταξύ άλλων, στους εργασιακούς χώρους. Δηλαδή εκεί, όπου, με την καθοριστική συμβολή του ΠΑΜΕ, οργανώνονται κλιμακούμενες αντιστάσεις στην πολιτική της εργοδοσίας και των κομμάτων της. Δηλώνει, μάλιστα, ευθαρσώς ότι αυτή η «αναταραχή» τον ανησυχεί και ζητάει εκλογές πριν τα πράγματα γίνουν «εκτός ελέγχου». Είναι γνωστός ο καημός του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ για την «κοινωνική συνοχή», την ταξική δηλαδή συνεργασία σε συνθήκες όξυνσης του πολέμου ενάντια στο λαό. Φαίνεται, όμως, ότι όσο τα αδιέξοδα βαθαίνουν για το αστικό σύστημα, τόσο ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ πασχίζει να το σώσει.

***

Ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ ανησυχεί για την οργανωμένη πάλη των εργαζόμενων και του λαού στους εργασιακούς χώρους και στις γειτονιές και προειδοποιεί τα αστικά κόμματα να προχωρήσουν σε εκλογές. Οχι, βέβαια, για να αξιοποιήσει ο λαός την ψήφο του σαν εργαλείο που θα βοηθήσει την οργανωμένη πάλη του (την «αναταραχή» που λέει ο Τσίπρας...), αλλά σαν βαλβίδα εκτόνωσης, πριν αυτή η πάλη πάρει πιο γενικευμένα και ριζοσπαστικά χαρακτηριστικά. Λέει και κάτι άλλο ο Τσίπρας. Οτι οι εκλογές είναι η μόνη δημοκρατική διέξοδος, τώρα που κλιμακώνεται η λαϊκή πάλη, η οποία, συνεπαγωγικά, κάθε άλλο παρά δημοκρατική είναι. Φοβάται το λαό σε ρόλο πρωταγωνιστή των εξελίξεων, με οργάνωση στους τόπους δουλειάς και δεν το κρύβει. Ενα τέτοιο κίνημα, με γερά ποδάρια στα εργοστάσια και αλλού, αποφασισμένο να πολεμήσει τα βάρβαρα μέτρα, παλεύοντας για τον άλλο δρόμο ανάπτυξης, είναι ο καλύτερος εγγυητής των δημοκρατικών εξελίξεων, γιατί αντικειμενικά εκφράζει τα πραγματικά συμφέροντα της συντριπτικής πλειοψηφίας του λαού. Ταυτόχρονα, ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να καλλιεργήσει αυταπάτες ότι η αλλαγή για το λαό σε όφελός του μπορεί να έρθει μέσα από εκλογές. Μέσα, δηλαδή, από αλλαγή κυβέρνησης και όχι αλλαγή τάξης στην εξουσία, την οποία ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ, όπως και όλα τα αστικά κόμματα, την εχθρεύεται και την πολεμά. Ζητάει να παίξει ο ίδιος αναβαθμισμένο ρόλο στη διαχείριση υπέρ του κεφαλαίου, με «προοδευτική» τάχα κυβέρνηση και πλασάρει σαν δήθεν «φιλολαϊκές» τις ίδιες προτάσεις που διακινούν μερίδες της πλουτοκρατίας, στην Ελλάδα και την ΕΕ.

***

Στο διά ταύτα, ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ λέει ότι, στις σημερινές συνθήκες, η διέξοδος πρέπει να δοθεί με πολιτικές διεργασίες εντός του αστικού συστήματος, δηλαδή με την αναμόρφωσή του, και όχι με «κατάληψη των χειμερινών ανακτόρων», όπως ειρωνικά αναφέρεται στη θέση του ΚΚΕ για ανατροπή της αστικής εξουσίας, για εργατική, λαϊκή εξουσία, σοσιαλισμό. Χρησιμοποιεί την ίδια φρασεολογία με τον ΛΑ.Ο.Σ. και τα άλλα αστικά κόμματα, τα αστικά επιτελεία, που ανησυχούν μήπως η ταξική πάλη ανοίξει το δρόμο της σύγκρουσης (για ανεξέλεγκτες διαστάσεις κάνουν λόγο), ακριβώς επειδή εχθρεύονται τις ριζικές αλλαγές προς όφελος του λαού, που μπορούν να προκύψουν μόνο μέσα από την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων και την κοινωνικοποίησή τους. Στην πραγματικότητα, ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ λέει: Αστική διαχείριση με κάθε τρόπο, με «προοδευτικό» και «αριστερό» προσωπείο, για να μη ριζοσπαστικοποιηθούν οι λαϊκές συνειδήσεις και κλονιστεί συθέμελα το αστικό σύστημα. Την ίδια ώρα δηλητηριάζει το λαό με το ιδεολόγημα ότι δεν υπάρχει τίποτα πέρα από το σύστημα της εκμετάλλευσης, ότι η Ιστορία τελείωσε και άρα οι εργαζόμενοι και τα άλλα λαϊκά στρώματα δεν έχουν άλλη εναλλακτική λύση, από το να παζαρεύουν κάθε φορά το μέγεθος της εξαθλίωσης που αντικειμενικά παράγει ο καπιταλισμός, σε όλες τις μορφές της διαχείρισής του. Ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ, και ο χώρος που εκπροσωπεί, είναι επικίνδυνος για τους εργαζόμενους και το λαό. Εχει για αποστολή να συμβάλει στο μέτρο των δυνατοτήτων του στον αφοπλισμό, την απογοήτευση και την ήττα του κινήματος.


Π.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ