ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 17 Νοέμβρη 2001
Σελ. /40

Δύο νέες ταινίες: Από τη μια, ένα καλοφτιαγμένο θρίλερ με τον Μάικλ Ντάγκλας να αντιμετωπίζει το κλασικό ενοχικό σύνδρομο των Αμερικανών αστών, «Τα 'χα όλα, κι απ' τη μια στιγμή στην άλλη τα 'χασα όλα». Κι από την άλλη, μια ελληνο - γαλλο - ιταλική ερωτική, όπου μια χριστιανή ερωτεύεται ένα μουσουλμάνο, μαθαίνει να μη φοβάται αυτά που νιώθει και ν' αφήνεται στις όμορφες στιγμές που έρχονται και περνάνε... Βδομάδα είναι θα περάσει...

«Αλεξάνδρεια»

Η Ελενα και η Νίνα, μητέρα και κόρη, δύο Ελληνίδες που ζουν στο εξωτερικό, κάνουν μαζί ένα ταξίδι στην Αλεξάνδρεια, στην πόλη, όπου μεγάλωσε η Ελενα και αναγκάστηκε να αφήσει το 1956, λόγω της πολιτικής του Νάσερ. Ενώ η Νίνα ανακαλύπτει την πόλη της μητέρας της, συναντάει τον Γιούσρι που τη γοητεύει, τον Γιούσρι που προσπαθεί να αποφύγει λες και φοβάται τα ίδια της τα συναισθήματα.

Το ταξίδι γίνεται ένα ταξίδι στο παρελθόν, όταν η Νίνα μαθαίνει πως η Ελενα είχε ζήσει ένα μεγάλο έρωτα στην κοσμοπολίτικη Αλεξάνδρεια του 1950, στο πρόσωπο του Γάλλου συγγραφέα Αλμπέρ Γιανόφσκι και της ζητάει να της διηγηθεί την ιστορία της. Μητέρα και κόρη πλησιάζουν η μια την άλλη για πρώτη φορά. Σύντομα, όμως, η Νίνα θα ανακαλύψει ότι η Ελενα δεν της διηγήθηκε όλη την αλήθεια. Στις δυο ερωτικές ιστορίες, η μια το 1950, η άλλη σήμερα, παρελθόν και παρόν, ανακαλούν το ένα το άλλο.

Το ταξίδι στην Αλεξάνδρεια, που κάνουν μάνα και κόρη θα γίνει ουσιαστικά ένα ταξίδι «συναισθηματικής αγωγής» και για τις δυο τους, μας πληροφορεί η σκηνοθέτις...

... Κι εμείς αναρωτιόμαστε, «δραμαμίνες πήρανε;»

Συμπαραγωγή Ελλάδας, Γαλλίας, Ιταλίας. (Σκηνοθεσία: Μαρία Ηλιού. Με τους: Μισέλ Βάλεϊ, Ζαν - Πιερ Λορί, Καμίγ Πανονάκλ, Σίλβια ντε Σάντις, Αγγελο Αντωνόπουλο, Ναταλία Καποδίστρια, Χάρη Μαυρουδή).

«Μην πεις λέξη»

Ο δόκτωρ Νέιθαν Κόνραντ είναι ένας πετυχημένος ψυχίατρος, στη Νέα Υόρκη. Επιστρέφοντας στο σπίτι του, την ημέρα των Ευχαριστιών, ένας συνάδελφός του, του ζητά να εξετάσει επειγόντως μια νεαρή κοπέλα, την Ελίζαμπεθ, η οποία εισήχθη στο νοσοκομείο διαταραγμένη και επαναλαμβάνει συνεχώς. «.... Ποτέ δε θα το πω... σε κανέναν από σας...».

Ο Νέιθαν δεν υποψιάζεται, αναλαμβάνοντας την κοπέλα, τον κίνδυνο που απειλεί τον ίδιο και την οικογένειά του. Αδίστακτοι εγκληματίες απαγάγουν την κόρη του και του ζητούν, για να τη σώσει να «ξεκλειδώσει» ένα εξαψήφιο νούμερο, που είναι βαθιά κρυμμένο στο διαταραγμένο μυαλό της Ελίζαμπεθ.

Αν θέλει να ξαναδεί την κόρη του ζωντανή πρέπει να αποσπάσει τον αριθμό και το πιο σημαντικό, να μην πει πουθενά ούτε λέξη...

Ο Νέιθαν, παρόμοια με τους κλασικούς χιτσκοκικούς ήρωες, βρίσκεται σε λάθος τόπο, τη λάθος στιγμή, μπλεγμένος σε ακραίες καταστάσεις που είναι πάνω από τις δυνάμεις του να τις ελέγξει, οπότε πρέπει να ψάξει μέσα του για να βρει τη δύναμη να ξεπεράσει όλες αυτές τις αντιξοότητες.

Το «Μην πεις λέξη» ξεπηδά μέσα από το μεγαλύτερο εφιάλτη όλων των γονιών. «Τι θα γίνει αν κάποιο βράδυ κοιτάξω μέσα στο κρεβατάκι του παιδιού μου, και δεν είναι μέσα;».

Με εφαλτήριο αυτή την τρομαχτική σκέψη ο Γκάρι Φλέντερ ζωντανεύει, με εφιαλτικούς ρυθμούς, ένα καλογραμμένο θρίλερ, που κρατά την αδρεναλίνη στα ύψη μέχρι την τελευταία στιγμή.

Η χρήση του φωτός και των σκιών, χρωματίζει αγχωτικά, τον ψυχολογικό ίλιγγο του ήρωα, υπογραμμίζοντας τη συναισθηματική οξύτητα της κάθε σκηνής.

«Don't say a word». Ψυχολογικό θρίλερ, αμερικάνικης παραγωγής, 2001. (Σκηνοθεσία: Γκάρι Φλέντερ. Με τους: Μάικλ Ντάγκλας, Σον Μπιν, Μπρίτανι Μέρφι).

«Τεχνητή νοημοσύνη»

Επιστρέφουμε στην «Τεχνητή νοημοσύνη», επειδή οι περιπέτειες του Πινόκιο φορέσανε ενήλικους φόβους και συνεχίζουν να τριβελίζουν το μυαλό μας, βδομάδες μετά την προβολή της στις αίθουσες.

Ο Σπίλμεργκ παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους παραμυθάδες της μεγάλης οθόνης. Εχει αυτό το μοναδικό χάρισμα να ξύνει την ψυχή με νεραϊδόσκονη και να μεταμορφώνει το φόβο σε μαγεία.

Από τον «Ε.Τ. ο εξωγήινος» μέχρι την «Τεχνητή νοημοσύνη» ο Σπίλμπεργκ δείχνει να βασανίζεται από τον ίδιο πάντα δαίμονα: Την προκατάληψη απέναντι στο διαφορετικό.

Υπάρχει, λοιπόν, θέση για τους διαφορετικούς στον κόσμο των «φυσιολογικών»; Μπορεί ένα αγόρι - ρομπότ, να γίνει αληθινό αγόρι μέσα από την αγάπη;

Υπάρχει η «αιώνια στιγμή»;

Μη βιαστείτε να απαντήσετε. Τα μυστικά που κατέχει η γαλάζια νεράιδα του Πινόκιο ίσως είναι βαθιά επώδυνα.

Περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, αμερικάνικης παραγωγής, 2001. (Σκηνοθεσία: Στίβεν Σπίλμπεργκ. Με τους Τζουντ Λο, Γουίλιαμ Χαρτ, Χάλεϊ Τζόελ Οσμεντ)

«Το πείραμα»

Η ταινία είναι βασισμένη σ' ένα πραγματικό αντίστοιχο πείραμα, το «Stanford Prison Experiment», που έλαβε χώρα στις ΗΠΑ το 1971.

Σκοπός του, η μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς σε περιβάλλον φυλακής. Με αντάλλαγμα δύο χιλιάδες δολάρια, είκοσι άντρες για δύο βδομάδες θα βιώσουν συνθήκες εγκλεισμού.

Οκτώ από αυτούς γίνονται οι «φύλακες» και οι υπόλοιποι δώδεκα παίρνουν τη θέση των κρατουμένων, μέσα σε πραγματικά κελιά. Οι περισσότεροι πρέπει να πειθαρχήσουν σε μια σειρά κανόνων και οι πρώτοι να επιβάλουν την τάξη.

Σιγά σιγά, η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στο «πείραμα» και την πραγματικότητα σβήνει και το ζητούμενο δεν είναι πια η χρηματική αμοιβή, αλλά η επιβίωση του ισχυρότερου! Οι υποτιθέμενοι δεσμοφύλακες, μέσα σε λίγα εικοσιτετράωρα εμφάνισαν πρωτοφανείς τάσεις σαδιστικής βίας.

Η ανία και η αίσθηση της εξουσίας τούς εξωθούσαν σε ακραίες βαρβαρότητες, συνήθως κατά τη διάρκεια της νύχτας, τότε που νόμιζαν ότι οι κάμερες δε λειτουργούσαν. Εγδυναν τους φυλακισμένους για σωματικές έρευνες ή τους έβαζαν να καθαρίζουν τις τουαλέτες με γυμνά χέρια.

Λόγω της ανεξέλεγκτης εξέλιξης, το πείραμα διακόπηκε μέσα σε έξι μέρες, οδηγώντας τον υπεύθυνο καθηγητή ψυχολογίας, να δηλώσει ότι κάτι παρόμοιο δε θα έπρεπε να επαναληφθεί ποτέ.

Πού να 'ξερε ότι τριάντα χρόνια μετά, ένα παρόμοιο πείραμα θα αναμεταδιδόταν από το BBC στη Μεγάλη Βρετανία, προειδοποιώντας τους υποψήφιους συμμετέχοντες ότι θα υποβληθούν σε κακουχίες, ψυχικά και σωματικά... στο όνομα της νοσηρής τηλοψίας του καναπέ.

... Και τα χειρότερα δεν έχουν έρθει ακόμη...

«The Experiment / Das Exreriment». Ψυχολογικό θρίλερ, παραγωγής 2001. (Σκηνοθεσία: Ολιβερ Χέρσμπιγκελ. Με τους Μόριτζ Μπλαϊμπτροϊ, Μάρεν Εγκερτ, Κρίστιαν Μπέρκελ).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ