ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 17 Φλεβάρη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κινηματογραφικών εισιτηρίων ... «ελεύθερη πτώση»

Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση στα εισιτήρια του κινηματογράφου το 2008 έναντι του 2007, σε 31 ευρωπαϊκές χώρες, παρουσιάζει η Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Οπτικοακουστικών Μέσων και το «Media Salles» στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου.

Το 2008 στην Ελλάδα «κόπηκαν» 11,8 εκατ. εισιτήρια, δηλαδή σχεδόν 14% λιγότερα από το 2007 (13,7 εκατ.), παρότι στο σύνολο της ΕΕ, καθώς και σε Ελβετία, Νορβηγία, Ρωσία και Τουρκία που συμπεριελήφθησαν στις μετρήσεις, παρατηρείται μικρή οριακή άνοδος. Σύμφωνα με το «Media Salles», οι θεατές που προσήλθαν στις κινηματογραφικές αίθουσες το 2008 ήταν 867 εκατ. (920 εκατ., σύμφωνα με το Παρατηρητήριο), που σημαίνει ποσοστό 0,2% - 0,3% σε σχέση με το 2007.

Τη μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με το 2007 παρουσιάζει η Ρωσία (+17,3%). Ακολουθούν Γαλλία (+6,2%), η Τουρκία (+7,4%) και η Γερμανία (+3,2 %). Σημαντική είναι η αύξηση και σε μικρότερες χώρες, όπως Σλοβακία, Βουλγαρία και οι Σκανδιναβικές χώρες. Στην ανακοίνωση του Παρατηρητηρίου γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στη Ρωσία, καθώς με 17,3 εκατομμύρια περισσότερους θεατές από το 2007 γίνεται η τέταρτη μεγαλύτερη κινηματογραφική «αγορά» στην Ευρώπη, όσον αφορά την πώληση εισιτηρίων, ακολουθώντας χώρες που παραδοσιακά κρατούν τις πρώτες θέσεις (Γαλλία, Βρετανία, Γερμανία).

Ωστόσο, επίσης, ισχυρές κινηματογραφικά χώρες (ή τουλάχιστον χώρες με ισχυρή κινηματογραφική παράδοση και υποδομή) παρουσιάζουν πτώση εισιτηρίων. Χαρακτηριστικά αναφέρεται η Ιταλία (- 4,8%) και η Ισπανία (- 7,6%), όπου σημειώνεται για τέταρτη συνεχή χρονιά πτώση. Να σημειωθεί ότι το Παρατηρητήριο δεν ασχολείται καν με την Ελλάδα...

Σε κάθε περίπτωση, υπενθυμίζουμε ότι δε χάνουν όλοι το ίδιο σε περιόδους οριακών ανόδων, ακόμα και πτώσεων του οπτικοακουστικού τομέα. Για παράδειγμα, το 2005 η μείωση των κινηματογραφικών εισιτηρίων άγγιζε το 20% - 30% στην Αττική και το 50% στην επαρχία. Ομως, οι πολυκινηματογράφοι είχαν το μικρότερο ποσοστό απωλειών, μόλις 3% - 5%. Οι μονές αίθουσες, αντίθετα, έπεσαν στο «βάραθρο» του -20% μέχρι και -35%.

«Γαλαντόμοι» άρπαγες οι Βρετανοί...

Σε μια καθαρά προπαγανδιστική κίνηση η Βρετανία επέστρεψε στο Πακιστάν, περίπου, 200 κεραμικά αντικείμενα τέχνης, που έκλεψαν Βρετανοί στρατιώτες πριν δυο χρόνια.

Πρόκειται για 198 αγγεία και κύπελλα που βγήκαν παράνομα από το Πακιστάν, μέσω Ντουμπάι, και ανακάλυψαν τελωνειακοί στο αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου, το 2007. Οι αρχαιότητες, ηλικίας 4.000 ετών, προέρχονται από τα βορειοδυτικά σύνορα του Πακιστάν. Το Βρετανικό Μουσείο τις εκτιμά στις 100.000 στερλίνες. «Είναι ένα είδος βανδαλισμού, οι άνθρωποι που κλέβουν ανεκτίμητα αντικείμενα τέχνης από τις αναπτυσσόμενες χώρες, σε πολύ χαμηλή τιμή», δήλωσε σε τελετή στο Λονδίνο ο ύπατος αρμοστής του Πακιστάν στην Βρετανία, Ουαζίντ Σαμσούλ Χάσαν. «Αυτή είναι η πολιτιστική κληρονομιά του έθνους μας που θα επιστραφεί και οι άνθρωποι θα είναι ευτυχείς να δουν τα αντικείμενα αυτά στα μουσεία μας», πρόσθεσε.

Ωστόσο, παραμένει γεγονός ότι η Βρετανία με καθυστέρηση δύο χρόνων επιστρέφει τις αρχαιότητες, κάτι, που σε συνδυασμό με τη χρηματική αξία που τους αποδίδεται, οδηγεί στο συμπέρασμα πως τα αντικείμενα αυτά θα μπορούσαν άνετα να χρησιμοποιηθούν για την «έξωθεν καλή μαρτυρία» των ιμπεριαλιστών. Και, βέβαια, μέλλεται να αποδειχθεί αν αυτή η κλοπή δεν ήταν η ...«κορυφή» του «παγόβουνου». Αλλωστε, το αρχαιολογικό πλιάτσικο ακμάζει τα τελευταία χρόνια, κυρίως στις χώρες που είτε βρίσκονται υπό ιμπεριαλιστική κατοχή είτε ...οι κυβρνώντες υποκλίνονται στους ιμπεριαλιστές.

Βίοι ανθρώπων

«Βίοι ανθρώπων», στο «Θησείον»
«Βίοι ανθρώπων», στο «Θησείον»
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στο θέατρο «Θησείον» στις 22/2 ανεβάζει το β΄ μέρος της παράστασης «Βίοι Αγίων». Η ησυχία και η μουσική του σιωπηλού α΄ μέρους, που παρουσιάστηκε σαν «προσευχή», σαν «άσκηση» στο παραμικρό των αισθήσεων, «κοινώνησαν» στους θεατές μια αμυδρή υποψία για τις εικόνες που σεβαστικά ακολουθούν. Στο β΄ μέρος, με τίτλο «Βίοι (Ζωές) Αγίων», γύρω από ένα τραπέζι κάθονται άνθρωποι που δεν είναι ούτε άγιοι. Δεν έχει σημασία ποιοι είναι. Ούτε γιατί ήρθαν. Ούτε πού πάνε. Δεν έχουν ονόματα. Ολα τα πρόσωπα είναι φωνές ή αναμνήσεις. Είναι βίοι, ζωές, παραδείγματα ανθρώπων. Ιδέα, σύλληψη, σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινός. Δραματουργική επεξεργασία Μιχαήλ Μαρμαρινός - Μυρτώ Περβολαράκη, σε συνεργασία με τον ποιητή Νίκο Παναγιωτόπουλο. Μουσική σύνθεση Δημήτρης Καμαρωτός. Σκηνογραφία Kenny MacLellan. Κοστούμια Ντόρα Λελούδα. Φωτισμοί Γιάννης Δρακουλαράκος. Παίζουν: Μελίνα Αποστολίδου, Σμαρώ Γαϊτανίδου, Γιώργος Κριθάρας, Αλεξάνδρα Παυλίδου, Θοδωρής Πολυζώνης, Αλκυόνη Πολυζώνη, Θεοδώρα Τζήμου.

  • Η παράσταση σταθμός της Αννας Κοκκίνου «Μορφές από το έργο του Βιζυηνού» επαναλαμβάνεται, κάθε Πέμπτη, από τις 19/2 στο θέατρο «Σφενδόνη» (8μμ, για λίγες μόνο παραστάσεις). Το έργο «Λα Πουπέ» θα παίζεται κανονικά (Τετάρτη -Παρασκευή - Σάββατο - Κυριακή). Το έργο «Μορφές από το έργο του Βιζυηνού» πρωτοανέβηκε το Μάη του 1993 και παίχτηκε τρεις χρονιές, συμπληρώνοντας πάνω από 650 παραστάσεις. Η Αννα Κοκκίνου επί δύο ώρες μόνη στη σκηνή «ζωντανεύει» κείμενα του μεγάλου λογοτέχνη, μετατρέποντας τη γλώσσα του σε θεατρικό λόγο. Με μοναδικό αντικείμενο ένα τραπέζι, «αφηγείται» θεατρικά τα έργα του «Το μόνον της ζωής του ταξείδιον», «Το αμάρτημα της μητρός μου», «Μοσκώβ Σελίμ», «Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπολέως», «Αι συνέπειαι της παλαιάς ιστορίας», «Πρωτομαγιά». Κείμενο Αννας Κοκκίνου - σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη, σε συνεργασία με την Μίρκα Γεμεντζάκη. Μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου, φωτισμοί Φίλιππου Κουτσάφτη.
Βραβεία της «Μπερλινάλε»

Η Περουβιανή σκηνοθέτης (στο άκρο δεξιά), με άλλες βραβευμένες στο 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου
Η Περουβιανή σκηνοθέτης (στο άκρο δεξιά), με άλλες βραβευμένες στο 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου
ΒΕΡΟΛΙΝΟ (του συνεργάτη μας Μιχάλη Γεωργίου)

Το βράδυ του Σαββάτου (14/2/2009) ανακοινώθηκαν τα βραβεία της φετινής, 59ης, Μπερλινάλε, η οποία ολοκληρώθηκε ουσιαστικά την Κυριακή. Τα βραβεία δόθηκαν ως εξής:

«Χρυσή Αρκτος» καλύτερης ταινίας στο «The Milk οf Sorrow» της Περουβιανής σκηνοθέτιδας Κλαούντια Γιόσα.

«Ασημένια Αρκτος» - βραβείο κριτικής επιτροπής στο «Everyone else» της Γερμανίδας σκηνοθέτιδας Μαρέν Αντέ και στο «Gigante» του Αργεντινού σκηνοθέτη Αντριάν Μπινιέζ.

«Ασημένια Αρκτος» καλύτερης σκηνοθεσίας στον Ιρανό Ασγκαρ Φαρχάντι για το «About Elly».

«Ασημένια Αρκτος» καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στην Αυστριακή ηθοποιό Μπιργκίτ Μινίτσμαρ «Everyone else».

«Ασημένια Αρκτος» καλύτερης ανδρικής ερμηνείας στον Σοτίγκουι Κουγιάτε, από την Μπουργκίνα Φάσο, για το «London River» του Ρασίντ Μπουχάρεμπ.

«Ασημένια Αρκτος» εξέχουσας καλλιτεχνικής συνεισφοράς στους Ουγγαρέζους καλλιτέχνες Γκάμπορ Ερντέλι και Ταμάς Στσέκελι, για τη μουσική τους επιμέλεια στο «Katalin Varga» του Πίτερ Στρίκλαντ.

«Ασημένια Αρκτος» καλύτερου σεναρίου στους Αμερικανούς Ορεν Μόβερμαν και Αλεσάντρο Καμόν, για το «The Messenger» του πρώτου.

Βραβείο «Αλφρεντ Μπάουερ» (στη μνήμη του ιδρυτή του φεστιβάλ) για το «Gigante» του Αντριάν Μπινιέζ και για το «Sweet Rush» του Πολωνού σκηνοθέτη Αντρέι Βάιντα.

Αποκριές στο Δήμο Νίκαιας

Αποκριάτικους χορούς και δρώμενα απ' όλη την Ελλάδα περιλαμβάνουν οι εκδηλώσεις του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Νίκαιας, από τις 19/2-2/3.

Θα γίνουν οι εξής εκδηλώσεις:

Την Τσικνοπέμπτη (19/2) σεργιάνι (από 7.30 μ.μ.) στον πεζόδρομο της Π. Τσαλδάρη μέχρι την πλατεία του Αγ. Νικολάου, με τους «Μομώγερους», σ' ένα μεγάλο αποκριάτικο γλέντι με χορούς, κρασί και μεζέδες.

Την Κυριακή 1/3 (11.00 π.μ.), στην πλατεία Δαβάκη (Περιβολάκι), «αποκριάτικοι χοροί και δρώμενα απ' όλη την Ελλάδα», με κρασί και μεζέδες.

Την Καθαρή Δευτέρα 2/3 (11.00 π.μ.), στο λόφο της Δεξαμενής (Αγ. Φίλιππος), μεγάλο γλέντι για τα Κούλουμα, με χορό, κρασί και παραδοσιακούς μεζέδες.

Στην αίθουσα λόγου και τέχνης της «Στοάς του Βιβλίου», στις 18/2 (5.30 μ.μ.), θα πραγματοποιηθεί ημερίδα με θέμα «Χάρολντ Πίντερ - Περιδιάβαση στα τοπία της οικουμενικής αγωνίας». Εισηγήσεις για τον δραματουργό Χ. Πίντερ θα κάνουν οι θεατρολόγοι Κ. Γεωργουσόπουλος, Ελ. Σακελλαρίδου, Μ. Γερμανού κ.ά. Αποσπάσματα από θεατρικά έργα και ποιήματα του Πίντερ θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Κ. Αθανασόπουλος και Μ. Τεχριτζόγλου.

Η Γεννάδειος Βιβλιοθήκη στις 18/2 (7 μ.μ.), στο «Cotsen Hall» (Αναπήρων Πολέμου 9, Κολωνάκι) οργανώνει εκδήλωση με θέμα «Ο πολυδιάστατος Αγγελος Τερζάκης και το Αρχείο του στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη». Θα μιλήσουν οι Σπύρος Ευαγγελάτος, Μένης Κουμανταρέας, Λήδα Κωτσάκη, Δημήτρης Τερζάκης, Μπαρτ Σέδερ. Θα εκτεθούν φωτογραφίες από το αρχείο του συγγραφέα και κοστούμια από το Εθνικό Θέατρο και θα προβληθούν αποσπάσματα της ταινίας «Νυχτερινή περιπέτεια», σε σενάριο - σκηνοθεσία Αγγελου Τερζάκη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ