ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 19 Ιούνη 2001
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αγωνίστρια της τέχνης και της ζωής

«Εφυγε» σε ηλικία 85 χρόνων η ηθοποιός και αγωνίστρια Μαρία Φωκά

Η Μ. Φωκά ως πρόεδρος του ΣΕΗ
Η Μ. Φωκά ως πρόεδρος του ΣΕΗ
Στο νοσοκομείο St. Thomas του Λονδίνου, όπου ζούσε το τελευταίο διάστημα μαζί με την κόρη της Ισμήνη, άφησε την τελευταία της πνοή, την περασμένη Παρασκευή, η ηθοποιός Μαρία Φωκά, σε ηλικία 85 χρόνων. Η αγαπημένη γιαγιά του θεάτρου και της τηλεόρασης, πριν από λίγο καιρό, είχε υποβληθεί σε εγχείρηση ανοικτής καρδιάς. Τις τελευταίες ημέρες, εμφανίστηκαν μετεγχειρητικές επιπλοκές και τελικά η δημοφιλής ηθοποιός έχασε τη μάχη με το θάνατο. Η κηδεία της θα γίνει τη Δευτέρα 25 Ιουνίου στο Πόρτσμουθ.

Γεννημένη το 1916 στο Αργοστόλι, η Μαρία Φωκά σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης «Κάρολος Κουν» και αποτέλεσε μέχρι το 1948 βασικό στέλεχος του θιάσου του. Πρωτοεμφανίστηκε το 1944 (περίοδος των Δεκεμβριανών) στο ρόλο της Ασημίνας στη «Στέλλα Βιολάντη» του Γρ. Ξενόπουλου, όπου γνωρίστηκε και με τον μετέπειτα σύζυγό της Λυκούργο Καλλέργη, με τον οποίο απέκτησε την κόρη και με τον οποίο χώρισε αργότερα. Την περίοδο αυτή, μέλος του ΚΚΕ και της Εθνικής Αντίστασης, συμμετέχει στους αγώνες. Το 1952, είναι συγκατηγοκατηγορούμενη - με το όνομα Μαρία Καλλέργη, στη δίκη Ν. Μπελογιάννη και το Διαρκές Στρατοδικείο Αθηνών την καταδικάζει αρχικά σε ισόβια κάθειρξη και η ποινή της μειώνεται σε 10 χρόνια κάθειρξη και «αποστέρησις των πολιτικών δικαιωμάτων επί 10ετίαν».

Επανήλθε στη σκηνή τη σεζόν 1958-'59, σε περιοδεία του Λάμπρου Κωνσταντάρα. Από το 1961 έως το 1963 συνεργάστηκε με την Ελλη Λαμπέτη («Το θαύμα της Ανι Σάλιβαν», «Η μικρή μας πόλη» κ.ά.), το 1964 με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και στη συνέχεια με την «Ελληνική Λαϊκή Σκηνή» (γριά από τη Μεσίνα στον «Ασυλλόγιστο» του Μολιέρου και Αμάντα στο «Γυάλινο Κόσμο» του Τένεσι Ουίλιαμς). Το 1966 παίζει στο θίασο της Τζένης Καρέζη. Η συνεργασία τους άρχισε με τη «Βίβα Ασπασία» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, με τη Φωκά στο ρόλο της θείας Μαρίας.

Η Μ. Φωκά με τον Ν. Μπελογιάννη, σε μια διακοπή της πρώτης δίκης
Η Μ. Φωκά με τον Ν. Μπελογιάννη, σε μια διακοπή της πρώτης δίκης
Το καλοκαίρι του 1980 προσελήφθη στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, όπου παρέμεινε μέχρι το τέλος του 1984. Στον κινηματογράφο πρωτοεμφανίστηκε το 1949, στον «Κόκκινο Βράχο» του Γρ. Γρηγορίου. Ακολούθησαν οι ταινίες: «Ταξίδι με τον έρωτα», «Οικογένεια Παπαδοπούλου», «Ενας ιππότης για τη Βασούλα», «Ο αήττητος», «Αγάπη μου παλιόγρια», «Δικτάτωρ καλεί Θανάση», κ.ά. Παράλληλα και μέχρι πριν από λίγα χρόνια έπαιξε αξιόλογους ρόλους και σε τηλεοπτικές σειρές: «Η γειτονιά μας», «Μεθοριακός σταθμός», «Η τελευταία νύχτα της γης», «Ο πύργος των Μοσκόφ», «Και οι τέσσερις ήταν υπέροχες», με τελευταία την «Ντόλτσε Βίτα», ενώ είχε εμφανιστεί και στους «Δέκα μικρούς Μήτσους».

Επίσης, η Μαρία Φωκά ανέπτυξε έντονη συνδικαλιστική δραστηριότητα. Το 1975 υπήρξε αντιπρόεδρος και το 1977 πρόεδρος του ΣΕΗ, σε μια δύσκολη εποχή εργασιακών διεκδικήσεων του κλάδου. Ακόμη διατέλεσε και μέλος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας.

Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα και ο Επίτιμος πρόεδρος του ΚΚΕ Χαρίλαος Φλωράκης έστειλαν συλλυπητήρια τηλεγραφήματα, για το θάνατο της Μαρίας Φωκά, στην οικογένειά της.

Ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος, έστειλε συλλυπητήρια επιστολή, στην οποία αναφέρει: «Εκφράζω τη θλίψη μου για το θάνατο της Μαρίας Φωκά, μιας μεγάλης, σεμνής και ιδιαίτερα αγαπητής ηθοποιού, που επιπλέον συνδέθηκε ως ενεργός πολίτης με κρίσιμες στιγμές της ελληνικής πολιτικής ιστορίας».

Ποίηση και ζωγραφική

Αύριο (8μμ), η Χάρις Καλλιγά θα παρουσιάσει στην γκαλερί «Ζουμπουλάκη» (πλατεία Κολωνακίου 20), τις συλλογές των ποιημάτων της και μια σειρά ακουαρέλες με τίτλο «Ποικίλα Σκαριφήματα». Η πρώτη ποιητική συλλογή είναι το «Σκαρίφημα Προσωπικής Μυθολογίας» (εκδόσεις «Εστία»). Στις τρεις ενότητες τα ποιήματα αναφέρονται σε «πόλεις» της θάλασσας, σε φανταστικούς αγίους των νερών, σε παραμύθια για τη θάλασσα ή τη μουσική. Η «Μινώα Ακρα» είναι επανέκδοση από τη Λέσχη (2001), της συλλεκτικής χειροποίητης έκδοσης του 1979. Τα σύντομα ποιήματα αναφέρονται στο ιστορικό παρελθόν και σε τόπους, στη θάλασσα και τη μουσική.

Θα μιλήσουν οι: Αγγελος Δεληβορριάς, Σταύρος Ζουμπουλάκης. Θα διαβάσουν οι: Χρυσάνθη Δούζη, Κωστής Σφυρικίδης. Θα συνοδεύσει μουσικά με έργα της εποχής του Μπαχ, η Κατερίνα Κτώνα. Παράλληλα, έως τις 22/6, θα εκτίθενται στο χώρο 30 περίπου ακουαρέλες της Χ. Καλλιγά.

Μάθημα ήθους

Μάθημα ήθους, γενναιοφροσύνης, βαθιάς πνευματικής και αισθητικής καλλιέργειας, εξαιρετικής ευαισθησίας και υπευθυνότητας, αποτελεί η πράξη ενός άσημου Ελληνα πολίτη να παραδώσει στο Αρχαιολογικό Μουσείο της ιδιαίτερης πατρίδας του «Απεράθου Νάξου» σπάνιας αξίας θησαυρό...

Πρόκειται για τον Ιωάννη Φλωρίου Μπαρδάνη (Γιάννη του Φλώριου) όπως τον φωνάζουν στ' Απεράθου, έναν ιδιαίτερα φτωχό (υλικά), κυνηγό του μεροκάματου στην καθ' ημέραν πράξη, πλούσιο όμως σε ψυχικά χαρίσματα άνθρωπο, ο οποίος χωρίς δεύτερη σκέψη, χωρίς καν να σκανδαλιστεί, παρέδωσε στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Ν. Κυκλάδων αντικείμενα της 3ης π.Χ. χιλιετίας. Εκατόν είκοσι και πλέον αριστουργήματα, όπως αναφέρει στην έκθεσή της η αρχαιολόγος Ολγα Φιλανιώτου. Σπάνια μαρμάρινα ειδώλια, φιάλες, κρατηρίσκοι κ.ά., που προέρχονται από οικισμούς της πρώιμης εποχής του Χαλκού στη νοτιανατολική Νάξο.

Χειρονομία ξεχωριστή, μια πράξη εξαίρετη που, όμως, όπως όλα τα μεγάλα στην Ελλάδα, έμεινε σχεδόν στην αφάνεια... Στην Ελλάδα κυριαρχεί η αρνητική και σκανδαλοθηρική είδηση. Κατάντια, για την οποία όλοι φέρουμε ευθύνη, είτε ως δημιουργοί, είτε σαν αποδέκτες. Αν ήταν αποτρόπαιο έγκλημα, ασέλγειες, αιμομειξίες και τα συναφή, τα κανάλια θα διαφήμιζαν μέρες πριν την είδηση, για να έχουν υψηλή ακροαματικότητα... Τώρα, ουδείς οίδε...

Μάθημα ανθρωπιάς, αξιοπρέπειας, πατριωτισμού, δημοκρατίας έμπρακτης, μεγάλης παιδευτικής αξίας, από έναν φτωχό αλλά έντιμο άνθρωπο, τον οποίο η πολιτεία οφείλει να τιμήσει, πράξεις που συμβαίνουν «μια φορά στα χίλια χρόνια», ώστε θυμίζουν κοσμογονικές αλλαγές, που ανακινούν τα δεδομένα και οδηγούν πολλούς έχοντες και κατέχοντες σε αυτοκριτική και επανεκτιμήσεις, οφείλει η πολιτεία που θέλει να λέει πως σέβεται τον εαυτό της, να τιμά με τρόπο παραδειγματικό...

Καλούμε το υπουργείο Πολιτισμού, την Αρχαιολογική Υπηρεσία, τους αρμόδιους φορείς εν γένει, την Ακαδημία Αθηνών (γιατί όχι;) να αποδώσουν τιμή, όχι τόσο για τον ίδιο τον Ιωάννη Φ. Μπαρδάνη γιατί άνθρωποι τέτοιας ποιότητας κι ευαισθησίας δεν περιμένουν δικαίωση από τους άλλους, τους δικαιώνουν οι γενναίες τους πράξεις αλλά κυρίως για να τον μιμηθούν οι άλλοι.

Ο ίδιος μπορεί να δηλώνει: «Εκανα ό,τι θα έκανε ο καθένας» εμείς όμως γνωρίζουμε καλά πως έκανε ό,τι δε θα 'κανε ίσως ΚΑΝΕΝΑΣ.

Τα πολλά και μεγάλα «εύγε» των ευαίσθητων συγχωριανών του και η περηφάνια που τους έκανε να νιώσουν ήταν η «αμοιβή» του. Οσο για την πολιτεία εκφράζουμε την ελπίδα πως δε θα εξαντλήσει το θέμα γραφειοκρατικά σε βάρος της ουσίας και πως η ίδια θα πάρει το ΜΕΓΑΛΟ ΜΗΝΥΜΑ: Οσο υπάρχουν ανάμεσά μας Ανθρωποι - Πολίτες σαν τον Γιάννη Φ. Μπαρδάνη, η ίδια η πολιτεία μπορεί να έχει λόγο ύπαρξης μεν, οφείλει δε να μην τους αποθαρρύνει με την αδιαφορία και την ολιγωρία της. Ως άλλος παιδαγωγός, όχι μονάχα να τιμωρεί παραδειγματικά τις ασέλγειες, αλλά και να επαινεί πράξεις παλικαριάς και αφιλοκέρδειας.


ΚΟΒ Νάξου του ΚΚΕ

Ενημέρωση και ψυχαγωγία

Ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος συνδιοργανώνει με τους Δήμους Αθηναίων και Αιγάλεω μεγάλες συναυλίες στην πλατεία Συντάγματος και στο άλσος Αιγάλεω (Ιερά Οδός) ταυτόχρονα, την Πέμπτη (21/6), συμμετέχοντας στο γιορτασμό της «Παγκόσμιας Ημέρας Μουσικής». Οι μουσικοί στην Ελλάδα αυτή τη μέρα γιορτάζουν και επικοινωνούν με το ευρύ κοινό, ενημερώνοντας και ψυχαγωγώντας. Πάνω από 30 Κλασικά Μουσικά Σύνολα, συγκροτήματα και γνωστοί καλλιτέχνες θα εμφανιστούν στις δύο ταυτόχρονες εκδηλώσεις, που θα ξεκινήσουν από τις 11 το πρωί και η λήξη τους θα εξαρτηθεί από το κέφι του κοινού.

Ιστορικό Μουσείο Υδρας

Τα εγκαίνια του Μουσείου στην ιστορική οικία του Λάζαρου Κουντουριώτη, στην Υδρα, θα πραγματοποιηθούν στις 24 Ιουνίου (12.30μμ). Η οικία του Λ. Κουντουριώτη (τέλος 18ου αιώνα) αποτελεί δωρεά προς την Υδρα και την Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία Ελλάδας, του Παντελή Κουντουριώτη, δισέγγονου του Λάζαρου Κουντουριώτη.

Η οικία αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της παραδοσιακής υδραίικης αρχιτεκτονικής. Χτίστηκε στο τέλος του 18ου αιώνα, εποχή οικονομικής άνθησης και ναυτικής υπεροχής της Υδρας. Υστερα από πολύχρονες εργασίες αποκατάστασης και συντήρησης, οι τρεις όροφοι του σπιτιού, που διατηρεί την αρχική αρχιτεκτονική του δομή, έχουν διαμορφωθεί σε επισκέψιμους εκθεσιακούς χώρους. Παρουσιάζονται κειμήλια της οικογένειας Κουντουριώτη και άλλα ιστορικά εκθέματα από τις συλλογές του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου. Επίσης, στεγάζεται και μόνιμη έκθεση, με συλλογές έργων ζωγραφικής των Περικλή και Κωνσταντίνου Βυζαντίου.

Εως τις 2 του Ιούλη διαρκεί η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για την πλήρωση έξι θέσεων τακτικού προσωπικού στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Ωρες υποβολής αιτήσεων 10πμ - 1μμ.

Χτες στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Πανεπιστημίου 30) αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Ιστορίας - Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών ο Δημήτριος Ζ. Πιερίδης. Ο Δ. Πιερίδης γεννήθηκε στην Κύπρο το 1937 και σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο της Λοζάνης. Το 1974 δημιούργησε το Ιδρυμα Πιερίδη, το οποίο σήμερα λειτουργεί σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλα ιδρύματα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ