ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Μάη 2000
Σελ. /48
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΟΜΕΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Επιταχύνονται οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης

Με την προώθηση των διαδικασιών εκποίησης της ΔΕΗ και άλλων δημόσιων επιχειρήσεων του ενεργειακού τομέα, απαντά η κυβέρνηση στις ασφυκτικές πιέσεις (ΟΟΣΑ, ΕΕ, ΔΝΤ και ΣΕΒ)  για το άμεσο ξεπούλημα όλων των ΔΕΚΟ στρατηγικής σημασίας

Οι συνεχώς εντεινόμενες πιέσεις των διεθνών ιμπεριαλιστικών οργάνων (ΟΟΣΑ, ΕΕ, ΔΝΤ) για το άμεσο ξεπούλημα του συνόλου του δημοσίου τομέα της χώρας, οδηγούν την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στο να επιταχύνει τις διαδικασίες παράδοσης των στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεων στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Ειδικότερα η «καθυστέρηση» που έχει παρατηρηθεί στον τομέα της ενέργειας, επιφέρει τις ασφυκτικές πιέσεις του μεγάλου κεφαλαίου, που επιτάσσει την εδώ και τώρα παράδοσή του. Το παραπάνω εμμέσως πλην σαφώς το παραδέχτηκε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκης, ο οποίος - απαντώντας σε σχετική ερώτηση για τις πιέσεις που δέχεται από το κεφάλαιο - υποστήριξε πως δεν αντιμετωπίζουμε πρόβλημα γιατί «έχουμε επιταχύνει κατά πολύ τους ρυθμούς».

Στα πλαίσια αυτών των επιταχύνσεων στην παράδοση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο κεφάλαιο, ο υπουργός ανακοίνωσε χτες τη σύσταση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) η οποία αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο για την απελευθέρωση της αγοράς και την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ. Ο ρόλος της ΡΑΕ η οποία θα λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή, είναι η διαμόρφωση των «κανόνων» του παιχνιδιού του ιδιωτικού κεφαλαίου στην αυριανή απελευθερωμένη αγορά ενέργειας, σε μια αγορά όπου το μεγάλο κεφάλαιο θα διαδραματίσει τον πρωτεύοντα ρόλο. Αλλωστε η τοποθέτηση του γενικού διευθυντή του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών (ΣΕΒ) στην πενταμελή επιτροπή της ΡΑΕ, καταδεικνύει, ότι η ΡΑΕ θα είναι μία κατ' επίφασιν ανεξάρτητη αρχή και στην ουσία περισσότερο από ένα θεσμοθετημένο εργαλείο των βιομηχάνων, με το οποίο, θα εξυπηρετούν στο έπακρο τα συμφέροντά τους.

Η σύσταση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, αποτελεί την αρχή απεμπλοκής του δημοσίου στα θέματα ενέργειας, αφού η ΡΑΕ, ουσιαστικά αντικαθιστά τις αρμοδιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης. Το ότι ο νόμος 2773/99 ορίζει ότι πάνω από τη ΡΑΕ είναι ο εκάστοτε υπουργός Ανάπτυξης, δεν αποτελεί μαρτυρία ότι η «αρχή του» δεν μπορεί να υπερκεραστεί από τη ΡΑΕ, ή ότι οι πολιτικές κατευθύνσεις δε θα υπαγορεύονται από τη ΡΑΕ.

Τα πέντε μέλη της ΡΑΕ είναι: πρόεδρος, Παντελής Κάπρος, καθηγητής ΕΜΠ. Αντιπρόεδρος, Γ. Κουτζούκος, εμπειρογνώμονας σε διεθνή ενεργειακά θέματα. Μέλη της ΡΑΕ είναι: Γ. Αργυρόπουλος, γενικός διευθυντής ΣΕΒ, Γλυκερία Σιούτη, καθηγήτρια Νομικής Σχολής στο διοικητικό και περιβαλλοντικό δίκαιο και ο Μ. Παπαδόπουλος, καθηγητής διανομής ενέργειας στο ΕΜΠ. Στις επόμενες μέρες αναμένεται να συγκροτηθεί και ο Κεντρικός Διαχειριστής του Συστήματος (ΚΔΣ), ο οποίος θα έχει τη μορφή Ανώνυμης Εταιρίας, με το 51% να ανήκει στο δημόσιο και το 49% στις επιχειρήσεις που θα δραστηριοποιηθούν στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Αρχικά το 49% θα ανήκει στη ΔΕΗ και θα παραχωρεί σταδιακά το ποσοστό της στις εταιρίες που θα δραστηριοποιηθούν στην ηλεκτροπαραγωγή.

Η Ελλάδα μεσίτης των πολυεθνικών

Η γεωπολιτική θέση της χώρας στο νοτιοανατολικό άκρο της Ευρώπης, την καθιστά σταυροδρόμι για τη μεταφορά των ενεργειακών πρώτων υλών από τις χώρες της Μαύρης και της Κασπίας Θάλασσας. Σ' αυτό το πνεύμα και προκειμένου να εξασφαλιστούν όλες οι εγγυήσεις για τα μεγάλα πολυεθνικά συμφέροντα που θα χρησιμοποιήσουν την περιοχή ως το εφαλτήριο για την αποκόμιση και τον έλεγχο των ενεργειακών πρώτων υλών της ευρύτερης περιοχής, στις 1 και 2 Ιούνη θα πραγματοποιηθεί συνέδριο στην Αθήνα με τη συμμετοχή των χωρών της Βαλκανικής και της Μαύρης Θάλασσας.

Τα «μείζονα ενεργειακά θέματα» - μεταξύ άλλων - που θα συζητηθούν σ' αυτό το συνέδριο, όπως κωδικοποιούνται από το υπουργείο Ανάπτυξης, είναι οι ενεργειακές διασυνδέσεις και οι μεγάλες επενδύσεις σχετικά με τις μεταφορές πετρελαίου και φυσικού αερίου και η προώθηση διεθνών επενδύσεων, η εφαρμογή συγχρόνων μεθόδων χρηματοδότησης καθώς επίσης και προγράμματα που αφορούν στην ασφαλή μεταφορά πετρελαίου, αερίου, ηλεκτρικών διασυνδέσεων και περιβαλλοντικής προστασίας.

Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι ο στόχος του μεγάλου πολυεθνικού κεφαλαίου είναι να επιβληθεί με κάθε τρόπο στην ευρύτερη περιοχή προκειμένου να διασφαλίσει τη χωρίς προβλήματα μεταφορά των ενεργειακών πρώτων υλών από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ενωσης στη Δύση. Γι' αυτό και οι χώρες της περιοχής πιέζονται να έρθουν σε μεταξύ τους συμφωνία.

Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας την οποία η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ επιχειρεί να την παρουσιάσει ως εμπνευστή και προωθητή τέτοιων πρωτοβουλιών, είναι ένα μεγάλο ψέμα, αφού κανένας λαός της περιοχής δε θα έχει το παραμικρό όφελος από την επέλαση του ιμπεριαλιστικού κεφαλαίου στην περιοχή, το οποίο στην περίπτωση που αντιληφθεί ότι τα συμφέροντά του κινδυνεύουν, είναι σίγουρο ότι θα την αιματοκυλήσει. Αλλωστε η πραγματοποίηση της άσκησης DYNAMIC MIX, στη βάση και αυτών των σχεδιασμών εντάσσεται.

Και Προθεσμιακή Αγορά Ενέργειας

Και ενώ οι συνεχείς ανατιμήσεις των υγρών καυσίμων, έχουν βάλει «φωτιά» στις τσέπες των καταναλωτών, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αντί να κινηθεί στην κατεύθυνση αποκλιμάκωσης των τιμών, προωθεί τη δημιουργία προθεσμιακής αγοράς ενέργειας κατά τα πρότυπα των ΗΠΑ. Ετσι η ενέργεια που σήμερα χαρακτηρίζεται αγαθό, θα μετατραπεί σε καθαρό εμπόρευμα και η τιμή της θα καθορίζεται από τα εκάστοτε ιδιωτικά συμφέροντα, που θα κάνουν ουσιαστικά, παιχνίδια, εν είδει χρηματιστηρίου με την όποια μορφή ενέργειας. Ετσι οι τιμές θα διαμορφώνονται κατ' αποκλειστικότητα από το μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο, που θα μπορεί να παζαρεύει (αρχικά το πετρέλαιο) σε τέτοια επίπεδα, που θα του αποφέρει το μέγιστο κέρδος σε βάρος του απλού καταναλωτή, ενώ σ' αυτή την περίπτωση, η δημόσια παρέμβαση στο όποιο κερδοσκοπικό παιχνίδι θα είναι αδύνατη, αφού η σύσταση αυτού του οργάνου, εξυπηρετεί κατ' αποκλειστικότητα όσους εμπλέκονται στην ενεργειακή αγορά και όχι το σύνολο του ελληνικού λαού.

ΔΙΚΤΥΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ
Επαναλαμβάνεται ο διαγωνισμός για την Αττική

Την επανάληψη του διαγωνισμού για τη σύσταση της Εταιρείας Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) Αττικής ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκης. Η επανάληψη του διαγωνισμού κρίθηκε αναγκαία από το υπουργείο Ανάπτυξης, αφού ο προηγούμενος που διήρκεσε δύο χρόνια, κρίθηκε άγονος λόγω του ότι η ιταλική εταιρία «Italgas», που κατέβαλε το υψηλότερο τίμημα και στις τρεις Εταιρείες Παροχής Αερίου (Αττική, Θεσσαλονίκη, Θεσσαλία), προτίμησε τις δύο τελευταίες, απορρίπτοντας την Αττική.

Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, οι χρονικές διαδικασίες θα συντμηθούν στα ελάχιστα όρια που επιτρέπονται από το ΠΔ 10/98, έτσι ώστε να έχει ολοκληρωθεί το ερχόμενο φθινόπωρο. Η διαδικασία του διαγωνισμού θα ξεκινήσει άμεσα, ενώ όπως τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης θα τηρηθούν οι ίδιοι όροι με τον προηγούμενο.

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Αναμένονται νέες ανατιμήσεις

Νέες σημαντικές αυξήσεις αναμένεται να ανακοινωθούν αύριο στις τιμές των υγρών καυσίμων, καθώς η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου εξακολουθεί να κινείται σε υψηλά επίπεδα. Το ακριβές ύψος των αυξήσεων θα εξαρτηθεί από το εάν σε αυτές θα προστεθούν οι 3,3 δρχ. το λίτρο που απορρόφησαν την προηγούμενη βδομάδα τα διυλιστήρια και η 1 δρχ. που απορρόφησαν οι εταιρίες μετά από συμφωνία με το υπουργείο Ανάπτυξης. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες η καθαρή αύξηση στις τιμές των υγρών καυσίμων, χωρίς δηλαδή τα παραπάνω ποσά, είναι γι' αυτή τη βδομάδα 2,5 δρχ. το λίτρο περίπου. Εάν σ' αυτή προστεθούν οι 3,3 δρχ. των διυλιστηρίων και η 1 δρχ. των εταιριών, τότε συνολικά η αύξηση γι' αυτή τη βδομάδα στις τιμές των βενζινών διαμορφώνεται στις 7 δρχ. το λίτρο περίπου. Ας σημειωθεί ότι χτες η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου κινούνταν πάνω από 29 δρχ. το λίτρο.

Ερωτηθείς σχετικά χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκης είπε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν ανοδικές τάσεις στην τιμή του πετρελαίου αλλά η μείωση που σημειώνεται στην τιμή του δολαρίου - που χτες η ισοτιμία του διαμορφώθηκε στις 367,226 δρχ. - μπορεί να συμβάλει στην αποκλιμάκωση των τιμών του πετρελαίου. Ο ίδιος δήλωσε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης βρίσκεται σε επαφή, τόσο με τα διυλιστήρια και τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών όσο και με τα πρατήρια - στα οποία αυτές τις μέρες γίνονται δειγματοληπτικοί έλεγχοι - για τη συγκράτηση των τιμών. Απέφυγε, ωστόσο, να κάνει λόγο για το ακριβές ύψος των αυξήσεων που θα ανακοινωθούν αύριο. Τέλος, ο υπουργός Ανάπτυξης είπε πως οι μειώσεις που έχουν γίνει στον ειδικό φόρο κατανάλωσης των καυσίμων είναι οι μέγιστες δυνατές και δεν μπορούν να γίνουν άλλες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ