ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 15 Νοέμβρη 2008
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
49ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Εναρξη με τον «Παλαιστή»

Από την ταινία του Ντάρεν Αρονόφσκι, «Ο παλαιστής»,
Από την ταινία του Ντάρεν Αρονόφσκι, «Ο παλαιστής»,
(Του συνεργάτη μας Γιάννη ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ).--

Με τη νέα ταινία του Ντάρεν Αρονόφσκι, «Ο παλαιστής», ξεκίνησε χτες το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, δίνοντας βάρος σε έναν κινηματογραφιστή που δραστηριοποιήθηκε στον αμερικάνικο ανεξάρτητο κινηματογράφο, από την πρώτη, εξαιρετική ταινία του, το «Π».

Ο Αρονόφσκι στον «Παλαιστή» ασχολείται με τον Ράντι Ρόμπινσον, τον επονομαζόμενο «Ραμ», ο οποίος οδηγείται στο θάνατο όταν βλέπει το «άστρο» του να δύει. Είναι λογικό ένας παλαιστής να μην μπορεί για πάντα να αγωνίζεται στην πρώτη γραμμή. Ο Ρόμπινσον ζει μέσα στο σκληρό ανταγωνιστικό κόσμο της πάλης, ιδίως της επαγγελματικής, και πέφτει στην παγίδα των νόμων που διέπουν αυτήν την «μπίζνα». Ο άνθρωπος είναι σ' αυτό τον κόσμο ένας αριθμός, αναλώσιμο προϊόν.

Ο Αρονόφσκι εξακολουθεί να κοιτάζει με το φακό του κατευθείαν μέσα στην ανθρώπινη ψυχή, προσπαθώντας να βρει το αίτιο της υπαρξιακής τραγωδίας. Η περίπτωση που ερευνά παύει, πλέον, να είναι μια ειδική περίπτωση. Γίνεται ένα παράδειγμα, μια γενική θεώρηση του ανθρώπινου προβλήματος, άρα μια οικουμενική περίπτωση. Σε αυτό ακριβώς το σημείο ο θεατής καλείται να «διαβάσει» το φιλμικό κείμενο, να πάρει θέση και να δοκιμάσει τις δικές του ιδεολογικές θέσεις. Ετσι, η ταινία παύει να αποτελεί ένα κλειστό «κείμενο», γίνεται ανοιχτό, σύμφωνα με τη θεώρηση του Ουμπέρτο Εκο, άρα μια πρόκληση για διάλογο. Ενα διάλογο που οι θεατές, στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, πρέπει να τον κάνουν πολλές φορές τη μέρα.

«Σωτηρία»... ξανά

Τη μεγάλη λαϊκή τραγουδίστρια Σωτηρία Μπέλλου υποδύεται μοναδικά η Λήδα Πρωτοψάλτη στο έργο της Σοφίας Αδαμίδου «Σωτηρία με λένε», σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου, που επαναλαμβάνεται στο θέατρο «Στοά» (από 18/11). Σκηνικό - κοστούμια: Κούλα Γαλιώνη. Οπτικό υλικό: Λουκία Ρικάκη. Παίζει, επίσης, η Εύα Καμινάρη.

«Είναι δύσκολο» - λέει η Λήδα Πρωτοψάλτη - «να μπεις μέσα στον ψυχισμό ενός άλλου ανθρώπου και μάλιστα του συγκεκριμένου, που αγάπησαν χιλιάδες. Δεν είσαι ένας ρόλος που γράφτηκε από κάποιον συγγραφέα. Δεν είσαι καν ρόλος! Λένε, θα 'ρθουμε να σε δούμε στην Μπέλλου... Κι είναι σαν να εννοούν, να δούμε την Μπέλλου! Το θέατρο είναι χώρος μαγικός. Ολα μπορούν να συμβούν, όλα μπορούν να "φανούν" πραγματικά όταν ανάβουν τα φώτα της σκηνής. Περιμένω με αγωνία ν' ανάψουν τα φώτα της σκηνής, να σε περιβληθώ και να σου ψιθυρίσω! Περπάτα, Σωτηρία! Σ' ακολουθώ! Κι εκείνο το κρακ που κάνει η καρδιά μου όταν σ' ακούω να τραγουδάς, βοηθάει πολύ».


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- Ζήτρος: Αριστοτέλης «Φυσικά Γ`, Δ` (Κίνηση, Απειρο, Χώρος, Κενό, Χρόνος)» (εισαγωγή - μετάφραση - σύνθεση Βασίλειος Μπετσάκος, πρόλογος Δημήτρης Λυπουρίδης. Θεμελιωτής της Φυσικής, ο Αριστοτέλης υπερέβη τις δοξασίες που θεωρούσαν τα φυσικά φαινόμενα ως ιδέες, ερευνώντας τις πραγματικότητες, όπως η κίνηση, ο χώρος και χρόνος. Σε ξεχωριστό κεφάλαιο παρουσιάζεται η διδασκαλία του φιλοσόφου, ενώ περιλαμβάνονται και αναλυτικοί πίνακες της Φυσικής). Θεοφύλακτος Αχρίδος «Οι δεκαπέντε μάρτυρες της Τιβεριούπολης» (εισαγωγή - κείμενο - μετάφραση - σχόλια Πέτρος Βλαχάκος, πρόλογος Βασίλης Κατσαρός. Ο Θεοφύλακτος Αχρίδος, σημαντικός στοχαστής του Βυζαντίου μεταξύ 11ου και 12ου αιώνα, μαθητής του Μιχαήλ Ψελλού, διαπρεπής καθηγητής της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, στο βιβλίο αυτό ιστορεί τους πρώτους αιώνες της βυζαντινής αυτοκρατορίας και τους δεκαπέντε χριστιανούς και οσιομάρτυρες στην Τιβεριούπολη ή Στρώμνιτσα του Κιλκίς, στα χρόνια του Ιουλιανού).

-- Εφη Ράγια «Λάτρος (ένα άγνωστο μοναστικό κέντρο στη δυτική Μικρά Ασία)» (έρευνα - μελέτη για το σημαντικό βυζαντινό μοναστικό κέντρο, στην κοιλάδα του Μαιάνδρου, στην περιοχή Λάτρος στη Μ. Ασία, όπου η οργανωμένη εγκατάσταση μοναχών είναι προγενέστερη του Αγίου Ορους. Στο βιβλίο - ολοκληρωμένο αποτέλεσμα διδακτορικής διατριβής της συγγραφέως με θέμα «Η κοιλάδα του Μαιάνδρου. Γεωγραφία και Ιστορία» - εξετάζονται για πρώτη φορά όλες οι μονές του Λάτρους. Στο δεύτερο μέρος της μελέτης σχολιάζονται λεπτομερώς τα έγγραφα του αρχείου της Μονής Θεοτόκου του Στύλου. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζονται η ιστορία του μοναστικού κέντρου από την ίδρυσή του μέχρι τον 13ο αιώνα, οι μονές Θεοτόκου Κελλιβάρων και Στύλου, οι άλλες μονές και μορφές μοναχών. Στην έκδοση περιλαμβάνονται επίμετρο, βιβλιογραφία, φωτογραφίες, ευρετήρια και κατάλογος εκδόσεων).

-- Καστανιώτης: Αμος Οζ «Η νύχτα του συγγραφέα» (μετάφραση Λουίζα Μιζάν, μυθιστόρημα). Τζόις Κάρολ Οουτς «Μαύρο κορίτσι, λευκό κορίτσι» (μετάφραση Αύγουστος Κορτώ, μυθιστόρημα). Τζον Λε Καρέ «Κι ο κλήρος έπεσε στο Σμαΐλι» (μετάφραση Μιχάλης Μακρόπουλος, μυθιστόρημα). Τζελίλ Οκέρ «Το πτώμα με τα ποδοσφαιρικά παπούτσια» (μετάφραση Στέλλα Χρηστίδου, μυθιστόρημα). Μαρίλλη Τσοπανέλλη «Ποιο είναι το τραγούδι των σειρήνων;» (μυθιστόρημα). Κωνσταντίνος Δ. Τζαμιώτης «Η εφεύρεση της σκιάς» (μυθιστόρημα).

-- «Αγρα»: Ιρβιν Γιάλομ «Στον κήπο του επίκουρου (Αφήνοντας πίσω τον τρόμο του θανάτου)» (μετάφραση Ευαγγελία Ανδριτσάνου - Γιάννης Ζέρβας. Ο διάσημος ψυχολόγος - ψυχίατρος με εξομολογητικά προσωπική - βιωματική ματιά, αλλά και μέσω της κλινικής εμπειρίας του εξετάζει τον πανανθρώπινο φόβο του θανάτου, τον οποίο «ξυπνά» ένα όνειρο, μια αρρώστια, μια τραυματική κατάσταση ή τα γηρατειά). Μαίριλιν Γιάλομ «Η γέννηση της βασίλισσας του σκακιού» (μετάφραση Εύη Κλαδούχου. Ερευνα για τις μακραίωνες «ρίζες» του σκακιού, που επιχειρεί να αποδείξει ότι το πιόνι «Βασίλισσα» στο παίγνιο αυτό, αντανακλά το αυξημένο κύρος της γυναίκας στη μεσαιωνική Ευρώπη). Ζορζ Σιμενόν «Οι αρραβώνες του κυρίου Ιρ» (μετάφραση Αργυρώ Μακάρωφ. Κοινωνικο-αστυνομικό μυθιστόρημα, του «μετρ» της διεθνούς αστυνομικής λογοτεχνίας). Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ «Μερικά σύννεφα» (μετάφραση Κρίτων Ηλιόπουλος, μυθιστόρημα). Πασκάλ Κυνιάρ «Βίλα Αμαλία» (μετάφραση Βάνα Χατζάκη, μυθιστόρημα). Ραβί Σανκάρ Ετέθ «Το χρώμα του πένθους» (μετάφραση Αντώνης Καλοκύρης, μυθιστόρημα).

-- Κώστας Μίσσιος «Ενας Μυριβήλης αλλιώτικος» (βιοεργογραφική μελέτη για τον Στρατή Μυριβήλη, μέσω κειμένων του ίδιου και άλλων που δημοσιεύτηκαν όσο ζούσε ο σπουδαίος Μυτιληνιός συγγραφέας. Εκδόσεις «Εντελέχεια», Αγ. Ειρήνης 7, 81100 Μυτιλήνη, 22510-44054, 21043). «Και άλλοι Μυτιληνιοί λόγιοι και λογοτέχνες (Συμβολή στην ιστορία της λεσβιακής γραμματείας)» (ο 13ος τόμος μελετών του Κ. Μίσσιου για την Σαπφώ και 50 λογοτέχνες της γενέτειράς του, στον 19ο και 20ό αιώνα. Εκδόσεις «Πιττακός», Αθήνα).

-- «Αρμονία» (Μαραθωνομάχων 9, 10441 Αθήνα, 210-5156.250). Αριστοτέλης Αναγνώστου «Εργα και ποιητές του αρχαίου ελληνικού θεάτρου» (Σύντομη βιοεργογραφία των αρχαίων Ελλήνων τραγικών και κωμικών ποιητών).

-- «Πόρφυρας» (λογοτεχνικό περιοδικό της Κέρκυρας. Τεύχος 128, με αφιέρωμα στον Δημήτρη Ι. Σουρβίνο).

-- «Διαβάζω» (μηνιαία επιθεώρηση του βιβλίου. Τεύχος 488, με αφιέρωμα για τη λογοτεχνία στο Δημοτικό Σχολείο).

-- «Η Εύγερος Κεφαλονιάς» (περιοδικό του Συλλόγου Φαρακλάδων «Η Εύγερος». Τεύχος 14).

-- «Highlights» (περιοδικό για τις τέχνες, τεύχος 35).

-- «Ιστορία εικονογραφημένη» (περιοδικό Ιστορίας. Τεύχος 482).


ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ

Βασίλη Φυτσιλή

ΩΔΗ

ηρωική και πένθιμη

για τον νεκρό Καπετάνιο

Ποιητική σύνθεση, για τον νεκρό Καπετάνιο του ΔΣΕ Γιάννη Φυτσιλή, που αιχμαλωτίστηκε ύστερα από προδοσία και δολοφονήθηκε από το «επίσημο κράτος», τον Απρίλη του 1950.

Διάθεση: από τα Κεντρικά της ΠΕΑΕΑ.

ΣΥΡΙΑ
Στο «φως» παλαιοχριστιανικός ναός

Το μεγαλύτερο χριστιανικό ναό στην περιοχή της αρχαίας πόλης Παλμύρα, 200 χιλιόμετρα βορειοανατολικά της Δαμασκού, ερημική περιοχή μεταξύ Συρίας και Ιράν, ανακάλυψαν Σύροι και Πολωνοί αρχαιολόγοι. Εκτιμάται ότι ο ναός ανεγέρθηκε γύρω στον 8ο αιώνα μ.Χ. (δεν υπολογίστηκε ακόμη η ακριβής χρονολογία). Οι αρχαιολόγοι θεωρούν ότι ο ναός είχε μεγάλο ύψος, ενώ στον προαύλιο χώρο του βρέθηκε αμφιθέατρο, όπου, πιθανόν, γίνονταν διάφορες τελετές.

Η ανακάλυψη θεωρείται εξαιρετικά σημαντική, καθώς πρόκειται για τον τέταρτο χριστιανικό ναό που εντοπίζεται στην περιοχή της Παλμύρα, η οποία ήταν σπουδαίο διακομετακομιστικό κέντρο μεταξύ Περσίας και Μεσοποταμίας, την οποία, σχεδόν, ισοπέδωσαν οι ρωμαϊκές λεγεώνες, όταν επί της βασίλισσας Ζηνοβίας (3ο αι. μ.Χ.) εξεγέρθηκε, διεκδικώντας την ανεξαρτησία της.

Στις 17/11 εγκαινιάζεται στη Σόφια το παράρτημα του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού και οργανώνονται εκδηλώσεις με θέμα «Ελλάδα - Βουλγαρία: Δρόμοι πολιτισμού και επικοινωνίας», στις 17 και 18/11. Περιλαμβάνονται συναυλία της Εθνικής Φιλαρμονικής Ορχήστρας Σόφιας, έκθεση βιβλίου, με μεταφράσεις λογοτεχνίας στις δύο γλώσσες (18/11-31/12), βραδιά μουσικής και ανάγνωσης ποιημάτων Ελλήνων και Βούλγαρων ποιητών και συναυλία με βαλκανικά παραδοσιακά και λαϊκά τραγούδια.

Συνεχίζονται κάθε Δευτέρα στην «Πριγκηπέσσα» (Θεσσαλονίκη, Φιλικής Εταιρείας 5, Λευκός Πύργος, 2310.273.542) οι μουσικές βραδιές με τίτλο «Ελάχιστα Αντιληπτές Διαφορές», της ομάδας «Φίλη @ γνωστοί». Στις 17/11 (9 μ.μ.), παίζουν οι Μπάμπης Παπαδόπουλος (ηλεκτρική κιθάρα - ηλεκτρονικά) και Ευγένιος Βούλγαρης (παραδοσιακά έγχορδα). Ακολουθούν 24/11, Γιώργος Δημητριάδης (κρουστά) - Μιχάλης Σιγανίδης (κοντραμπάσο - ηλεκτρονικά).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ