ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Σεπτέμβρη 2023 - Κυριακή 17 Σεπτέμβρη 2023 - 2η έκδοση
Σελ. /48
ΝΕΟΛΑΙΑ
Ο σεβασμός στο περιβάλλον είναι σεβασμός κυρίως στον άνθρωπο της δουλειάς!

Συζητώντας με τους μαθητές για τις φυσικές καταστροφές...

Το πρώτο κουδούνι χτύπησε κι εμείς για ακόμη μια χρονιά υποδεχτήκαμε τους μαθητές μας στις τάξεις. Είχαμε στολίσει, φορέσαμε τα πιο ζεστά μας χαμόγελα κι από τις πρώτες κιόλας μέρες μαζί με τις συστάσεις και τον ενθουσιασμό από το ξανασμίξιμο παλιών συμμαθητών και φίλων, καλέσαμε τα παιδιά μαζί με τους γονείς τους να συμβάλουν στη συγκέντρωση ειδών πρώτης ανάγκης για τους πλημμυροπαθείς της Θεσσαλίας. Και βέβαια τα παιδιά δεν ήθελαν και πολύ... η κουβέντα φούντωσε αμέσως! Ερωτήματα και σχόλια, πληροφορίες και σκέψεις άρχισαν να πέφτουν βροχή. Αλλα τα είχαν ακούσει ή συζητήσει με τους γονείς τους, άλλα τα είχαν ακούσει στην τηλεόραση. Αναζητούσαν απαντήσεις σε ερωτήματα που τα ταλαιπωρούσαν, εξηγήσεις για όλα αυτά που είδαν ξανά να γίνονται. Γιατί η αλήθεια είναι πως ακόμα και μικρότερα παιδιά δεν είναι η πρώτη φορά που έρχονται αντιμέτωπα με εικόνες καταστροφής, με φυσικά φαινόμενα που ισοπεδώνουν σπίτια και υποδομές, αφαιρούν ή θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Εξάλλου, υπάρχουν και οι εκατοντάδες μαθητές στις πληγείσες περιοχές που ζουν οι ίδιοι μαζί με τις οικογένειές τους τις καταστροφές. Υπάρχουν και πολλοί ακόμα που μπορεί να ζουν κάπου αλλού, έχουν όμως συγγενείς και ιδιαίτερους δεσμούς με αυτές τις περιοχές.


«Γιατί η φύση μάς εκδικείται;», «έχουν αλλάξει τόσο πολύ οι βροχές;», «πόσα καμένα δέντρα και δάση μπορεί να αντέξει μια περιοχή;», «θα γίνουν κι άλλες πλημμύρες κι άλλες φωτιές;». Πιεστικά ερωτήματα από αγωνιώδη προσωπάκια που ζητούν ξεκάθαρες και πειστικές απαντήσεις. Δεν συμβιβάζονται (και καλά κάνουν) με εύηχα συνθήματα αγάπης προς το περιβάλλον. Ούτε έχει να τους προσφέρει κάτι μια θολή και σαθρή ευαισθητοποίηση για την προστασία του περιβάλλοντος. Αλλωστε, διαχρονικά τα παιδιά δείχνουν αυθόρμητα μεγάλο σεβασμό και ανησυχία για το περιβάλλον γύρω τους, ίσως και περισσότερο απ' ό,τι εμείς οι μεγαλύτεροι: Είναι ο κόσμος στον οποίο θα ζουν για πολλά χρόνια μπροστά τους. Ομως, αυτό που ζούμε και ζουν και τα ίδια τα παιδιά είναι πολύ πιο σύνθετο και περίπλοκο και απαιτεί τις ανάλογες προσαρμογές και προσέγγιση από εμάς στη συζήτηση μαζί τους.

Πού θα βρούμε απαντήσεις κατάλληλες για τους μαθητές μας;

Σε αυτήν την προσπάθεια, αν επιχειρήσεις να στηριχτείς στις οδηγίες του υπουργείου, τότε μάλλον θα βρεις τοίχο. Γιατί, αν και από τα αναλυτικά προγράμματα του υπουργείου και τα σχολικά βιβλία δεν λείπουν, ίσα ίσα, οι αναφορές στο περιβάλλον, σε φυσικές καταστροφές κ.τ.λ., σ' αυτό όμως που όλα από κοινού καταλήγουν είναι πως η υπερκαταναλωτική και ανεύθυνη στάση του ανθρώπου μολύνει το περιβάλλον γύρω του και οδηγεί σε μεγάλες κλιματικές αλλαγές, τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίζουμε με ενσυναίσθηση και φυσικά με τη γνωστή καραμέλα της ορθής «διαχείρισης των συναισθημάτων». Αλήθεια, ποιος είναι ο σωστός τρόπος να διαχειριστούν την οργή και την αγανάκτηση που ξεχειλίζει οι μαθητές και οι γονείς τους στη Θεσσαλία ή τον Εβρο; Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η θεματική ενότητα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων «φροντίζω το περιβάλλον» με υποθεματική τις «φυσικές καταστροφές», όπου οι μαθητές καλούνται να αποδεχτούν ότι τα φυσικά φαινόμενα θα καταλήγουν de facto σε καταστροφές και απώλεια ανθρώπινων ζωών και ότι μοναδικοί υπεύθυνοι γι' αυτό είναι η «κλιματική αλλαγή» και η ασυνειδησία των πολιτών. Χωρίς να γίνεται συζήτηση για πρόληψη και έργα υποδομής. Μοναδική λύση προβάλλονται η αποθέωση της «ατομικής ευθύνης» και οι δεξιότητες του εθελοντισμού.

Αν όμως θέλουμε να κοιτάμε τους μαθητές μας στα μάτια και να τους δείξουμε τον δρόμο για το πώς να κατανοούν και να ερμηνεύουν τον κόσμο γύρω τους με ορθολογική σκέψη και λογικά επιχειρήματα... εφόσον θέλουμε να γίνουν υπεύθυνα και δραστήρια άτομα, τότε χρειάζεται να το πάρουμε αλλιώς. Ας ξεκινήσουμε από το εξής ερώτημα: Αραγε είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει μια τόσο μεγάλη καταστροφή στη χώρα μας και στον υπόλοιπο πλανήτη; Μπορούμε όλη η τάξη να χωριστούμε σε ομάδες μικρών δημοσιογράφων και να ξεκινήσουμε τις δικές μας έρευνες, τόσο σε φυσικές όσο και σε άλλες περιβαλλοντικές καταστροφές (π.χ. Αυστραλία 2019 - 2021, Γερμανία 2021, ΗΠΑ 2021, Αμαζόνιος, βύθιση πετρελαιοφόρων ή συστημάτων άντλησης πετρελαίου κ.ά. Για περισσότερα στοιχεία βλ. και τεύχη 24 και 3 του «κόκκινου Αερόστατου»). Αφού, λοιπόν, φέρουμε στην τάξη πληροφορίες και περιγράψουμε ενδεικτικά κάποια από αυτά τα γεγονότα, ας αναρωτηθούμε μαζί με τα παιδιά: Πρόκειται για μεμονωμένα παραδείγματα; Αφορούν συγκεκριμένες περιοχές του πλανήτη, για παράδειγμα πιο φτωχές ή πιο πλούσιες χώρες; Υπάρχουν ομοιότητες και κοινά στοιχεία ανάμεσά τους; Αραγε υπάρχουν νόμοι και κανονισμοί που προστατεύουν τη φύση γύρω μας, τι προβλέπουν και τι γίνεται με την τήρησή τους; Είναι πράγματι αποκαλυπτικό το πώς περιγράφει η Ευρωπαϊκή Ενωση τη λογική κόστους - οφέλους σχετικά με την πρόληψη και την προετοιμασία για ακραία καιρικά φαινόμενα. Φαίνεται, λοιπόν, πως υπάρχουν κοινά αίτια που όσο παραμένουν, τόσο αντίστοιχες ή και χειρότερες καταστροφές θα επαναλαμβάνονται. Ας τα αναζητήσουμε.

Δύσκολες έννοιες και μηνύματα γίνονται κατανοητά με παιγνιώδη τρόπο

Πόσα παραδείγματα έχει ο καθένας από εμάς στο μυαλό του για πυρκαγιές που οφείλονται σε εμπρησμούς ή πόσο μάλλον για το πώς καταλήγουν να αξιοποιούνται καμένες εκτάσεις στις οποίες μεγάλα επιχειρηματικά αρπακτικά πέφτουν πάνω σαν τα κοράκια; Παραδείγματα που αποδεικνύουν τον πραγματικό εμπρηστή: Τα συμφέροντα και τα κέρδη. `Η αλλιώς παραδείγματα που αποδεικνύουν σάπιους «νόμους» της σημερινής καπιταλιστικής κοινωνίας, που τα παιδιά όμως εύλογα δυσκολεύονται να κατανοήσουν ή και να αποδεχτούν μερικές φορές. Ολα όμως γίνονται πιο βατά στο πλαίσιο ενός παιχνιδιού. Για παράδειγμα, μέσα από ένα παιχνίδι μυστηρίου και επίλυσης γρίφων, τα παιδιά μπαίνουν στη διαδικασία να αναζητήσουν στοιχεία για την εμπρηστική πολιτική που οπλίζει το χέρι του κάθε εμπρηστή. Στο τεύχος 15 του περιοδικού «κόκκινο Αερόστατο» υπήρχε μία αντίστοιχη παιγνιώδης δραστηριότητα, που ξεκινούσε από ένα δελτίο Τύπου της Πυροσβεστικής το οποίο μιλούσε για πιθανά αίτια εμπρησμού σε μια πυρκαγιά και τη συνέδεε με τη μετέπειτα ίδρυση ενός ξενοδοχείου, την έναρξη εξορύξεων στην ίδια περιοχή, μαζί με την «επιβεβλημένη» πολλές φορές για «τα μάτια του κόσμου» δράση μιας ΜΚΟ που καλούσε σε δεντροφύτευση του 15% της καμένης έκτασης. Ενα υποθετικό (ή όχι και τόσο) σενάριο, μέσα από το οποίο τα παιδιά με βιωματικό τρόπο μπορούν να προσεγγίσουν τα αίτια μεγάλων πυρκαγιών. Να μας βοηθήσει με τεκμηριωμένο και απλό τρόπο να δείξουμε στα παιδιά ποιοι, γιατί και με ποιον τρόπο καταστρέφουν το περιβάλλον. Να δείξουμε πώς τα παράλογα για τους πολλούς γίνονται λογικά για τους λίγους.

Και στο αμείλικτο ερώτημα των παιδιών «τι κάνουμε για να γλιτώσουμε από τα ακραία καιρικά φαινόμενα;» πώς μπορούμε να απαντήσουμε; Ας οδηγήσουμε τα παιδιά να φτάσουν τα ίδια στην απάντηση. Μπορούμε να οργανώσουμε μέσα στην τάξη έναν αγώνα αντιλογίας. Να χωριστούμε σε 2 ομάδες: Από τη μία επιχειρηματίες, βιομήχανοι, εφοπλιστές, δήμαρχοι και υπουργοί και από την άλλη οι κάτοικοι μιας περιοχής που απειλείται από ένα καιρικό φαινόμενο. Θέμα της αντιλογίας μπορεί να είναι: «Οι δυνατότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας σήμερα στην πρόγνωση, προετοιμασία και προφύλαξη από τα καιρικά φαινόμενα». Κάθε ομάδα σκέφτεται επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα με βάση την ταυτότητά της. Ποια ομάδα θα μπορέσει να αντικρούσει περισσότερα επιχειρήματα της άλλης; Το αποτέλεσμα του αγώνα οδηγεί αβίαστα στο συμπέρασμα πως δεν ταξιδεύουμε όλοι οι άνθρωποι σήμερα στην ίδια βάρκα. Ο πλούτος που έχει παράξει ο εργαζόμενος άνθρωπος είναι τόσο μεγάλος που μας επιτρέπει πολλά, αρκεί να βγει από τη μέση το ατομικό κέρδος και να μπει το συλλογικό. Και τα δύο δεν χωράνε. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθηση των παιδιών και την εμπιστοσύνη τους στη δύναμη του ανθρώπου να ορίζει τη ζωή του, να παρεμβαίνει στη φύση με ωφέλιμο τρόπο, να προλαμβάνει ακραία καιρικά φαινόμενα, να παίρνει έγκαιρα μέτρα προστασίας της ανθρώπινης ζωής και περιουσίας, των ζώων, του φυσικού πλούτου. Και ταυτόχρονα να υπογραμμίσουμε την ανάγκη της δικής τους συμμετοχής σε αυτόν τον αγώνα.

«Η πόλη που θα ήθελα να ζω!»

Τα παιδιά έχουν την ανάγκη και την τάση να ονειρεύονται, να οραματίζονται, να χτίζουν με τη φαντασία τους έναν κόσμο διαφορετικό, έναν κόσμο όμορφο και δίκαιο για όλους. Κι αυτό είναι το πρώτο βήμα για να διεκδικήσεις αυτόν τον κόσμο. Ενισχύουμε και στερεώνουμε σε γερά θεμέλια τα όνειρα των παιδιών συζητώντας μαζί τους για το πώς η φαντασία μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Μέσα από μια συλλογική εργασία «χτίζουμε την πόλη που θα θέλαμε να ζούμε»: Τι εγκαταστάσεις, υποδομές, χώρους, υπηρεσίες κ.τ.λ. χρειαζόμαστε και μπορούμε να έχουμε σε αντιπαράθεση με τις πόλεις που ζούμε σήμερα, στις οποίες κυριαρχεί η εγκατάλειψη χώρων και υποδομών για τους πολλούς λόγω υποχρηματοδότησης και ταυτόχρονα η αξιοποίηση υψηλών τεχνολογιών σε λιμάνια, μεγάλες βιομηχανίες, αεροδρόμια, τουριστικούς προορισμούς, δηλαδή όπου το απαιτούν τα συμφέροντα των λίγων (βλ. τεύχος 8 «κόκκινου Αερόστατου»).

Σεβασμός στο περιβάλλον σημαίνει...

Ανταλλάσσοντας σκέψεις και εμπειρίες οι εκπαιδευτικοί μεταξύ μας θα βρούμε σίγουρα πολλούς ακόμα τρόπους ώστε να δώσουμε χώρο, χρόνο και κατάλληλο πλαίσιο στους μαθητές μας να εκφράσουν σκέψεις και συναισθήματα, να αντιμετωπίσουμε τη λειψή γνώση που πολλές φορές οδηγεί σε μεγαλύτερο φόβο. Δεν θέλουμε ούτε να εξοικειώσουμε τα παιδιά με δραματικές εικόνες καταστροφής ούτε να τους προκαλέσουμε σοκ και απόγνωση. Αλλά να γνωρίσουμε με λογικά επιχειρήματα, από τη μία, ποιοι και γιατί καταστρέφουν το περιβάλλον επιτείνοντας φυσικές καταστροφές και, από την άλλη, ποιοι και γιατί μπορούμε και πρέπει να το προστατέψουμε και φυσικά πώς θα το κάνουμε αυτό. Μαζί με τη γνωστική διαδικασία, ξεκινάμε από την ίδια την πράξη σήμερα: Στεκόμαστε αλληλέγγυοι στις οικογένειες που δοκιμάζονται, συγκεντρώνουμε είδη πρώτης ανάγκης και σχολικά είδη!


Διατμηματική Επιτροπή της ΚΕ για τις μικρότερες ηλικίες της νεολαίας



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ