ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Γενάρη 2005
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Θα γεμίσουν διόδια και τέλη όλη τη χώρα!

«Πλάτη» στα σχέδια της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση των δημοσίων έργων βάζει μελέτη του Ινστιτούτου Οικονομίας Κατασκευών

Eurokinissi

Τη στιγμή που η κατασκευή δημοσίων έργων με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτών - οι περιβόητες ληστρικές «Συμβάσεις Παραχώρησης» ή τα λεγόμενα «συγχρηματοδοτούμενα» και «αυτοχρηματοδοτούμενα» έργα - εγκαταλείπονται διεθνώς - και προπάντων στις ανεπτυγμένες χώρες, πλην της Βρετανίας - έρχεται μελέτη του Ινστιτούτου Οικονομίας Κατασκευών (ΙΟΚ) να προτείνει ένα πλαίσιο υιοθέτησής τους στη χώρα μας και μάλιστα και για μικρά έργα επιπέδου περιφέρειας και δήμων!

Πρόκειται για τις γνωστές συμβάσεις τύπου Αττικής Οδού, Ρίου - Αντιρρίου και Αεροδρομίου Σπάτων, τις οποίες μελέτη του ΚΕΠΕ, η οποία παρουσιάστηκε πέρσι από το «Ρ», δημιουργώντας ιδιαίτερη αίσθηση, τις χαρακτηρίζει ως λεόντειες. Με τις συμβάσεις αυτές ο ιδιώτης συμμετέχοντας με λιγότερο από 10% στο συνολικό κόστος των έργων - ποσό που πολλές φορές καλύπτεται από την προκαταβολή που καταβάλει το δημόσιο για πρόδρομες εργασίες και μελέτες - αναλαμβάνει την κατασκευή και εκμετάλλευσή τους για μερικές δεκαετίες αποκομίζοντας τεράστια υπερκέρδη, ενώ ο λαός αναγκάζεται να πληρώνει και για την κατασκευή και για τη χρήση μέσω υπέρογκων διοδίων και άλλων τελών. Παράδειγμα η Αττική Οδός, η χρησιμοποίηση ακόμη και ενός χιλιομέτρου της οποίας στοιχίζει 2,5 ευρώ!

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΚ, υπάρχει η θεσμική δυνατότητα άμεσου σχεδιασμού και υλοποίησης τέτοιων συμβάσεων στην Ελλάδα και σε σημαντικό αριθμό κατηγοριών έργων (Δρόμοι, Σχολεία, Πανεπιστήμια, Νοσοκομεία, Λιμάνια, Φυλακές, Πυροσβεστικοί Σταθμοί, δημόσιες υπηρεσίες, ΧΥΤΑ κ.ά.). Ωστόσο ο θεσμός αυτός κολλά σε τρία κυρίως προβλήματα: Στην αδυναμία ανταπόκρισης της πλειοψηφίας των τεχνικών εταιριών. Στην αδυναμία των φορέων των έργων (Δημόσιο, Οργανισμοί, ΟΤΑ). Στη μη αποδοχή τους από το ευρύτερο κοινό (σ.σ. αυτό έλειπε...).

Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, η ανάληψη του επιχειρηματικού κινδύνου (ρίσκου) στις συμβάσεις αυτές θα πρέπει «να αναλαμβάνονται από την πλευρά που είναι σε καλύτερη θέση να τους διαχειριστεί», υπονοώντας σαφώς ότι αυτός είναι ο δημόσιος φορέας και όχι ο επιχειρηματίας...

Η μελέτη του ΙΟΚ, απηχώντας σαφώς τις θέσεις του μεγάλου κατασκευαστικού και τραπεζικού κεφαλαίου, θεωρεί ότι για τη διενέργεια των συμβάσεων αυτών δεν απαιτείται καν ενιαίο και συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο, προφανώς για να ακολουθείται το γνωστό ρητό «μπάτε σκύλοι αλέστε»... Ιδιαίτερα μάλιστα για τα μεγάλα έργα παραχωρήσεων «το καθεστώς θα πρέπει να εξακολουθήσει να είναι το ίδιο» επισημαίνει σαφώς έχοντας ως οδηγό τις αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις Αττικής Οδού και Ρίου - Αντιρρίου!

Με τη μελέτη αυτή ο ΙΟΚ, στον οποίο εκπροσωπούνται ο ΣΕΒ και οι μεγαλοκατασκευαστές, προσπαθεί να βάλει πλάτη στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για τη διενέργεια πλέον της πλειοψηφίας των δημοσίων έργων με τον τρόπο αυτό. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς αυτούς, κάποιοι θεσμικοί κανόνες θα μπουν μόνο σε έργα αυτού του τύπου που θα διενεργούν δήμοι και διάφοροι Οργανισμοί, ενώ για τα μεγάλα έργα θα ακολουθηθεί η πεπατημένη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εκκολαπτόμενη σύμβαση Μαλιακός - Κλειδί που ετοιμάζεται η κυβέρνηση να παραχωρήσει στους κατασκευαστές την είσπραξη υπαρχόντων σταθμών διοδίων ένα χρόνο πριν την έναρξη της κατασκευής - και μάλιστα αφού προηγηθεί γενναία αύξησή τους!..

Ηλεκτρονικές πινακίδες αναγγελίας στο μετρό

Σε κανονική λειτουργία τέθηκαν από χτες 96 ηλεκτρονικές πινακίδες αναγγελίας δρομολογίων σε όλους τους σταθμούς του δικτύου του Μετρό της Αθήνας και συγκεκριμένα ανά δύο σε κάθε σταθμό. Το κόστος των πινακίδων αυτών είναι πρόσθετο, καθώς δεν είχαν προβλεφτεί στο αρχικό, ούτε στο συμπληρωματικό, τίμημα της σύμβασης κατασκευής του...

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, το σύστημα των ηλεκτρονικών πινακίδων αναγγελίας δρομολογίων, είναι συνδεδεμένο με το Κέντρο Ελέγχου του μετρό και δίνει έγκυρη και έγκαιρη πληροφόρηση, στα ελληνικά και αγγλικά, τόσο για το χρόνο άφιξης των επόμενων δύο συρμών, όσο και για τον προορισμό τους. Ολες οι ηλεκτρονικές πινακίδες είναι διπλής όψης και μεγάλης ευκρίνειας, ώστε να είναι ορατές από τον επιβάτη ακόμη και σε απόσταση 30 μέτρων.

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Απόφαση σωτηρίας του ΦΙΞ Θεσσαλονίκης

«Οχι» στην αλλοίωση του συγκροτήματος ΦΙΞ της Θεσσαλονίκης είπε το Συμβούλιο της Επικρατείας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ που μόλις δημοσιεύτηκε, ακυρώθηκε απόφαση του υπουργού Πολιτισμού της 7/4/2003 με την οποία το υπουργείο ακολούθησε μεν τυπικά την κήρυξη του συγκροτήματος ΦΙΞ Θεσσαλονίκης ως διατηρητέου, όπως αρχικά είχε γίνει με ελλείψεις και το 1994, αλλά αποχαρακτήρισε το εσωτερικό 12 κτιρίων, επίσης ολόκληρα άλλα δύο κτίρια, ενώ αποδέσμευσε και τον χώρο που τα περιβάλλει.

Σύμφωνα με την ίδια απόφαση του ΣτΕ, εμπεριστατωμένα η 4η Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων είχε καταγράψει κλοπές και βανδαλισμούς σε πολλά κτίρια, ενώ λανθασμένα είχε εκληφθεί ότι σε ορισμένα έλειπε ο μηχανολογικός τους εξοπλισμός.

Η αίτηση ακυρώσεως είχε κατατεθεί το 2003 από την Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και την Ενωση Πολιτών Θεσσαλονίκης.

Εκτός Δημοσίου οι συμβασιούχοι

Στον «αέρα» κινδυνεύουν να βρεθούν χιλιάδες συμβασιούχοι του Δημοσίου, καθώς η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με πληροφορίες, έκρινε αντισυνταγματικό το νόμο 3051//2002. Ο νόμος αυτός έδινε παράταση δύο μηνών στην προθεσμία υποβολής αιτήσεων και κατάταξη στο Δημόσιο. Οι αιτήσεις υποβάλλονταν από συμβασιούχους, προκειμένου από ορισμένου χρόνου να μετατραπούν σε συμβάσεις αορίστου, ώστε οι συμβασιούχοι να μονιμοποιηθούν.

Ωστόσο, αργά χτες το απόγευμα, η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε αντισυνταγματικές βασικές διατάξεις του επίμαχου νόμου, όπως άλλωστε είχε κρίνει και το Α' Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο παρελθόν. Στο σκεπτικό της απόφασης αναφέρεται ότι μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος δεν μπορεί να μετατραπούν συμβάσεις ορισμένου χρόνου σε αορίστου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ