ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Απρίλη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΛΥΚΕΙΟ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ
Ανάδειξη... διά του τζόγου

Από κινητοποίηση για τη διάσωση του χώρου το 2001
Από κινητοποίηση για τη διάσωση του χώρου το 2001
«Διαφήμιση» της λεγόμενης... «κοινωνικής εταιρικής ευθύνης» - δηλαδή της «χορηγίας» - με τη μετατροπή του Λυκείου του Αριστοτέλη ((Ρηγίλλης και Β. Σοφίας) σε οργανωμένο αρχαιολογικό χώρο με «χορηγία» της ΟΠΑΠ ΑΕ έκανε χτες ο υπουργός Πολιτισμού, Αντ. Σαμαράς.

Μετά από 13 χρόνια από την αποκάλυψη των αρχαιοτήτων με σωστικές ανασκαφές (προκειμένου ο χώρος να παραχωρηθεί για την ανέγερση του ιδιωτικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Γουλανδρή - τσιμεντοποίηση που αποτράπηκε μετά από σκληρούς αγώνες κατοίκων και φορέων) - ο υπουργός ανακοίνωσε ότι προχωρά στην υλοποίηση - της ανεκτέλεστης από το 2000 (!) - μελέτης του στεγάστρου για προφύλαξη των ευρημάτων και δημιουργίας «αρχαιολογικού πάρκου», ενοποιημένου με το Βυζαντινό Μουσείο.

Αποκαλύπτοντας την καπιταλιστική διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς, ο υπουργός είπε ότι αυτό το έργο «δεν γινόταν» χωρίς τα 4,5 εκατ. ευρώ της ΟΠΑΠ ΑΕ! Δηλαδή, ομολόγησε πως η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς αφήνεται στην... «καλή διάθεση» του κεφαλαίου.

Θυμίζουμε, ότι από τότε που αποκαλύφθηκαν οι αρχαιότητες (1996) και από τη μελέτη (2000) ο χώρος παραμένει «οικόπεδο». Παρά τις «διαβεβαιώσεις» του ΥΠΠΟ το 2006 ότι «η χρηματοδότηση του έργου είναι εξασφαλισμένη, με την ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων», ο κυνισμός και η αδιαφορία του κράτους αποκαλύφθηκε το Νοέμβρη του 2007 από τον τότε υπουργό Πολιτισμού, Μιχ. Λιάπη, ο οποίος ζήτησε... «αναζήτηση τρόπων χρηματοδότησης του έργου»!

Το πλοίο «Βρετανικός»
Το πλοίο «Βρετανικός»
Ο αρχαιολογικός χώρος καταλαμβάνει 11 στρέμματα σε σύνολο 36 στρεμμάτων, οι εργασίες για το στέγαστρο «θα» ξεκινήσουν στις αρχές του 2010, ενώ για την ενοποίησή του με το Βυζαντινό Μουσείο ο υπουργός είπε ότι «θα αναζητηθούν κοινοτικά κονδύλια».

Η... «ναυμαχία» του «Βρετανικού»

Σε... «ναυμαχία» μεταξύ της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, του αμερικανικού επιχειρηματικού «κολοσσού» «National Geographic» και της βρετανικής εταιρείας - ιδιοκτήτη του ναυαγισμένου πλοίου «Βρετανικός» εξελίσσεται (επί μήνες) το κοινό αίτημα των δύο τελευταίων φορέων να κινηματογραφήσουν το ναυάγιο στα ανοιχτά της Κέας, για τη δημιουργία ντοκιμαντέρ για τα αίτια της καταστροφής του.

Το πρόβλημα έχει διάφορες πτυχές, με σημαντικότερη, το φόβο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ότι τυχόν μετατροπή του ναυαγίου, από τον ιδιοκτήτη, σε κερδοφόρο ενάλιο «μουσείο», θα οδηγήσει στην εμπορευματοποίηση του νεότερου, καταρχήν, ενάλιου μνημειακού πλούτου της ελληνικής θάλασσας. Τέτοιες προθέσεις δεν δηλώθηκαν από τον δικηγόρο των αιτούντων στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, που εξέτασε προχτές το αίτημα. Αλλά, σαφέστατα, η ιδιοκτήτρια εταιρεία του ναυαγίου έχει καθαρά εμπορευματικούς σκοπούς. Χαρακτηριστικά, στην ιστοσελίδα της «Britannic SA» (θυγατρικής του Ιδρύματος «Britannic»), δηλώνεται ότι στοχεύει στη δημιουργία ενός «υψηλής ποιότητας επιχειρησιακού περιβάλλοντος» στην περιοχή της Κέας και του Λαυρίου, μιας «πύλης» σε μια «παγκόσμια αγορά τουριστών»!

Ο «Βρετανικός» και άλλα ναυάγια, παλαιότερα των 50 τελευταίων ετών, έχουν χαρακτηριστεί (2003), με υπουργική απόφαση, ως μνημεία. Αυτή η κήρυξη δεν αφορά στο ιδιοκτησιακό καθεστώς, αλλά καθιστά σαφές ότι η αδειοδότηση και εποπτεία κάθε καταδυτικής δραστηριότητας στο ναυάγιο ανήκουν στο ΥΠΠΟ, αφού το ναυάγιο βρίσκεται σε ελληνικά χωρικά ύδατα. Ταυτόχρονα, το ναυάγιο θεωρείται στρατιωτικό νεκροταφείο από τη βρετανική κυβέρνηση και προστατεύεται και από την αγγλική νομοθεσία. Βέβαια οι Βρετανοί έχουν «περίεργες» αντιλήψεις για την «προστασία», αφού το 1990 το πλοίο πουλήθηκε στον Σάιμον Μιλς, ο οποίος έστησε το «ίδρυμα» και την εταιρεία εκμετάλλευσης του ναυαγίου.

Η Εφορεία Εναλίων συμφωνεί για την κινηματογράφηση, με τον όρο στο ντοκιμαντέρ να μη θιγεί το θέμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και να μη γίνουν εσωτερικές λήψεις, αφού, δεν έχει την τεχνική υποδομή να τις ελέγξει. Το ΚΑΣ, όμως, ενέκρινε και τις εσωτερικές λήψεις!

Ο «Βρετανικός», πλοίο «αδελφός» του «Τιτανικού», καθελκύστηκε το 1914 και μετατράπηκε σε πλωτό νοσοκομείο με την έναρξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Το 1916 βυθίστηκε, μέσα σε 55 λεπτά, στα ανοιχτά της Κέας, από αδιευκρίνιστες, μέχρι σήμερα, αιτίες, αν και η πλέον διαδεδομένη είναι η νάρκη. Το ναυάγιο ανακαλύφθηκε σε βάθος 120 μέτρων από τον Κουστό (1975).

Εναρξη με Ρίτσο και Δάντη

Το Φεστιβάλ Αθηνών ανακοίνωσε χτες το πρόγραμμα των πρώτων παραστάσεων που αφιερώνει στον Γιάννη Ρίτσο, στα πλαίσια του «Ετους Γιάννη Ρίτσου», με τις οποίες εγκαινιάζονται οι φετινές του εκδηλώσεις, καθώς και τις ημερομηνίες της τρίπτυχης παράστασης του Ιταλού καλλιτέχνη Ρομέο Καστελούτσι, με τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη.

Οι πρώτες παραστάσεις έργων του Γιάννη Ρίτσου, στα πλαίσια του αφιερώματος του Ελληνικού Φεστιβάλ για τον ποιητή, θα πραγματοποιηθούν από 1-5 Ιούνη, στην «Πειραιώς 260» (Χώρος Η'). Συγκεκριμένα θα παιχθούν:

1/6: 9 μ.μ. «Φαίδρα», με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη. 11 μ.μ. «Οταν έρχεται ο ξένος», με τον Ακύλλα Καραζήση, σε σκηνοθεσία Βίκτορα Αρδίττη.

2/6: 9 μ.μ. «Οταν έρχεται ο ξένος». 11 μ.μ. «Η σονάτα του σεληνόφωτος», σε σκηνοθεσία - ερμηνεία Ρούλας Πατεράκη.

3/6: 7 μ.μ. «Φαίδρα». 9 μ.μ. «Οταν έρχεται ο ξένος». 11 μ.μ. «Η σονάτα του σεληνόφωτος».

4/6: 9 μ.μ. «Φαίδρα». 11 μ.μ. «Η σονάτα του σεληνόφωτος».

5/6: 7 μ.μ. «Οταν έρχεται ο ξένος». 9 μ.μ. «Φαίδρα». 11 μ.μ. «Η σονάτα του σεληνόφωτος».

Οι παραστάσεις της τρίπτυχης σκηνικής δημιουργίας του Ρομέο Καστελούτσι με τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, θα δοθούν:

1-3/6: «Πειραιώς 260» (Χώρος Δ'), 9 μ.μ. «Κόλαση» («Inferno»).

8-9/6: Μέγαρο Μουσικής, 9 μ.μ. «Καθαρτήριο» («Purgatorio»).

2-6/6: «Πειραιώς 260» (χώρος «Γκαράζ»), 7-9 μ.μ. «Παράδεισος» («Paradiso»). Είσοδος ελεύθερη.

Για τον Σπύρο...

Στη μνήμη του εξαίρετου φλαουτίστα Σπύρου Παπικινού, που άδικα και πρόωρα χάθηκε στην καρμανιόλα της εθνικής Κορίνθου - Πατρών, αφιερώνεται η συναυλία του Συλλόγου Φίλων της Κιθάρας «Δημήτρης Φάμπας», σε συνεργασία με το «Ωδείο εν οργάνοις», το Σάββατο (2/5, 8 μ.μ., ελεύθερη είσοδος), στο ωδείο (Ισμήνης 9 - Σαρδέων και Αντιγόνης - Ν. Ιωνία, στάση ΗΛΠΑΠ Πευκάκια, 210.2758.906). Συμμετέχουν φίλοι και συνεργάτες του, οι καλλιτέχνες: Εύα Φάμπα (κιθάρα), Κώστας Τσερεγκώφ (κιθάρα), Γιώργος Μαυροειδής (κιθάρα), Θοδωρής Λυκουρόπουλος (βιολί), Μαρία Αναγνωστοπούλου (κιθάρα), Μαριελένα Απέσσου (φωνή), Μαρία Νεοφυτίδου (πιάνο), Δανάη Τίκωφ (φλάουτο), Μανώλης Παπαγιάννης (πιάνο), Μυρτώ Ακρίβου (πιάνο) και το «Trio da Camera» (Μαρία Κανάκη - φλάουτο, Μαρία Δημησιάνου - βιολοντσέλο, Λάμπρος Κατσέλης - πιάνο). Ποίηση του Σπύρου Παπικινού θα διαβάσει ο Γιώργος Κατεμής.

Εβραϊκό μνημείο στον Κεραμεικό

To αίτημα της τοποθέτησης του μνημείου του Ολοκαυτώματος των Ελλήνων Εβραίων στον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού, που υπέβαλε η Ισραηλίτικη Κοινότητα, εξέτασε η Αρχαιολογική Υπηρεσία Η εν λόγω κοινότητα αιτήθηκε την τοποθέτηση ενός γλυπτού (θα εικονίζει το άστρο του Δαυίδ διαμελισμένο), έκτασης 100 τ.μ. και ύψους 0,50 έως 1,5 μέτρα, στο τρίγωνο μεταξύ των οδών Μελιδώνη, Εμβούλου, Ερμού και του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού. Ο χώρος δηλώνεται ότι επιλέχθηκε επειδή βρίσκεται κοντά στις σημερινές συναγωγές και με τον ισχυρισμό ότι σε εκείνη την περιοχή οι ναζί συγκέντρωσαν τους Αθηναίους Εβραίους (Μάρτης 1944) για να τους μεταφέρουν στη Γερμανία.

Η αρμόδια Γ' Εφορεία Αρχαιοτήτων «κατανοεί» το αίτημα, αλλά υπογραμμίζει, ότι ο χώρος αυτός απαλλοτριώθηκε μετά από αγώνες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας από το 1981 και επί 20 χρόνια υπέφερε από καταπατητές. Ο συγκεκριμένος χώρος θα «ενσωματωθεί» στον υπάρχοντα οργανωμένο αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού για να ανασκαφεί, γεγονός που αντικειμενικά δεν επιτρέπει καμία άλλη χρήση. Κι ενώ η Εφορεία πρότεινε άλλες τρεις θέσεις για την τοποθέτηση του μνημείου, η αρμόδια Διεύθυνση εγκρίνει το αίτημα(!), απλώς μειώνει στο μισό τον όγκο του μνημείου.

Το περίεργο είναι ότι η Ισραηλιτική Κοινότητα προκήρυξε το διαγωνισμό για το μνημείο με βάση το συγκεκριμένο χώρο πριν καν λάβει έγκριση από το ΥΠΠΟ! Οι εκπρόσωποί της δήλωσαν στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ότι, όταν γίνουν οι ανασκαφές, «θα μετακινήσουν» το μνημείο και ότι ο συγκεκριμένος χώρος φυλάσσεται όλο το 24ωρο από την αστυνομία... και «δικές μας δυνάμεις». Τελικά το ΚΑΣ υιοθέτησε την εισήγηση της Διεύθυνσης.

Οι «Ten Years After», η ροκ μπάντα που μεσουράνησε τις δεκαετίες '60 και '70, δίνει συναυλία (9/5, 9.30 μ.μ.), στο Πολιτιστικό Κέντρο «Ελληνικός Κόσμος» (Πειραιώς 254). Το γκρουπ διαλύθηκε το 1974. Το 1988 το αρχικό κουαρτέτο ξανασυναντήθηκε με το «About Time». Η επανασύσταση της μπάντας με τους Leo Lyons, Chick Churchill, Ric Lee, αποφασίστηκε το 2002. Στη θέση του Alvin Lee, επιλέχθηκε ο νέος τραγουδιστής και κιθαρίστας Joe Gooch. Πριν ενάμιση χρόνο οι «Ten Years After» κυκλοφόρησαν το CD «Evolution». Εισιτήριο: 35 ευρώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ