ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 5 Φλεβάρη 2010
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Βροχή «αρχαιολόγος» και ... «καταστροφέας»

Οκτώ τάφοι ελληνιστικής περιόδου ήρθαν στο φως στους Γόννους Λάρισας, μετά τις έντονες βροχοπτώσεις των τελευταίων ημερών. Τα ορμητικά νερά παρέσυραν αγροτικό χωματόδρομο, φέρνοντας στην επιφάνεια ευρήματα και έτσι η Αρχαιολογική Υπηρεσία ξεκίνησε ανασκαφή αποκαλύπτοντας τους τάφους.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, οι τάφοι χρονολογούνται στα τέλη του 4ου - αρχές του 3ου π.Χ. αιώνα. Από τους 8 τάφους μόνο ένας περισώζεται, ενώ οι άλλοι είναι κατεστραμμένοι.

Αντίθετα, η βροχή δεν ήταν τόσο «γενναιόδωρη» στη Βολιβία, όπου περίπου 300 απολιθωμένα αποτυπώματα από δεινόσαυρους, ηλικίας 65 εκατομμυρίων ετών, εξαφανίστηκαν από παλαιοντολογικό πάρκο που βρίσκεται στο κεντρικό τμήμα της χώρας, εξαιτίας των κατολισθήσεων και της διάβρωσης του εδάφους που προκάλεσαν οι κατακλυσμιαίες βροχοπτώσεις των τελευταίων εβδομάδων.

Τα αποτυπώματα ανήκουν σε τιτανόσαυρους, γιγάντιους φυτοφάγους δεινόσαυρους, μήκους 10 με 15 μέτρων, της Κρητιδικής Περιόδου και βρίσκονταν σε πετρώδες τοίχωμα, τμήμα του οποίου, μήκους 80 μέτρων, κατέρρευσε την περασμένη Τρίτη, λόγω της αστάθειας του εδάφους στην περιοχή και της πρόσφατης κακοκαιρίας.

Στο πάρκο - ένα από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως στο είδος του - υπάρχουν περίπου 5.000 αποτυπώματα από 300 ξεχωριστά είδη δεινοσαύρων. Η πλειοψηφία των απολιθωμάτων αυτών βρίσκεται σε ένα τεράστιο αργιλώδες τοίχωμα, μήκους άνω των 1,2 χιλιομέτρων.

Η συντήρηση όλου αυτού του τοιχώματος στοιχίζει έως και 30 εκατ. δολάρια ετησίως, σημείωσε ο διευθυντής του πάρκου, ενώ οι τοπικές αρχές ανακοίνωσαν ότι εξετάζονται μέτρα για να αποφευχθεί η πρόκληση περισσότερων βλαβών στο πάρκο.

Νέοι σκηνικοί πειραματισμοί

«Γλυκιά Οφηλία»
«Γλυκιά Οφηλία»
Ο θίασος «PEQUOD» θα ανεβάσει τον τσεχοφικό «Γλάρο»(10/2-28/3, κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή 9.15 μ.μ., στη «KNOT GALLERY», Μιχαλακοπούλου 206 και Πύρρου, τηλ. 6934.305.404). Το έργο μιλά για την τέχνη, τον έρωτα, την αγάπη, τα ανεκπλήρωτα όνειρα της νιότης, την οδυνηρή πραγματικότητα της ενηλικίωσης. Η παράσταση, βασιζόμενη στη συνθήκη του θεάτρου μέσα στο θέατρο, τοποθετεί τη δράση σε έναν ενιαίο χώρο, καταργώντας την απόσταση μεταξύ ηθοποιών - θεατών, δημιουργώντας την αίσθηση ότι όλα συμβαίνουν εδώ και τώρα. Μετάφραση Ξένιας Καλογεροπούλου, σκηνοθεσία Δημήτρη Ξανθόπουλου, σκηνικό - κοστούμια Νίκου Κόνιαρη, κίνηση Βάσως Γιαννακοπούλου. Παίζουν (αλφαβητικά): Γιώργος Αγγελόπουλος, Αρης Αρμαγανίδης, Δημήτρης Γεωργαλάς, Βάσω Καβαλιεράτου, Γιάννης Κλινής, Μιχάλης Μαθιουδάκης, Χριστίνα Μωρόγιαννη, Νικολίτσα Ντρίζη, Αγγελική Παπαθεμελή, Κώστας Παπακωνσταντίνου.

  • Ο θίασος «Ισον Ενα», ανεβάζει (από 8/2, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, 9.30 μ.μ.) στο στούντιο «Κινητήρας» (Ερεχθείου 22, Ακρόπολη, 210.9248.328) το έργο «Γλυκιά Οφηλία», βασισμένο στο σαιξπηρικό «Αμλετ» (μετάφραση Γ. Χειμωνά). Η παράσταση φέρνει την Οφηλία στους δρόμους της σημερινής Αθήνας. Την παρακολουθεί. Πού θα πιει ένα ποτό, καθώς αναρωτιέται πώς ήταν η παιδική της ηλικία, τι σημαίνει απόγνωση - έλεος - τρυφερότητα, τι θα απογίνει τελικά. Βασικός σταθμός της ηρωίδας είναι η κλειστή παιδική χαρά στον Αγιο Παντελεήμονα. Γιατί δεν παίζουν τα παιδιά; Πού είναι τα δέντρα; Κάηκαν σαν κι εκείνη. Στο πρόσωπο και το σώμα της καθρεφτίζονται τα χαμένα δάση. Το έργο αντιπαραβάλλει το υποκειμενικό στο αντικειμενικό, τη μικρή καθημερινή ιστορία στην Ιστορία. Ετσι η Οφηλία «εντοπίζεται» σε διάφορα σημεία της Αθήνας, σ' ένα τραγούδι του Νικ Κέιβ, στο βλέμμα κάποιου περαστικού. Σαν να βγήκε από ένα βιβλίο κι άρχισε να περπατά. Χωρίς τον Αμλετ. Σύλληψη - σκηνοθεσία Ιωάννα Ρεμεδιάκη. Παίζουν: Βίκυ Βολιώτη, Χαρά Καράτζιου, Αργυρώ Λογαρά, Ιωάννα Ρεμεδιάκη. Σκηνικό - κοστούμια Calliopi, φωτισμοί Φίλιππου Κουτσαφτή, βίντεο Σίμου Σαρκετζ, χορογραφία Αντιγόνης Γύρα.
Εικαστικά «πορτρέτα»

Εργο του Στέφανου Τσιόδουλου
Εργο του Στέφανου Τσιόδουλου
Ατομική έκθεση έργων του παρουσιάζει ο Στέφανος Τσιόδουλος στην γκαλερί «Καπλανών 5» (9- 27/2). Ο καλλιτέχνης αποτυπώνει με λάδι σε καμβά, πορτρέτα καθημερινών ανθρώπων, τα οποία έρχονται στο φως, μέσα σε ένα απόλυτα μαύρο φόντο..

Στην γκαλερί «Αστρολάβος - Δεξαμενή» (Ξανθίππου 11) η Αννα - Μαρία Παπαδημητρίου εκθέτει έργα της, τοπία ονειρώδη, αφαιρετικά, με κυρίαρχα το χρώμα και το φως. Σε άλλο χώρο της αίθουσας θα εκτίθενται ζωγραφική και κατασκευές της Σοφίας Παρασκευοπούλου, με τίτλο: «Ηταν κάποτε παιδιά». Με έντονες αναφορές στο κόμικ και το γκράφιτι, η καλλιτέχνης δημιουργεί ποπ - εικαστικές φιγούρες, όπου κυριαρχεί το άσπρο - μαύρο.

Στην γκαλερί «Ζουμπουλάκη» παρουσιάζεται ζωγραφική του Τάσου Μαντζαβίνου. Οπως αναφέρει κείμενο της Ελισάβετ Πλέσσα «...σε μεγαλύτερα και μικρότερα έργα, λάδια σε καμβά, πολυάριθμα έργα σε χαρτί και ξύλινες κατασκευές... κάνουν την εμφάνισή τους σύγχρονες Καρυάτιδες, με πρόσωπα - μάσκες και βαρυφορτωμένα καπέλα, γιγαντιαία δέντρα».

Πέθανε ο Κώστας Αξελός

Πέθανε χτες στο Παρίσι, σε ηλικία 86 ετών, ο φιλόσοφος, επίτιμος διδάκτωρ του Παντείου Πανεπιστημίου Κώστας Αξελός. Παιδί αστών, από έφηβος ενδιαφερόταν για τη φιλοσοφία, την οποία σπούδασε στη Σορβόνη. Εγινε μέλος του ΚΚΕ στην Κατοχή και υπέστη διώξεις όπως όλο το ΕΑΜικό κίνημα. Το 1945 έφυγε για το Παρίσι και διαγράφτηκε από το ΚΚΕ, στο οποίο ασκούσε πάντα πολεμική. Στη Γαλλία εργάστηκε (1950-1957) στο Εθνικό Κέντρο Ερευνας. Δίδαξε στη Σορβόνη (1962-1973), αλλά δεν έγινε ποτέ καθηγητής, θεωρώντας ότι «το πανεπιστήμιο δεν είναι ο χώρος της ριζικής σκέψης». Συνεργάστηκε με το περιοδικό «Arguments» («Επιχειρήματα») και από το 1960 διηύθυνε την ομώνυμη σειρά των εκδόσεων του «Μεσονυκτίου» (βιβλία φιλοσοφικής, ιστορικής, πολιτικής, οικονομικής, ψυχολογικής, λογοτεχνικής σκέψης). Μεταξύ των βιβλίων του είναι και τα εξής: «Οι φιλοσοφικές δοκιμές» (1952). Οι τριλογίες «Το ξετύλιγμα της περιπλάνησης», «Το ξετύλιγμα του παιχνιδιού», «Το ξετύλιγμα μιας αναζήτησης». «Ανοιχτή Συστηματική», «Μεταμορφώσεις».

Βραβεία παιδικής λογοτεχνίας

Το ΥΠΠΟ-Τ ανακοίνωσε τα φετινά Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας Παιδικού Βιβλίου, που απονέμονται ως εξής: Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού βιβλίου, εξ ημισείας στην Λότη Πέτροβιτς - Ανδρουτσοπούλου για το βιβλίο της «Η προφητεία του κόκκινου κρασιού» και στην Φωτεινή Φραγκούλη για βιβλίο της «Εφτά ορφανά μολύβια... εφτά ιστορίες». Βραβείο Εικονογράφησης Παιδικού βιβλίου, εξ ημισείας στην Κατερίνα Βερούτσου, για την εικονογράφηση του βιβλίου «Νεράιδα πάνω στο Ελατο» του Μάνου Κοντολέων και στον Θανάση Δήμου, για την εικονογράφηση του βιβλίου του «Μια χειμωνιάτικη ιστορία». Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για παιδιά: Σάκης Σερέφας «Ενας δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου».

Εκ του ασφαλούς «φιλάνθρωποι»

Το... «τσουνάμι» της «φιλανθρωπίας» που εμφανίζεται μετά από κάθε καταστροφή, «παρασέρνει» και τους προβεβλημένους εκπροσώπους της βιομηχανίας του θεάματος. Αυτή η βιομηχανία προσφέρεται ιδιαίτερα για «άφεση αμαρτιών» των πρωταγωνιστών της - των «σταρ» της κινηματογραφικής και μουσικής βιομηχανίας - και των εταιρειών που βρίσκονται πίσω τους.

Ταυτόχρονα, αποτελεί το πλέον «πιασάρικο» εργαλείο για να προσανατολιστούν τα ακροατήριά τους μακριά από «κακές» σκέψεις, όπως, λ.χ., για το αν πραγματικά φταίνε τα τσουνάμι και οι σεισμοί για τις τραγωδίες που εξελίσσονται στις πλέον εξαθλιωμένες χώρες του πλανήτη.

Υπάρχουν, όμως, και εξαιρέσεις μέσα σε αυτό το πλαστό... «αγαπησιάρικο» κλίμα. Το παλιό, γνωστό, «χέβι μέταλ» συγκρότημα «AC/DC» κάλεσε τους πλούσιους «φιλάνθρωπους» να μην κάνουν κήρυγμα εκ του ασφαλούς. «Ο κόσμος δε θέλει να ακούει πλούσιες διασημότητες, όπως ο Μπομπ Γκέλντοφ και ο Μπόνο, να του υποδεικνύει να μην ξεχνάει τα παιδιά που πεινάνε», είπε ο Μπράιαν Τζόνσον, «ψυχή» του συγκροτήματος. «Σταματήστε να κάνετε κήρυγμα στο κοινό σας για να προσφέρει λεφτά», δήλωσε στην αυστραλιανή εφημερίδα «Daily Telegraph». «Εγώ δε λέω σε κανέναν ότι πρέπει να δίνει λεφτά. Ο κόσμος δεν έχει λεφτά. Να κάνουν φιλανθρωπίες, πολύ ωραία, αλλά όχι σε παγκόσμια μετάδοση», συμπλήρωσε ο Τζόνσον, τονίζοντας ότι εκείνος και το συγκρότημά του «δίνουν από τα δικά τους χρήματα» και δε δημοσιοποιούν τη δράση τους.

Αυτά, ίσως, να ακούγονται προφανή, ίσως και όχι τόσο σπουδαία, για τους προοδευτικούς ανθρώπους. Είναι, ωστόσο, αξιοσημείωτα στην εποχή μας, που όλο και λιγοστεύουν τέτοιες φωνές από τα «μέσα» της βιομηχανίας του θεάματος.


Γ. Τ.

Tο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης σε συνεργασία με το Κέντρο Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών, διοργανώνουν (6-7/2, 8 μ.μ.) στο «Λουτρό των Αέρηδων» (Κυρρήστου 8, Πλάκα), δύο βραδιές αφήγησης, με τίτλο: «Φτου πιπέρι». Αφήγηση Ανθής Θάνου, μουσική Παναγιώτη Κούλελη.

«Στα χνάρια των κουτσών», τιτλοφορείται η έκθεση γλυπτικής του Εβη Χρήστου (έως 7/2, 6-9 μ.μ.) στο θέατρο «Αγγέλων Βήμα» (Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια). Εκτίθενται «σκηνογραφημένα γλυπτά», που, όπως σημειώνει ο δημιουργός, «στόχο έχουν να τονίσουν αυτό που ο καθένας παρατηρεί αλλά δεν το βάζει σε λόγια. Παλιότερα και νέα έργα, από σίδερο σκουριασμένο, ή μάλλον από σκουπίδια».

Αφιέρωμα στον Γιάννη Ρίτσο με τίτλο «O Γιάννης Ρίτσος εμπνέει Ιταλούς καλλιτέχνες», με αφορμή τα 40 χρόνια από τη δημοσίευση της πρώτης ποιητικής ανθολογίας του Ρίτσου στα ιταλικά, διοργανώνουν σήμερα ο Δήμος Τεργέστης (Αντιδημαρχία Πολιτισμού), η Εστία Ιταλίας του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, η Ελληνική Κοινότητα Τεργέστης, η έδρα Νεοελληνικών του Πανεπιστημίου Τεργέστης, υπό την αιγίδα του ελληνικού ΥΠΠΟ.

Συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, σήμερα (5/2, 8.30 μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Εμίλ Ταμπάκοφ θα παρουσιάσει έργα των Johannes Brahms και Richard Strauss. Σολίστ: Δημήτρης Σγούρος, πιάνο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ