ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Ιούνη 2003
Σελ. /48
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Αντιδράσεις για τα Μαθηματικά της Γ' Λυκείου

Στο φόντο αντιδράσεων για το θέμα των Μαθηματικών κατεύθυνσης στο οποίο εξετάστηκαν την περασμένη Πέμπτη οι τελειόφοιτοι της Γ' Λυκείου, συνεχίζονται σήμερα οι εξετάσεις. Ο λόγος για το τρίτο ερώτημα του 4ου θέματος, για το οποίο από βαθμολογητές σημειώνεται ότι έχει λάθος διατύπωση με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην μπορέσουν να ανταποκριθούν. Το υπουργείο Παιδείας επέμενε ότι η βαθμολόγηση των γραπτών συνεχίζεται κανονικά ενώ σε ανακοίνωση που εκδόθηκε χτες από ορισμένα μέλη του ΔΣ της ΟΛΜΕ, γίνεται λόγος για «στάση συγκάλυψης από πλευράς του υπουργείου Παιδείας απέναντι στο πρόβλημα». Παράλληλα η ανακοίνωση ζητά «να σταματήσει η βαθμολόγηση σε όλα τα κέντρα μέχρι να διευκρινιστεί απολύτως ο τρόπος βαθμολόγησης» και σημειώνει ότι πρόκειται «για λανθασμένη διατύπωση» και «το θέμα πάσχει επιστημονικά». Την ανακοίνωση του ΔΣ της ΟΛΜΕ, δηλώνουν ωστόσο ότι δε γνώριζαν πολλά μέλη του, αφού όπως επίσης δηλώνουν ουδέποτε συγκλήθηκε.

Ταυτόχρονα από εκπαιδευτικούς υπήρξαν καταγγελίες ότι στα Λατινικά Β' Λυκείου που εξετάστηκαν το περασμένο Σάββατο, αρχικά έφτασαν στα σχολεία τα περσινά θέματα για να αλλαχτούν στη συνέχεια μετά τη διαπίστωση του λάθους.

Σημειώνουμε ότι και σε προηγούμενες εξετάσεις και πριν με τη Φυσική έχουν σημειωθεί παρόμοια προβλήματα, ως το άμεσο αποτέλεσμα της πλημμυρίδας εξετάσεων που δημιούργησε η εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης και που από τη φύση τους δεν μπορούν να απαλλαγούν από τέτοιες καταστάσεις.

Μέσα σε αυτό το κλίμα οι εξετάσεις συνεχίζονται σήμερα για τη Γ' Λυκείου σε μαθήματα κατεύθυνσης. Οι μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης εξετάζονται στην Ιστορία, θετικής στη Βιολογία, οι μαθητές του κύκλου τεχνολογίας και παραγωγής της τεχνολογικής κατεύθυνσης εξετάζονται στη Χημεία - Βιοχημεία ενώ οι μαθητές του κύκλου πληροφορικής και υπηρεσιών στο μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον. Οι μαθητές της Β' Λυκείου εξετάζονται στη Φυσική γενικής παιδείας.

Ακολουθούν τα θέματα στα οποία εξετάστηκαν το Σάββατο 31 Μάη οι μαθητές των Β' και Γ' Λυκείου.


Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ
Φυσική γενικής παιδείας

ΘΕΜΑ 1ο

Στις ερωτήσεις 1 - 4 να γράψετε στο τετράδιο σας τον αριθμό της ερώτησης και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

1. Λέγοντας «το φως έχει διπλή φύση» εννοούμε ότι:

α. απορροφάται και εκπέμπεται

β. αλληλεπιδρά με θετικά και αρνητικά φορτισμένα σωματίδια

γ. συμπεριφέρεται ως κύμα και ως σωματίδιο

δ. είναι συνδυασμός ηλεκτρικού και μαγνητικού κύματος.

Μονάδες 5

2. Σε μια εξώθερμη πυρηνική αντίδραση:

α. η συνολική μάζα ηρεμίας των προϊόντων είναι ίση με τη συνολική μάζα ηρεμίας των αντιδρώντων

β. η ενέργεια Q της αντίδρασης είναι θετική

γ. η ενέργεια Q της αντίδρασης είναι αρνητική

δ. δεν ισχύει ο νόμος της διατήρησης του συνολικού αριθμού των νουκλεονίων.

Μονάδες 5

3. Ο Rutherford κατά το βομβαρδισμό λεπτού φύλλου χρυσού με σωμάτια α παρατήρησε ότι:

α. κανένα σωμάτιο α δεν εκτρέπεται από την πορεία του

β. όλα τα σωμάτια α εκτρέπονται κατά 180°

γ. λίγα σωμάτια α εκτρέπονται κατά 180°

δ. τα σωμάτια α έχουν αρνητικό φορτίο.

Μονάδες 5

4. Σύμφωνα με την κβαντική θεωρία του Planck, κάθε άτομο εκπέμπει ή απορροφά στοιχειώδη ποσά ενέργειας, που ονομάζονται:


α. φωτόνια

β. ηλεκτρόνια

γ. ποζιτρόνια

δ. νετρόνια

Μονάδες 5

5.Να γράψετε στο τετράδιο σας το γράμμα της πρότασης και δίπλα τη λέξη που τη συμπληρώνει σωστά.

α. Η διαδικασία της συνένωσης δυο ελαφρών πυρήνων για να σχηματίσουν ένα βαρύτερο, λέγεται πυρηνική....

β. Οσο μεγαλύτερη είναι η ενέργεια σύνδεσης ανά νουκλεόνιο τόσο.... είναι ο πυρήνας.

γ. Κατά τη διάσπαση β (βήτα πλην) εκπέμπεται από τον πυρήνα.... και αντινετρίνο.

δ. Τα μήκη κύματος των ακτινών Χ είναι πολύ.... από τα μήκη κύματος των ορατών ακτινοβολιών.

ε. Ατομικός αριθμός είναι ο αριθμός των..... του πυρήνα.

Μονάδες 5

ΘΕΜΑ 2°

1. Ερευνητής χειρίζεται συσκευή παραγωγής ακτινών Χ και επιθυμεί να αυξήσει τη διεισδυτικότητά τους. Πώς θα πρέπει να μεταβάλει την τάση μεταξύ ανόδου - καθόδου της συσκευής;

α. Να την αυξήσει.

β. Να την ελαττώσει.

Μονάδες 2

Να δικαιολογήσετε την απάντηση σας.

Μονάδες 5

2. Δυο παράλληλες ακτίνες μονοχρωματικού φωτός (Α) και (Β) προσπίπτουν σε πρίσμα και εκτρέπονται, όπως φαίνεται στο σχήμα. Ποια ακτίνα φωτός έχει το μεγαλύτερο μήκος κύματος;

α. Η ακτίνα Α.


β. Η ακτίνα Β.

Μονάδες 2

Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

Μονάδες 5

{... ΣΧΗΜΑ 1}

3. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας συμπληρωμένες τις παρακάτω πυρηνικές αντιδράσεις:

....(σχημα 1α)....

Μονάδες 4

4. Το παρακάτω σχήμα παριστά την καμπύλη διάσπασης για ένα δείγμα ραδιενεργού στοιχείου. Ο χρόνος υποδιπλασιασμού του στοιχείου αυτού είναι:

α. 7s β. 10,5s γ. 3,5s

Μονάδες 2

Να δικαιολογήσετε την απάντηση σας.

Μονάδες 5

{... ΣΧΗΜΑ 2 }

ΘΕΜΑ 3°

Ακτίνα ορατής μονοχρωματικής ακτινοβολίας συχνότητας 6.1014Hz, διέρχεται από τον αέρα σε γυάλινη πλάκα. Ο δείκτης διάθλασης του γυαλιού για την παραπάνω ακτινοβολία είναι 1,5.

1. Να υπολογίσετε το μήκος κύματος της ακτινοβολίας λ0 στο κενό.

Μονάδες 6

2. Να υπολογίσετε την ταχύτητα διάδοσης της ακτινοβολίας μέσα στο γυαλί.

Μονάδες 6

3. Να υπολογίσετε το μήκος κύματος της ακτινοβολίας λ μέσα στο γυαλί.

Μονάδες 6

4. Να βρείτε πόσο διαφέρει η ενέργεια ενός φωτονίου της ακτινοβολίας στο κενό από την ενέργεια του φωτονίου αυτού, όταν η ακτίνα βρίσκεται μέσα στο γυαλί.

Μονάδες 7

Δίνονται: η ταχύτητα του φωτός στο κενό c0=3.108m/s

ΘΕΜΑ 4°

Κινούμενο ηλεκτρόνιο συγκρούεται με ακίνητο άτομο υδρογόνου, το οποίο βρίσκεται στη θεμελιώδη κατάσταση με ενέργεια Ε1= -13,6 eV. Η κινητική ενέργεια του ηλεκτρονίου πριν από την κρούση είναι 16,12eV. To άτομο του υδρογόνου απορροφά μέρος της ενέργειας του προσπίπτοντος ηλεκτρονίου, διεγείρεται στη δεύτερη διεγερμένη στάθμη (η=3) και εξακολουθεί να παραμένει ακίνητο μετά την κρούση.

1. Να σχεδιάσετε στο τετράδιο σας σε διάγραμμα ενεργειακών σταθμών όλες τις δυνατές μεταβάσεις από τη διεγερμένη κατάσταση (n=3) στη θεμελιώδη κατάσταση.

Μονάδες 4

2. Να υπολογίσετε το μήκος κύματος του φωτονίου που εκπέμπεται κατά την αποδιέγερση του ατόμου από την κατάσταση n=3 στην κατάσταση n=2.

Μονάδες 6

3. Να υπολογίσετε το ποσοστό (επί τοις εκατό) της κινητικής ενέργειας του προσπίπτοντος ηλεκτρονίου που απορροφήθηκε από το άτομο του υδρογόνου κατά την κρούση.

Μονάδες 7

4. Να υπολογίσετε την κινητική ενέργεια και το μέτρο της στροφορμής του ηλεκτρονίου του ατόμου του υδρογόνου στη διεγερμένη κατάσταση n=3.

Μονάδες 8

Δίνονται: η ταχύτητα του φωτός στο κενό c0=3.108m/s

η σταθερά του Planck, h=6,6.10-34J.s

1eV=l,6.10-19J και π=3,14.


Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
Λατινικά θεωρητικής κατεύθυνσης

Α. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το παρακάτω κείμενο:

In ea civitate, quam leges continent, boni viri libenter leges servant. Lex enim est fundamentum libertatis, fons aequitatis. Mens et animus et consilium et sententia civitatis posita est in legibus. Ut corpora nostra sine mente, sic civitas sine lege non stat.

............

Prope Tiberim fluvium Hercules boves refecisse fertur et ipse de via fessus ibi dormivisse. Tum Cacus pastor, fretus viribus, boves quosdam in speluncam caudis traxit aversos. Ubi Hercules, e somno excitatus, gregem aspexit et partem abesse sensit, pergit ad proximam speluncam; sed postquam bourn vestigia foras versa vidit, confusus gregem ex loco infesto amovere coepit.

Μονάδες 40

Β. Παρατηρήσεις

1α. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω συνεκφορές:

ea civitate: τη γενική του ενικού αριθμού

boni viri: την κλητική του ενικού αριθμού

corpora nostra: τη γενική του πληθυντικού αριθμού

proximam speluncam: την αφαιρετική του πληθυντικού αριθμού

loco infesto: την αιτιατική του ενικού αριθμού.

Μονάδες 10

β. ipse: Να κλιθεί η αντωνυμία στο θηλυκό γένος του ενικού αριθμού.

Μονάδες 2,5

2α. traxit: Να γράψετε τους αρχικούς χρόνους του ρήματος στην ίδια φωνή.

Μονάδες 2

est: Να κλίνετε την οριστική του παρακειμένου στον ενικό αριθμό.

Μονάδες 3

β. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθένα από τα παρακάτω ρήματα:

continent: το γ' πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του μέλλοντα στην ίδια φωνή

fertur: το β' πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα στην ενεργητική φωνή

aspexit: το γ' ενικό πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα στην παθητική φωνή

sensit: το απαρέμφατο του ενεστώτα στην ίδια φωνή

vidit: το α' πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του παρατατικού στην παθητική φωνή.

Μονάδες 7,5

3α. Cacus pastor boves quosdam in speluncam traxit: Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική.

Μονάδες 7,5

β.Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας τις λέξεις της Στήλης Α και δίπλα στην καθεμιά το συντακτικό χαρακτηρισμό που της αντιστοιχεί από τη Στήλη Β με βάση το κείμενο. Δύο στοιχεία της Στήλης Β περισσεύουν.

Στήλη Α

fundamentum

libertatis

gregem

ibi

proximam

Στήλη Β

επιθετικός προσδιορισμός

γενική κτητική

επιρρηματικός προσδιορισμός

υποκείμενο

γενική αντικειμενική

αντικείμενο

κατηγορούμενο

Μονάδες 5

4α. Prope Tiberim Hercules boves refecisse fertur: Να αναγνωρίσετε συντακτικά τους όρους της πρότασης.

Μονάδες 7,5

β. abesse, amovere: Να γράψετε το υποκείμενο καθενός από τα δυο αυτά απαρέμφατα του κειμένου και να δικαιολογήσετε την πτώση του.

Μονάδες 5

5α. Ποια νέα ποιητικά είδη επινόησε και καλλιέργησε ο Οβίδιος;

Μονάδες 4

β. Τι γνωρίζετε για τις «Μεταμορφώσεις» του Οβιδίου;

Μονάδες 6.


Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
Μαθηματικά θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ