ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 1 Δεκέμβρη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΕ - ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ
Σπέρνουν αυταπάτες

Την επιτάχυνση της διείσδυσης του κεφαλαίου στο «φιλέτο» της ψηφιοποίησης των βιβλίων αποφάσισαν (27/11) οι υπουργοί Πολιτισμού και Οπτικοακουστικών της ΕΕ στις Βρυξέλλες. Οπως αναμενόταν, από τον περασμένο Οκτώβρη - οπότε η Επιτροπή Πολιτισμού του Ευρωκοινοβουλίου συζήτησε (6/10) τις «μελλοντικές προκλήσεις» της Ευρωπαϊκής Ψηφιακής Βιβλιοθήκης «Europeana» - οι υπουργοί συμφώνησαν για δημιουργία «επιτροπής σοφών», η οποία «θα καθορίσει τις συνθήκες σύμπραξης των δημόσιων και ιδιωτικών φορέων που θα αναλάβουν τη διαδικασία της ψηφιοποίησης».

Ενώ η «Europeana» και συνολικά ο τομέας της ψηφιοποίησης παραδίδεται, με το γνωστό «κόλπο» τύπου «ΣΔΙΤ», στον ιδιωτικό τομέα, η ΕΕ προσπαθεί να παρουσιάσει αυτή τη διαδικασία ως... «απάντηση στην επιθετική πολιτική» της «Google»! Θυμίζουμε ότι αυτό το αμερικανικό διαδικτυακό μονοπώλιο προκάλεσε τριγμούς και στις δύο όχθες του Ατλαντικού, με τη συμφωνία που «έκλεισε» με τους Αμερικανούς εκδότες για την ψηφιοποίηση των βιβλίων έναντι «πινακίου φακής» για τους συγγραφείς. Στο παραπάνω πλαίσιο, ο Ελληνας υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, Π. Γερουλάνος, είπε πως η «επιθετική πολιτική της "Google" μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά από την Ευρώπη μόνο αν κατορθώσουμε να ανοίξουμε την "Europeana" στο σύνολο των έργων του δημοσίου τομέα, από ολόκληρο τον κόσμο, με αιχμή πάντα την προβολή του ευρωπαϊκού πολιτισμού». Για τη χρηματοδότηση του προγράμματος είπε πως «σαφώς πρέπει να διευρυνθεί με την παρουσία ιδιωτών, με την προϋπόθεση ότι ο ιδιώτης χρηματοδότης δεν θα μπορεί να έχει "λέγειν" στις αποφάσεις για το περιεχόμενο και τη στρατηγική της Europeana»! Λες και υπάρχει τέτοια περίπτωση!

«Λιτοδίαιτος όχι κρατικοδίαιτος» ο κινηματογράφος

Παρέμβαση του Φεστιβάλ Ολυμπίας στα τεκταινόμενα στον ελληνικό κινηματογράφο

«Ο ελληνικός κινηματογράφος κατηγορείται από πολλούς ως "κρατικοδίαιτος". Εμείς θεωρούμε πως ο ελληνικός κινηματογράφος είναι απλώς "λιτοδίαιτος"», σημειώνει ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για παιδιά και νέους, Δημήτρης Σπύρου, στον κατάλογο της 12ης διοργάνωσης αυτού του σημαντικού θεσμού.

Βάζοντας τα πράγματα στη θέση τους αναφορικά με την ιδιωτική παραγωγή στην Ελλάδα (σ.σ. την οποία «κανακεύουν» όλα τα νομοσχέδια που έχουν δει το φως της δημοσιότητας), ο Δ. Σπύρου γράφει, μεταξύ άλλων, ότι «όχι μόνο επενδύονται ελάχιστα χρήματα από ιδιώτες στον τομέα της παραγωγής ταινιών, αλλά εδώ και δυο δεκαετίες τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια δεν αποδίδουν, όπως υποχρεούνται από το νόμο, το 1,50% των ακαθαρίστων κερδών τους "για την ανάπτυξη της ελληνικής κινηματογραφίας", χωρίς μάλιστα να έχουν την παραμικρή επίπτωση γι' αυτή την παρανομία τους. Οσον αφορά στις δαπάνες που διαθέτει το κράτος για την ενίσχυση της κινηματογραφίας και της κινηματογραφικής παιδείας, καλύτερα ας μη μιλήσουμε...».

Και προσθέτει: «Τι συμβαίνει αλήθεια στον ελληνικό κινηματογράφο σήμερα; Βρισκόμαστε χαμένοι μέσα στην "ομίχλη"; Ας δούμε κατάματα την αλήθεια. Μόνο το πάθος των Ελλήνων σκηνοθετών και η αλληλεγγύη των εξαιρετικών και "ηρωικών" τεχνικών του κινηματογράφου και των ταλαντούχων και θαυμάσιων ηθοποιών, κρατάει ακόμη ζωντανό τον ελληνικό κινηματογράφο, αφού δεκάδες από αυτούς προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στον κινηματογράφο αφιλοκερδώς ή με καθαρά συμβολικές αμοιβές».

Οι προτάσεις: «Ιδρυση Ανώτατης Σχολής Κινηματογράφου και ταυτόχρονα εισαγωγή της κινηματογραφικής εκπαίδευσης στα σχολεία της Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης». Ανάλυση και αντιμετώπιση των τεράστιων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι Ελληνες σκηνοθέτες - κυρίως οι νέοι - όταν προσπαθούν να "στήσουν" κάποια διεθνή συμπαραγωγή (...)». Θεσμοθέτηση μη εμπορευματικών μορφών διανομής. Στήριξη της μονής αίθουσας. «Απογαλακτισμό» των φεστιβάλ κινηματογράφου από τον «παραγοντισμό», με αξιολόγησή τους από εθνική επιτροπή. Αναβάθμιση του Φεστιβάλ Ολυμπίας, του μοναδικού στο είδος του στην Ελλάδα, σε εθνικό. «Θεσμική κατοχύρωση του ανεξάρτητου "σκηνοθέτη - παραγωγού"». «Θεσμοθέτηση του Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους». «Η απόδοση του 1,50%».

Ο σκηνοθέτης προσθέτει πως σε όλα αυτά δεν δίνει απαντήσεις το σχέδιο νόμου της λεγόμενης «Επιτροπής Γαβρά», στην οποία το Φεστιβάλ Ολυμπίας δεν κλήθηκε να καταθέσει τις απόψεις του, οι οποίες πάντως είναι γνωστές στην Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών από το 2007.

Τα ΔΗΠΕΘΕ δημιουργούν

«Ο επιθεωρητής έρχεται» του Τζον Πρίσλεϊ, ανεβαίνει από το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, στα Χανιά, στην αίθουσα του Βενιζελείου Ωδείου. Η μετάφραση είναι της Ζωής Ρηγοπούλου, η σκηνοθεσία του Μανούσου Μανουσάκη, τα σκηνικά - κοστούμια της Βάλιας Μαργαρίτη, η μουσική του Μανώλη Μανουσάκη, οι φωτισμοί του Παντελή Πετράκη. Παίζουν: Αλέξης Σταυράκης, Αγάπη Μανουρά, Δημήτρης Αγοράς, Δημήτρης Τσιλιφώνης, Βλάσης Πασιούδης, Στέλα Ερμή, Σοφία Χαλαζιά.

  • Οι «Βρυκόλακες» του Ερρίκου Ιψεν είναι η εναρκτήρια παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Βόλου, που ανεβαίνει σε μετάφραση - σκηνοθεσία του Νικηφόρου Νανέρη, στο Θέατρο της Παλιάς Ηλεκτρικής. Την κοινωνική υποκρισία, τους «βρυκόλακες» που κληρονομούνται από τους αυστηρούς θεσμούς, που επιβάλλουν αταίριαστες με την ανθρώπινη ψυχή συμπεριφορές, τους συμβιβασμούς και την ασφυκτική πίεση που ασκούν στον άνθρωπο οι κοινωνικοί κανόνες, πραγματεύεται το έργο μέσα από το δράμα της οικογένειας των Αλβινγκ. Το έργο θα παίζεται στο Βόλο μέχρι τις 13/12 (κάθε Παρασκευή, Σάββατο 9 μ.μ. και Κυριακή 8 μ.μ.). Θα πραγματοποιηθούν 15 ακόμη παραστάσεις στην Αθήνα, στο «Altera Pars». Σκηνικά - κοστούμια : Γιώργος Ζιάκας. Φωτισμοί: Κώστας Τατάκος. Μουσική επιμέλεια Νικηφόρου Νανέρη. Ακούγονται μέρη από το «Adagio» για έγχορδα και τη σουίτα «Μήδεια» του Σάμιουελ Μπάρμπερ (1910-1981). Παίζουν: Μίνα Χειμώνα, Βασίλης Ευταξόπουλος, Κωνσταντίνος Φάμης, Γιώργος Χαλεπλής, Νιόβη Κωστοπούλου.
  • Στη Β΄ Σκηνή (230 θέσεις) δίνει την πρεμιέρα της η Παιδική Σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης με το έργο του Μάικ Κένι «Το αγόρι με τη βαλίτσα» σε μετάφραση Ξένιας Καλογεροπούλου. Ο Κένι μιλά στα παιδιά για παιδιά. Πλάθει μια ιστορία γεμάτη συγκίνηση και ανθρωπιά, με εντονότατα στοιχεία χιούμορ. Το έργο μπορεί να θεωρηθεί «δραματικό», αλλά, όπως οι ήρωές του απορούν, χαμογελούν, καταλαβαίνουν, γκρινιάζουν, γελάνε και πάνε το ταξίδι τους παρακάτω με την παιδική τους αισιοδοξία, έτσι το βλέπουν κι οι μικροί θεατές του, με κριτική ικανότητα, χαρά και αισιοδοξία. Μετάφραση: Ξένια Καλογεροπούλου. Σκηνοθεσία: Κώστας Γάκης. Σκηνικά - κοστούμια: Αγγελίνα Παρασκευαΐδη. Χορογραφία: Ελενα Γεροδήμου. Παίζουν: Κανδυλιώτη Χριστιάνα, Κουκουλά Σοφία, Κουκουτσίδη Βίκυ, Μάισσα Κάρολος, Μήτσας Νίκος, Μητσοπούλου Εύη, Μιχαηλίδης Θανάσης, Σαπουντζόγλου Γιώργος.
Τραγούδια του κόσμου

Το ...γύρο του κόσμου με τραγούδια αναμένεται να κάνουν η Μαρία Φαραντούρη, η Ελλη Πασπαλά και η Σαβίνα Γιαννάτου (7, 8/12, 9μμ), στο «Παλλάς» (Βουκουρεστίου 5, 210-3213100). Ξανασυναντιούνται επί σκηνής δέκα χρόνια μετά, για να προσφέρουν ένα μαγευτικό ταξίδι. Με διαφορετικές εμπειρίες, αλλά με κοινές αισθητικές προσεγγίσεις, ενώνουν το ιδιαίτερο ύφος, τη λυρικότητα, το πάθος και τις ερμηνείες τους σε μία πανδαισία φωνητικών αποχρώσεων και μαγευτικών ήχων. Με καλλιτεχνική ανάγκη να ξαναβρούν τη μουσική ψυχή κάθε χώρας, συλλέγουν ηχοχρώματα διαφορετικών πολιτισμών στις εθνικές μουσικές του κόσμου, ξεκινώντας από την Ελλάδα (δημοτική και βυζαντινή παράδοση, ρεμπέτικα, έντεχνο) και φτάνοντας ως τη Λατινική Αμερική. Συνταξιδιώτης τους ο σπουδαίος πιανίστας Τάκης Φαραζής και μια ορχήστρα με εξαίρετους σολίστες. Τιμές εισιτηρίων από 20-70 ευρώ.

Αναδρομική Τσαρούχη

Μεγάλο εκθεσιακό αφιέρωμα στον Γιάννη Τσαρούχη, διοργανώνει (17/12 - 13/3, κτίριο οδού Πειραιώς) το Μουσείο Μπενάκη, στο πλαίσιο του εορτασμού των εκατό χρόνων από τη γέννηση του. Πρόκειται για την πρώτη ολοκληρωμένη αναδρομική έκθεση, με 670 περίπου έργα του, που συγκεντρώθηκαν από Ιδρύματα, Μουσεία και ιδιωτικές συλλογές. Σκοπός της να παρουσιάσει μια κατά το δυνατόν πληρέστερη εικόνα του πλούσιου ζωγραφικού έργου του Γ. Τσαρούχη, αλλά και να τονίσει την καθοριστική συμβολή του στο νεοελληνικό θέατρο. Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ιδρυμα Γιάννη Τσαρούχη και το Πολιτιστικό Ιδρυμα της Τράπεζας Κύπρου.

«Διάβασης» παζάρι

Το πρόγραμμα απεξάρτησης «ΔΙΑΒΑΣΗ» του ΚΕΘΕΑ πραγματοποιεί χριστουγεννιάτικο παζάρι στην πλατεία Συντάγματος (αίθουσα εκδηλώσεων «ΜΕΤΡΟ»). Το παζάρι θα ξεκινήσει την Κυριακή 6/12 (3-7 μ.μ.) και θα ολοκληρωθεί στις 8/11 (Δευτέρα, Τρίτη 11 π.μ.-7 μ.μ.). Εκτός από τα δώρα και τα στολίδια που έφτιαξαν οι δημιουργικές ομάδες του προγράμματος, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για το πρόβλημα των ναρκωτικών. Τα έσοδα του παζαριού θα διατεθούν για τις ανάγκες του προγράμματος.

Η «ΔΙΑΒΑΣΗ» λειτουργεί από τον Οκτώβρη του 1990. Είναι πρόγραμμα εξωτερικής ημερήσιας παρακολούθησης και παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες απεξάρτησης. Οι υπηρεσίες του παρέχονται δωρεάν, δε χορηγούνται φαρμακευτικές ή υποκατάστατες ουσίες και δεν υπάρχουν λίστες αναμονής. Απευθύνεται σε χρήστες ναρκωτικών ουσιών, ενήλικες άνω των 21 ετών, εργαζόμενους, φοιτητές και στις οικογένειές τους. (Τηλέφωνα για χρήστες ουσιών: 210-8626761, για τις οικογένειές τους: 210-8612604).

Γενική Συνέλευση στον Πανελλήνιο Μουσικό Σύλλογο πραγματοποιείται σήμερα (1μ.μ.), στα γραφεία του Συλλόγου, με θέμα οικονομικό και διοικητικό απολογισμό, έγκριση προϋπολογισμού του 2010 και τρέχοντα ζητήματα. Σε περίπτωση μη απαρτίας, θα επαναληφθεί στις 8/12 και η οριστική στις 15/12.

Εκθεση έργων του Γιάννη Μόραλη, διοργανώνει και παρουσιάζει (έως 4/12), στον εκθεσιακό της χώρο, η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Πειραιώς 256, Ρέντης). Παράλληλα, προς τιμήν του δασκάλου τους, εκθέτουν έργα τους μαθητές του, που σπούδασαν κοντά του σε διαφορετικούς χρόνους στον ίδιο όμως ιστορικό χώρο της ΑΣΚΤ, όπου οι ίδιοι διδάσκουν: Δ. Κοκκινίδης, Δ. Μυταράς, Γ. Βαλαβανίδης,Ρ. Παπασπύρου, Χ. Μπότσογλου, Γ. Ζιάκας Β. Δημητρέας, Τρ. Πατρασκίδης, Α. Χριστάκης, Ζ. Αρβανίτης, Π. Σάμιος, Δ. Αγγελίδου, Δ. Κούκος. Εκτίθενται επίσης έργα των Ν. Κεσσανλή και Λευτέρη Κανακάκη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ