ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Οχτώβρη 2010
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΑΣΣΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΣ
Πάντα κοντά μας

Είκοσι πέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από το «φευγιό» του Τάσσου Αλεβίζου. Ηταν 13/10/1985, όταν ο μεγάλος μας χαράκτης άφησε την τελευταία του πνοή. Πρωτοστάτης στην ανάπτυξη του μαζικού, προοδευτικού πολιτιστικού κινήματος, ο Τάσσος παρέμεινε μέχρι το τέλος της ζωής του στρατευμένος στην υπόθεση της πάλης για μια νέα κοινωνία, δίκαιη, δημοκρατική και σοσιαλιστική. Γνήσιος πατριώτης, ποτισμένος με τα ιδανικά του ΚΚΕ, αλλά και με την ελληνική παράδοση, δημιούργησε ένα έργο οικουμενικό και διαχρονικό, πρωτότυπο, ρωμαλέο και σύγχρονο. Μια δημιουργία που αποτυπώνει το σφυγμό, το πάθος, τις ελπίδες και τους αγώνες του λαού μας, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην ελληνική και παγκόσμια χαρακτική. Ακριβό κειμήλιο για τις νεότερες γενιές τα έργα του, που οφείλουν να τα διαφυλάξουν.

Σ' αυτό το πλαίσιο σημαντική είναι η δράση και προσφορά της «Εταιρείας Εικαστικών Τεχνών "Α. Τάσσος"», που από τη στιγμή της δημιουργίας της έχει ως στόχο τη διαφύλαξη και προβολή του έργου του Τάσσου. Ξεχωριστή δραστηριότητά της, η επιτυχημένη διοργάνωση των εκθέσεων «Νέοι Χαράκτες», η οποία έχει γίνει πλέον θεσμός για την καλλιτεχνική ζωή της χώρας. Πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια και ταξιδεύει σε πόλεις της Ελλάδας και της Κύπρου, προσφέροντας μία πιστή εικόνα της δουλειάς των νέων χαρακτών, αλλά και τον προσανατολισμό της χαρακτικής στον τόπο μας.

Οι δύσκολοι καιροί και τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Εταιρεία, δεν επέτρεψαν φέτος - όπως μας είπε ο Πρόεδρός της, Κώστας Νίτσος, την πραγματοποίηση αφιερώματος στη ζωή και το έργο του Τάσσου. Ομως, το 2014, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση του «χαράκτη του αγώνα», δρομολογείται μεγάλη εκδήλωση σε συνεργασία με την «Πανελλήνια Ενωση Αγωνιστών Δημοσιογράφων Εθνικής Αντίστασης '41 - '44», αλλά και αναδρομική έκθεση έργων του, η πρώτη μετά το «φευγιό» του. Τέλος, ελπίζουμε ότι σύντομα η Βουλή των Ελλήνων θα υιοθετήσει το αίτημα της Εταιρείας και θα πραγματοποιηθούν τα αποκαλυπτήρια της ξυλογραφίας - γλυπτού «Το Πολυτεχνείο».

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ενισχύεται ο αγοραίος προσανατολισμός του

Την έναρξη υποβολής αιτήσεων ελληνικών ταινιών μυθοπλασίας που θα συμμετάσχουν στην 51η διοργάνωσή του (3-12/12/2010) ανακοίνωσε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο πρόκειται να λειτουργήσει σε ακόμη πιο αντιδραστική κατεύθυνση, σύμφωνα με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο.

Η πρόσκληση αφορά σε ελληνικές ταινίες άνω των 60 λεπτών (σε φιλμ ή σε ψηφιακή μορφή), η παραγωγή των οποίων έχει ολοκληρωθεί στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών. Οι ταινίες που θα προβληθούν, θα έχουν αυτόματα τη δυνατότητα συμμετοχής στην «ψηφιακή αγορά». Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων είναι 25/10.

«Πρωταρχικός στόχος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι η ενίσχυση και προβολή της ελληνικής ταινίας, καθώς και η ζύμωσή της με το διεθνές κινηματογραφικό περιβάλλον» δήλωσε ο διευθυντής του Φεστιβάλ, Δ. Εϊπίδης. «Η χώρα διαθέτει μια δυνατή εγχώρια κινηματογραφία που συνομιλεί επάξια σε διεθνές επίπεδο. Οι σημαντικές διακρίσεις των Ελλήνων δημιουργών τα τελευταία χρόνια αποτελούν την πιο χειροπιαστή απόδειξη της δυναμικής τροχιάς στην οποία βρίσκεται ο ελληνικός κινηματογράφος. Ενόψει του νέου κινηματογραφικού νομοθετικού πλαισίου, το Φεστιβάλ προσκαλεί τους Ελληνες κινηματογραφιστές να συμμετάσχουν ενεργά στην 51ηδ ιοργάνωση και να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητες που παρέχονται μέσα από τις δράσεις του θεσμού. Το Φεστιβάλ θα σταθεί δίπλα στην ελληνική ταινία, με όλες του τις δυνάμεις» κατέληξε.

Πλην όμως, τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά από όσο προσπαθεί να τα παρουσιάσει η διοίκηση του φεστιβάλ. Πέρα από το ότι με το νομοσχέδιο διατηρείται το θεσμικό καθεστώς του ως Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου, που σημαίνει συνέχιση της λειτουργίας του με ιδιωτικοοικονομικούς όρους - όπως κάθε άλλη επιχείρηση που διαχειρίζεται κάθε άλλο εμπορικό προϊόν - η ελληνική ταινία υποβαθμίζεται ακόμη περισσότερο, αφού στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει καν πρόβλεψη για ελληνικό τμήμα, έστω και μη διαγωνιστικό.

Επίσης, ο αγοραίος προσανατολισμός του ενισχύεται ακόμη περισσότερο, αφού στο επταμελές ΔΣ που προβλέπει το νομοσχέδιο, τα πέντε μέλη - που επιλέγονται από τον υπουργό Πολιτισμού - είναι «πρόσωπα από το χώρο των Τεχνών, των Γραμμάτων και των Επιστημών ή πρόσωπα τα οποία διαθέτουν αξιόλογη πείρα στη διοίκηση οργανισμών και επιχειρήσεων» (σ.σ. το ΔΣ συμπληρώνουν ένας εκπρόσωπος του Δήμου Θεσσαλονίκης και ένας από την ΕΡΤ). «Μάνατζερ» με «ολίγη» από επιλεγμένους (με ευνόητα κριτήρια) διανοούμενους λοιπόν. Και για να... «προστατευθεί» το φεστιβάλ - «επιχείρηση» από τους συλλογικούς φορείς των δημιουργών, το νομοσχέδιο ορίζει ότι η ιδιότητα μέλους του ΔΣ «είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα μέλους ΔΣ συνδικαλιστικού ή επαγγελματικού σωματείου του οπτικοακουστικού τομέα». Ακριβώς το ίδιο προβλέπει το νομοσχέδιο και για τη διοίκηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, υπογραμμίζοντας έτσι τον τρόπο που αντιλαμβάνεται η αστική δημοκρατία τη συλλογική έκφραση των δημιουργών.

Τέλος, να σημειωθεί ότι από το νομοσχέδιο συνολικά λείπει η πρόβλεψη για κρατικά βραβεία κινηματογράφου. Μάλλον η κυβέρνηση έχει δώσει την «ευχή» της στην αυτοαποκαλούμενη «Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου» (εκ των «σπλάχνων» των «Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη») η οποία έδωσε φέτος για πρώτη φορά τα δικά της βραβεία, στο φόντο της απόλυτης σιωπής από πλευράς υπουργείου Πολιτισμού.

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Να ενισχυθούν γενναία τα κρατικά θέατρα

Επιστολή διαμαρτυρίας στον Π. Γερουλάνο για τις περικοπές στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας

Από συμμετοχή των ηθοποιών στις περσινές πανεργατικές κινητοποιήσεις
Από συμμετοχή των ηθοποιών στις περσινές πανεργατικές κινητοποιήσεις
Επιστολή διαμαρτυρίας για τη δραστική περικοπή του προϋπολογισμού για τα κρατικά θέατρα και τη μη έγκαιρη επιχορήγησή τους από το ΥΠΠΟ-Τ, απέστειλε χτες το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, στον υπουργό Πολιτισμού - Τουρισμού Παύλο Γερουλάνο. Η επιστολή έχει ως εξής: «Εδώ και μήνες διαμαρτυρόμαστε ποικιλοτρόπως για τη μη έγκαιρη επιχορήγηση του ΥΠΠΟΤ προς το ΚΘΒΕ με αποτέλεσμα την καθυστέρηση της καταβολής των αμοιβών των ηθοποιών επισημαίνοντας παράλληλα τον κίνδυνο της μη πραγματοποίησης των παραστάσεων του θεάτρου εκτός έδρας σε διάφορα Φεστιβάλ. Δυστυχώς αυτή η κατάσταση εντείνεται και με τις εγκυκλίους του Υπουργείου Οικονομικών που αφορούν στα ΝΠΙΔ καθώς πραγματοποιούν: Α) αναδρομική μείωση των μισθών των ηθοποιών, παρά τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου εργασίας (5μηνες και 8μηνες), καθώς και όλων των εργαζομένων του ΚΘΒΕ από 01/01/2010. Β) περαιτέρω περικοπή της ήδη μειωμένης επιχορήγησης κάνοντας αδύνατη τη λειτουργία του Θεάτρου, ανατρέποντας το μέχρι στιγμής καλλιτεχνικό προγραμματισμό. H νέα απαίτηση του Υπουργείου για μείωση του προϋπολογισμού του θεάτρου κατά 30% ουσιαστικά βάζει λουκέτο στο Θέατρο. Σε μια περιοχή της χώρας που η κύρια πολιτιστική προσφορά στο κοινό προέρχεται από τη δραστηριότητα του ΚΘΒΕ, που η ύπαρξή του και η απρόσκοπτη λειτουργία του είναι ευθύνη της Πολιτείας».

«Μετά μάλιστα από αυτή την ωμή παρέμβαση του Υπουργείου Οικονομικών στην πολιτιστική πολιτική της χώρας, θεωρούμε αυτονόητη την άμεσή σας αντίδραση για την πραγματοποίηση των καλλιτεχνικών διευρυμένων στόχων του Θεάτρου. Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών δεν μπορεί να επιτρέψει την απαξίωση του πολιτισμού και συνολικότερα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Στηρίζει των αγώνα όλων των εργαζομένων στο ΚΘΒΕ για τη συνέχιση της λειτουργίας του Θεάτρου».

Τέλος, το ΣΕΗ διεκδικεί να μη γίνει καμία περικοπή θέσεων και δραστηριοτήτων στα Κρατικά Θέατρα. Να γίνει αύξηση των επιχορηγήσεων καθώς και γενναία αύξηση του κρατικού προϋπολογισμού για τον πολιτισμό με χρήματα που θα προκύψουν από τη φορολόγηση (45%) των κερδών των μεγάλων επιχειρηματιών».

Σίγησε η Τζόαν Σάδερλαντ

Μία από τις κορυφαίες λυρικές ερμηνεύτριες του 20ού αιώνα, η διάσημη Αυστραλή υψίφωνος Τζόαν Σάδερλαντ έφυγε από τη ζωή την περασμένη Κυριακή. Η λαμπρή καριέρα της λυρικής τραγουδίστριας - γνωστή στους θαυμαστές της ως «η εξαίρετη» - ήταν το 1959, που ερμήνευσε τη Λουτσία στην όπερα «Λουτσία ντι Λάμερμουρ» του Ντονιτσέτι. Στους πιο γνωστούς ρόλους της, η Ελβίρα στους «Πουριτανούς» του Μπελίνι και η Νόρμα. Τα τελευταία 20 χρόνια είχε αποσυρθεί από την ενεργό δράση, έχοντας συμπληρώσει περισσότερα από 40 χρόνια λαμπρής σταδιοδρομίας στις μεγαλύτερες σκηνές του κόσμου, είχε τραγουδήσει περίπου 60 διαφορετικούς ρόλους και αποσπάσει πάμπολλες τιμητικές διακρίσεις.

Από τη Λυρική Σκηνή ανακοινώθηκε ότι σε χρόνο ρεκόρ εξαντλήθηκαν τα εισιτήρια για όλες τις παραστάσεις της όπερας «Κάρμεν» για το μήνα Οκτώβρη. Για όσους δεν κατόρθωσαν να βρουν έγκαιρα εισιτήριο, οι παραστάσεις επαναλαμβάνονται στις 30 Απριλίου και 3, 4, 5, 6, 7, 8 Μαΐου.

Το Χοροθέατρο Νταλίκα της Βάσως Γιαννακοπούλου και του Τάσου Παλαιορούτα και η Καλλιτεχνική ομάδα Φora etc. της Μέντη Μέγα και του Μανώλη Ανδριωτάκη, παρουσιάζουν με κοινό εισιτήριο (15-18 και 20-24/10) στον καινούριο θεατρικό χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου Ακαδήμεια στην Ακαδημία Πλάτωνος, δύο παραστάσεις: «Η Μαρία πάει στο ποτάμι» (Χοροθέατρο Νταλίκα, 9.30μ.μ.) και «To Μαντρόσκυλο. Μια αλληγορία για τα Media» (Φora etc., 10.15μ.μ.).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ