ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 23 Οχτώβρη 2008
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Σε πρώτο πλάνο... η «αγορά»!

Εμπορευματοποίηση (και) διά της κρατικής υποχρηματοδότησης είναι τα βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν το παρόν και το μέλλον του Ελληνικού Κινηματογράφου, όπως προκύπτει από χτεσινή συνέντευξη Τύπου της διοίκησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Η διοίκηση προσπάθησε να «αμβλύνει» αυτή την πραγματικότητα, με στοιχεία που κάθε άλλο παρά καθησύχασαν. Ο πρόεδρος, Γ. Παπαλιός, ισχυρίστηκε ότι τον περασμένο Ιούλη το ΕΚΚ «δεν έκλεισε»... «απλώς, σε μια προσπάθεια νοικοκυρέματος, είπαμε να σταματήσουμε να δεχόμαστε προτάσεις»! Διότι το καλοκαίρι «βρεθήκαμε σε μια πάρα πολύ δύσκολη στιγμή», φτάνοντας στο σημείο «να μην μπορούμε να εξυπηρετήσουμε ταινίες που ήταν σε στάδιο παραγωγής και αναγκαστήκαμε να τρέχουμε στις τράπεζες να δανειζόμαστε χρήματα και σε διάφορες άλλες αλχημείες που κάναμε, για να μπορέσουμε να τελειώσουμε κάποιες ταινίες που πραγματικά δεν μπορούσαν να σταματήσουν»! Πρόσθεσε ότι οι ταινίες εγκρίθηκαν «βάσει υποσχέσεων» που το υπουργείο Πολιτισμού δεν υλοποίησε και ότι... «από σήμερα, ανοίγουμε πάλι το Κέντρο σε προτάσεις»!

Το ΕΚΚ, όμως, δεν έχει ιδέα τι μπορεί να προγραμματίσει για το 2009: «Τι κωδικό θα έχουμε; Είναι γεγονός ότι δεν ξέρουμε, αν δεν κατατεθεί στη Βουλή ο προϋπολογισμός», είπε ο πρόεδρος.

Είναι χαρακτηριστικό για το οικονομικό «χάος» που επικρατεί, ότι ακόμη και το 1,5 εκατ. ευρώ που δόθηκαν για τις ταινίες του Βούλγαρη, του Γαβρά και του Αγγελόπουλου, ήταν χρηματοδότηση ακριβώς γι' αυτές τις ταινίες με επιλογή υπουργού, αλλιώς δε θα δίνονταν αυτά τα χρήματα στο Κέντρο. Το 2008, το Κέντρο χρηματοδότησε με 4,7 εκατ. ευρώ (61% των χρημάτων της χρονιάς) 29 ταινίες μεγάλου μήκους μυθοπλασίας, 10 μικρού μήκους και 13 ντοκιμαντέρ, αλλά ακόμα χρωστάει σε ορισμένες. Φέτος πήρε και 2,5 εκατ. ευρώ από τον ΟΠΑΠ, πρώτη φορά από το 2002, αλλά και πάλι κανείς δε διαβεβαιώνει πως θα υπάρχει συνέχεια. Αλλα 3,5 εκατ. ευρώ περιμένει από την επιστροφή του φόρου θεαμάτων (εισιτήρια) αλλά και αυτό το ποσό «παίζει» από χρονιά σε χρονιά, ανάλογα με την εμπορική πορεία των ταινιών. Από τον περσινό προϋπoλογισμό εισέπραξε 3,1 εκατ. από τα 3,5, διότι το υπουργείο Οικονομικών έκανε περικοπές...

Το Κέντρο προσπαθεί να «πείσει» ΥΠΠΟ και υπουργείο Τουρισμού για την ίδρυση του «Φιλμ Κομισιόν», με μορφή θυγατρικής του ΕΚΚ ΑΕ «για να μπορεί να έχει αυτοτέλεια και δικό της προϋπολογισμό, αφού, αν είναι μέσα στο ΕΚΚ, μοιραία, όταν θα έχει το Κέντρο λεφτά θα δίνει, όταν δε θα έχει, δε θα δίνει»! Το «Φιλμ Κομισιόν» είναι ενταγμένο στην αντιδραστική και αποτυχημένη «λογική», ότι οι ξένες παραγωγές στην Ελλάδα θα «σώσουν» τον εγχώριο κινηματογράφο και θα διαφημίσουν τουριστικά τη χώρα...

Ενταση προκλήθηκε και για το νέο κανονισμό του Κέντρου και ειδικά με την πρόβλεψη, κάθε πρόταση να έχει εξασφαλίσει και τον παραγωγό της. Ο σκηνοθέτης και μέλος του ΔΣ της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, Νίκος Αντωνάκος, κατήγγειλε ότι αυτός ο κανονισμός βάζει σε «πρώτο πλάνο» τον έμπορο και όχι τον δημιουργό.

Οι πρεμιέρες συνεχίζονται

«Οι αλλοπαρμένοι», στο θέατρο «Αγγέλων Βήμα»
«Οι αλλοπαρμένοι», στο θέατρο «Αγγέλων Βήμα»
Ξεκίνησαν στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου» οι παραστάσεις του θεατρικού έργου του γνωστού κομίστα Αρκά «Εχθροί εξ αίματος», σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου. Κίνηση Αγγελική Στελλάτου. Σκηνικά - κοστούμια Μαγιού Τρικεριώτη. Μουσική Λαέρτης Μαλκότσης. Παίζουν: Λαέρτης Μαλκότσης, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Παντελής Δεντάκης.

  • Στο «Αγγέλων Βήμα» ανεβαίνουν σήμερα «Οι αλλοπαρμένοι» των Thomas Middleton και William Rowley. Μετάφραση Γιώργου Σεβαστίκογλου, σκηνοθεσία - σκηνικά - κοστούμια Κοραή Δαμάτη. Παίζουν: Αθανασοπούλου Σοφία, Γεωργαλής Χρήστος, Καραμπέτσης Δημήτρης, Μαύρος Δημήτρης, Πολυζωίδης Ιωσήφ, Χουρδάκης Μανώλης, Χρυσάιδου Κορίνα, Χρυσομάλλης Λεωνίδας.
  • Στο θέατρο «Κάτω από τη Γέφυρα» επαναλαμβάνονται οι παραστάσεις του λορκικού έργου «Γέρμα». Μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, σκηνοθεσία Νίκου Δαφνή, σκηνικά Κώστα Κουρμουλάκη, κοστούμια Κατερίνας Μούζουλα, μουσική Νίκου Χατζηελευθερίου, χορογραφία Κωνσταντίνας Σαραντοπούλου. Παίζουν: Κωνσταντίνα Σαραντοπούλου, Νίκος Δαφνής, Κέλη Μαρκαντωνάτου, Μαρουσώ Γεωργοπούλου, Δανάη Παπουτσή, Βάνα Ζάκα κ.ά.
  • Στο «Λαμπέτη» ανεβαίνουν αύριο οι «Συμπέθεροι από τα Τίρανα» των Θανάση Παπαθανασίου - Μιχάλη Ρέππα (σκηνοθεσία των ίδιων). Σκηνικά Αντώνη Δαγκλίδη, κοστούμια Εβελυν Σιούπη. Παίζουν: Παύλος Κοντογιαννίδης, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Τζόυς Ευείδη, Δημήτρης Μαυρόπουλος, Δήμητρα Στογιάννη κ.ά.
  • Ο θίασος «Οπερα» παρουσιάζει στο «BIOS» τις «Τέσσερις Εικόνες Αγάπης» του Λούκας Μπέρφους. Μετάφραση Γιώργου Δεπάστα. Σκηνοθεσία - μουσική Θοδωρής Αμπαζής. Παίζουν: Δανάη Σαριδάκη, Αντώνης Φραγκάκης, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Νέστωρ Κοψιδάς, Πέτρος Σπυρόπουλος.
Με «υπογραφή» της Μάρθα Γκράχαμ

Ενα έργο - ορόσημο στο σύγχρονο χορό, η «Κλυταιμνήστρα» της Μάρθα Γκράχαμ, ανεβαίνει, από σήμερα μέχρι το Σάββατο (23-25/10), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε παγκόσμια παρουσίαση της αναβιωμένης ιστορικής παράστασης του 1958. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε διάρκεια χορογραφία αυτής της εμβληματικής προσωπικότητας του σύγχρονου χορού. Η Γκράχαμ το 1926 ίδρυσε τη δική της ομάδα χορού και σχολή, όπου δούλεψε πάρα πολύ πάνω σε νέες τεχνικές, μελετώντας τις βασικές κινήσεις του ανθρώπινου σώματος. Δημιούργησε 181 χορογραφίες, εμπνευσμένες από πολλές διαφορετικές πηγές, όπως η σύγχρονη ζωγραφική, οι θρησκευτικές τελετές ιθαγενών και η ελληνική μυθολογία. Πολλοί από τους κεντρικούς ρόλους στις χορογραφίες της αποτελούν πορτρέτα μεγάλων γυναικών της Ιστορίας και μυθολογίας: Κλυταιμνήστρα, Ιοκάστη, Μήδεια, Φαίδρα, Ιωάννα της Λωραίνης, Εμιλι Ντίκινσον. Απόσταγμα όλης αυτής της δημιουργικής δραστηριότητας ήταν η περίφημη «τεχνική Μάρθα Γκράχαμ».

Το έργο παρουσιάζεται από την Ομάδα Χορού «Μάρθα Γκράχαμ», δυο μήνες πριν την αμερικανική του πρεμιέρα, ενώ θ' ακολουθήσει παγκόσμια περιοδεία. Εκτός από τη χορογραφία, την υπογραφή της Μάρθα Γκράχαμ έχουν και τα κοστούμια της παράστασης. Η μουσική είναι του Αιγύπτιου συνθέτη Χαλίμ ελ-Νταμπ, τα σκηνικά του Αμερικανο-ιάπωνα γλύπτη Ιζάμου Νογκούσι και οι φωτισμοί του Ζαν Ρόζενταλ.

Ρεμπέτικα και λαϊκά

Σαράντα χρόνια λειτουργίας κλείνει το «Περιβόλι τ' ουρανού» (Λυσικράτους 19 και Αμαλίας 50, Πλάκα, 210.3235.517), που ξεκινά σήμερα το πρόγραμμά του, με δύο εξαιρετικούς ερμηνευτές του ρεμπέτικου, σμυρναίικου και λαϊκού τραγουδιού, την Μαριώ και τον Γιώργο Τζώρτζη. Μαζί τους, δύο νέες λαϊκές φωνές, οι Γιάννης Καραλής και Μαρία Βασιλοπούλου. Πρόγραμμα: Πέμπτη - Σάββατο και Κυριακή (μεσημέρι).

  • Ρεμπέτικα και λαϊκά σε «μείγμα», υπόσχεται το πρόγραμμα της «Αθηναίισας» (πρώην «Απτάλικο», Ηρώνδα 8, Παγκράτι - Καλλιμάρμαρο Στάδιο, 210.7242.172), που ξεκινά αύριο (24/10) έχοντας μια αξιόλογη μουσική συντροφιά. Τον Γιώργο Ξηντάρη, που με συνέπεια επί σαράντα χρόνια υπηρετεί το λαϊκό - ρεμπέτικο τραγούδι, τη νεότερη αλλά καταξιωμένη Κατερίνα Τσιρίδου, την εξαιρετική Σοφία Εμφιετζή - μελωδική φωνή της «Αθηναϊκής κομπανίας» και τον δεξιοτέχνη του μπουζουκιού Παναγιώτη Αστεριάδη. Στο σχήμα μετέχουν ακόμα οι Νίκος Πρωτόπαπας, Αλέκος Βαρανάκης, Γιώργος Αναγνώστου, Αντώνης Ξηντάρης. Στο ρεπερτόριό τους τραγούδια που αντέχουν πάνω από μισό αιώνα, αποδεικνύοντας την αξία και διαχρονικότητά τους.
  • Οι Στέλλα Καρύδα και Αγγελος Χρονάς παρουσιάζουν λαϊκά και παραδοσιακά τραγούδια, αύριο και το Σάββατο (11 μ.μ.), στο «Χαμάμ» (Δημοφώντος 97, Ανω Πετράλωνα, 210.3421.212).
Αναμένοντας το κτίριο Τσίλερ

Η «νέα εποχή» για το Εθνικό Θέατρο, όπως την αποκάλεσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Γιάννης Χουβαρδάς, περνάει πρώτα μέσα από την αλλαγή του λογοτύπου, ιδιαίτερα αφαιρετικού, αλλά καθόλου εύληπτου. Για άλλους λιτό και δυναμικό, το νέο λογότυπο αποτελείται από ένα τετράγωνο και έναν κύκλο που τέμνονται από μια γραμμή με ανοδική τάση, σχηματίζοντας το Ε και το Θ και παραπέμποντας «στη σκηνή και την πλατεία, με ανοδική πορεία»!

Τα σοβαρά νέα για το Εθνικό Θέατρο είναι ότι παρά τις εντατικές εργασίες, το κεντρικό κτίριο της οδού Αγίου Κωνσταντίνου δεν είναι έτοιμο παρά τις αρχικές υποσχέσεις της εργολήπτριας εταιρείας. Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα η Νέα Σκηνή θα λειτουργήσει το Νοέμβρη (οπότε θα ανέβει το έργο «Ρομπέρτο Τσούκο» του Μπερνάρ Μαρί Κολτές) και η Κεντρική το Φλεβάρη. Ετσι, η πρώτη παράσταση της Κεντρικής Σκηνής «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» μεταφέρεται, από σήμερα, στο θέατρο «Πειραιώς 260» - Χώρος Η, ενώ η πρώτη παράσταση που θα εγκαινιάσει την Κεντρική Σκηνή θα είναι «Ο κλήρος του μεσημεριού» του Κλοντέλ.

Μια σπάνια βραδιά ατόφιου ηπειρώτικου γλεντιού προσφέρει ο Θωμάς Λώλης με την ηπειρώτικη ζυγιά του (από το Δέλβινο και τους Αγιους Σαράντα), 24/10, 10.30 μ.μ., στην «Αλλη Οχθη» (Αρτέμωνος 9, Ν. Κόσμος, 210.9270.628). Ηπειρώτικοι σκοποί και τραγούδια (μοιρολόγια, σκάροι, μπεράτι, καγκέλια, πωγωνίσιοι, παπαδιά και οσμαντάκας), κλαρίνο, βιολί, ντέφι και λαούτο, σε μια βραδιά μουσικής κατάνυξης - δίχως μικρόφωνα και ηχεία -, η οποία θα κινηματογραφηθεί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ