Δέθηκε με τον 20ό αιώνα, τότε που ο κόσμος δοκίμαζε να απελευθερωθεί από κάθε μορφής αλυσίδες και κατάφερε να μετουσιώσει την κομμουνιστική ιδεολογία σε ποιητικό λόγο με πανανθρώπινες προεκτάσεις. Υπήρξε ο στοχαστής, ο οξυδερκής και πρωτοπόρος ποιητής, που απέδειξε ότι η μεγάλη τέχνη πάει πάντα μαζί με τα μεγάλα οράματα, τα υψηλά ιδανικά και τους ωραίους αγώνες.
Ο Γιάννης Ρίτσος έγραφε για τον Κώστα Βάρναλη το 1956: «Ποιητή, σε είδαμε πάντα στο πλευρό του λαού μας με σκέψη και με πράξη. Ο λόγος σου σπαθί, νυστέρι και φωτιά που φωτάει και φως που καίει. Σε είδαμε πάντα με την παλάμη σου ανοιχτή, δίπλα στ' αυτί, για ν' αφουγκράζεσαι πίσω από τα τείχη τη στρογγυλή βουή του Ιστορικού, αναπότρεπτου ήλιου. Αυτόν τον ήλιο μας έδειξες!».
Θυμόμαστε πάλι σήμερα τον Βάρναλη, γιατί τον χρειαζόμαστε όσο ποτέ. Γνωρίζοντας την «αντοχή» του έργου του - σε πείσμα και των πιο άγριων καιρών, όπως αυτοί που ζούμε - καταφεύγουμε πάλι στον πολύτιμο λόγο του. «Kοίτα! Oι άλλοι έχουν κινήσει κι έχει η πλάση κοκκινήσει κι άλλος ήλιος έχει βγει σ' άλλη θάλασσα, άλλη γη».
Στις αρχές της δεκαετίας του '30 αρχίζει να τον απασχολεί το ποια θα μπορούσε να είναι η αληθινή απολογία του Σωκράτη. Πίστευε πως αυτό που μας κληροδότησε η αρχαιότητα, ήταν κατασκευασμένο από τον Πλάτωνα και τον Ξενοφώντα, για να στηρίξουν το κατεστημένο της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Σκέφτηκε λοιπόν να αντιστρέψει τα γεγονότα και το κατηγορητήριο και έτσι το 1931 το ανατρεπτικό του έργο «Η αληθινή απολογία του Σωκράτη» ολοκληρώνεται και εκδίδεται.
Καυτηριάζει τη νεοελληνική αθλιότητα, την ιδεολογική αλλοτρίωση των μαζών, της «κοινής γνώμης» του κοπαδιού. Σε αντίθεση με τον πλατωνικό Σωκράτη, που αγνοεί την αιτία της καταδίκης του, ο βαρναλικός Σωκράτης ξέρει ότι πρόκειται για αποτέλεσμα πολιτικής σκοπιμότητας.
Οταν κάποιοι τον κατηγορούν ότι παραποιεί τον ιστορικό Σωκράτη, ο Βάρναλης ξεκαθαρίζει: «Τη σκέψη του και τη δράση του την άφησα, όπως τις θέλησαν Ξενοφώντας και Πλάτωνας. Τον έκανα μονάχα, να αλλάξει στα τελευταία του. Να ξυπνήσει απότομα από το τράνταγμα της θανατικής του καταδίκης και να ιδεί ξαφνικά τον κόσμο ...ανάποδα. Οπως το έπαθε (κατά τα ιερά κείμενα) ο Σαύλος, όταν έγινε Παύλος. Ο Σωκράτης ο δικός μου "έπεσε" απλούστατα από τα σύννεφα του ηθικού του απολυταρχισμού, κάτου στο πεζοδρόμιο της πιο αμείλιχτης πραγματικότητας».
Ο Σωκράτης στην Απολογία του κατηγορεί τους διεφθαρμένους άρχοντες - δυνάστες, την υποταγμένη διανόηση, αλλά και τον μοιρολάτρη λαό, που οφείλει να αντιδράσει, για να γίνει δική του η πατρίδα, δικά του τα αγαθά, που αυτός παράγει και «μαζεύονται σε λίγα χέρια», για να γίνουν «όλος ο εαυτός του κι η ψυχή του δικά του».
Στο τέλος της Απολογίας του ο βαρναλικός Σωκράτης λέει: «Γι' αυτά που δίδαξα θα έπρεπε να με κάνετε χρυσόνε και να με προσκυνήσετε. Γι' αυτά που θα 'κανα αν εζούσα θα έπρεπε, με το δίκιο σας, όχι να με σκοτώσετε μονάχα, μα να με κοπανίσετε ζωντανό μέσα στο γουδί, όπως ο τύραννος Νέαρχος θα κοπανίσει τον Ζήνωνα τον Ελεάτη».
Αν ο Βάρναλης ζούσε σήμερα ανάμεσά μας, πάλι όλο του το έργο θα εμπνεόταν από την εφιαλτική επικαιρότητα των πολέμων, της φτώχειας, του φασισμού, της εκμετάλλευσης. Θα διαμαρτυρόταν για τη διαφθορά, τον ρατσισμό, τις γυναικοκτονίες, την ομοφοβία, θα καυτηρίαζε την αναλγησία της εξουσίας, θα στηλίτευε κάθε μορφής βία και καταπίεση της κυρίαρχης τάξης, θα πάλευε να ξυπνήσει τις συνειδήσεις, τίποτε δεν θα τον σταματούσε. Και ίσως κατέληγε πάλι, μ' αυτά που πίστευε ακράδαντα: «Αλίμονο στον αυτόδουλο πολίτη, που φτασμένος στα έσχατα της απελπισιάς παραδίνεται, για να σωθεί, στο έλεος του Θεού και στους νόμους των κλεφτών».
Αλλά και: «Τη λευτεριά δεν τη ζητάνε με παρακάλια, την παίρνουνε με τα ίδια χέρια μοναχοί!».
Για πρώτη φορά παρουσιάζεται σχεδόν το σύνολο του έργο του, οι 9 από τους 12 κύκλους τραγουδιών του, σε 4 παραστάσεις, με τη συμμετοχή των πρώτων ερμηνευτών που βρίσκονται ακόμα σε δημιουργική πορεία, αλλά και νεότερων σημαντικών ερμηνευτών που έχουν συμπορευτεί μέσα στα χρόνια με τα τραγούδια του.
Η αρχή έγινε την περασμένη Τετάρτη, όπου ο Γιώργος Νταλάρας, μαζί με την Ασπασία Στρατηγού και τον Κώστα Τριανταφυλλίδη, ερμήνευσαν τραγούδια από τις «Θαλασσογραφίες» (1970) και το «Να 'χαμε τι να 'χαμε» (1972) σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου, αλλά και από τον δίσκο «Τα τραγούδια μας» (1976) σε στίχους του Φώντα Λάδη.
Θα ακολουθήσουν άλλες τρεις συναυλίες:
Την Τετάρτη 11 Μάη ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου μαζί με την Μαρία Παπαγεωργίου παρουσιάζουν δύο δίσκους που έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας: «Τα τραγούδια του δρόμου» (1974) σε στίχους Κωστούλας Μητροπούλου, Λευτέρη Παπαδόπουλου, Γιάννη Νεγρεπόντη, Δημήτρη Χριστοδούλου, αλλά και του ίδιου του συνθέτη, και τον τελευταίο δίσκο που κυκλοφόρησε ο Μάνος Λοΐζος εν ζωή «Για μια μέρα ζωής» (1980) σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, Μανώλη Ρασούλη, Δώρας Σιτζάνη, Φώντα Λάδη, Μάνου Λοΐζου και σε ποίηση Τάσου Λειβαδίτη.
Την Κυριακή 22 Μάη η Μαρία Φαραντούρη ανοίγει ένα από τα σπάνια κεφάλαια της καριέρας της και μας παρουσιάζει για πρώτη φορά στην ολότητά του έναν δίσκο σταθμό της ελληνικής δισκογραφίας τόσο για το θέμα του όσο και για τον ήχο του «Τα Νέγρικα» (1975) σε στίχους Γιάννη Νεγρεπόντη. Μαζί, ο Μίλτος Πασχαλίδης και ο Απόστολος Ρίζος παρουσιάζουν το «Καλημέρα Ηλιε» (1973) σε στίχους Δημήτρη Χριστοδούλου, Μάνου Λοΐζου, καθώς και τραγούδια από τον δίσκο «Γράμματα στην Αγαπημένη» (1983) σε ποίηση Ναζίμ Χικμέτ.
Την Τετάρτη 26 Μάη η Ελεωνόρα Ζουγανέλη τραγουδά «Τα τραγούδια της Χαρούλας» (1979) σε στίχους Μανώλη Ρασούλη. Οι Γιάννης Διονυσίου και Γιάννης Παπαγεωργίου μας γυρνάνε στην αρχή της πορείας του Μάνου Λοΐζου, εκεί απ' όπου άρχισαν όλα και ίσως στον πιο λαϊκό ηχητικά δίσκο του, τον «Σταθμό» (1968), σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, Μάνου Λοΐζου.
Προπώληση: Ticket Services (Πανεπιστημίου 39, Αθήνα), στο τηλ. 2107234567 και στο www.ticketservices.gr.