ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Φλεβάρη 1998
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΤΥΧΕΡΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Μετατρέπουν τους δήμους σε παραμάγαζα της μαφίας

Γεμίστε τους δρόμους και τις πλατείες με χαρτοπαιχτικές λέσχες και "κουλοχέρηδες". Ανοίξτε κι όσα μαγαζιά είχαν κλείσει με απόφαση του υπουργού Δημόσιας Τάξης. Καλύψτε τα κενά στα ταμεία σας με τέλη από το ηλεκτρονικό μπαρμπούτι. Δώστε μια τέτοια διέξοδο στη νεολαία της περιοχής σας. Μετατρέψτε τους δήμους σε παραμάγαζα της μαφίας.

Αυτή είναι η προοπτική που ξανοίγει για τους δήμους και κοινότητες όλης της χώρας η κυβέρνηση, με μια πονηρή διάταξη που πέρασε στο νόμο 2515/97 για τους λογιστές και τη λειτουργία του ΣΟΕ.

Το πρόβλημα απασχολεί ήδη το ένα μετά το άλλο τα Δημοτικά Συμβούλια, καθώς καλούνται να αποδεχτούν τη μετατροπή των δήμων σε μπαρμπουτάδικα υπό την κάλυψη των αδειών διενέργειας ψυχαγωγικών και τεχνικών παιχνιδιών.

Το θέμα είναι τεράστιο, καθώς όλοι γνωρίζουν ότι οποιοδήποτε από τα σύγχρονα ηλεκτρονικά "ψυχαγωγικά και τεχνικά" παιχνίδια μετατρέπεται με το πάτημα ενός πλήκτρου σε τυχερό παιχνίδι.

Το όλο θέμα, που σχετίζεται άμεσα τόσο με τις κατευθύνσεις για τη νεολαία, όσο και με τη λειτουργία των δήμων, αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση με όρους αγοράς. Ο νόμος στερεί από τους δήμους τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουν την κατάσταση από μηδενική βάση, δεν τους δίνεται καν η δυνατότητα να βάλουν ένα φρένο με βάση κριτήρια που να αφορούν τον αριθμό τέτοιων επιχειρήσεων ανά δήμο, διαμέρισμα και συνοικία. Δε ζητείται καν η σύμφωνη γνώμη διαμερισματικών και συνοικιακών συμβουλίων, ενώ πρόσθετα ο έλεγχος ανατίθεται στη Δημοτική Αστυνομία, που ως γνωστόν λειτουργεί, όπου υπάρχει, ως ανεξάρτητη υπηρεσία πέρα από τον έλεγχο του Δημοτικού Συμβουλίου.

Το ασφυκτικό πλαίσιο που δημιουργείται οδηγεί ήδη αρκετά Δημοτικά Συμβούλια σε αποφάσεις για άρνηση έκδοσης όποιας άδειας ως πρώτη γραμμή άμυνας. Αλλά και αυτή ακόμα η δυνατότητα δυναμιτίζεται από την κυβέρνηση.

Με μία πρόσθετη ρύθμιση δίνει τη δυνατότητα σε έναν επιχειρηματία να εκδίδει άδεια για "τεχνικό" παιχνίδι σε ένα δήμο προσβάσιμο στη μαφία και στη συνέχεια να μεταφέρει την επιχείρηση σε δήμο που δεν εκδίδει άδειες, με μόνη υποχρέωση να πληρώσει τη διαφορά στα δημοτικά τέλη. Ο δήμος που δεν εκδίδει άδειες, δεν έχει δικαίωμα να απαγορέψει τη λειτουργία επιχειρήσεων που έχουν αποκτήσει άδειες από αλλού!

Οι όροι και οι προϋποθέσεις για χορήγηση αδειών καθορίστηκαν με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών (1125278/1435/5) και το καθεστώς που διαμορφώνεται ορίζει ότι: Οι άδειες ισχύουν επ' αόριστο μέχρι την ανάκλησή τους. Ανανεώνονται κατ' έτος με μόνα δικαιολογητικά: αίτηση, αντίγραφο δελτίου ταυτότητας, ποινικού μητρώου, δήλωση απογραφής μηχανημάτων και τραπεζιών, αντίγραφο πληρωμής τέλους.

Με απλή απόφαση του δημάρχου, εφόσον έχουν πληρωθεί τα αναλογούντα τέλη, μπορεί να προστεθούν τραπέζια και μηχανήματα. Η άδεια ανήκει στο κατάστημα, μπορεί να πουληθεί και να μεταβιβαστεί. Η άδεια εκδίδεται μόνο με την καταβολή τέλους, το ύψος του οποίου είναι ανάλογο με τον πληθυσμό του δήμου.

ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ
Το κακό προηγούμενο...

Ο δήμαρχος ισχυρίζεται ότι δε γνωρίζει τίποτα για τα επικίνδυνα απόβλητα, που όμως, βεβαιωμένα πλέον, θα πάνε στα Ανω Λιόσια

Επίθεση κατά του "Ρ" εξαπέλυσε ο δήμαρχος Ανω Λιοσίων, Ν. Παπαδήμας, κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με αφορμή πρόσφατο ρεπορτάζ της εφημερίδας, που αποκάλυψε την πρόθεση του Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ) να κατασκευάσει χώρο ταφής επικίνδυνων αποβλήτων στα Ανω Λιόσια.

Ο δήμαρχος έφτασε στο σημείο να χαρακτηρίσει "ψεύτικο" το ρεπορτάζ και να επιτεθεί φραστικά, ζητώντας την παραίτηση της δημοτικής συμβούλου και επικεφαλής της "Λαϊκής Αγωνιστικής Ενότητας" Γ. Δελή, αν δεν του προσκομίσει στοιχεία που να αποδεικνύουν το ρεπορτάζ... Αντίθετα, αν αποδειχτούν αληθινά τα στοιχεία του ρεπορτάζ ο δήμαρχος δήλωσε ότι θα παραιτηθεί... Παρόμοια δήλωση βέβαια είχε κάνει ο δήμαρχος Ανω Λιοσίων και πριν από τέσσερα χρόνια, όταν τότε διαβεβαίωνε τους κατοίκους της περιοχής ότι θα απομακρυνθεί η χωματερή από εκεί... Αντίθετα, όλα αυτά τα χρόνια στήριξε την κυβερνητική πολιτική που μετέτρεψε τα Ανω Λιόσια σε χαβούζα για όλων των ειδών τα σκουπίδια.

Εμείς δεν έχουμε να κάνουμε τίποτε άλλοαπό το να παραπέμψουμε τον δήμαρχο στις δηλώσεις του προέδρου του ΕΣΔΚΝΑ, προς το "Ρ" την περασμένη βδομάδα: "Ο νέος ΧΥΤΑ στα Ανω Λιόσια δε θα μπορεί να δέχεται και επικίνδυνα απόβλητα, γι' αυτό και αποφασίστηκε να δημιουργηθεί ένας άλλος χώρος, ακριβώς δίπλα, στον οποίο θα θάβονται μόνο τα βιομηχανικά και τοξικά απόβλητα ξεχωριστά από τα οικιακά". Παράλληλα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου ανέφερε ότι η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΣΔΚΝΑ έχει αποφασίσει την ανάθεση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το συγκεκριμένο έργο. Ο "Ρ" απευθύνθηκε τότε και στον δήμαρχο Ανω Λιοσίων, ο οποίος δήλωσε ότι δε γνωρίζει το θέμα και είπε ακόμα ότι δεν πρόκειται να γίνει τίποτα τέτοιο.

"Υπάρχει ένα κακό προηγούμενο. Ο κ. Παπαδήμας μάς διαβεβαίωνε και πριν από τέσσερα χρόνια ότι θα παραιτηθεί αν δεν απομακρυνθεί η χωματερή. Η χωματερή όχι μόνο δεν απομακρύνθηκε, αλλά στα Ανω Λιόσια δημιουργήθηκε και εργοστάσιο νοσοκομειακών αποβλήτων και νέος χώρος υγειονομικής ταφής και τώρα ίσως γίνει και χώρος ταφής επικίνδυνων αποβλήτων", δήλωσε στο "Ρ" η Γ. Δελή.

ΙΝΤΕΡΝΕΤ
Η τρέχουσα εκδοχή μιας πολυσήμαντης και ισχυρής δυναμικής

Αλήθειες, πλάνες, ιδεολογήματα και απόψεις για το διεθνές διαδίκτυο Πληροφοριών και την επίδρασή του στις εξελίξεις σε κοινωνικοπολιτικό επίπεδο

Σήμερα, το διεθνές διαδίκτυο ηλεκτρονικών υπολογιστών, το Ιντερνετ, αν και άμεσα σχετίζεται προς το παρόν μόνο με τη ζωή μερικών δεκάδων εκατομμυρίων ανθρώπων (γύρω στο 1% του πληθυσμού της Γης), είναι μια από τις εξελίξεις που συγκεντρώνουν δυσανάλογα μεγάλο μέρος του κοινωνικού ενδιαφέροντος - τουλάχιστον στις αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες. Πρόκειται για μια ακόμα μόδα, ένα κόλπο του μάρκετινγκ κάποιων εταιριών του χώρου της Πληροφορικής; Ολοφάνερα πλασάρεται σαν μόδα, με στόχο κυρίως τη νεολαία, αλλά δε θα μπορούσε να είναι κανείς πιο μακριά από την πραγματικότητα περιορίζοντας την αποτίμησή του σ' αυτό.

Το Ιντερνετ, έστω κι αν αλλάξει όνομα ή αποκτήσει πολλές παραλλαγές, θα ενσωματώνεται κάθε χρόνο όλο και περισσότερο μέσα στον παραγωγικό ιστό, θα γίνεται όλο και ισχυρότερο μέσο επίδρασης στις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις σε τοπική και παγκόσμια κλίμακα. Η σημαντικότερη επίδρασή του θα είναι όμως ως μέσου επικοινωνίας και ολοκλήρωσης συσκευών και μηχανών, που θα ξεκινούν από το ψυγείο και την τοστιέρα της κουζίνας, το βιντεοπαιχνίδι του παιδιού ή την ταμειακή μηχανή του καταστήματος της γωνίας, και θα φτάνουν ως τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, τις συστοιχίες ραδιοτηλεσκοπίων, τα δίκτυα των τραπεζών και εταιριών, τους υπερυπολογιστές των κυβερνητικών υπηρεσιών και των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων.

Το Ιντερνετ, με τη μορφή που τελικά πήρε ή με κάποια άλλη, ήταν αναπόφευκτο αποτέλεσμα της τεχνολογικής προόδου στον τομέα της Πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών. Η πρόοδος αυτή υπαγορεύτηκε από την ανάγκη για μεταφορά και ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των υπολογιστικών συστημάτων και οδήγησε στη δημιουργία των τοπικών δικτύων και των δικτύων ευρείας περιοχής. Η ανάγκη αυτή, με τη σειρά της, πηγάζει από τους οικονομικούς νόμους τόσο του καπιταλισμού, όσο και του σοσιαλιστικού συστήματος που τον αντικαθιστά (χρησιμοποιώντας για την ανάπτυξή του την υποδομή της καπιταλιστικής κοινωνίας μέσα σε ένα πλαίσιο νέων παραγωγικών σχέσεων) και η ανάγκη αυτή έχει να κάνει με την πραγμάτωση μεγαλύτερης αξίας μέσα από τη χρήση των υπολογιστών. Το Ιντερνετ είναι μια μετεξέλιξη των δικτύων ευρείας περιοχής σε παγκόσμια κλίμακα, ένα διαδίκτυο που συνενώνει μεγάλο μέρος των τοπικών και των ευρείας περιοχής δικτύων που είναι διάσπαρτα σε όλον τον πλανήτη.

Η προϊστορία του Ιντερνετ

Πρόγονος του Ιντερνετ είναι το Αρπανετ (ARPANET) που αναπτύχθηκε στα τέλη της δεκαετίας του '60 από το αμερικανικό Πεντάγωνο με κύριο στόχο να είναι δυνατή η επικοινωνία μεταξύ των υπολογιστικών του συστημάτων ακόμα και σε περίπτωση σοβαρών καταστροφών τμημάτων του δικτύου, όπως για παράδειγμα σε περίπτωση πυρηνικού πολέμου. Στη δεκαετία του '70 χρήση του Αρπανετ άρχισαν να κάνουν και τα ακαδημαϊκά ιδρύματα των ΗΠΑ. Στο τέλος του 1983, το Αρπανετ μετονομάζεται σε Ιντερνετ και δημιουργείται ένα ξεχωριστό ανάλογο δίκτυο για τους στρατιωτικούς φορείς, ελάχιστοι από τους οποίους χρησιμοποιούν πια το Ιντερνετ. Την εποχή αυτή, στο Ιντερνετ υπήρχαν μόνο 283 κόμβοι!

Από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας του, το Ιντερνετ δεν ανήκε σε κανέναν. Η αρχική ραχοκοκαλιά (backbone) ή κεντρική λεωφόρος ροής πληροφοριών ήταν βέβαια στις ΗΠΑ, αλλά από τότε έχουν δημιουργηθεί και άλλες ραχοκοκαλιές, κυρίως στην Ευρώπη και λιγότερο στις άλλες ηπείρους. Οι οργανισμοί που διαχειρίζονται το Ιντερνετ είναι υποχρεωμένοι να επιτρέπουν στον καθένα να συνδεθεί σ' αυτό, αρκεί να ακολουθεί τα τεχνικά πρωτόκολλα του δικτύου. Η αμερικανική παρουσία είναι έντονη στους οργανισμούς αυτούς, αλλά αρκετοί είναι διεθνείς και είναι κυρίως ανεξάρτητα (τυπικά τουλάχιστον) επιστημονικά συμβούλια, παρά εταιρίες ή κρατικοί οργανισμοί. Ως τις αρχές της δεκαετίας του '90 το Ιντερνετ χρησιμοποιείται κυρίως από εκπαιδευτικούς και ερευνητικούς φορείς. Τότε, όμως, επιτρέπεται για πρώτη φορά η χρήση του για εμπορικούς λόγους. Σήμερα, εκτός από το Ιντερνετ αναπτύσσονται και παράλληλα ιδιωτικά διαδίκτυα (π.χ. αυτό της IBM), που όμως δεν έχουν την ευρύτητα και το μέγεθος του Ιντερνετ, αλλά χρησιμοποιούνται κυρίως από εταιρίες που χρειάζονται εξασφαλισμένη υψηλή ταχύτητα επικοινωνίας.

Χάρη στη δομή του, το Ιντερνετ είναι αδύνατο να ελεγχθεί πλήρως από κάποιον μεμονωμένο φορέα ή χώρα. Ακόμα κι αν οι ΗΠΑ κλείσουν την επικοινωνία με τον υπόλοιπο κόσμο, η επικοινωνία στο υπόλοιπο δίκτυο θα συνεχίσει να γίνεται έστω και πιο δύσκολα, με αναδρομολόγηση των πληροφοριών μέσω άλλων οδών. Εκτός από τα τεχνικά προβλήματα, όποιος ενδιαφέρεται να επιβάλει περιορισμούς θα έρθει αντιμέτωπος με την ίδια την "κουλτούρα του Ιντερνετ", που έστω και από μικροαστική σκοπιά δε δέχεται αδιαμαρτύρητα περιορισμούς, αυθαιρεσίες και αποκλεισμούς.

Ιντερνετ, δορυφόροι και Εικονική Πραγματικότητα

Η Εικονική Πραγματικότητα (virtual reality) είναι μια τεχνολογία που δε σχετίζεται άμεσα με το Ιντερνετ. Επιτρέπει την προσομοίωση ενός περιβάλλοντος με κατάλληλο ερεθισμό των αισθήσεων (όρασης, ακοής, αφής κτλ. ) όσων συμμετέχουν στον εικονικό κόσμο. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε εφαρμογές όπως η τηλεϊατρική (π.χ. εγχείρηση από χειρούργο που ενδεχομένως απέχει χιλιάδες χιλιόμετρα από τον άρρωστο), ο χειρισμός ρομπότ που αναλαμβάνουν επικίνδυνες εργασίες όπως η διαχείριση πυρηνικών αποβλήτων, μέχρι την αποχαύνωση του ανθρώπου κατά τα πρότυπα των ναρκωτικών, με περιπλανήσεις σε ψεύτικους κόσμους και εξάρτηση αποκλειστικά ψυχολογική αντί της βιοχημικής - ψυχολογικής που επιβάλλουν τα χημικά εξαρτησιογόνα. Η σχέση του Ιντερνετ με την Εικονική Πραγματικότητα είναι ότι μπορεί να αποτελέσει το μέσο για την πραγματοποίηση της τηλε-Εικονικής Πραγματικότητας, όπως στην περίπτωση της τηλεϊατρικής ή της επικοινωνίας - με αμεσότερο τρόπο απ' ό,τι με το βιντεοτηλέφωνο - ανθρώπων που βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση μεταξύ τους.

Μέρος της πληροφορίας που μεταδίδεται μέσω Ιντερνετ χρησιμοποιεί τους τηλεπικοινωνιακούς δορυφόρους, όπως συμβαίνει και με μέρος της παγκόσμιας τηλεφωνικής επικοινωνίας. Πρέπει να αναμένεται αύξηση των τηλεπικοινωνιακών δορυφόρων όσο θα αυξάνεται ο όγκος της τηλεπικοινωνίας. Οι δορυφόροι αυτοί δεν έχουν καμιά σχέση με το σύστημα δορυφόρων του λεγόμενου "Πολέμου των Αστρων". Είναι απλοί τηλεπικοινωνιακοί δορυφόροι. Οπωσδήποτε, η ενδεχόμενη ιδιοκτησία κάποιων μονοπωλίων πάνω τους, αντί των κρατών, περιορίζει τις δυνατότητες ελέγχου από το λαϊκό κίνημα. Ωστόσο, η αύξηση του αριθμού τους εκφράζει αντικειμενική ανάγκη του παρόντος επιπέδου ανάπτυξης της παραγωγής.

"Θεός" ή "διάβολος";

Τελικά τι είναι το Ιντερνετ; Είναι εργαλείο του ιμπεριαλισμού, ο "Δούρειος Ιππος" για την αλά Οργουελ μετεξέλιξη της κοινωνίας; Μήπως δίνει κάποιες δυνατότητες στο λαϊκό κίνημα, αλλά επειδή άλλος έχει το πάνω χέρι είναι τελικά ύπουλος εχθρός του κινήματος; Ολος αυτός ο προβληματισμός εκπορεύεται σε τελευταία ανάλυση από την άποψη ότι το Ιντερνετ είναι μια τεράστια και επιζήμια δύναμη που δεν μπορεί να ελεγχθεί και γι' αυτό πρέπει να καταστραφεί. Αν απομακρυνθούμε από τη Λουδιτική αντιμετώπιση της τεχνολογίας, θα δούμε ότι, πράγματι, η μετάδοση της πληροφορίας μπορεί να γίνει εργαλείο για την εμπέδωση της εκμετάλλευσης. Μπορεί να εντείνει την επικυριαρχία των λίγων πάνω στους πολλούς. Μπορεί όμως να γίνει και εργαλείο διαφώτισης των μαζών. Τι απ' τα δύο θα γίνεται κάθε χρονική στιγμή, είναι απόλυτη συνάρτηση της έκβασης της γενικότερης μάχης μεταξύ των δυνάμεων του ιμπεριαλισμού και της σοσιαλιστικής επανάστασης.

Κατ' ανάλογο τρόπο, το Ιντερνετ δεν παράγει πολιτισμό. Μπορεί να προάγει ή να υποβιβάζει τον πολιτισμό. Αν οι προοδευτικοί άνθρωποι του πολιτισμού απορρίψουν το Ιντερνετ ως μίασμα, τότε είναι εξασφαλισμένο ότι θα λειτουργήσει ως ένας ακόμα προαγωγός της υποκουλτούρας.

Βέβαια, το Ιντερνετ δεν είναι ούτε το μέσο για την "άμεση δημοκρατία", το "παγκόσμιο χωριό", την "κοινωνία της πληροφορίας", όπως θέλουν να μας πείσουν οι αστοί ιδεολόγοι. Η "επανάσταση της πληροφορίας" είναι μια τεχνολογική επανάσταση, που αυξάνει παραπέρα την κοινωνικοποίηση της παραγωγής, αλλά δε θα αλλάξει το κοινωνικοοικονομικό σύστημα, γιατί δεν αλλάζει την ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής. Οπως και η βιομηχανικήεπανάσταση μπορεί να ενισχύσει τη θέση της αστικής τάξης, αλλά ταυτόχρονα και τη συνειδητοποίηση του προλεταριάτου. Στη σοσιαλιστική επανάσταση, τόσο τα προϊόντα της μιας όσο και της άλλης τεχνολογικής επανάστασης θα περάσουν στα χέρια της εξουσίας της εργατικής τάξης και των συμμάχων της και θα γίνουν μέρος των μέσων για την οικοδόμηση του νέου κόσμου.

Κίνημα και Ιντερνετ

Θα ήταν λάθος για το ταξικό εργατικό κίνημα και γενικότερα το λαϊκό κίνημα να μην αξιοποιήσει κι αυτό το πεδίο αντιπαράθεσης. Ούτε τα συμβατικά μέσα ενημέρωσης, ούτε το Κοινοβούλιο είναι προνομιακοί χώροι και μέσα προώθησης των επαναστατικών ιδεών, ωστόσο το κίνημα δίνει τη μάχη σε όλα αυτά. Γιατί να μην αξιοποιηθεί και ένα μέσο επικοινωνίας που δίνει τη δυνατότητα διάδοσης των επαναστατικών ιδεών σε παγκόσμια κλίμακα; Μέσο που έτσι κι αλλιώς το χρησιμοποιεί ο ιμπεριαλισμός, είτε με την καθωσπρέπει εμφάνισή του, είτε ακόμη και με την πιο μαύρη (φασιστικές οργανώσεις που κάνουν προπαγάνδα μέσω Ιντερνετ). Το Ιντερνετ, όπως πριν απ' αυτό το τηλέφωνο, το ραδιόφωνο και η τηλεόραση, δεν μπορεί να αντικαταστήσει την άμεση επαφή των επαναστατών με τις μάζες και πολύ περισσότερο τη διαπαιδαγώγηση και συνειδητοποίηση που προσφέρει ο ταξικός αγώνας. Μπορεί όμως να πάρει τη θέση του στο οπλοστάσιο της επικοινωνιακής πολιτικής του κινήματος, με στόχο να φέρει λίγο πιο κοντά τους διεθνιστικούς του στόχους και το σύνθημα "προλετάριοι όλων των χωρών ενωθείτε".

Ο μη ελεγχόμενος τρόπος λειτουργίας του Ιντερνετ ενοχλεί τον ιμπεριαλισμό. Το Ιντερνετ θα δεχτεί έντονες πιέσεις για να εγκαταλείψει την κληρονομιά του "όλοι είναι ελεύθεροι να βγάλουν την πραμάτεια τους στο δρόμο". Αν αυτό δε γίνει με τον εύκολο τρόπο, με τον αυτοαποκλεισμό ή την αδύναμη και αδιάφορη παρουσία των ενοχλητικών, θα γίνει προσπάθεια να επιτευχθεί με τη βία, με νόμους και απαγορεύσεις. Η προσπάθεια της αμερικανικής κυβέρνησης τα τελευταία χρόνια για έλεγχο των μεταδιδόμενων και αποθηκευόμενων στις ΗΠΑ πληροφοριών μέσω του ηλεκτρονικού τσιπ "Clipper" ήταν η πρώτη κίνηση. Προς το παρόν δεν έχει ευοδωθεί κυρίως γιατί θέτει σε κίνδυνο τα συμφέροντα του κάθε μεμονωμένου καπιταλιστή. Ιδιαίτερα ενοχλήθηκε η κυβέρνηση των ΗΠΑ τα χρόνια αυτά και από τη δωρεάν διάδοση σε όλο τον κόσμο μέσω Ιντερνετ ενός νέου ισχυρού κρυπτογραφικού αλγορίθμου, του PGP, του "αλγορίθμου κρυπτογράφησης των φτωχών", όπως ονομάστηκε εύστοχα. Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας των ΗΠΑ έχει απαγορεύσει την εξαγωγή ισχυρών κρυπτογραφικών αλγορίθμων, τους οποίους κρατάει για χρήση μόνο μέσα στις ΗΠΑ.

Σειρά είχε πέρσι η για πρώτη φορά απαγόρευση λειτουργίας κόμβων, με δικαιολογία ότι μετέδιδαν πορνογραφικό περιεχόμενο. Η κίνηση αυτή είχε αποτέλεσμα μια εκστρατεία ενάντια στους περιορισμούς, που ονομάστηκε εκστρατεία της "μπλε κορδέλας" (λόγω του σήματος που χρησιμοποιήθηκε) και η οποία αγκάλιασε μεγάλο μέρος των κόμβων του Ιντερνετ. Ιδίως οι βετεράνοι του Ιντερνετ συνειδητοποίησαν ότι αυτή η κίνηση της κυβέρνησης Κλίντον, που έγινε έχοντας στην πρώτη γραμμή κάτι που δύσκολα μπορεί να υπερασπιστεί κανείς, αποσκοπούσε στην εισαγωγή περιορισμών και στο φίμωμα και άλλων κόμβων στην πορεία. Αυτό το κίνημα αντίστασης, οπωσδήποτε, έχει ως βάση του μικροαστικές αντιλήψεις για την ελευθερία διακίνησης των ιδεών. Ωστόσο, είναι το πιο εύφορο έδαφος για διασπορά των προοδευτικών ιδεών, για εύρεση συμμάχων των ταξικών δυνάμεων στα μεσαία στρώματα του χώρου της Πληροφορικής. Το "ηλεκτρονικό ιερατείο" δεν είναι εξ ολοκλήρου και από χέρι χαμένο για την επανάσταση. Μόνο η υπόθεση της επανάστασης βγαίνει χαμένη όταν οι ιδέες της δε βρίσκουν μεγαλύτερη ανταπόκριση σ' αυτό το τμήμα του πληθυσμού, που λόγω επαγγέλματος θα αποκτά όλο και μεγαλύτερο μέγεθος και σημασία.

Το πρόβλημα...

Απ' αφορμή τα ζητήματα του Ιντερνετ, αλλά και άλλες σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις γίνονται συχνά κάποιες γενικεύσεις για την τεχνολογία και το ρόλο της. Το πρόβλημα της κατεύθυνσης που θα ακολουθήσει ο κόσμος μας δεν είναι ούτε μόνο τεχνολογικό, ούτε μόνο φιλοσοφικό. Εχει να κάνει με όλες τις μορφές της κοινωνικής συνείδησης, αλλά κυρίως είναι πολιτικοοικονομικό. Η τεχνολογία είναι εργαλείο στα χέρια των πολιτικών και οικονομικών δυνάμεων που εκφράζουν την κυρίαρχη τάξη, στη δοσμένη ιστορική περίοδο της κοινωνίας. Χρησιμοποιείται απ' αυτές κατά τα συμφέροντά τους και την κοσμοθεωρία τους. Μπορεί να συμβάλει στην ανέλιξη της ανθρωπότητας ή στην καταστροφή της, ανάλογα με τους στόχους και τη φυσιογνωμία της κυρίαρχης τάξης.

Ούτε στον καπιταλισμό όπου κυριαρχούν, ούτε στο σοσιαλισμό όπου συνεχίζουν να υπάρχουν υπολείμματα οργανωμένων, που μπορεί να γίνουν ισχυρές, κοινωνικών δυνάμεων υπέρμαχων του απάνθρωπου εκμεταλλευτικού καθεστώτος, αλλά μόνο στον κομμουνισμό η τεχνολογία θα γίνει ασφαλής για τον άνθρωπο - ελεύθερο παραγωγό. Τότε, θα υπάρχει μόνο ο κίνδυνος του μεμονωμένου τρελού, ή του καλοπροαίρετου αλλά λαθεμένου συλλογικού υπολογισμού. Θα είναι ο ίδιος κίνδυνος που υπάρχει από τότε που ο άνθρωπος έμαθε να αυξάνει και να επεκτείνει τη δύναμή του, πετώντας πέτρες και δόρατα. Κίνδυνος, πάντως, που με το σημερινό τεράστιο μέγεθος της δύναμής του αποχτάει πια μια νέα ποιότητα. Για να έχουμε πιθανότητες να αντεπεξέλθουμε στην πρόκληση της συνετής διαχείρισης μιας τέτοιας δύναμης, μόνη ελπίδα είναι η κατάργηση του τελευταίου συστήματος εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο.

Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ

Εκδηλώσεις αντιστασιακών

Πίτες
  • Την πρωτοχρονιάτικη πίτα τους κόβουν σήμερα τα παρακάτω Παραρτήματα της ΠΕΑΕΑ και Οργανώσεις:

- ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ στις 5 μ.μ.,στο Α ΚΑΠΗ των Αγίων Αναργύρων.

- ΑΡΤΕΜΙΔΑΣ (Λούτσας) στις 10.30 π.μ.,στα γραφεία του Παρ/τος, Αμφιτρίτης 52, Αρτέμιδα.

  • Επίσης την Κυριακή 22 - 2 - 98:

- ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ στις 11 π.μ.,στο Δημοτικό Κινηματοθέατρο "Γιάννης Ρίτσος" (Κρήτης & Θεμιστοκλέους). Στην εκδήλωση θα τιμηθεί η επέτειος για τα 55 χρόνια από την ίδρυση της ΕΠΟΝ.

- ΝΕΑΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ - ΝΕΑΣ ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ,στις 10 π.μ.,στο Πνευματικό Κέντρο Ν. Φιλαδέλφειας (Ν. Τρυπιά 45). Θα γίνει κλήρωση λαχειοφόρου αγοράς.Συνεστιάσεις
  • Τα παρακάτω Παραρτήματα της ΠΕΑΕΑ πραγματοποιούν τη χρονιάτικη συνεστίασή τους:

- ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥσήμερα στις 8 μ.μ.,στο κέντρο "Παλάτου", Τριπτολέμου 42, Ανθούπολη (πίσω από το υπουργείο Συγκοινωνιών). Τηλέφωνο Παρ/τος: 5752.124.

- ΠΕΤΡΑΛΩΝΩΝ - ΘΗΣΕΙΟΥ - ΠΑΝΩ ΣΦΑΓΕΙΩΝ την Κυριακή 22 - 2 - 98 στις 9 μμ,στην ταβέρνα "ΤΟ ΜΑΥΡΕΛΙ" (Γενναίου Κολοκοτρώνη 56 και Πραμάντων 1, Πλ. Φιλοπάππου). Τηλέφωνα για προσκλήσεις: 34.73.573 (Καραμπάτσος), 92.25.832 (Ψωμιάδης).

Συνελεύσεις
  • Γενικές Απολογιστικές Συνελεύσεις πραγματοποιούν τα παρακάτω Παραρτήματα της ΠΕΑΕΑ και Οργανώσεις σήμερα:

- ΑΙΓΑΛΕΩ στις 10.30 π.μ. στην αίθουσα "Γιάννης Ρίτσος" του παλαιού δημαρχείου της πόλης.

- ΑΛΙΜΟΥ στις 11 π.μ. στα γραφεία του (Μπιζανίου 29). Καλούνται όλα τα μέλη να πάρουν μέρος.

  • Επίσης ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Δημοσιογράφων Αγωνιστών ΕΑ 1941 - '44 (ΠΣΔΑΕΑ) την Τετάρτη 25 - 2 - 98 στις 5 μ.μ.,στην Αίθουσα Συνεδρίων της ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20, όρ. Α).
Μνημόσυνο
  • Το Παράρτημα ΚΟΛΩΝΟΥ της ΠΕΑΕΑ, σήμερα στις 11 π.μ.,θα τιμήσει τη μνήμη των ΕΠΟΝιτών του Κολωνού, που έπεσαν στις 10 - 2 - 1944 από τα βόλια του ξένου δυνάστη και των ντόπιων συνεργατών του. Καλείται ο λαός της συνοικίας να τιμήσει με την παρουσία του τους πεσόντες αγωνιστές. Η συγκέντρωση θα γίνει στην πλατεία Αγίου Γεωργίου.
Προσφορές

λ18

Προς τιμήν των 80 χρόνων του ΚΚΕ και στη μνήμη των αγωνιστών - μελών του Κόμματος που "έφυγαν" από τη ζωή, στη μνήμη της μητέρας μου ΜΑΡΙΑΣ ΖΕΥΓΑΡΟΠΟΥΛΟΥ,που "έφυγε" στις 6 Δεκέμβρη 1997 και του γαμπρού μου ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΛΑΜΠΑΤΣΕΑ,που έφυγε στις 30 Σεπτέμβρη 1997, το τετράμηνο από τον Οκτώβρη 1997 ως το Γενάρη του 1998, διακίνησα 1.100 φύλλα του "Ριζοσπάστη".

Σάββας Ζευγαρόπουλος

ΚΟΒ Φάρου Νέας Σμύρνης

***

λ9

Στη μνήμη του πολυαγαπημένου μας γιου, εγγονού και εξαδέλφου ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Λ. ΧΑΝΤΖΑΡΑ,τελειόφοιτου Ιατρικής, στελέχους της ΚΝΕ, που χάσαμε πρόωρα, προσφέρουμε στο ΚΚΕ, μέσω ΝΕ Τρικάλων, 30.000 δρχ.

Η μητέρα του Βούλα Χαντζιάρα

Ο παππούς και η γιαγιά Θανάσης και Θωμαή Χαντζιάρα

Η εξαδέλφη Ντιάνα Χαντζιάρα

ΑΘΗΝΑ - ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Αποχή γιατρών από τα εξωτερικά ιατρεία

Αποχή από τα τακτικά εξωτερικά ιατρεία και τα τακτικά χειρουργεία ξεκινούν αύριο οι γιατροί των νοσοκομείων του Λεκανοπεδίου. Η αποχή θα διαρκέσει μέχρι την Παρασκευή, ενώ στις 18 Φλεβάρη η Ενωση Ιατρών Νοσοκομείων Αθήνας - Πειραιά (ΕΙΝΑΠ) έχει προκηρύξει 24ωρη απεργία. Την ίδια μέρα θα γίνει Γενική Συνέλευση των νοσοκομειακών γιατρών, στις 12 μ., στο αμφιθέατρο του Νοσοκομείου "Σωτηρία".

Η ΕΙΝΑΠ ζητεί να γίνουν αποδεκτές οι θέσεις της για το νομοσχέδιο σχετικά με το νέο ιατρικό μισθολόγιο, που αναμένεται να κατατεθεί, μέσα στη βδομάδα, προς ψήφιση στη Βουλή.

Σε ανακοίνωσή της η ΕΙΝΑΠ επισημαίνει - όσον αφορά στις εφημερίες - ότι λογικές ποσοστών στην κάλυψη των υγειονομικών αναγκών του Λεκανοπεδίου δεν πρόκειται να γίνουν αποδεκτές. Επίσης, διεκδικεί να καταβληθούν άμεσα οι δεδουλευμένες αποδοχές από εφημερίες με το συνυπολογισμό 1/12 του επιδόματος Χριστουγέννων και Πάσχα, που παράνομα παρακρατεί η κυβέρνηση από τους νοσοκομειακούς γιατρούς.

Σημειώνεται ότι στον "Ευαγγελισμό" η Γενική Συνέλευση των γιατρών αποφάσισε, εκτός από τη συμμετοχή τους στις κινητοποιήσεις της ΕΙΝΑΠ, την πραγματοποίηση προειδοποιητικών τετράωρων στάσεων εργασίας (8 π.μ. - 12 μ.) την Τρίτη 17 Φλεβάρη και την Πέμπτη 19 του μήνα.

Χορός για την Καισαριανή

Τον ετήσιο χορό της με στόχο και την οικονομική ενίσχυση της παράταξης θα κάνει την Τετάρτη 18 Φλεβάρη η "Ενωτική Αγωνιστική Πορεία" Καισαριανής. Ο χορός θα γίνει στο κέντρο "Τρίτη βάρδια" (οδός Γ. Παπανδρέου 18-20, Ζωγράφου). Για προσκλήσεις και κρατήσεις θέσεων στο τηλέφωνο 7257.654 μετά τις 6μμ.

Εκδήλωση της ΠΕΑΤΑΘ

Η Πανελλήνια Ενωση Αγωνιστών, Τραυματιών, Αναπήρων και Θυμάτων του Εμφυλίου - ΔΣΕ (ΠΕΑΤΑΘ) πραγματοποιεί εκδήλωση σήμερα,από τις 5 έως 9 μ.μ. Δίνεται απογευματινό τσάι, με πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα και λαχειοφόρο αγορά, στο ξενοδοχείο "Κινγκ Μίνως" (Πειραιώς 1, Ομόνοια). Προσκλήσεις διακινούνται στα Παραρτήματα και στα Κεντρικά Γραφεία (Λυκούργου 10, 2ος όρ., γρ. 41). Περισσότερες πληροφορίες στα τηλέφωνα: 3220.183, 5817.384 και το απόγευμα στα 7234.616, 7793.768.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ