ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 23 Μάρτη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ

Παπαγεωργίου Βασίλης

Αθανασίου («ΤΕΜΠΟ»): Ο Ζοσπέν, όπως είπες, προσχωρεί στην πολιτική Μπλερ; Τώρααααα...

***

Βουλευτές ΣΥΝ: Τρεις μείνατε στην ψηφοφορία για τη Συνθήκη της Νίκαιας; Οι υπόλοιποι πού είσαστε; Στον αγώνα με τις μάζες;

***

Τρομακτικού ενδιαφέροντος η προχτεσινή συζήτηση στης Παναγιωταρέα («ΜΕΓΚΑ»): Πρωί πρωί απολαύσαμε εκστατικοί τα περί σαϊεντολογίας!!! Οπως θα λέγαμε Ασφαλιστικό, πόλεμος, ανεργία, ναρκωτικά, εισόδημα, συνθήκη Νίκαιας κ.ά.! Ετσι...

***

Θεσμόν: Πάλι τα έψαλες στον Ρέππα...

***

«ΣΤΑΡ»: Ηρθε ο Μαλέλης, πήρες και τον Λιάγκα (αντί του Κουίκ) και τώρα προς δόξες τραβάς! Φουλ για υψηλές τηλεθεάσεις! Ορτσα Μαλέλη...

***

ΕΤ-3 (Μπλιάτκα): Υμνους ψάλατε στον Ελευθέριο Βενιζέλο! Για το Ιδιώνυμο δεν είπατε τίποτα, ούτε για τα «ζήτω ο βασιλεύς», με τα οποία τέλειωσε τη ζωή του! Και, φυσικά, κουβέντα για το μέγιστο έγκλημα, τη μικρασιατική εκστρατεία και καταστροφή, που ο Ελ. Βενιζέλος ξεκίνησε και η «Δεξιά» αποτέλειωσε...

***

TV: Ακούσατε, τι είπαν στη Βουλή το ΚΚΕ και ο ΣΥΝ για τη Συνθήκη της Νίκαιας; Αν ακούσατε (και ασφαλώς ακούσατε), μη μας ξαναπαραμυθιάσετε για «τις δυνάμεις της Αριστεράς»! Βάλτε το ΣΥΝ εκεί που του πρέπει!.. Δηλαδή, εκεί που έχει βάλει ο ίδιος τον εαυτό του...

***

Διαθέσιμον: Πώς σου φαίνονται οι προτάσεις της ΓΣΕΕ; Δεν είναι ρεαλιστικές; Και, κυρίως, ενωτικές; Πώς και δεν έδωσες ακόμα καμιά συνέντευξη επί του θέματος, καταγγέλλοντας το ΚΚΕ και το ΠΑΜΕ ως διασπαστές της ενότητας;

***

«Υιόν του Ωνάση»: Εφυγες από το «ΤΕΜΠΟ» και πήγες στη ΝΕΤ να κάνεις οικονομικό ρεπορτάζ;

***

Φυντανίδη: Δήλωσες («ΑΛΦΑ») κατά του Μπιγκ! Μπράβο σου! Αλλά, για να είσαι και απολύτως συνεπής, δε λες να βγάλουν και από την «Ελευθεροτυπία» τα 090, που διαφημίζει το «εμπορικό της τμήμα»; Ε, κάποιο λόγο έχεις κι εσύ ως διευθυντής...


Παπαγεωργίου Βασίλης

***

Κόκκαλη: Ωστε η Στάζι καταδυνάστευσε είκοσι εκατομμύρια Γερμανούς; Ο πατέρας σου, ο ανιδιοτελής αγωνιστής και μεγάλος επιστήμονας, είχε άλλη γνώμη πάντως...

***

Ο σύμβουλος του υπουργού Εργασίας, της Ιταλίας, δολοφονήθηκε! Ποιοι είναι οι πιθανοί δολοφόνοι; Αγνωστο... Λέτε να είναι ο Μπιν Λάντεν; Οι μυστικές υπηρεσίες -ευρωπαϊκές και αμερικάνικες - όλο και κάτι θα ξέρουν, δεν μπορεί...

***

Διαθέσιμον ξανά: Η ΓΣΕΕ δεν πήγε στου Μαξίμου να διαδηλώσει! Πώς κρίνεις το ΠΑΜΕ, που ενήργησε «διασπαστικά», χωρίς την άδεια της πλειοψηφίας της διοίκησης, του Πολυζωγόπουλου και, μάλιστα, εν απουσία του;

***

«Τους ενοχλεί ένα κοριτσάκι, που παίζει σε ένα παιγνίδι»! Τάδε έφη Αρης (Σπηλιωτόπουλος) για τους Μπιγκ («ΑΝΤΕΝΝΑ»)! Ενα κοριτσάκι, που παίζει...

***

Αντε, αγαπητοί μου τηλέπαθοι, γεια και χαρά σας και για σήμερα. Την Τετάρτη πάλι μαζί, με περισσότερα «νέα» από την τηλεοπτική σαβούρα «μας»...


Παπαγεωργίου Βασίλης


ΜΕΞΙΚΟ
Στην πυρά η αστερόεσσα

Eurokinissi

Η άφιξη του Αμερικανού Προέδρου, Τζορτζ Μπους, για να λάβει μέρος στη Διάσκεψη του ΟΗΕ για τη φτώχεια, προκάλεσε ακόμη σφοδρότερες αντιδράσεις τόσο εντός της Διάσκεψης, όσο και εκτός, όπου έγινε και η μεγαλύτερη συγκέντρωση διαμαρτυρίας με τους Μεξικάνους να περιποιούνται αναλόγως την αστερόεσσα...


ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Οι ποιητές των αγώνων

«Πια ο καθείς γνωρίζει / πως από καιρό / - και προπαντός στα χρόνια τα δικά μας τα σακάτικα / - είθισται να δολοφονούν τους ποιητάς»

(Νίκος Εγγονόπουλος)

Η ποίηση δείχνει πράξεις, έλεγε ο Μαγιακόφσκι. Πριν πέντε χρόνια, το αυταρχικό καθεστώς της Νιγηρίας με τους εγκάθετους οικονομικούς πράκτορες, της Μεγάλης Βρετανίας, δολοφονούσαν τον ποιητή Κεν Σάροου Ουιούα, γιατί κατήγγειλε το φασιστικό καθεστώς της χώρας του - όταν, σε συνεργασία με την εταιρία πετρελαίου (ΒΡ), μόλυναν ασυστόλως τους παρθένους ποταμούς - πέρα απ' τη στυγνή εκμετάλλευση της αποικιοκρατίας! Ο Λόγος για την ποίηση, αυτήν που εξαγνίζει τα συναισθήματά μας και μας οδηγεί σε μονοπάτια που κάποτε αρνούμαστε. Αυτήν την αλκυόνη μέσα στην τόση πεζότητα της ζωής μας - που πάει, έρχεται ανάμεσα στο χρόνο και την αιωνιότητα: Παραμένει ισόβιος ανάμνηση του «παραδείσου». Η ποίηση του κυκλάμινου - της άνοιξης, της φιλοσοφίας του μίσχου, μας παρηγορεί ακόμη και για τα ανέφικτα. Μας οδηγεί στην αλήθεια της μαργαρίτας, όπως έλεγε ο Ελύτης. Αυτή η ποίηση, που μιλάει για το σφυρί που χτυπάει την πέτρα, αλλά και τη λέξη που διηγείται τον ήχο της. Συγκινεί, γιατί αναπτύσσει τον πολιτισμό.

Αλλά οι εικόνες από μόνες τους δε χαρακτηρίζουν τον ποιητή, όσο όμορφες κι αν είναι. Γίνονται τεκμήριο πρωτότυπης μεγαλοφυίας, όταν ζυμώνονται κοντά στο λαό τον αδικημένο. Οταν πηγάζουν απ' τις λαϊκές αγωνίες και τα βάσανα. Τότε έχουν κοινωνική απήχηση και αποτελεσματικότητα. Οταν και όσο τις τροποποιεί ένα κυρίαρχο πάθος, της κοινωνικής αλλαγής: «Πιστεύω στην ποίηση, στον έρωτα, στο θάνατο / γι' αυτό ακριβώς πιστεύω στην αθανασία / Γράφω ένα στίχο, γράφω τον κόσμο, υπάρχω, / υπάρχει ο κόσμος. / Απ' την άκρη του μικρού δαχτύλου μου ρέει ένα ποτάμι. / Ο ουρανός είναι εφτά φορές γαλάζιος. / Τούτη η καθαρότητα είναι και πάλι η πρώτη αλήθεια, η τελευταία μου θέληση» (Γιάννης Ρίτσος).

Σίγουρα, η ποίηση απαιτεί την εξαφάνιση του «εγώ». Ο ποιητής των αγώνων πρέπει να πιστεύει κάτι πάνω απ' αυτόν. Ισως αυτό να υπονοούσε ο σολωμικός στοχασμός: «Κλείσε μέσα σου την Ελλάδα - ή ό,τι άλλο - και θα αισθανθείς κάθε είδους μεγαλείο», εννοώντας την πίστη σ' ένα ιδανικό. Το κορύφωμα των ανθρωπιστικών ιδεών στην εποχή του ιμπεριαλισμού - της νέας τάξης του αίματος, της διευρυμένης βαρβαρότητας, είναι βεβηλωμένα ανεκπλήρωτο. Οι τρεις αρχές του ουμανισμού: Της ελευθερίας, της ισότητας, της αδελφότητας. Οι καλύτεροι ποιητές είναι οι εργάτες του μόχθου!

Σε μια ιστορική περίοδο, μετά την ανατροπή και την παλινόρθωση του καπιταλισμού στις χώρες του σοσιαλιστικού μπλοκ, όπου προσπαθούν να μας πείσουν ότι ο πόλεμος είναι ειρήνη, η ελευθερία είναι σκλαβιά, η άγνοια είναι δύναμη (!!!), η φωνή του αείμνηστου φίλου μου ποιητή Μιχάλη Κατσαρού έρχεται διαρκώς: «Αντισταθείτε». Είναι για τους ποιητές των αγώνων, η διαρκής προτροπή για τη μη απώλεια της εν εγρηγόρσει καταστάσεως του ανθρώπου. Μας αρκεί ο αχός απ' τα χαλκά, καθώς τα αλληλοχτυπάει ο αγέρας,/ το κοπαδιαστό φτερούγισμα και οι κρωγμοί των περιστεριών/ στο χλωμό φως του δειλινού! Η ποίηση είναι κοινωνικό φαινόμενο. Απ' την κοινωνία προέρχεται και την κοινωνία υπηρετεί (Μάρκος Αυγέρης). Είναι έκφραση ολόκληρη/ Η τέχνη κι η αισθητική της καταξίωσης: Η ποίηση.


Παναγιώτης ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ