ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Ιούνη 2005
Σελ. /56
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΕΣ»
Ασφυκτικότερη ιδεολογική χειραγώγηση

Σε ακόμη πιο ασφυκτικό ιδεολογικό - πολιτικό πλαίσιο, από το υπάρχον ήδη αντιδραστικό, προσανατολίζεται η Ευρωπαϊκή Ενωση σε ό,τι αφορά στις «Πολιτιστικές Πρωτεύουσες» της Ευρώπης.

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή «προτείνει» νέα διαδικασία επιλογής των Πολιτιστικών Πρωτευουσών με «σαφέστερα» κριτήρια, δηλαδή αυξάνοντας την «έμφαση σε μια ευρωπαϊκή διάσταση» του θεσμού. «Οι νέοι κανόνες αντιπροσωπεύουν έναν ισορροπημένο συμβιβασμό μεταξύ των συμφερόντων των κρατών - μελών στο κεφάλαιο του πολιτισμού και της ανάγκης να υπάρξει μια ισχυρή ευρωπαϊκή διάσταση», εκτιμά η Επιτροπή. Αυτό σημαίνει πως το προτεινόμενο πρόγραμμα της εκάστοτε υποψήφιας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας θα πρέπει στο εξής να κάνει σαφέστερο τον προσανατολισμό του στην ικανοποίηση της ευρωπαϊκής κεφαλαιοκρατικής επιταγής για «ενιαία ευρωπαϊκή ταυτότητα», αν θέλει να έχει ελπίδα έγκρισης.

Ο λόγος που η ΕΕ προχωρά σε αυτό το βήμα ασφυκτικότερου ελέγχου είναι αφενός η «διάχυση» της υπαγωγής του πολιτισμού στις ανάγκες της καπιταλιστικής ανταγωνιστικότητας σε όλες τις «πολιτιστικές» δραστηριότητες και, αφετέρου, η εξαφάνιση, ουσιαστικά, έστω και της ελάχιστης ανάδειξης της πολιτιστικής ιδιαιτερότητας κάθε χώρας που θα φιλοξενεί το θεσμό. Ως προς το δεύτερο, δηλώνεται χαρακτηριστικά ότι «κατά τη διάρκεια της συζήτησης σχετικά με την τροποποίηση της τρέχουσας απόφασης που στόχευσε στην ενσωμάτωση των κρατών - μελών που προσχώρησαν στην ΕΕ τον Μάη του 2004, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εξέφρασε ανησυχίες για την τρέχουσα διαδικασία επιλογής, επισημαίνοντας διάφορες αδυναμίες, ειδικότερα όσον αφορά την "ευρωπαϊκή διάσταση" της δράσης». Τα προγράμματα, δηλαδή, των Πολιτιστικών Πρωτευουσών δεν ήταν «όσο έπρεπε» ...«ευρωπαϊκά», γι' αυτό τα νεοεισερχόμενα κράτη - μέλη ...πρέπει να «προσέχουν».

Ο νέος κανονισμός ενισχύει το «ανταγωνιστικό στοιχείο της διαδικασίας επιλογής» μεταξύ των πόλεων (σ.σ. ποιος θα είναι περισσότερο «ευρωπαϊστής») και «αυξάνει το ρόλο της επιτροπής επιλογής». Προτείνεται μια «μεικτή» επιτροπή επιλογής που θα αποτελείται από τους «εμπειρογνώμονες» της ΕΕ και από τα ενδιαφερόμενα κράτη - μέλη. Επίσης, προβλέπεται μια «ευρωπαϊκή ελεγκτική επιτροπή» που θα αποτελείται αποκλειστικά από τους «εμπειρογνώμονες» της ΕΕ και θα παρέχει στις πόλεις «την υποστήριξη και την καθοδήγηση» για τη διαμόρφωση του προγράμματός τους, εστιάζοντας «στην ευρωπαϊκή διάσταση του προγράμματος» και στην «εξασφάλιση της ευρωπαϊκής προστιθέμενης αξίας του». Θα υπάρχει, μάλιστα, και βραβείο αν η πόλη ικανοποιήσει αυτά τα βασικά κριτήρια.

Για να «τσιμπήσουν» ακόμη περισσότερο οι πόλεις, η Επιτροπή λέει ότι «θα επέτρεπε μέχρι έναν τριπλασιασμό της κοινοτικής οικονομικής συμβολής». Η «πρόταση» θα τεθεί σε ισχύ από το 2007. Δηλαδή, οι πρώτες πόλεις που θα επιλεγούν με τη νέα διαδικασία θα οργανώσουν το θεσμό το 2013.

Για την ιστορία, να πούμε ότι ο θεσμός (από πρόταση της Μελίνας Μερκούρη το 1985) μέχρι και το 1999 λειτουργούσε σε διακυβερνητική βάση, δηλαδή τα κράτη - μέλη επέλεγαν ομόφωνα τις Πολιτιστικές Πρωτεύουσες. Επειδή αυτή η διαδικασία παραήταν ...«δημοκρατική» για τα δεδομένα της ΕΕ, το 1999 άλλαξε. Ετσι, η επιλογή γίνεται από επιτροπή, η οποία λαμβάνει υπόψη την άποψη άλλης κριτικής επιτροπής «εμπειρογνωμόνων».

Μνήμη Χατζιδάκι σε ασφυκτική εποχή

Εντεκα χρόνια συμπληρώνονται στις 15 Ιούνίη από το «φευγιό» του Μάνου Χατζιδάκι. Ανήμερα της επετείου του θανάτου του, όπως κάθε χρόνο, το δημιούργημά του, η Ορχήστρα των Χρωμάτων θα πραγματοποιήσει συναυλία - αφιέρωμα στον ιδρυτή της, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Με διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη θα ερμηνεύσει τα έργα «Κρυπτολαμπές» του Νίκου Πλατύραχου, «Music Stories» του Θάνου Μικρούτσικου (σολίστ οι Χρήστος Ραφαηλίδης - βιμπράφωνο, Νίκος Γκίνος - κλαρινέτο, Δημήτρης Δεσύλλας - κρουστά), «Κοντσέρτο σε σολ για πιάνο και ορχήστρα» του Μορίς Ραβέλ (σολίστ η πιανίστα Ντόρα Μπακοπούλου) και «Blue» του Μ. Χατζιδάκι (σολίστ ο κιθαρίστας Γιώργος Μουλουδάκης).

Μια συναυλία γεμάτη από τον άνθρωπο «φάρο για τη μουσική και την κοινωνικοπολιτική ζωή της Ελλάδας», όπως ανέφερε ο Μ. Λογιάδης. «Μας λείπει όλο και περισσότερο η κοινωνική παρέμβασή του, η φράση - λεπίδι, που θα μπορούσε να αφυπνίσει μια τηλεοπτική κοινωνία όπως η σημερινή» είπε ο Γ. Στεφανάκης, μέλος του ΔΣ της ορχήστρας, σημειώνοντας πως «η εποχή μας δεν αντέχει όχι μόνο τον ίσκιο του Χατζιδάκι, αλλά ακόμα και την ανάμνησή του». «Κολώνα του νεοελληνικού πολιτισμού» χαρακτήρισε τον συνθέτη ο Θ. Μικρούτσικος, καθώς «στο πρόσωπό του υπήρξε ταύτιση μουσικής ιδιοφυίας και στάσης ζωής». Αναφερόμενος στην Ορχήστρα των Χρωμάτων - «που με ψίχουλα κάνει σημαντικό έργο» - υπογράμμισε το «χρέος της πολιτείας να τη βοηθήσει να ζήσει αλλά και ν' αναπτυχθεί». Σχολίασε τον «καταλυτικό ρόλο της τηλεόρασης, που νυχθημερόν βομβαρδίζει διαμορφώνοντας συνειδήσεις» και την «καθοδική πορεία των πραγμάτων κάνουν ακόμα και τη δραστικότητα μιας παρέμβασης όπως του Χατζιδάκι όλο και πιο αδύνατη».

Στα μεγάλα προβλήματα της ορχήστρας αναφέρθηκε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της, Γ. Κουρουπός. «Δεν είναι η πρώτη φορά που υπάρχει καθυστέρηση στις επιδοτήσεις, με αποτέλεσμα οι μουσικοί να είναι απλήρωτοι επί 5-6 μήνες. Για πρώτη φορά όμως δεν υπάρχει η 5ετής προγραμματική σύμβαση με το ΥΠΠΟ (σ.σ. η προηγούμενη έληξε το 2004) για να προγραμματίσουμε έργο. Το ΥΠΠΟ έχει δηλώσει ότι θα την καλύψει οικονομικά, όμως στην πράξη υπάρχουν ανησυχητικές εκκρεμότητες». «Ο μέσος μισθός ενός μουσικού της ορχήστρας», είπε ο Μ. Λογιάδης, «είναι περίπου 800 ευρώ, και τα παίρνουν μετά από πολλούς μήνες. Αυτό είναι ξεφτίλα. Οι μουσικοί μας παίζουν από ιδεολογία. Είναι εξαιρετικά άδικο να μη βοηθάει το κράτος. Να σκύψει η πολιτεία να δει τα προβλήματά μας».

Στο «Σινέ Νίκαια»

Χώρος του «Σινέ Νίκαια»
Χώρος του «Σινέ Νίκαια»
Την ερχόμενη Παρασκευή (10/6) αρχίζουν οι προβολές του θερινού δημοτικού κινηματογράφου Νίκαιας, «Σινέ Νίκαια», στο πολιτιστικό πολυχώρο «Μηχανική Καλλιέργεια» (Θηβών 245, Νίκαια, τηλ. 210-4934390. Πληροφορίες στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Νίκαιας, 210-4919947). Στο «Σινέ Νίκαια», που διαθέτει ελεύθερο πάρκινγκ και πλούσια εξοπλισμένο μπαρ, οι φίλοι του κινηματογράφου μπορούν να δουν (μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη), με πολύ προσιτό εισιτήριο, εξαιρετικές, με ποιοτικά κριτήρια επιλεγμένες, ταινίες της πρόσφατης διεθνούς κινηματογραφικής παραγωγής.

Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές: «Ημερολόγια μοτοσικλέτας», «Million dollar baby», «Ενα τρυφερό φιλί», «Η θάλασσα μέσα μου», «Οι χελώνες μπορούν να πετάξουν», «Η ιστορία της καμήλας που δάκρυσε», «Τα παιδιά της χορωδίας», «Οι μέρες της αφθονίας σας είναι μετρημένες», «Τα ιπτάμενα στιλέτα», «Το μυστικό της Vera Drake», «Κανείς δεν ξέρει» κ.ά.

Δεν «προλαβαίνουν» ή...

Για ένα τρίμηνο αναστέλλονται οι καταθέσεις φακέλων ταινιών για χρηματοδότηση, από όλα τα χρηματοδοτικά προγράμματα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ)! Στην απόφαση αυτή κατέληξε το ΔΣ του ΕΚΚ, «λόγω του μεγάλου αριθμού προτάσεων που έχουν συσσωρευτεί (περισσότερες από 250) για εξέταση».

Πράγματι, δεν «προλαβαίνουν» να εξετάσουν τους φακέλους ή κανείς (δηλαδή η κυβέρνηση) δεν εγγυάται την ομαλή χρηματοδότηση του ελληνικού κινηματογράφου; Ας μην ξεχνάμε ότι η τελευταία χρηματοδότηση με 5 εκατ. ευρώ προς το Κέντρο ήρθε στο ...«αμήν» της τραγικής κατάστασης στην οποία είχε περιέλθει ο φορέας και αφού «κράχτηκε» η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ από τους κινηματογραφιστές.

Με την αυριανή ομιλία της Σουζάνας Χούλια - Καπελώνη, με θέμα «Θρησκευτικά οθωμανικά κτίσματα της Αθήνας (15ος-18ος αιώνας), αύριο (7.30 μ.μ.), στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, ολοκληρώνεται ο κύκλος επιστημονικών διαλέξεων με θέμα τα χαμένα - κυρίως κατά τον 20ό αιώνα και κυρίως λόγω της κρατικής αδιαφορίας - κτίρια της μεταβυζαντινής Αθήνας, στο πλαίσιο σχετικής φωτογραφικής έκθεσης, που οργάνωσε το μουσείο.

«Ελληνικός Κινηματογράφος - Κρίση και προοπτικές», είναι το θέμα της ημερίδας που οργανώνει το περιοδικό για τις τέχνες «Highlihts» (στο Ινστιτούτο «Γκαίτε», 9/6, 10-30 π.μ. - 3.30 μ.μ., ελεύθερη είσοδος). Στη συζήτηση για τα θέματα «Η θέση του νέου Ελληνα σκηνοθέτη σήμερα» και «Προοπτικές για το ξεπέρασμα της κρίσης», μετέχουν οι σκηνοθέτες Β. Μαζωμένος, Ε. Στεφανή, Θ. Αναστασόπουλος, Α. Φραντζής, Α. Φατούρος, Β. Βαφέας και οι: Δ. Μουζάκη (διευθύντρια Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Θ. Βαλτινός (πρόεδρος του Κέντρου Κινηματογράφου), Β. Γεωργακάκου («HELLAS FILM»), Ν. Φένεκ - Μικελίδης, Τ. Ρέτζιος (κριτικοί).

Ο Μανώλης Χατζημανώλης θα ερμηνεύσει τα υπό έκδοση νέα τραγούδια του Νίκου Πιτλόγλου, σε στίχους Ανδρέα Ταρνανά, με τίτλο «Αμφίβολες Μέρες», στις 9/6, στο «Μπαράκι του Βασίλη». Θ' ακουστούν επίσης επιλεγμένα τραγούδια από δίσκους του, δουλιές, τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι κ.ά. Μαζί του οι Μανώλης Ανδρουλιδάκης (κιθάρα), Νίκος Τσαχτσιρης (μπάσο), Δημήτρης Κοτσιρης (τύμπανα). Στο πιάνο ο συνθέτης. Φιλική συμμετοχή: Χάρις Τσεκούρα και Διογένης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ