ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Αυγούστου 2005
Σελ. /28
Φταίνε οι «πειρατές»...

Παπαγεωργίου Βασίλης

Μια βδομάδα σχεδόν πέρασε από τη μέρα που ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας «κατακεραύνωνε» με δημόσιες δηλώσεις του και περίσσια υποκρισία τους «πειρατές» ακτοπλόους, που ταλαιπωρούσαν χιλιάδες επιβάτες με τις αλλεπάλληλες βλάβες στα σαπάκια τους. Προχτές, ο πρόεδρος του ΣΥΝ έκανε λόγο για άλλους «ασυνείδητους πειρατές», αυτή τη φορά των αιθέρων, που έστειλαν στο θάνατο τους 121 επιβάτες και μέλη του πληρώματος της μοιραίας πτήσης της «Ηλιος». Για τους δικούς του λόγους ο καθένας, στάθηκαν στο «δέντρο» μερικών «κακών» εταιριών που χαλάνε τη μόστρα του ανταγωνισμού και άφησαν στο απυρόβλητο το «δάσος», που δεν είναι άλλο απ' αυτές καθ' αυτές τις «απελευθερώσεις» και τις διαρθρωτικές αλλαγές, τον ανταγωνισμό και το κυνήγι του κέρδους, το οποίο αμφότεροι στηρίζουν - η τουλάχιστον δεν αμφισβητούν - με την πολιτική τους.

Στην πρώτη περίπτωση, μάλιστα, ο Μ. Κεφαλογιάννης έσπευσε να επιβάλει ...πρόστιμα σε δυο - τρεις «παράφωνους» εφοπλιστές. Αφού όμως πρώτα φρόντισε να ανακοινώσει νέα προνόμια και επιδοτήσεις για το σύνολο του ακτοπλοϊκού κεφαλαίου που παίζει κορόνα - γράμματα τη ζωή επιβατών και ναυτεργατών. Για την περίπτωση της «Ηλιος», ο Α. Αλαβάνος απλά επέστησε την προσοχή της κυβέρνησης, ώστε στο επικείμενο ξεπούλημα της «Ολυμπιακής» να μην κακοπέσει η εταιρία στα χέρια κανενός «ασυνείδητου πειρατή». Για την ταμπακέρα, όμως, κουβέντα... Μέτρα διαχείρισης μόνο, για να εξωραϊστεί η εικόνα της ελεύθερης αγοράς και να μην τσαλακωθεί ο θεμέλιος λίθος του συστήματος, που ο καθένας με τον τρόπο του στηρίζει...

Γεύση καπιταλισμού

Προχωρά ο καπιταλισμός στη Ρωσία. Αυτό φανερώνουν, τουλάχιστον, οι διενεργούμενες δημοσκοπήσεις. Σύμφωνα με μια τέτοια δημοσκόπηση, που πραγματοποίησε η εταιρία «ROMIR Monitoring», σε 100 πόλεις της Ρωσίας, κατά μήκος και πλάτος της μεγάλης αυτής χώρας, προέκυψαν τα παρακάτω αποτελέσματα:

Πάνω από τους μισούς (51%) θεωρούν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η ακρίβεια. Χαρακτηριστικό είναι ότι μεταξύ των συνταξιούχων το ποσοστό που θεωρεί ότι η ακρίβεια είναι το σημαντικότερο πρόβλημα έφτασε το 67%. Το 44% επίσης δήλωσε ότι έρχεται αντιμέτωπο με το πρόσωπο της φτώχειας και τους χαμηλούς μισθούς. Στις αγροτικές περιοχές αυτό το ποσοστό φτάνει το 47%. Ενας στους τρεις Ρώσους (34%) ανέφερε ότι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της Ρωσίας είναι η ανεργία. Αυτό το ποσοστό στις αγροτικές περιοχές φτάνει το 42%, ενώ μεταξύ της νεολαίας το ποσοστό αυτό φτάνει στο 46%. Το πρόβλημα των ναρκωτικών απασχολεί το 33% των Ρώσων, ενώ τον κατάλογο των 5 βασικότερων προβλημάτων της χώρας, σύμφωνα με τη δημοσκόπηση, κλείνει το ζήτημα της αύξησης της εγκληματικότητας (26%).

Οπως βλέπετε, η ομοιότητα με τα αποτελέσματα δημοσκοπήσεων στην Ελλάδα και άλλες καπιταλιστικές χώρες είναι ολοφάνερη.

Η απάντηση...

Ελάχιστες είναι οι πληροφορίες, σχετικά με το πρόσφατο στρατιωτικό πραξικόπημα στη Μαυριτανία, που ανέτρεψε την 20χρονη και πλέον χούντα του Μααουίγια Ουλντ Τάγια. Κι ακόμη λιγότερες οι πληροφορίες που μπορούν να φωτίσουν τους πραγματικούς στόχους των πραξικοπηματιών και ποιοι βρίσκονται από πίσω τους. Ισως, η απάντηση στα τελευταία ερωτήματα να βρίσκεται στο γεγονός πως στη χώρα αυτή της Δυτικής Αφρικής ανακαλύφθηκαν πρόσφατα (το 2004) κοιτάσματα πετρελαίου και βρίσκονταν σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις με αυστραλιανές εταιρίες για την αξιοποίησή τους. Για να δούμε, θα συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις και, ιδιαίτερα, ποιοι θα αναλάβουν τελικά την εκμετάλλευση των μαυριτανικών πετρελαίων...

Συρροή «μνηστήρων»

Πολύς κόσμος «μαζεύεται» - όπως πληροφορούμαστε - για την ανάθεση του έργου της αναβάθμισης της μηχανοργάνωσης του ΟΠΑΠ. Το κόστος του τελευταίου ανέρχεται στο τεράστιο ύψος των 200 εκατ. ευρώ περίπου (ίσως και κάτι παραπάνω με τα συνήθη «πανωπροίκια») και, φυσικά, δεν αφήνει αδιάφορο κανέναν από τους διάφορους «μνηστήρες». Χώρια που αφορά στην πλέον κερδοφόρα επιχείρηση της χώρας, η οποία ελέγχει το νόμιμο τζόγο, συνεχώς επεκτείνεται και βρίσκεται σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης...

Κάτι μας λέει ότι (και) αυτή η ιστορία θα έχει παρατράγουδα, καταγγελίες και σκληρό πόλεμο «διαπλεκομένων». Εκτός και πιστεύει κανείς πως αυτά τα φαινόμενα ανήκουν αποκλειστικά στο αμαρτωλό παρελθόν της ΠΑΣΟΚικής διακυβέρνησης και τώρα έχουν εξαφανιστεί...

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Θυσία στο βωμό του κέρδους

Η αεροπορική τραγωδία της περασμένης Κυριακής τύλιξε στο πένθος την Κύπρο και την Ελλάδα. Μεγάλος είναι ο πόνος και η θλίψη όλων για τα θύματα και βαθιά τα αισθήματα συμπαράστασης στις οικογένειές τους που θρηνούν. Ομως, ταυτόχρονα, το τραγικό αυτό δυστύχημα δεν μπορεί παρά να προκαλεί και οργή και αγανάκτηση. Ο χαμός των 121 ανθρώπων ήταν άδικος. Δεν ήταν αποτέλεσμα αυτού που λέει ο λαός μας της «κακιάς ώρας», αλλά ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα. Τώρα κυβερνήσεις και ειδικοί ψάχνουν να βρουν τι έφταιξε. Είναι σίγουρο ότι κάποια στιγμή θα υπάρξει κάποιο πόρισμα για τις αιτίες που προκάλεσαν την πτώση του αεροσκάφους. Και μετά από δικαστικούς αγώνες, που θα είναι, ως συνήθως, και μακροχρόνιοι, ίσως επιβληθούν και κάποιες ποινές. Ομως, πάλι ως συνήθως, οι πραγματικοί ένοχοι και οι ηθικοί αυτουργοί δεν πρόκειται να τιμωρηθούν.

Οπως και σε όλα τα μαζικά δυστυχήματα («ΣΑΜΙΝΑ», Τέμπη, «ΡΙΚΟΜΕΞ», κ.ά.), πίσω από αυτήν την τελευταία αεροπορική τραγωδία βρίσκεται το δολοφονικό καπιταλιστικό κέρδος. Το ταξίδι προς το θάνατο των 121 επιβατών του αεροπλάνου της ιδιωτικής εταιρίας «HELIOS» έγινε στον «Ανοιχτό» και «Ενιαίο» Ευρωπαϊκό Ουρανό. Ετσι ονόμασαν οι θιασώτες της «παγκοσμιοποίησης» και της ΟΝΕ την πλήρη απελευθέρωση των αερομεταφορών (με τη σύμφωνη γνώμη βέβαια της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ).

Με άλλοθι την «ανταγωνιστικότητα» και την «αποτελεσματικότητα» και στόχο την αύξηση των κερδών του κεφαλαίου, οι αερομεταφορές έγιναν ξέφραγο αμπέλι. Ξεφύτρωσαν παντού κάθε λογής αεροπορικές εταιρίες, άλλες από τις υπάρχουσες κρατικές πουλήθηκαν, συγχωνεύτηκαν ή εξαγοράστηκαν. Με αεροπλάνα προβληματικά και κακοσυντηρημένα, με προσωπικό όχι πάντα επαρκώς εκπαιδευμένο και ταυτόχρονα εξαναγκασμένο να εργάζεται σε εντατικούς ρυθμούς. Ετσι, στο ιπτάμενο φέρετρο της «HELIOS», χωρίς να το γνωρίζουν, ρισκάριζαν καθημερινά τη ζωή τους εκατοντάδες επιβάτες. Και το μοιραίο ήταν θέμα χρόνου. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών, τα αεροπορικά δυστυχήματα έχουν αυξηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια και τα περισσότερα από αυτά αφορούν στις λεγόμενες εταιρίες χαμηλού κόστους.

Τα πραγματικά αίτια του τραγικού δυστυχήματος πρέπει να έρθουν στο φως και όλοι οι υπεύθυνοι να τιμωρηθούν. Ομως, αυτό δεν αρκεί. Τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν τα μαζικά δυστυχήματα-εγκλήματα. Η κατάσταση αυτή θα συνεχίζεται όσο δεν αναδεικνύεται η κύρια αιτία: Η εμπορευματοποίηση και η ιδιωτικοποίηση των κοινωνικών αγαθών και των λαϊκών αναγκών. Ηθικός αυτουργός αυτών των εγκλημάτων είναι η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Που δε λογαριάζει ανθρώπινες ζωές μπροστά στο κέρδος.

Οι εναέριες μεταφορές, όπως και οι χερσαίες και οι θαλάσσιες (αλλά και γενικότερα οι λαϊκές ανάγκες Υγεία, διατροφή, στέγη, Παιδεία, κλπ.) δεν μπορεί να είναι εμπορεύματα, αλλά κοινωνικά αγαθά. Ολες οι αεροπορικές υπηρεσίες πρέπει να είναι δημόσιες, υψηλής ποιότητας και ασφάλειας, ενταγμένες σε έναν κεντρικό προγραμματισμό ανάπτυξης, να βρίσκονται στην υπηρεσία του λαού και όχι του μεγάλου κεφαλαίου. Ομως, για να γίνει αυτό, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής και η λαϊκή εξουσία που θα οργανώσει την κοινωνία με κριτήριο τις ανάγκες και τα δικαιώματα του λαού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ