ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 19 Μάρτη 2025
Σελ. /28
ΓΡΑΜΜΗ 4 ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Η αποκάλυψη του ΚΚΕ έβαλε φρένο σε επικίνδυνα έργα

Κυβέρνηση και εταιρεία προσπαθούν να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα

Η σημαντική αποκάλυψη του ΚΚΕ στη Βουλή για τα προβλήματα ασφάλειας στην κατασκευή της σήραγγας της γραμμής 4 του Μετρό έβαλε φρένο στον επικίνδυνο τρόπο με τον οποίο κυβέρνηση και αρμόδια εταιρία συνέχιζαν - σαν να μη συμβαίνει τίποτα - ένα έργο στην καρδιά της Αθήνας. Το γεγονός και μόνο ότι επιβεβαιώνεται πως το ...«λάθος» έγινε για να εξοικονομηθούν χρήματα, πως εργαζόμενοι δούλευαν σε μη ασφαλείς χώρους και πως η κυβέρνηση δεν είχε την παραμικρή ιδέα - ως όφειλε - για το αν τα έργα της εταιρείας γίνονται με σωστό και ασφαλή τρόπο, δείχνει ακριβώς τι σημαίνει η λογική «κόστους - οφέλους», που γεννά παντού νέα «Τέμπη».

Μετά τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης του ΚΚΕ, ουσιαστικά αποκαλύφθηκε ότι:

- Παραβιάστηκε η σχετική μελέτη από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ - GHELO - ALSTOM, που έχει αναλάβει το έργο κατασκευής της γραμμής 4 του Μετρό στην Αττική. Συγκεκριμένα, η εταιρεία, κατά παράβαση της μελέτης που η ίδια συνέταξε, άνοιξε 150 μέτρα σήραγγα στην οποία δούλευαν για έξι μήνες με δύο βάρδιες εργαζόμενοι, ενώ εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής βρίσκονται οδικές αρτηρίες, νοσοκομεία και κρατικές υποδομές.

- Η εποπτεύουσα εταιρεία «Ελληνικό Μετρό ΑΕ» καθυστέρησε να διαπιστώσει την παράβαση της μελέτης και όταν τη διαπίστωσε, μετά από έξι μήνες, εξέδωσε μια ανακοίνωση στην οποία ανέφερε πως δεν υπάρχουν θέματα ασφαλείας, χωρίς όμως αυτό να τεκμηριώνεται, ενώ δεν απαντά στο γιατί σταμάτησαν τα έργα εδώ και τρεις βδομάδες, αφού δεν υπάρχει κίνδυνος!

Η σήραγγα της γραμμής 4 του Μετρό

Eurokinissi

Η σήραγγα της γραμμής 4 του Μετρό
Ολα αυτά προκάλεσαν θύελλα αντιδράσεων και ανάγκασαν την κυβέρνηση να προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών - Μεταφορών Ν. Ταχιάος ανέφερε πως δόθηκε εντολή για την αποκατάσταση του τρόπου εκτέλεσης της σύμβασης, με βάση την εγκεκριμένη μελέτη. Ως προς την καθυστέρηση εκ μέρους της «Ελληνικό Μετρό ΑΕ» να διαπιστώσει το πρόβλημα, επιχείρησε να μεταθέσει τις ευθύνες λέγοντας ότι το υπουργείο δεν μπορεί να παρέμβει περαιτέρω, επικαλούμενος την ύπαρξη των εποπτευόντων οργάνων. Υποβαθμίζοντας δε το θέμα των μέτρων ασφαλείας, υποστήριξε ότι το κύριο είναι οι καθιζήσεις που σημειώνονται στην Κατεχάκη, κάτω από την οποία γίνονται οι εργασίες διάνοιξης.

Παρείχε μάλιστα πλήρη κάλυψη στην κοινοπραξία για τα μέτρα ασφαλείας, αποκρούοντας τη διαπίστωση του ΚΚΕ και των εργαζομένων ότι τα θυσιάζει στο όνομα της εξοικονόμησης κερδών, ενώ ισχυρίστηκε ότι οι εταιρείες που εκτελούν δημόσια έργα δίνουν μεγάλη σημασία στα μέτρα ασφαλείας, γιατί αλλιώς καταστρέφεται η φήμη τους και κατά συνέπεια και η αξία τους στην αγορά! Για το θέμα θα διαταχθεί μία ακόμα από τις συνηθισμένες ΕΔΕ που δεν οδηγούν σε κανένα αποτέλεσμα...

Προσπαθούν να κρύψουν την πραγματικότητα

Επιπλέον, μιλώντας χτες στον «ΣΚΑΪ» ο διευθύνων σύμβουλος της «Ελληνικό Μετρό» πάσχισε να υποβαθμίσει τους μεγάλους κινδύνους που προκαλεί η πολιτική που θυσιάζει την ασφάλεια στον βωμό του κέρδους των ομίλων, τη στιγμή που τα λεγόμενά του επιβεβαίωναν το αντίθετο! Αρχικά θέλησε να επισημάνει ότι η συγκεκριμένη σήραγγα περίπου 150 μέτρων «δεν αφορά αυτήν όπου θα κινείται το Μετρό, αλλά τον επίσταθμο σταβλισμού των τρένων, γι' αυτό δεν κατασκευάζεται με μετροπόντικα αλλά με αυστριακή μέθοδο».... Αυτό τι αλλάζει όσον αφορά τους κίνδυνους που προέκυψαν από τη μη τήρηση συγκεκριμένων μέτρων ασφαλείας κατά την κατασκευή της;

Ακολούθησε ένα θέατρο του παραλόγου. Είπε ο διευθύνων σύμβουλος ότι «η συγκεκριμένη σήραγγα είναι απολύτως σωστή όσον αφορά τη θέση της, την όδευσή της, τις διαστάσεις και την αντιστήριξη του υπεδάφους που εκσκάπτεται, σύμφωνα με ό,τι προβλέπει η μελέτη». Στη συνέχεια όμως ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι κατά τις εργασίες κατασκευής της εν λόγω σήραγγας ενημερώθηκαν πως «δεν τηρείται η μελέτη όσον αφορά την αλληλουχία των εργασιών για τη διάνοιξή της, και συγκεκριμένα η αλληλουχία των φάσεων εκσκαφής του μετώπου, και αυτό είναι μια πρόσθετη δικλίδα ασφαλείας που έχει επιβάλει η "Ελληνικό Μετρό"»!

Προσπαθώντας να απαντήσει στους εύλογους προβληματισμούς των δημοσιογράφων για το «τι τελικά δεν έγινε σωστά» αφού «όλα έγιναν σωστά» - κάπως έτσι άλλωστε παρουσιάζονται τα γεγονότα - ο διευθύνων σύμβουλος ομολόγησε ότι όντως η μη τήρηση όλων των μέτρων ασφαλείας που προέβλεπε η μελέτη έγινε «προς επίσπευση του χρόνου, πάντα με την τήρηση των μέτρων ασφαλείας, προσπάθησαν να σκάψουν και εμείς τους σταματήσαμε». Καλά καταλάβατε, ο ίδιος άνθρωπος ισχυρίζεται ότι δεν τηρήθηκε δικλίδα ασφαλείας ενώ ταυτόχρονα λέει ότι τα μέτρα ασφαλείας τηρήθηκαν! Επιπρόσθετα, αφού κανένας κίνδυνος δεν προέκυψε για την ασφάλεια των εργαζομένων, τότε γιατί η σήραγγα παραμένει κλειστή για τους εργαζόμενους εδώ και 3 βδομάδες;

Είναι προφανές ότι για μια ακόμα φορά αποδεικνύεται πως για την εξασφάλιση της μέγιστης κερδοφορίας των κατασκευαστικών ομίλων, η ασφάλεια των εργαζομένων στο έργο και όσων κυκλοφορούν εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής τίθεται σε κίνδυνο. Επιπλέον, οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι τεράστιες, αφού θα έπρεπε να ελέγχει τις εργασίες και την κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο, ζητώντας την παρέμβαση του αρμόδιου υπουργείου για την τήρηση της μελέτης, αλλά κυρίως για τη λήψη μέτρων προστασίας των εργαζομένων.

Να σημειωθεί ότι οι εργαζόμενοι στον κλάδο των Κατασκευών ήδη μετρούν πολλά θύματα λόγω της εντατικοποίησης της εργασίας και των ελλιπών μέτρων υγείας και ασφάλειας, γιατί και αυτά «κοστίζουν». Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τις καταγραφές της Ομοσπονδίας Οικοδόμων Ελλάδας, μόνο το 2024 άφησαν την τελευταία τους πνοή 24 οικοδόμοι σε εργοδοτικά εγκλήματα και μέσα στο 2025 έχουμε ήδη 7 νεκρούς.

Νέα σοβαρή απόπειρα παραβίασης των μέτρων ασφαλείας

Την ίδια ώρα που δεν έχει κοπάσει ο σάλος από την αποκάλυψη του ΚΚΕ, το Σωματείο των Εργαζομένων στο έργο καταγγέλλει «νέα σοβαρή απόπειρα παραβίασης των μέτρων ασφαλείας σε εργοτάξιο του Μετρό».

Σύμφωνα με το Σωματείο Εργατοτεχνιτών και Υπαλλήλων Εργαζομένων στις εταιρείες κατασκευής του «Αττικό Μετρό», πριν από κάποιες μέρες «έσκασε το καλώδιο μέσης τάσης στο ακροκιβώτιο του ΤΒΜ (μετροπόντικα) της Βεΐκου, τη στιγμή κατά την οποία δεν γινόταν κάποια παραγωγική εργασία ή εργασία συντήρησης μέσα στο μηχάνημα. Ανέκυψε η ανάγκη για προμήθεια νέων ανταλλακτικών στο ακροκιβώτιο, τα οποία απ' ό,τι φαίνεται καθυστερούν».

Με δεδομένη αυτή την καθυστέρηση, το σωματείο υπογραμμίζει πως «προκύπτει το ερώτημα εάν η κατασκευάστρια εταιρεία "Herrenknecht" προτείνει την επανέναρξη της παραγωγής με παράκαμψη του ακροκιβωτίου και την απευθείας σύνδεση στους μετασχηματιστές και εάν η επιβλέπουσα αρχή "Ελληνικό Μετρό" σε συνεννόηση με την ανάδοχο εταιρεία δίνουν την έγγραφη διαβεβαίωση ότι η επανέναρξη της παραγωγής κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι ασφαλής για τους εργαζόμενους».

«Είναι κοινό μυστικό ότι αυτή η προσέγγιση δεν είναι η προβλεπόμενη, δημιουργεί κενά ασφαλείας για τους εργαζόμενους, τα οποία για εμάς αποτελούν προτεραιότητα. Δεν θα βάλουμε τα κέρδη τους πάνω από την ασφάλειά μας», τονίζει το σωματείο.


ΠΡΟΔΙΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
Πρώτη δίκη για τα «εξαφανισμένα» βίντεο από την εμπορική αμαξοστοιχία

Στο εδώλιο των κατηγορουμένων αναμένεται να καθίσουν ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, ο διευθύνων σύμβουλος, Παναγιώτης Τερεζάκης, και ένα στέλεχος της «Interstar Security», της εταιρείας που έχει την ευθύνη της βιντεοεπιτήρησης του σιδηροδρόμου, για τα λεγόμενα «εξαφανισμένα» βίντεο, ουσιαστικά για τη μη προσκόμιση των σωστών βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας από τον Εμπορευματικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης, το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου του 2023.

Η πρώτη δίκη για την υπόθεση του εγκλήματος των Τεμπών αφορά τρία πλημμελήματα με φόντο τα εν λόγω βίντεο, θα γίνει στις 11 Ιουνίου 2025 και οι τρεις προαναφερόμενοι αναμένεται να δικαστούν από το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Λάρισας.

Οι τρεις τους κατηγορούνται κατά περίπτωση για υπεξαγωγή εγγράφου και ηθική αυτουργία σε αυτή, όπως και για απείθεια, αφού οι δικαστικές αρχές Λάρισας είχαν ζητήσει από τον ΟΣΕ ήδη από τον Μάιο του 2023 τις καταγραφές από τις κάμερες του Εμπορευματικού Σταθμού Λάρισας, στην προσπάθεια να ερευνήσουν τα αίτια της έκρηξης που στοίχισε τη ζωή σε επιβάτες και εργαζομένους των δύο τρένων. Υπενθυμίζεται ότι οι Αρχές τότε αναζητούσαν υλικό που αποτύπωνε τη φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να διαπιστωθεί η ύπαρξη ή μη επικίνδυνου φορτίου που σχετίζεται με την έκρηξη από τη μετωπική σύγκρουση των τρένων.

Ωστόσο, ο ΟΣΕ παρέδωσε ελλιπές υλικό στις ανακριτικές αρχές της Λάρισας, το οποίο προερχόταν, μάλιστα, από διαφορετικό σταθμό της Θεσσαλονίκης. Αποτέλεσμα της καθυστέρησης και τη μη προσκόμισης των σωστών βίντεο ήταν να χαθεί κρίσιμος χρόνος και τελικά να σβηστούν τα βίντεο του Εμπορευματικού Σταθμού που αποτύπωναν τη φόρτωση, αφού οι δίσκοι έκτοτε είχαν επανεγγραφεί πολλαπλώς και ειδικοί πραγματογνώμονες δεν μπορούσαν να ανακτήσουν τα βίντεο που αποτύπωναν την 28η Φεβρουαρίου 2023.

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, το στέλεχος της «Interstar» κατηγορείται για υπεξαγωγή εγγράφου κατ' εξακολούθηση και απείθεια, για το γεγονός ότι απέκρυψε το υλικό, ενώ ως ηθικός αυτουργός σε αυτά τα αδικήματα κατηγορείται ο Παναγιώτης Τερεζάκης. Ενώ ο Σπύρος Πατέρας διώκεται για ηθική αυτουργία σε υπεξαγωγή εγγράφου τετελεσμένη άπαξ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ