ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 10 Ιούνη 2011
Σελ. /64
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Η προπαγάνδα «προσκρούει» στην πραγματικότητα

Το ΠΑΜΕ, προχτές, περιόδευσε και συζήτησε με τους εργαζομένους στην Ακρόπολη

Τις δύο τελευταίες μέρες η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΤ επιδόθηκε σε ένα είδος επικοινωνιακής «αντεπίθεσης», προσπαθώντας να κρύψει την τραγική κατάσταση του πολιτισμού, και στο πεδίο της πολιτιστικής κληρονομιάς και σ' αυτό της σύγχρονης δημιουργίας.

Μπροστά στο «μπαράζ» αγωνιστικών κινήσεων και κινητοποιήσεων των εργαζομένων στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, λόγω των οξυνόμενων, διαχρονικών, πλέον, προβλημάτων και της συνεχιζόμενης απαξίωσης των μνημείων, το ΥΠΠΟΤ «αντιπαραθέτει» από προχτές εκατομμύρια ευρώ που θα «ρέουν» και πάλι σαν κρασί σε αρχαίο συμπόσιο στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, μέσω του ΕΣΠΑ. Να τη πάλι... η «κοσμογονία» με 300 και πλέον αρχαιολογικά έργα ενταγμένα στο ΕΣΠΑ και 900 εκατ. ευρώ «εξασφαλισμένα» από την ΕΕ και 2.500 θέσεις εργασίας που «θα» δημιουργηθούν κλπ. Να και ο αρμόδιος υπουργός, Π. Γερουλάνος, που ανέβηκε στην Ακρόπολη (σ.σ. χτες) με αφορμή την αφαίρεση της λεοντοκεφαλής στη δυτική όψη του Παρθενώνα για συντήρηση και δήλωσε: «Αυτό που γίνεται σήμερα είναι μια απόδειξη πως μερικά πράγματα δεν πρόκειται να μειωθούν ούτε στο παραμικρό με την κρίση. Ενα από αυτά είναι η συμπεριφορά μας στον πολιτισμό. Συνεχίζουμε τη δουλειά χωρίς καμιά καθυστέρηση»!

Κι όμως, προχτές, αντιπροσωπεία του ΠΑΜΕ πραγματοποίησε περιοδεία και σύσκεψη με εργαζόμενους στην Ακρόπολη, όπου, εκτός των γνωστών προβλημάτων (εργασιακή ομηρία κλπ.) αναδείχθηκαν και νέα, όπως η μετάταξη δεκάδων εργαζομένων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ακρόπολη... για να γίνουν φύλακες (!), ενώ είναι άσχετοι με το αντικείμενο, αλλά είναι και απλήρωτοι επί μήνες!

Οσο για την... «κοσμογονία» που «πλασάρει» το ΥΠΠΟΤ, θυμίζουμε ότι η Αρχαιολογική Υπηρεσία έχει να επιδείξει αξιοθαύμαστη διαχείριση των κοινοτικών «πακέτων» στο παρελθόν, με τα έργα να ολοκληρώνονται στην «καμπούρα» κακοπληρωμένων, «ευέλικτων» και προσεχώς άνεργων εργαζομένων κάθε ειδικότητας. Κι όμως, αυτό το πρόσφατο παρελθόν δεν εμπόδισε να γιγαντωθούν τα χάλια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, καθώς ο δικομματισμός συστηματικά την απαξίωνε, ώστε η διαχείριση, γενικά, του πολιτισμού να δοθεί στο κεφάλαιο.

Γι' αυτό το ΠΑΜΕ, προχτές, στην Ακρόπολη, επισήμανε στους εργαζόμενους την ανάγκη να αναπτυχθούν μαζικοί, οργανωμένοι, συνεχείς αγώνες.

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Ο πολιτισμός δεν είναι εμπόρευμα

Στις 7/6, σε συνέντευξη Τύπου, το ΣΕΗ και άλλα καλλιτεχνικά σωματεία, ανέδειξαν την ανάγκη κοινής δράσης τους ενάντια στην επί χρόνια ασκούμενη κυβερνητική πολιτική, που ακολουθώντας τις επιλογές της ΕΕ, αντιμετωπίζει την καλλιτεχνική δημιουργία και την πολιτιστική κληρονομιάς μας ως εμπορευματικό «προϊόν».

Δημοσίευμα του «Βήματος» λοιδόρησε την άποψη των καλλιτεχνικών σωματείων, συμφωνώντας λ.χ. με την παράδοση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Εθνικής Βιβλιοθήκης στο ίδρυμα Νιάρχος, και θεωρώντας ότι το «πνευματικό δικαίωμα» είναι «πνευματική ιδιοκτησία» που πουλιέται και αγοράζεται.

Το ΣΕΗ με ανακοίνωσή του, απαντά στο δημοσίευμα, επισημαίνοντας ότι «τα συμφέροντα που η συγκεκριμένη εφημερίδα και ο συντάκτης (Γ. Ζουμπουλάκης) υπερασπίζονται, οι καλλιτέχνες τα πολεμάνε, γιατί είναι συμφέροντα των μονοπωλίων».

«Γνωρίζουμε τον εχθρό μας και πόσο οργανωμένος είναι, με τις κυβερνήσεις, τη δικαιοσύνη, το στρατό, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, την παιδεία, τον πολιτισμό, το συνδικαλισμό του. Αρα, γνωρίζουμε ότι μόνο οργανωμένα, μέσα από τους χώρους δουλειάς, μπορούμε να τον αντιμετωπίσουμε. Δεν έχετε "καταλάβει" ότι οι καλλιτεχνικοί φορείς αρνούνται τη λογική της αγοράς στον πολιτισμό, όπως και στην παιδεία, την υγεία, την πρόνοια, γιατί απλούστατα το "σύστημα της αγοράς" τα μετατρέπει από κοινωνικά αγαθά σε εμπόρευμα, που αξιοποιούν τα μονοπώλια για να συγκεντρώνουν ακόμα μεγαλύτερο πλούτο, εξαθλιώνοντας το λαό. Ισως να μην "προσέξατε" πως αναδείξαμε, ότι οι ιδιώτες στους οποίους παραδίδεται ο πολιτισμός και λατρεύετε, ως στήριγμά τους, υπερτρέφονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, αφαιρώντας από το λαό μισθούς, επιδόματα, συντάξεις κλπ. Εμείς, οι φορείς του χώρου του πολιτισμού, πραγματικά θυμωμένοι, για πρώτη φορά, μαζευτήκαμε και υπογράψαμε ένα κείμενο - πλαίσιο, με καθαρή πολιτική φωνή και στάση, αναλαμβάνοντας την ευθύνη μας, στον κοινωνικό ρόλο που πρέπει να έχουμε, αλλά και σαν εργαζόμενοι. Να πολεμήσουμε, από κοινού, την πολιτική που οδηγεί εμάς αλλά και το σύνολο του λαού, στο φυσικό αλλά και πνευματικό αφανισμό», καταλήγει η ανακοίνωση του ΣΕΗ.

Σχεδίες... και ναυάγια

Ο πίνακας, εμπνευσμένος από το ναυάγιο
Ο πίνακας, εμπνευσμένος από το ναυάγιο
Το Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζει (13 -17/6), στην Πειραιώς 260, την παράσταση «Μέδουσα - Σχέδια και αυτοσχεδιασμοί ...για σχεδίες και ναυάγια». Πρόκειται για σύνθεση των Θωμά Μοσχόπουλου, Κορνήλιου Σελαμσή, Αμάλια Μπένετ, Κωνσταντίνου Κυπριωτάκη, Ελλης Παπαγεωργακοπούλου, Λευτέρη Παυλόπουλου, Ηλία Γιαννακάκη, Τάσου Αγγελόπουλου, Αννας Μιχελή, Ευαγγελίας Θεριανού, Αννας Καλαϊτζίδου, Αννας Μάσχα, Κώστα Μπερικόπουλου, Δημήτρη Νασιούλα, Αργύρη Ξάφη, Μαρίας Σκουλά, Θάνου Τοκάκη.

Με θέμα έναν πίνακα και το ιστορικό γεγονός που τον ενέπνευσε, μια ομάδα αξιόλογων καλλιτεχνών έγραψε συλλογικά ένα έργο για την Ιστορία, την Τέχνη και το χρόνο. Το 1816, η γαλλική φρεγάτα «Μέδουσα» ναυαγεί και 150 λαϊκοί άνθρωποι εγκαταλείπονται σε μια σχεδία. Επιζούν μόνο 15. Το γεγονός θεωρήθηκε μεγάλο σκάνδαλο, με πολιτικές προεκτάσεις. Ο ζωγράφος Τεοντόρ Ζερικώ εμπνεόμενος από το γεγονός φιλοτέχνησε έναν πίνακα, που επίσης προκάλεσε σκάνδαλο, αφού χρησιμοποίησε ως μοντέλα δύο από τους επιζήσαντες. Στην παράσταση ακούγονται αποσπάσματα του έργου του Τζούλιαν Μπαρνς «Ιστορία του κόσμου σε 10 και 1/2 κεφάλαια» (μετάφραση Δημοσθένης Κούρτοβικ).

Η παράσταση χωρίζεται σε 3 μέρη, τα οποία οι θεατές μπορούν να παρακολουθήσουν με όποια σειρά επιθυμούν. Κάθε μέρος θα παιχτεί 2 φορές, σε διαφορετικές ώρες: «Ταξίδι»: 19.30 και 22.30. «Πάθος»: 20.30 και 23.30. «Ανθρώπινη σονάτα»: 21.30 και 00.30. Οι θεατές μπορούν να ξεκινήσουν την παρακολούθηση της παράστασης στις 19.30, 20.30, 21.30 ή 22.30, αντίστοιχα.

Χορού διεθνείς «διάλογοι»

Με μειωμένο - από το ΥΠΠΟΤ - τον προϋπολογισμό του, που δεν ξεπερνά τις 700.000 ευρώ (πέρσι ήταν 900.000), αλλά με όραμα να εμπλουτίζει τις προσλαμβάνουσες των θεατών από το τοπίο του χορού, πραγματοποιείται από 14-21 Ιουλίου το 17o Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.

Το πρόγραμμα, στο οποίο είναι έντονη η συνεργασία των τεχνών, περιλαμβάνει έξι παραγωγές, τις οποίες παρουσιάζουν σε οκτώ παραστάσεις σχήματα και δημιουργοί από πέντε χώρες: Γαλλία, Βρετανία, Βέλγιο, Ολλανδία και Ελλάδα. Επίσης, τρία σεμινάρια - εργαστήρια για επαγγελματίες και σπουδαστές ανώτερου επιπέδου με εκπαιδευτές χορού από Ολλανδία, Ισπανία και Ελλάδα και παράλληλες εκδηλώσεις (παραστάσεις, συναυλίες, προβολές, αφηγήσεις, διαλέξεις και συζητήσεις).

Οι εκδηλώσεις θα φιλοξενηθούν στο αμφιθέατρο του Κάστρου Καλαμάτας, στο Γυμναστήριο Πολυκλαδικού Λυκείου Καλαμάτας και σε άλλους χώρους. Πανανθρώπινα και πολιτικά ζητήματα δίνουν το στίγμα της φετινής διοργάνωσης, όπου δημιουργίες τους θα παρουσιάσουν αναγνωρισμένοι χορογράφοι (Σίντι Λάρμπι Τσερκάουι, Χόφες Σέχτερ, Κριστιάν Ριζό). Επίσης, η Ιβάνα Μίλερ (εκπρόσωπος της πιο ερευνητικής κατεύθυνσης του σύγχρονου χορού), η ελληνική ομάδα «Αερίτες», σε χορογραφία Πατρίσιας Απέργη. Συμπαραγωγές του Φεστιβάλ αποτελούν η παράσταση «Projections» του συνόλου κρουστών «Τύμπανα», με τη σύμπραξη της ομάδας «sinequanon» και του χιπ-χοπ ντούο «Β-Twins», καθώς και το χορογραφικό εργαστήρι «7+1».

Εκτακτοι αρχαιολόγοι

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο εργοτάξιο του Μετρό, στην Αγίας Σοφίας, πραγματοποίησαν χτες οι έκτακτοι αρχαιολόγοι της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της πανελλαδικής κινητοποίησης με αίτημα τη μόνιμη και σταθερή δουλειά.

Σύμφωνα με δηλώσεις εκπροσώπων τους, στη Θεσσαλονίκη εργάζονται περισσότεροι από 200 αρχαιολόγοι, ως έκτακτοι, πολλοί από τους οποίους στις ανασκαφές στο πλαίσιο κατασκευής του μετρό. Τη συμπαράστασή τους στους έκτακτους αρχαιολόγους εξέφρασαν οι σύλλογοι των μονίμων αρχαιολόγων, αλλά και το Τμήμα Αρχαιολογίας του ΑΠΘ.

Σήμερα (10.30μμ) στη μουσική σκηνή «Χίλιες και δύο νύχτες» (Καραϊσκάκη 10, Ψυρρή, είσοδος από Ερμού 104) το μουσικό συγκρότημα «Μεσόγειος» θα προσφέρει ένα μαγευτικό μελωδικό «ταξίδι» στο Αιγαίο Πέλαγος, στη Μικρά Ασία και τη Μεσόγειο θάλασσα. Το συγκρότημα αποτελούν οι: Παναγιώτης Κατσιπής (βιολί), Βασίλης Μπαμπαΐτης (κιθάρα, λαούτο, φωνή), Μαρία Νούσια (κρουστά), Νabilal Saeg (Συρία, ούτι, φωνή), Στέργιος Τάτσιος (φωνή) και Αλέκα Τσούκη (κρουστά, φωνή). Κρατήσεις θέσεων 210-3317293.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ