ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Νοέμβρη 2024
Σελ. /28
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΤΟΜΕΑΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΤΗΣ ΚΟ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Ο ιμπεριαλιστικός πόλεμος φέρνει κέρδη στους εφοπλιστές και μεγάλους κινδύνους στους ναυτεργάτες

Στην αίθουσα του Πειραϊκού Συνδέσμου, που γέμισε από εργαζόμενους, μίλησε χτες ο Γιώργος Μαρίνος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ

RIZOSPASTIS

Σε εκδήλωση της ΤΟ Μεταφορών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ, με θέμα «Η κλιμάκωση του ιμπεριαλιστικού πολέμου και οι εξελίξεις στη Ναυτιλία», που έγινε στην αίθουσα του Πειραϊκού Συνδέσμου, μίλησε χτες ο Γιώργος Μαρίνος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

Στην ομιλία του έκανε αναλυτική αναφορά στις μεγάλες εργατικές κινητοποιήσεις που ξεδιπλώθηκαν το τελευταίο διάστημα στο λιμάνι του Πειραιά και σε όλη τη χώρα, σημειώνοντας μεταξύ άλλων:

«Το ΚΚΕ πρωταγωνιστεί στην ιδεολογική, πολιτική και μαζική πάλη, είναι η πολιτική δύναμη που εκφράζει στην πράξη τα συμφέροντα των ανθρώπων του μόχθου και μαζί τους, σε ένα ισχυρό σύνολο, αποτελεί την πραγματική εργατική - λαϊκή αντιπολίτευση, που ανοίγει τον δρόμο της αντεπίθεσης για να αλλάξει σελίδα η πορεία αυτού του τόπου.

Γνωρίζουμε ότι η ταξική πάλη έχει μεγάλες απαιτήσεις και, με συναίσθηση των ευθυνών μας, αντιπαλεύουμε τις αδυναμίες και τις ελλείψεις, προσπαθούμε να γίνουμε πιο ικανοί και αποτελεσματικοί στην αντιπαράθεση με το κεφάλαιο και την εξουσία του, διαθέτοντας όλες μας τις δυνάμεις για την ισχυροποίηση του ΚΚΕ, με πίστη στην υπόθεση που υπηρετούμε ότι η εργατική τάξη, ο λαός, οργανωμένα, έχουν τη δύναμη να βγούνε νικητές.

Αυτό αφορά όλους μας, όλους αυτούς που ανησυχούν για τις επικίνδυνες εξελίξεις που έχουμε μπροστά μας, στις συνθήκες του ιμπεριαλιστικού πολέμου, της "πολεμικής οικονομίας", της ολομέτωπης επίθεσης του κεφαλαίου κι ενώ προ των θυρών βρίσκεται νέα καπιταλιστική οικονομική κρίση, το σάπιο σύστημα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα που προσπαθεί να αντιμετωπίσει με αναδιατάξεις των αστικών κομμάτων που "έχουν πατήσει επί πτωμάτων", ιδίως της αμαρτωλής σοσιαλδημοκρατίας.


RIZOSPASTIS

(...) Τα γεγονότα αποτυπώνουν τον αδυσώπητο ανταγωνισμό των μονοπωλίων και των καπιταλιστικών κρατών για τον έλεγχο των αγορών, των πλουτοπαραγωγικών πηγών, των ενεργειακών ιδιαίτερα πόρων και των δρόμων μεταφοράς, τον έλεγχο στρατηγικής σημασίας περιοχών.

Στην πρώτη γραμμή του ανταγωνισμού βρίσκεται η αναμέτρηση ΗΠΑ - Κίνας για την πρωτοκαθεδρία στο ιμπεριαλιστικό σύστημα, η αναμέτρηση της ευρωατλαντικής με την υπό διαμόρφωση ευρασιατική συμμαχία, με επικεφαλής την Κίνα και τη Ρωσία, που διαπερνά τις διεθνείς εξελίξεις και επιδρά καθοριστικά στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, σε εστίες έντασης σε πολλές περιοχές, που έχουν το "σπέρμα" νέων πολεμικών συγκρούσεων.

Σε αυτό, συνολικά, το εφιαλτικό σκηνικό πολλαπλασιάζονται οι κίνδυνοι από τη βαθιά εμπλοκή της Ελλάδας στον πόλεμο και στους ευρωατλαντικούς σχεδιασμούς και αναδεικνύεται επιτακτικά το καθήκον του οργανωμένου αντιιμπεριαλιστικού - αντιπολεμικού αγώνα για τη μαζική καταδίκη της κυβέρνησης της ΝΔ, της σοσιαλδημοκρατίας, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, που έχουν διαχρονικά εγκληματικές ευθύνες».

Οι ναυτεργάτες έχουν πληρώσει ακριβά τα ιμπεριαλιστικά σχέδια και τους πολέμους

Ειδικά για τους κινδύνους που κλιμακώνονται για τους ναυτεργάτες από την εμπλοκή της εμπορικής ναυτιλίας στα ιμπεριαλιστικά σχέδια και στους ανταγωνισμούς, ο Γ. Μαρίνος επισήμανε:

«Είναι γνωστό ότι η εμπορική ναυτιλία υπολογίζεται ως το 4ο όπλο του ΝΑΤΟ, και υπάρχει πρόβλεψη συμμετοχής πλοίων σε στρατιωτικές ασκήσεις, μεταφορά πολεμικών υλικών και προσωπικού, σε επιχειρήσεις εκκένωσης εμπόλεμων περιοχών κ.ά.

Πριν από 20 μέρες στην άσκηση "ναυτικής συνεργασίας και καθοδήγησης εμπορικών πλοίων" με την ονομασία "ΜΙΝΩΑΣ 2024", στο Αιγαίο, η οποία εντάσσεται στις επιχειρήσεις των "συμμαχικών δομών" του ΝΑΤΟ, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού με σήμα του απευθύνθηκε στους πλοιάρχους των εμπορικών πλοίων και τους κάλεσε να πάρουν μέρος.

Προσέξτε! Το σχετικό σήμα αναφέρει: "Ιδιαίτερα υπό το φως των πρόσφατων εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή ναυτικού ενδιαφέροντος, όπως στη Μαύρη Θάλασσα, στην Ανατ. Μεσόγειο και την περιοχή Ερυθράς Θάλασσας - Κόλπου του Αντεν, καθίσταται πλέον αδήριτη η ανάγκη για επαύξηση του επιπέδου συνεργασίας, κατανόησης και συναντίληψης μεταξύ στρατιωτικών επιχειρήσεων κι εμπορικής ναυτιλίας...".

Το σήμα αυτό επιβεβαιώνει τις καταγγελίες του ΚΚΕ και των ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και "ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ" και μας προειδοποιεί πως απαιτείται να σημάνει συναγερμός.

Η αποτροπή αυτών των σχεδίων και της συμμετοχής των εμπορικών πλοίων σε ΝΑΤΟικές επιχειρήσεις είναι υπόθεση της οργανωμένης πάλης των ναυτεργατών, που έχουν πείρα και έχουν απορρίψει κυβερνητικές και εφοπλιστικές προτάσεις για εγγυήσεις χωρίς αντίκρισμα, ή την παγίδα της αποκαλούμενης πρόσθετης αμοιβής.

Οι ναυτεργάτες έχουν πληρώσει ακριβά τα ταξίδια σε εμπόλεμες περιοχές, με την αγωνία της επιβίωσης, με τους πολλαπλούς κινδύνους, τους τραυματισμούς και την απώλεια της ζωής τους. Μέσα από αυτήν την πείρα έχει διαμορφωθεί η απαίτηση, το αίτημα να μην πραγματοποιούνται ταξίδια μέσα στη φωτιά του πολέμου, να μη θυσιαστεί ούτε ένα μέλος του πληρώματος για τα συμφέροντα και τα κέρδη των εφοπλιστών και των μονοπωλίων που πλουτίζουν στον τομέα της καπιταλιστικής εφοδιαστικής αλυσίδας.

Εχουμε νεκρούς στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, στην Ουκρανία και την Ερυθρά Θάλασσα και εμείς δεν κοιτάμε εθνικότητα, η προσοχή μας είναι στραμμένη στην προστασία της ζωής του συνόλου των συναδέλφων.

Απαιτούμε τώρα να χαρακτηριστούν όλες οι περιοχές όπου είναι σε εξέλιξη στρατιωτικές συγκρούσεις εμπόλεμες περιοχές, να μην ταξιδεύουν σ' αυτές τα πλοία και να κατοχυρωθεί το δικαίωμα του επαναπατρισμού των ναυτεργατών. Από τις 219 επιθέσεις των Χούθι σε πλοία, με πυραύλους είτε με drones, τα 49 ήταν ελληνικής ιδιοκτησίας και σε αυτό η εμπλοκή της Ελλάδας στον πόλεμο στο πλευρό του Ισραήλ παίζει τον δικό της ρόλο».

Ο ιμπεριαλιστικός πόλεμος τροφοδοτεί την κερδοφορία των εφοπλιστών

Σε άλλο σημείο ο Γ. Μαρίνος σημείωσε: «(...) Οι τοποθετήσεις του υπουργού Αμυνας και του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, που προσπαθούν να δικαιολογήσουν την παρουσία ελληνικής φρεγάτας στην Ερυθρά, 3.500 χιλιόμετρα μακριά από τη χώρα, υμνώντας την ελληνόκτητη ναυτιλία ως "παγκόσμια ναυτική - ναυτιλιακή δύναμη" είναι επικίνδυνες, εκφράζουν την πολιτική που υπερασπίζεται τα εγκλήματα του Ισραήλ και τα εφοπλιστικά συμφέροντα, βάζοντας σε κίνδυνο τη ζωή του πληρώματος των πολεμικών πλοίων και τη ζωή των ναυτεργατών, μπλέκοντας βαθύτερα τη χώρα στον πόλεμο.

(...) Οι εφοπλιστές χτυπάνε ανταγωνιστικά ναύλα διά μέσου της Διώρυγας του Σουέζ, επιμένουν, εκβιάζουν γιατί μοναδικό κριτήριο είναι τα δολάρια, η αύξηση των κερδών τους, παίζουν παιχνίδια με τους ναυλωτές.

Η αλλαγή του ταξιδιού και η επιλογή του διάπλου της Αφρικής δεν βασίζεται σε "ανθρωπιστικούς λόγους". Αυτό που τους καθοδηγεί είναι το κυνηγητό των υψηλών ναύλων και γνωρίζουμε καλά ότι η αύξηση των ημερών του ταξιδιού κατά 10 - 15 μέρες, μέσω του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, από το οποίο διέρχεται σήμερα η μεγάλη πλειοψηφία των πλοίων, σημαίνει αύξηση των ναύλων και των τιμών των εμπορευμάτων, μετακύλισή τους στις πλάτες των λαών που πληρώνουν με πολλούς τρόπους τις συνέπειες και είναι τα θύματα των ιμπεριαλιστικών πολέμων, όχι μόνο στα πεδία των μαχών αλλά συνολικά στη ζωή τους.

Οι εφοπλιστές το λένε καθαρά: Ο ιμπεριαλιστικός πόλεμος τροφοδοτεί την κερδοφορία τους και υποστηρίζουν πως "μια ενδεχόμενη ανατροπή του σκηνικού στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσε να επαναφέρει τους κινδύνους για τα ναύλα", γιατί αν οι γραμμές επανέλθουν στη λεγόμενη "κανονικότητα" της ειρήνης με το "πιστόλι στον κρόταφο των λαών", θα απελευθερωθεί χωρητικότητα στην αγορά που δεν θα μπορέσει να απορροφηθεί και η πρόσθετη προσφορά πλοίων και τονάζ θα απαιτήσει αύξηση των ρυθμών της οικονομικής ανάπτυξης, σε συνθήκες που μια νέα καπιταλιστική κρίση είναι σε εξέλιξη.

Ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται! Αυτό ισχύει 100% για το εφοπλιστικό κεφάλαιο και έχει αποδειχθεί ιστορικά.

Πολλές αναλύσεις για την πορεία της ναυτιλίας σημειώνουν ότι τρεις είναι οι βασικοί παράγοντες που καθόρισαν την πορεία των υψηλών κερδών. Η πανδημία, που εκτόξευσε την κερδοφορία, κυρίως των κοντέινερ, οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και η μείωση της κίνησης στο Σουέζ και η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά που προκάλεσε καθυστερήσεις στη διέλευση των πλοίων.

Το τελευταίο διάστημα, οι εκπρόσωποι της αστικής τάξης και οι Ευρωατλαντικοί παπαγάλοι θλίβονται γιατί η μείωση της διέλευσης των πλοίων από το Σουέζ οδήγησε στη μείωση της κίνησης εμπορευμάτων στο λιμάνι του Πειραιά, προς όφελος μεγάλων λιμανιών της Βόρειας Ευρώπης.

Στηρίζουν τη γενοκτονία στη Γάζα και την ισραηλινή κατοχή που είναι βασικός παράγοντας της εμπόλεμης κατάστασης και καλούν τους εργαζόμενους "να βγάλουν το φίδι από την τρύπα". Οι ναυτεργάτες να θέσουν σε κίνδυνο τη ζωή τους και οι λιμενεργάτες να θυσιάσουν τα δικαιώματά τους. Αυτή είναι η λογική της κυβέρνησης και των κομμάτων που υπηρετούν τα συμφέροντα των μονοπωλίων.

Με τον τρόπο αυτό προσπαθούν να δικαιολογήσουν την αποστολή της φρεγάτας στην Ερυθρά θάλασσα, στο όνομα της "ελεύθερης ναυσιπλοΐας", γιατί σε διαφορετική περίπτωση, όπως λένε, τα πλοία θα τραβήξουν για "ξένα λιμάνια" και οι λιμενεργάτες του Πειραιά θα μείνουν άνεργοι. Πρόκειται για χυδαίο εκβιασμό ο οποίος έχει πάρει απάντηση με τους αγώνες που αναπτύχθηκαν και βρίσκονται σε εξέλιξη.

Η βρώμικη δουλειά φθοράς εργατικών συνειδήσεων, με αιχμή τα περί "εθνικού συμφέροντος", συναντά αντιστάσεις που δυναμώνουν γιατί στην πράξη έχει αποδειχθεί ότι δεν συναντιούνται πουθενά τα συμφέροντα των εκμεταλλευτών και των εκμεταλλευομένων».

Σύγκρουση με την αστική τάξη και το κράτος της σε όλες τις συνθήκες. Αυτή είναι η διέξοδος για τον λαό!

Καταλήγοντας, ο Γ. Μαρίνος είπε: «(...) Η κοινή βάση της πάλης ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο και στην εμπλοκή της Ελλάδας, με την πάλη για τα δικαιώματα της εργατικής τάξης, των ναυτεργατών, των εργαζομένων στα λιμάνια και στα ναυπηγεία, είναι η σύγκρουση με την αστική τάξη, το κράτος, τις κυβερνήσεις και τα κόμματά της, το εκμεταλλευτικό σύστημα, σε όλες τις συνθήκες, "ειρηνικές", "με το πιστόλι στον κρόταφο των λαών" ή όταν η αστική τάξη και οι πολιτικοί της εκπρόσωποι, με την αντιλαϊκή τους πολιτική, βάζουν σε κίνδυνο την εδαφική ακεραιότητα της χώρας, ή την οδηγούν σε ιμπεριαλιστικές επιχειρήσεις στο εξωτερικό, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο.

Καμία εμπιστοσύνη σ' αυτές τις δυνάμεις, σταθερή πορεία με μπούσουλα τον ταξικό αγώνα για την ανατροπή της εξουσίας του κεφαλαίου, για την εργατική - λαϊκή εξουσία, το κτίσιμο της σοσιαλιστικής - κομμουνιστικής κοινωνίας, για να γίνουν τα μέσα παραγωγής κοινωνική ιδιοκτησία και να αναπτυχθούν με κεντρικό επιστημονικό σχεδιασμό. Μόνο έτσι η ναυτιλία, τα λιμάνια, τα ναυπηγεία, στρατηγικοί κλάδοι της οικονομίας θα μπούνε στην υπηρεσία της ικανοποίησης των εργατικών - λαϊκών αναγκών.

Μόνο αυτή η νέα οργάνωση της οικονομίας και της κοινωνίας μπορεί να καταργήσει την εκμετάλλευση, μόνο ο σοσιαλισμός, ξεριζώνοντας το κριτήριο του καπιταλιστικού κέρδους, μπορεί να οικοδομήσει αμοιβαία επωφελείς σχέσεις με τους άλλους λαούς και να αποτελέσει ιστορική συμβολή στην εξάλειψη των αιτιών που οδηγούν στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο».

  • Εκτενέστερα αποσπάσματα από την ομιλία του Γ. Μαρίνου θα δημοσιευτούν στο φύλλο του Σαββατοκύριακου


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ