ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 21 Μάρτη 1995
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΛ. ΠΑΠΑΡΗΓΑ

ΓΕΡ. ΑΡΑΒΑΝΗΣ

Το χάλι της παιδείας και οι υπεύθυνοι

"Οι κυρίαρχες κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις, υπογράμμισε στην παρέμβασή του ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γερ. Αραβανής, αντιμετώπισαν την παιδεία όχι ως εθνική υπόθεση, όπως ισχυρίζονται, αλλά ως μια διαδικασία πλήρως ελεγχόμενη για την παραγωγή και αναπαραγωγή της γνώσης με μοναδικό κριτήριο τα συμφέροντά τους και τις στενές ταξικές τους επιδιώξεις".

Καταρρίπτοντας το επιχείρημα ότι η παιδεία είναι εθνική υπόθεση ο κομμουνιστής βουλευτής χρησιμοποίησε πλήθος στοιχείων που αποδεικνύουν ότι κάθε άλλο παρά έτσι είναι στην πράξη. "Εθνική υπόθεση η παιδεία, είπε, αλλά το 25% του οικονομικά ενεργού πληθυσμού δεν ολοκληρώνει την 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση.Σημαντικό, αλλά κανείς δεν κάνει τίποτε. Μπορεί να νοηθεί ως εθνική υπόθεση η παιδεία και οι εκπαιδευτικοί να παίρνουν μισθούς πείνας, να ψάχνουν για δεύτερη και τρίτη δουλιά, να υπάρχουν τεράστια κενά στους εκπαιδευτικούς και οι διορισμοί να γίνονται με το σταγονόμετρο; Πώς συμβιβάζεται η τέτοια σημασία της παιδείας και παράλληλα να οδηγείται σε τέτοια συρρίκνωση το δημόσιο σχολείο, να οδηγούνται οι μαθητές στα φροντιστήρια; Αλλον ένα κρατικό προϋπολογισμό για την παιδεία δίνουν από τις τσέπες τους οι γονείς.

Εθνική υπόθεση η παιδεία και κάθε χρόνο μειώνονται οι δαπάνες για την εκπαίδευση ως ποσοστό των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού.Οι εκάστοτε κυβερνήσεις συναγωνίζονται για το ποια θα τις μειώσει περισσότερο. Στο 6,78% ανέρχονται το 1995, όταν 34 χρόνια τώρα διατυπώνεται το αίτημα να πηγαίνει στην εκπαίδευση το 15% των δαπανών.

Και σαν συνέπεια αυτής της πολιτικής το δημόσιο σχολείο συρρικνώνεται και ιδιωτικοποιείται όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της εκπαίδευσης".

Η εικόνα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Γερ. Αραβανής αναφέρθηκε στην υποχρεωτική εκπαίδευση και τόνισε: "Από το 1976 που ψηφίστηκε ο νόμος 309 και θεσμοθετήθηκε η 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση πέρασαν 19 χρόνια. Δεν πάρθηκε ούτε ένα μέτρο για να υλοποιηθεί η καθολική φοίτηση. Η μόνη διάταξη που υπάρχει προβλέπει την ποινική ευθύνη των γονέων αν τα παιδιά τους δεν ολοκληρώσουν το 9χρονο σχολείο. Οχι μόνο δεν εφαρμόστηκε αλλά ούτε καν ως θέμα δεν παρακολουθήθηκε από το κράτος. Σήμερα από τους 5 μαθητές που αρχίζουν μαζί την Α τάξη του δημοτικού, ο ένας δεν ολοκληρώνει το γυμνάσιο. Δηλαδή το 20% των μαθητών σήμερα διαρρέει από το σχολείο.Το στοιχείο αυτό αντανακλά την κοινωνική ανισότητα".

Η τραγωδία μέσα από τους αριθμούς.

Ο κομμουνιστής βουλευτής παρουσίασε ακόμη συγκεκριμένα στοιχεία, βάσει των οποίων η κατάσταση γενικά στην παιδεία είναι κάτι παραπάνω από τραγική. Με στοιχεία του υπουργείου υπάρχει έλλειψη 20 χιλιάδων αιθουσών, καθώς και μεγάλες ελλείψεις στην υλικοτεχνική υποδομή που ταλανίζουν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Μεγάλα είναι επίσης τα κενά σε εκπαιδευτικούς."Χωρίς αίθουσες και χωρίς την ουσιαστική αύξηση των δασκάλων και των καθηγητών, είπε ο Γερ. Αραβανής η μείωση των μαθητών ανά τμήμα δε νοείται". Ζήτησε ακόμη τον άμεσο διορισμό 5 χιλιάδων δασκάλων και 2.000 νηπιαγωγών. Ιδιαίτερη αναφορά ο βουλευτής του ΚΚΕ έκανε στο θέμα των αναπληρωματικών εκπαιδευτικών και ρώτησε γιατί το υπουργείο δεν προχωρεί στην αύξηση των οργανικών θέσεων με διορισμούς και όχι με αναπληρωτές. Τέλος αναφέρθηκε και στους αδιόριστους. "Οι αδιόριστοι καθηγητές, είπε είναι 5 χιλιάδες και οι δάσκαλοι 100 χιλιάδες. Με την πολιτική που ακολουθείται, κατέληξε, αυτοί δε θα διοριστούν ποτέ".

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Παράδοση στο ιδιωτικό κεφάλαιο

Οι δύο εκ διαμέτρου αντίθετες πολιτικές και για την εκπαίδευση, αναδείχτηκαν χτες στη Βουλή, κατά την προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση για την πολιτική της κυβέρνησης στο χώρο της παιδείας, σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων, που πραγματοποιήθηκε μετά από σχετική πρόταση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ. "Αν δεν υπάρξει αντίσταση και πολιτική αλλαγή προς όφελος του λαού, και αυτό το καχεκτικό, ταξικό και αναχρονιστικό εκπαιδευτικό σύστημα θα αποτελεί παρελθόν", τόνισε η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα,επισημαίνοντας ότι θα υπάρξουν αλλαγές που θα το αποδιαρθρώσουν. "Το οικοδόμημα κινδυνεύει από τα θεμέλιά του", είπε χαρακτηριστικά η Αλ. Παπαρήγα. Ακολούθως, σημείωσε ότι η ακολουθούμενη πολιτική οδηγεί "στην πλήρη αποδιάρθρωση και καταβαράθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος, την πλήρη παράδοση στους μηχανισμούς του ιδιωτικού κεφαλαίου, με συνέπειες μορφωτικές, πολιτιστικές, ηθικές και ένταση των ταξικών ανισοτήτων". Η Γενική Γραμματέας του ΚΚΕ έκανε συγκεκριμένες προτάσεις που εδράζονταν στη λογική της δημόσιας παιδείας υψηλού επιπέδου.

Αντίθετα, οι ομιλίες τόσο του πρωθυπουργού Α. Παπανδρέου,όσο και των αρχηγών των άλλων αστικών κομμάτων επικεντρώθηκαν στην υπεράσπιση της ήδη ακολουθούμενης πολιτικής, ενώ οι Μ. Εβερτ και Αντ. Σαμαράς επιχειρηματολόγησαν ακόμα και υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων. Χαρακτηριστικό της δικομματικής συναίνεσης ήταν η αποδοχή εκ μέρους του πρωθυπουργού της πρότασης του Μ. Εβερτ να νομοθετηθεί η δημαγωγική σύσταση διακομματικής επιτροπής για την παιδεία.

Ολόκληρη η ομιλία της Αλέκας Παπαρήγα θα δημοσιευθεί στον "Κυριακάτικο Ριζοσπάστη".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ