Απαντήσεις εν καιρώ, όταν ενημερωθεί και «εφόσον είναι κάτι το οποίο μπορεί να απαντηθεί», είπε ότι θα δώσει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος στα ερωτήματα του «Ριζοσπάστη»
Θυμίζουμε, ο «Ριζοσπάστης» έφερε χτες στη δημοσιότητα υλικό που αποκαλύπτει ότι στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο έχουν δοθεί (και συνεχίζουν να δίνονται) άδειες για πολλαπλές αποστολές στρατιωτικού υλικού του αμερικανικού στρατού. Μόνο το διάστημα Νοέμβρης 2022 - Απρίλης 2023 καταγράφηκαν τουλάχιστον 19 άδειες για μεταφορές που χαρακτηρίζονται «Εξαιρετικές Στρατιωτικές Μεταφορές».
Τα νέα αυτά στοιχεία, σε συνδυασμό με ήδη γνωστές πληροφορίες, συμπληρώνουν ένα εξαιρετικά επικίνδυνο «παζλ», όπου τρένα με πολεμικό υλικό διατρέχουν ασταμάτητα το σιδηροδρομικό δίκτυο, με ελάχιστες πληροφορίες να γίνονται γνωστές. Οχι μόνο για το περιεχόμενό τους αλλά και για τα ίδια τα δρομολόγια, που μπορεί να είναι άγνωστα ακόμα και για τους εργαζόμενους του σιδηρόδρομου.
Το γεγονός εξάλλου ότι αποτελεί ρουτίνα η εν κρυπτώ μεταφορά στρατιωτικού υλικού με τον σιδηρόδρομο μεγαλώνει τα ερωτήματα που θέτει μόνο το ΚΚΕ, για την εμπορική αμαξοστοιχία που συγκρούστηκε στα Τέμπη και για το εύφλεκτο φορτίο της, με δεδομένη μάλιστα την παρουσία στρατιωτικών στον χώρο αμέσως μετά τη σύγκρουση. Π.χ. το Κόμμα έχει ζητήσει απαντήσεις για την παρουσία τριών ανώτατων στελεχών της Πολεμικής Αεροπορίας το πρωί της επόμενης μέρας στον χώρο του εγκλήματος, αλλά και για τη συμμετοχή του υποδιοικητή της 1ης Στρατιάς και του αρχηγού της Πολεμικής Αεροπορίας στις συνεδριάσεις του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας, με άγνωστο ακόμα ποιοι «άλλοι» πέρασαν από το σημείο, με τι διαβατήρια και ...ιδιότητες.
Σημειωτέον, από την άνοιξη του 2022 «σταθμεύουν» επί μονίμου βάσεως στην 110 Πτέρυγα Μάχης (Αεροπορική Βάση Λάρισας) τουλάχιστον 4 UAV των Αμερικανών. Τα διαχειρίζεται η 371 Expeditionary Air Base Squadron (EABS) της US Air Force, έχοντας απλωθεί σε υποδομές της 348ης Μοίρας Τακτικής Αναγνώρισης της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Τα αεροσκάφη έχουν μεγάλη ακτίνα δράσης (περίπου 1.850 χλμ.) και αποτελούν τα «μάτια» των Αμερικανών από τη Βόρεια Αφρική και την Ανατολική Μεσόγειο μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα. Η Μοίρα, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, έχει αναλάβει τη διεκπεραίωση και γιγαντιαίων αμερικανικών μεταγωγικών, που επίσης έχουν αξιοποιήσει τη βάση της Λάρισας.
Σε αυτό το πλαίσιο, άλλωστε, και όπως αποκάλυψε παλαιότερα ο «Ριζοσπάστης», οι Αμερικανοί σχεδιάζουν να στήσουν στην 110 ΠΜ και ένα εργαστήριο ελέγχου υγρών καυσίμων («Fuel Lab») για τα αεροσκάφη που επιχειρούν από εκεί, ενώ οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες, όπως το ξυλόλιο που εικάζεται ότι είχε φορτωθεί στην αμαξοστοιχία, χρησιμοποιούνται για τον εμπλουτισμό καυσίμων για πολεμικά αεροσκάφη.
Κατόπιν τούτων, ο «Ριζοσπάστης» απηύθυνε χτες συγκεκριμένα ερωτήματα για το θέμα στον κυβερνητικό εκπρόσωπο Π. Μαρινάκη, όπως αν ερευνά η κυβέρνηση το ενδεχόμενο ένα τέτοιο φορτίο (προς χρήση των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων) να μεταφερόταν με την εμπορική αμαξοστοιχία που συγκρούστηκε στα Τέμπη. Αν γνωρίζει η κυβέρνηση από πού, πώς και με τι καύσιμα τροφοδοτούνται τα αμερικανικά UAV στη Λάρισα. Αν θα ζητήσει από τους Αμερικανούς περισσότερα στοιχεία για μεταφορές υλικού τους που γίνονται κι από άλλες περιοχές π.χ. Αλεξανδρούπολη ή Θεσσαλονίκη. Και αν θα ενημερώσει σχετικά τους κατοίκους.
Οι απαντήσεις που λάβαμε; Για το ενδεχόμενο μεταφοράς τέτοιου φορτίου στην τραγωδία των Τεμπών, ο εκπρόσωπος παρέπεμψε στην έρευνα που κάνει η Δικαιοσύνη, επιμένοντας ότι «είναι η μόνη απάντηση που οφείλει να δώσει ένας Εκπρόσωπος της Εκτελεστικής Εξουσίας». «Η Δικαιοσύνη ερευνά συνολικά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Μία από τις προεκτάσεις είναι και η έκρηξη και τα αίτια της έκρηξης αυτής. Κάποια δεδομένα πιθανολόγησης είχαμε από το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Και ο ίδιος ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ μίλησε για περαιτέρω διερεύνηση. Γι' αυτό το οποίο με ρωτήσατε, δεν έχω την αίσθηση ή την ενημέρωση ότι υπάρχουν έστω και ενδείξεις που να το επιβεβαιώνουν. Αλλά, από εκεί και πέρα, όμως, όλα πρέπει να τα δει η Δικαιοσύνη», πρόσθεσε.
Γενικά είπε ότι «στα τρένα, όπως και συνολικά στα μέσα μαζικής μεταφοράς, γίνονται έλεγχοι και κατά τη φόρτωση και προληπτικοί έλεγχοι όταν υπάρχει κάποια καταγγελία για μεταφορά κάποιου φορτίου, από τις υπηρεσίες που έχουν τη σχετική αρμοδιότητα (...) Δεν είναι, δηλαδή, ότι είναι ανεξέλεγκτες οι μεταφορές», επέμεινε. Την ίδια ώρα βέβαια από τις καταθέσεις στην Εξεταστική για το έγκλημα των Τεμπών, προέκυψε ότι τα φορτία των Αμερικανών στα τρένα έρχονται σφραγισμένα και ο έλεγχος γίνεται μόνο στα χαρτιά που τα συνοδεύουν ή ζυγίζονται και ο έλεγχος γίνεται μόνο δειγματοληπτικά, αν υπάρχει ένδειξη «ότι μας κλέβουν στα κιλά», όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά στη διαδικασία στη Βουλή. Αλλωστε, κι από τα έγγραφα που αποκάλυψε χτες ο «Ριζοσπάστης», προκύπτει ότι στις άδειες των στρατιωτικών μεταφορών καταγράφονται μόνο τα όρια (και η αδειοδοτημένη υπέρβασή τους) στο βάρος και στις διαστάσεις των φορτίων. Κανένα άλλο στοιχείο για το περιεχόμενό τους δεν γίνεται γνωστό.
Πάντως ο εκπρόσωπος ανέλαβε μια δέσμευση να επανέλθει στο θέμα «εφόσον είναι κάτι το οποίο μπορεί να απαντηθεί» (με ό,τι αυτό συνεπάγεται) και λάβει αρμοδίως «σχετική ενημέρωση».
Οι συνήγοροι του Γ. Τσακλίδη και της Ελ. Βασάρα είναι οι Δαμιανός Μπαλασούλης, Ολγα Χαρπίδου, Δημήτρης Νταφόπουλος.
Σε δήλωση του, έξω από το Δικαστικό Μέγαρο Λάρισας, ο Δαμιανός Μπαλασούλης σημείωσε:
«Είμαστε εδώ για να καταθέσουμε ενώπιον του εισαγγελέα Πρωτοδικών Λάρισας μηνυτήρια αναφορά εναντίον των κ.κ. Σπίρτζη και Καραμανλή, αμφοτέρων υπουργών Μεταφορών και Υποδομών την περίοδο 2015 - 2023, στην οποία και επικεντρώνουμε τη μηνυτήρια αναφορά μας.
Στοιχειοθετούμε την κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει ο σιδηρόδρομος που αιτιακά οδήγησε στην εγκληματική σύγκρουση των Τεμπών, με προεξάρχουσα την ευθύνη των μηνυόμενων και των πολιτικών που εφάρμοσαν.
Συγκεκριμένα, ξεχωρίζουμε την ανυπαρξία των απαραίτητων αυτοματοποιημένων συστημάτων ασφαλείας επί χρόνια, με χαρακτηριστική τη μη υλοποίηση της Σύμβασης 717/2014, τα οποία αν λειτουργούσαν θα απέτρεπαν την εγκληματική σύγκρουση καθώς και τη ραγδαία μείωση του προσωπικού στον σιδηρόδρομο εκείνο το διάστημα με την ταυτόχρονα ανεπαρκή εκπαίδευσή του.
Στη βάση των παραπάνω και των πραγματικών περιστατικών που επικαλούμαστε θεωρούμε ότι συντρέχει στο πρόσωπο των δύο μηνυόμενων υπουργών η αντικειμενική υπόσταση των αδικημάτων της διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα τον θάνατο, τις βαριές σωματικές βλάβες και τον κίνδυνο σε ξένα πράγματα (291 ΠΚ), της ανθρωποκτονίας με δόλο (299 ΠΚ) και της έκθεσης (306 ΠΚ). Ξεχωρίζουμε την τέλεση των παραπάνω αδικημάτων εκ δόλου από τους μηνυόμενους, καθώς από πλήθος στοιχείων που προσκομίσαμε αποδεικνύεται ότι γνώριζαν τη μεγάλη πιθανότητα επέλευσης ενός θανατηφόρου δυστυχήματος. Παρ' όλα αυτά συνέχιζαν είτε με τις αποφάσεις τους είτε με την εγκληματική μη ενασχόλησή τους με ζητήματα που άπτονται της αρμοδιότητάς τους, να επιτρέπουν τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου παρά τις ελλείψεις ασφαλείας.
Φυσικά θέτουμε το ζήτημα της διερεύνησης των ευθυνών και της άσκησης ποινικής δίωξης παντός άλλου υπευθύνου αυτουργού, φυσικού ή ηθικού ή συμμετόχου, που μπορεί να περιλαμβάνει τους επικεφαλής των κυβερνήσεων της περιόδου αυτής, διότι οι ελλείψεις που προαναφέραμε ήταν αποτέλεσμα της εφαρμογής της "απελευθέρωσης" των σιδηροδρομικών μεταφορών και της κατάτμησης του σιδηροδρομικού δικτύου σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και γενικότερα της επιχειρηματικής λειτουργίας με γνώμονα το κέρδος.
Οπως επίσης και τους αρμόδιους υπουργούς το διάστημα που μεσολάβησε του τραγικού εγκλήματος, ιδιαίτερα για το αδίκημα της έκθεσης, δεδομένου ότι κανένα ουσιαστικό μέτρο δεν εφαρμόζεται, με αποτέλεσμα χιλιάδες επιβάτες να εκτίθεται καθημερινά σε κίνδυνο, πόσο μάλλον με τη μεταφορά επικίνδυνων φορτίων στον σημερινό σιδηρόδρομο παρά τα προβλήματα ασφάλειας που υπάρχουν.
Η πρωτοβουλία μας αυτή αποτελεί μέρος του συνεχούς αγώνα μας να αποκαλυφθεί η αλήθεια και να τιμωρηθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι, όσο ψηλά κι αν βρίσκονται. Να αποκαλυφθούν όλοι οι ένοχοι και οι διαχρονικές ευθύνες παρά το ασφυκτικό προστατευτικό πλαίσιο που επιφυλάσσει ο νόμος για τα μέλη των κυβερνήσεων.
Ο αγώνας αυτός διεξάγεται με πολλές μορφές, με τις δικονομικές μας ενέργειες, με τις μεγαλειώδεις και συγκλονιστικές συγκεντρώσεις, με τη σημερινή όμορφη πρωτοβουλία της συναυλίας των Φοιτητικών Συλλόγων στο Σύνταγμα και με πολλά ακόμα που έχουμε μπροστά μας το επόμενο διάστημα».
Η χτεσινή αποκάλυψη του «Ριζοσπάστη» επιβεβαίωσε ότι τρένα - κινούμενες βόμβες φορτωμένα με βαριά πυρομαχικά και άλλο πολεμικό υλικό, διασχίζουν για λογαριασμό του ΝΑΤΟ και μάλιστα ανεξέλεγκτα και νυχθημερόν όλο το δίκτυο του σιδηροδρόμου σε όλη τη χώρα.
Γι' αυτό και τα ερωτήματα που έχει θέσει το ΚΚΕ γύρω από το εύφλεκτο υλικό που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, προκαλώντας την έκρηξη μετά τη σύγκρουση στα Τέμπη γίνονται ακόμα πιο αμείλικτα.
Προστίθενται μάλιστα και νέα, με βάση πληροφορίες που συγκεντρώνονται τις τελευταίες μέρες, με την κυβέρνηση να αναλαμβάνει πολύ σοβαρές ευθύνες όσο δεν δίνει συγκεκριμένες απαντήσεις γύρω από το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία.
Υπενθυμίζεται ότι τα πρώτα πολύ σοβαρά ερωτήματα προκλήθηκαν από το γεγονός ότι το πρωί της 1ης Μάρτη, λίγες ώρες μετά τη σύγκρουση, βρέθηκαν στον χώρο του εγκλήματος τρία ανώτατα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας. Τι δουλειά είχαν στον χώρο, όπου ακόμα δεν είχαν ανασυρθεί οι νεκροί οι συγκεκριμένοι αξιωματικοί;
Στο παραπάνω προστίθενται τα εξής:
-- Αληθεύει ότι σύμφωνα με συγκεκριμένες πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του ο «Ριζοσπάστης», στη σκηνή στρατιωτικού τύπου που στήθηκε στο σημείο για την επίβλεψη των εργασιών, εκτός από τα στελέχη της Πυροσβεστικής και της ΕΛΑΣ παρευρίσκονταν και ανώτεροι και ανώτατοι αξιωματικοί του Στρατού; Και, αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο, ποιος ήταν ο λόγος να συμμετέχουν στο συγκεκριμένο επιχειρησιακό επιτελείο;
-- Αληθεύει ότι στην «αποκατάσταση» του χώρου, σε απλά ελληνικά στο «μπάζωμα» του εγκλήματος, είχαν εμπλοκή και στελέχη που εποπτεύονται από το υπουργείο Αμυνας;