ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 18 Απρίλη 2014 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Εχει σημαντικές δυνατότητες, χρειάζεται άλλη εξουσία

Εκδήλωση της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ για τα έργα υποδομής στην Περιφέρεια

Στιγμιότυπο από την εκδήλωση

MotionTeam

Στιγμιότυπο από την εκδήλωση
Η πρόταση του ΚΚΕ για τα έργα υποδομής στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που επιδρούν άμεσα στην ποιότητα ζωής της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων, παρουσιάστηκε σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Ιστορίας του Δήμου Θεσσαλονίκης. Εισηγητές στην εκδήλωση ήταν οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές Θεανώ Καπέτη και Σωτήρης Ζαριανόπουλος, ο υποψήφιος περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Γιάννης Ζιώγας και ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Δελής.

Η Θεανώ Καπέτη, «ανοίγοντας» την εκδήλωση, σημείωσε ότι η Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας διαθέτει σημαντικές πλουτοπαραγωγικές δυνατότητες και μπορεί με άλλη εξουσία, που θα διευθύνει διαφορετικά και θα σχεδιάσει κεντρικά την οικονομία, να διασφαλιστεί ένα ικανοποιητικό επίπεδο ζωής στο λαό με άξονα την ικανοποίηση των αναγκών του, να καταργηθεί η ανεργία, να ζούμε μια ζωή σύμφωνα με τις δυνατότητες της εποχής μας. Με ισόρροπη ανάπτυξη όλων των κλάδων της οικονομίας, της αγροτικής παραγωγής, της βιομηχανίας, των υπηρεσιών.

Το σχέδιο όμως αυτό, τόνισε, προσκρούει στο βασικό ζήτημα που είναι ποιος κατέχει τον πλούτο, τα μέσα παραγωγής, τα κλειδιά της οικονομίας, ποιος έχει την εξουσία. Ποιος σχεδιάζει και με τι κριτήρια την ανάπτυξη της περιοχής. Οπως τόνισε, όσο το κριτήριο της παραγωγής είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους για τους λίγους που κατέχουν τον πλούτο και τα μέσα, θα είναι υπό αίρεση οι όποιες κατακτήσεις.


MotionTeam

Αποδεικτικό αποτελούν τα οξυμένα προβλήματα της Κεντρικής Μακεδονίας, που διαμορφώθηκαν διαχρονικά στο πλαίσιο του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης και επιδεινώθηκαν ραγδαία στην περίοδο της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, από το 2008 ως σήμερα. Αυτά είναι: Η τρομακτική αύξηση της ανεργίας και η κατεδάφιση των εργασιακών δικαιωμάτων. Το ξεκλήρισμα της μικρής αγροτιάς και των μικροεπαγγελματιών και εμπόρων. Το κλείσιμο δεκάδων εργοστασίων, κύρια στη ΒΙΠΕ Σίνδου, ή η μεταφορά τους σε άλλες χώρες που έχουν πιο φτηνά εργατικά χέρια. Η συνεχής υποβάθμιση του φυσικού και του αστικού περιβάλλοντος. Η πρόκριση της εξόρυξης - μεταλλουργίας του χρυσού σε Χαλκιδική σήμερα, Κιλκίς στη συνέχεια, σε βάρος της προστασίας του Περιβάλλοντος και της Υγείας του λαού ολόκληρης της περιοχής. Η παράδοση του ενεργειακού - αιολικού δυναμικού στα μονοπώλια με ταυτόχρονες πολλαπλές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην τοπική οικονομία, όπως στο όρος Βέρμιο. Οι τραγικές ελλείψεις στην αντισεισμική θωράκιση και στην αντιπλημμυρική προστασία. Επιπλέον, η σχεδιαζόμενη παραπέρα ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την παραχώρηση των μετοχών σε πολυεθνικούς κολοσσούς και η δρομολόγηση της πλήρους ιδιωτικοποίησης του νερού (ΕΥΑΘ). Επίσης η πολιτική απελευθέρωσης της γης, των δασών, των παραλιών, των ελεύθερων χώρων από όποιες δεσμεύσεις, προς όφελος του κεφαλαίου.

Σημείωσε ότι μπροστά σ' αυτή την κατάσταση, «το ζητούμενο είναι και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να ορθωθεί ένα ισχυρό εργατικό κίνημα ενάντια στους μεγάλους, επιχειρηματικούς ομίλους, σε συμμαχία με τους αυτοαπασχολούμενους της πόλης, με τους αγρότες που τσακίζονται από αυτή την πολιτική, με κατεύθυνση σύγκρουσης με τα δεσμά των μονοπωλίων και της ΕΕ. Μόνο έτσι θα μπορούμε να σταματάμε μέτρα, να κερδίζουμε κατακτήσεις, να συγκεντρώνουμε δυνάμεις για τον άλλο δρόμο ανάπτυξης που έχει ανάγκη η Κεντρική Μακεδονία και συνολικά η χώρα».

* * *

Αναφερόμενος στο συγκοινωνιακό και το κυκλοφοριακό, ο Γιάννης Δελής σημείωσε ότι με πρόσχημα την προώθηση της λεγόμενης μείωσης εσωτερικού κόστους, δηλαδή τον περιορισμό του κοινωνικού περιεχομένου και του ρόλου των συγκοινωνιών, προωθείται ο περιορισμός της επιδότησης του εισιτηρίου, η αύξησή του, ο κατακερματισμός των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων, η ιδιωτικοποίησή τους.

Παρουσίασε την πρόταση του ΚΚΕ για δημιουργία Ενιαίου Δημόσιου Φορέα Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ικανού να εξασφαλίσει φτηνά, άνετα, ασφαλή και γρήγορα μέσα συγκοινωνίας. Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη, τόνισε ότι πρέπει να δημιουργηθεί Ενιαίος Δημόσιος Φορέας Αστικών Συγκοινωνιών και σ' αυτόν να ενταχτούν αργότερα Μετρό - Τραμ - θαλάσσια συγκοινωνία κλπ. Οπως είπε, «η δημιουργία του θα έδινε τη δυνατότητα μακροχρόνιου σχεδιασμού, αξιοποιώντας το επιστημονικό δυναμικό του νομού, με γνώμονα το συμφέρον του λαού και, παίρνοντας υπόψη τις παραπάνω προϋποθέσεις και στόχους, ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ανάπτυξης των ΜΜΜ στην πόλη και το νομό».

Για την προστασία του περιαστικού δάσους της Θεσσαλονίκης, του Σέιχ Σου, ο Γιάννης Δελής τόνισε: «Ολες οι κυβερνήσεις εφαρμόζουν πιστά εδώ και χρόνια πολιτική με βάση την οποία όχι μόνο τα δάση και οι δασικές εκτάσεις, αλλά και οι ακτές και οι παραλίες, ολόκληρο το φυσικό περιβάλλον, αντί να προστατεύονται, παραδίδονται στην εμπορευματοποίηση και μετατρέπονται σε πεδίο ασύδοτης κερδοσκοπίας από το μεγάλο κεφάλαιο».

Το Σέιχ Σου, μια δασική έκταση 30.000 στρεμμάτων, η οποία μέχρι το 1997 καλυπτόταν από δασική βλάστηση σχεδόν 100%. Από τη μεγάλη πυρκαγιά του 1997 κάηκε το 55% της συνολικής του έκτασης. Η αναδάσωση προχωρά με δυσκολία, καθώς χρηματοδοτήσεις από το κράτος για έργα προστασίας και ανόρθωσης των δασικών οικοσυστημάτων είναι εξαιρετικά χαμηλές, ενώ και το προσωπικό δεν επαρκεί. Πρόβλημα συνιστά και η πλημμελής συντήρηση του δασικού δικτύου (κινδυνεύει σε ορισμένες περιπτώσεις να γίνει απροσπέλαστο), που οφείλεται στην έλλειψη κονδυλίων.

Την ίδια ώρα, στο νομό κινδυνεύουν να αποχαρακτηριστούν άμεσα, με σκοπό την οικοπεδοποίηση, πάνω από 20.000 στρέμματα δάσους και δασικών εκτάσεων που βρίσκονται στο δάσος του Σέιχ Σου και στην ευρύτερη περιοχή του Χορτιάτη και της Θέρμης, όπως και στους υγροτόπους του Αξιού, της Κορώνειας και της Βόλβης.

* * *

Ο Γιάννης Ζιώγας αναφέρθηκε στην αντισεισμική και αντιπλημμυρική προστασία, στην ανάγκη κατασκευής τέτοιων έργων, που όμως δεν προτάσσονται γιατί δεν έχουν γρήγορο και άμεσο κέρδος κι έτσι δεν ενδιαφέρουν τους μεγαλοκατασκευαστές και εργολάβους.

Θύμισε ότι από το πρόγραμμα ελέγχου του ΟΑΣΠ έχει πραγματοποιηθεί μέχρι το 2012 ο πρωτοβάθμιος ταχύς οπτικός έλεγχος σε 11.667 κτίρια (ούτε καν το 15%). Το 1/3 των κτιρίων της πόλης έχει κτιστεί πριν το 1958 χωρίς αντισεισμικό κανονισμό. Και σημείωσε ότι σχολεία, χώροι παροχής υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας, δημοτικά - δημόσια κτίρια χρειάζονται άμεσα τον απαραίτητο έλεγχο και τις αναγκαίες στατικές ενισχύσεις ώστε να πληρούν τους όρους ασφάλειας και αντισεισμικής προστασίας.

«Το ΚΚΕ βάζει ως προτεραιότητα την ασφάλεια της ζωής των λαϊκών στρωμάτων και την ποιότητα της διαβίωσής τους. Την απόκτηση ασφαλούς και ποιοτικής κατοικίας, που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες του ανθρώπου και στις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνική και η επιστήμη, με συνέπεια να μπορεί να απασχολήσει χιλιάδες εργαζόμενους παραγωγικά, να ανακουφίσει την ανεργία δεκάδων κλάδων. Ενα τέτοιο σχέδιο και η εφαρμογή του θα περιορίσει δραστικά ζημιές και θύματα, αλλά και τις τεράστιες δαπάνες που έχουμε ως χώρα για την αποκατάσταση των καταστροφών από τους σεισμούς», είπε.

Αναφερόμενος στη διαχείριση των απορριμμάτων στο Νομό Θεσσαλονίκης, ο Γ. Ζιώγας σημείωσε τις ευθύνες των κυβερνήσεων και της Τοπικής Διοίκησης, γιατί οδήγησαν το πρόβλημα σε όξυνση και παράλληλα υιοθέτησαν την καταστροφική δράση των ανεξέλεγκτων χωματερών, με στόχο να προωθήσουν την ιδιωτικοποίηση του τομέα της Καθαριότητας, τη συμμετοχή του μεγάλου κεφαλαίου στην κατασκευή, αλλά και λειτουργία των εγκαταστάσεων διαχείρισης των απορριμμάτων. Από την άλλη μεριά άνοιξε ο δρόμος προς την άκρως επικίνδυνη για την υγεία των κατοίκων, αλλά χρυσοφόρα για το μεγάλο κεφάλαιο καύση, με την αδειοδότηση του «ΤΙΤΑΝ».

Ξεκαθάρισε ότι το ΚΚΕ είναι αντίθετο σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης μέρους ή του συνόλου της καθαριότητας.

Σε αντίθεση με τις θέσεις των άλλων πολιτικών κομμάτων, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, που εκφράζουν τη συναντίληψή τους με θέσεις υπέρ της ιδιωτικοποίησης, της πολυδιάσπασης του ενιαίου φορέα διαχείρισης, της εισαγωγής των «καινοτομικών» τεχνολογιών της καύσης, πυρόλυσης κ.ά., το ΚΚΕ, με συνέπεια και συνέχεια, διατυπώνει όλο αυτό το διάστημα και στηρίζει ένα συνολικό πλαίσιο θέσεων για την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων στην Ελλάδα, αλλά και για την ευαίσθητη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται να χωροθετηθεί τουλάχιστον ένας ακόμη ΧΥΤΑ, στα ανατολικά του Νομού Θεσσαλονίκης, σε κάθε περίπτωση να αποκλειστεί η δημιουργία μονάδας καύσης απορριμμάτων. Να δημοσιευτούν ο σχεδιασμός και οι τεχνικές προδιαγραφές, να προχωρήσει η χωροθέτηση και να αρχίσουν τα έργα διαχείρισης των επικίνδυνων αποβλήτων, να αρχίσει η εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκληρωμένη ενδο- και εξωνοσοκομειακή διαχείριση των μολυσματικών αποβλήτων.

* * *

Ο Σωτήρης Ζαριανόπουλος αναφέρθηκε στην κρυστάλλινη θέση του ΚΚΕ ενάντια στην ιδιωτικοποίηση, με οποιαδήποτε μορφή, του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης και της ΕΥΑΘ, αλλά και στη θέση του Κόμματος για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων.

Σημείωσε ότι το ΚΚΕ παλεύει για λιμάνια αποκλειστικά λαϊκή περιουσία, με ένταξη στον ενιαίο δημόσιο φορέα μεταφορών στα πλαίσια της εργατικής - λαϊκής εξουσίας και του πανελλαδικού επιστημονικού κεντρικού σχεδιασμού. Για ανάπτυξη του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης παράλληλα με την αξιοποίηση των αναπτυξιακών - παραγωγικών δυνατοτήτων της Κεντρικής Μακεδονίας και στη βάση αμοιβαία επωφελών συμφωνιών με κράτη που θα ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν τις υπηρεσίες του ΟΛΘ.

Για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων και την ΕΥΑΘ, τόνισε ότι μόνη λύση είναι η κοινωνικοποίηση των οργανισμών ύδρευσης, ο πανεθνικός σχεδιασμός διαχείρισης των υδατικών αποθεμάτων, χωρίς καμιά ιδιωτική επιχειρηματική ανάμειξη. Μια διαχείριση που θα λύσει τα μεγάλα προβλήματα και με τα υπόγεια ύδατα και την εξυγίανσή τους, την ανυπαρξία αποχετεύσεων, τη μόλυνση των ποταμών και λιμνών με λύματα βιομηχανιών (όπως η λίμνη Κορώνεια), τις τεράστιες απώλειες νερού, τα παλαιωμένο δίκτυο που ακόμα χρησιμοποιεί τον καρκινογόνο αμίαντο, την ορθολογική διαχείριση του νερού για αστική και αγροτική χρήση.

Στόχος που έρχεται σε αντίθεση με την πολιτική και τη φύση της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της καπιταλιστικής ιδιοκτησίας και διαχείρισης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ