ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Απρίλη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ - ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ - ΕΛΕΓΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
Μόνιμη συγκάλυψη των ναυτικών εγκλημάτων

Μια αναδρομή στα πιο τραγικά «ατυχήματα» και στα όσα ακολούθησαν αποδεικνύει ότι αυτοί που πληρώνουν το μάρμαρο είναι οι ναυτεργάτες και όχι οι πραγματικοί ένοχοι

Το κουφάρι του «ΔΥΣΤΟΣ» λίγο πριν πάει στον πάτο. Αυτό το σαπάκι οι αρμόδιες αρχές το είχαν βγάλει αξιόπλοο και με τη βούλα...
Το κουφάρι του «ΔΥΣΤΟΣ» λίγο πριν πάει στον πάτο. Αυτό το σαπάκι οι αρμόδιες αρχές το είχαν βγάλει αξιόπλοο και με τη βούλα...
Οι εφοπλιστές έχουν πάμπολλες φορές γεμίσει τις θάλασσες με ναυαγούς και πτώματα. Και γι' αυτά τους τα εγκλήματα, όχι μόνο δεν έχουν δώσει ποτέ λόγο σε κανέναν, αλλά ανέκαθεν, είτε με κυβέρνηση ΝΔ, είτε με ΠΑΣΟΚ, μετά από κάθε ναυάγιο, σε αγαστή συνεργασία εφοπλιστές - υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας - διωκτικές και δικαστικές αρχές ζητούν λίγο - πολύ και τα... ρέστα από τους ναυτεργάτες ή τους επιβάτες!

Την επομένη του ναυαγίου του τσιμεντάδικου «ΔΥΣΤΟΣ», που ναυάγησε από τη σαπίλα 4,5 ναυτικά μίλια ανοιχτά των ακτών της Κύμης, το 1996 και πριν ακόμα αρχίσουν οι έρευνες για τα αίτια, ο τότε υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκης έσπευσε να δηλώσει: «Φταίει ο πλοίαρχος». Τα ξημερώματα της 27ης του Σεπτέμβρη του 2000 και ενώ ανασυρόταν το ένα πτώμα μετά το άλλο των πνιγμένων του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, επίσης του ΠΑΣΟΚ, Χρ. Παπουτσής χαρακτήρισε τον πλοίαρχο «στραβό», επειδή «δεν είδε τα βράχια»! Τα δύο καράβια ήταν αναξιόπλοα, επικίνδυνα και τα ναυάγιά τους ήταν προδιαγεγραμμένα. Ωστόσο, ήταν εφοδιασμένα με πιστοποιητικά και από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων (σήμερα Κλάδος) και από τους Νηογνώμονες, στην προκειμένη περίπτωση από τον Ελληνικό.

Η ίδια ιστορία...

Τα ίδια παρακολουθεί το πανελλήνιο να γίνονται και από τη Μ. Πέμπτη (5/4/2007) που το κρουαζιερόπλοιο «SEA DIAMOND» έπεσε στα βράχια μισό μίλι από τη στεριά των Φηρών της Σαντορίνης. Μέχρι και σήμερα, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, αυτή τη φορά της ΝΔ, Μ. Κεφαλογιάννης, όπου σταθεί ρίχνει την ευθύνη στον πλοίαρχο και σε άλλα μέλη του πληρώματος, που με δική του έγκριση ήταν λιγότερο από τις ανάγκες του πλοίου, δούλευε μέσα σε συνθήκες σύγχρονης γαλέρας και σε μεγάλο μέρος του αποτελούνταν από ναυτεργάτες με πιστοποιητικά από δουλεμπορικά κυκλώματα.

Η κυβέρνηση συσκοτίζει κάθε πλευρά που αφορά τις αιτίες και τους υπεύθυνους για το ναυάγιο του πλοίου, το χαμό πατέρα και κόρης και την οικολογική καταστροφή που απειλεί τη θάλασσα της Σαντορίνης και συνολικά το Αιγαίο. Καλύπτει την εταιρεία και τις ευθύνες του ΥΕΝ και του κυκλώματος Κλάδος Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων - Νηογνώμονες.

Το πανελλήνιο είδε τους πάνω από 1.100 επιβάτες του κρουαζιερόπλοιου να προσπαθούν να σωθούν κακήν κακώς, επί τρεις ώρες - αντί για μισή που ορίζουν οι κανονισμοί - επειδή το πλοίο δεν είχε επάρκεια στα σωστικά του μέσα. Οι πάντες είδαν το πλοίο να βουλιάζει επειδή είχε σοβαρές διαρροές στα στεγανά του. Και όμως αυτό το πλοίο, κατά δήλωση Κεφαλογιάννη μέσα στην Επιτροπή Παραγωγής Εμπορίου της Βουλής, είχε ελεγχθεί από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων και «ήταν καθ' όλα εντάξει»!

Οσο για τα ναυάγια, όπως του «ΔΥΣΤΟΣ», του «ΣΑΜΙΝΑ» και άλλα, που πήραν τελικά το δρόμο της δικαιοσύνης, με βάση τη γραμμή από την εκάστοτε κυβέρνηση, οι δικαστές αθώωσαν τους εφοπλιστές με αποφάσεις που «έβγαζαν μάτι» ότι ήταν καθ' υπαγόρευση. Ορισμένα παραδείγματα είναι ενδεικτικά.

«ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ»

Το 25χρονο φορτηγό πλοίο «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ» στις 3 Σεπτέμβρη του 1994 βούλιαξε αύτανδρο στον Ατλαντικό Ωκεανό, επειδή άνοιξαν οι σάπιες λαμαρίνες του. Απολογισμός, 24 ναυτεργάτες στον πάτο της θάλασσας, μαζί με τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας που του είχε εκδώσει ο Ελληνικός Νηογνώμονας. Οι τρεις αδελφοί Ηλιόπουλοι, πλοιοκτήτες, και ο τεχνικός διευθυντής του Νηογνώμονα Δ. Μελισσηνός παραπέμπονται στο Πλημμελειοδικείο Πειραιά ως κατηγορούμενοι. Καταδικάζονται από τους τρεις εφοπλιστές ο ένας, ο Αντώνης Ηλιόπουλος και ο τεχνικός διευθυντής σε πέντε χρόνια φυλάκιση ο καθένας. Η δίκη συνεχίζει σε δεύτερο βαθμό στο Εφετείο. Στις 7 Ιούνη 2001 το Εφετείο Πειραιά, σε μία σκανδαλώδη απόφασή του και πριν ξεκινήσει η δίκη, απαλλάσσει από τις κατηγορίες τον Ηλιόπουλο με την τουλάχιστον προκλητική αιτιολογία της «εσφαλμένης κλήτευσης». Στα «μαλακά» έπεσε και ο Ελληνικός Νηογνώμονας.

«ΔΥΣΤΟΣ»

Στις 28 Δεκέμβρη του 1996 το τσιμεντάδικο «ΔΥΣΤΟΣ» της ΑΓΕΤ - ΗΡΑΚΛΗΣ μπατάρει φορτωμένο, 4,5 ναυτικά μίλια ανοιχτά της Κύμης. Η σαπίλα του ήταν τέτοια ώστε υποχώρησαν εσωτερικά υποστυλώματα που βρίσκονταν κάτω από το αμπάρι του, με αποτέλεσμα να υποστεί μετατόπιση φορτίου και να ανατραπεί σε χρόνο ρεκόρ. Σ' αυτό συνέβαλαν και τα σοβαρότατα προβλήματα ευστάθειας που αντιμετώπισε από μετασκευή. Απολογισμός, 20 νεκροί, ανάμεσά τους και ένα 10χρονο παιδί. Στα συρτάρια του πλοίου βρίσκονταν τα πιστοποιητικά αξιοπλοϊας που του είχαν εκδώσει Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων και Ελληνικός Νηογνώμονας.

Στις αρχές του 2001 το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Πειραιά παραπέμπει 14 μέλη της διοίκησης, στελέχη του Ελληνικού Νηογνώμονα, δύτες και επιθεωρητές με κατηγορίες που έφταναν σε βαθμό κακουργήματος. Τον Απρίλη του ίδιου έτους το Συμβούλιο Εφετών Πειραιά, σε χρόνο που είχε χαρακτηριστεί ρεκόρ για τα δικαστικά χρονικά, σπεύδει και ελαφρύνει τις κατηγορίες και τις μετατρέπει σε ...πλημμέλημα, ενώ απαλλάσσει από κάθε κατηγορία 4, ανάμεσα στους οποίους είναι και ο πρόεδρος των Επιχειρήσεων Αττικής Π. Παναγόπουλος, ο οποίος όταν ο Ελληνικός Νηογνώμονας εξέδωσε τα πιστοποιητικά στο «ΔΥΣΤΟΣ» ήταν πρόεδρός του!

Τελικά, στις 14 Ιούνη 2001 αρχίζει η δίκη με 10 κατηγορούμενους - τη διοίκηση της ΑΝΕ ΗΡΑΚΛΗΣ (θυγατρική της ΑΓΕΤ), δύο στελέχη του Ελληνικού Νηογνώμονα και δύο δύτες. Η Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων ουδέποτε ενοχλήθηκε... Πρωτόδικα ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΓΕΤ και τα στελέχη του Ελληνικού Νηογνώμονα καταδικάστηκαν με 7 χρόνια. Στο Εφετείο οι ποινές τους μειώθηκαν σε πέντε χρόνια, άσκησαν αναίρεση στον Αρειο Πάγο και αφέθηκαν ελεύθεροι.

«ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»

Ηταν αξιόπλοο! Αυτή ήταν η απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Πειραιά, που εξέδωσε στις 27 Φλεβάρη του 2006, αφήνοντας τους πάντες άφωνους. Αποτέλεσμα: Οι επιθεωρητές του Κλάδου Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) αθωώθηκαν, οι εφοπλιστές Κ. Κληρονόμος και Ν. Βικάτος καταδικάστηκαν για πλημμέλημα, δηλαδή από τέσσερα χρόνια φυλακή. Βέβαια, άσκησαν έφεση και αφέθηκαν ελεύθεροι, ενώ πλοίαρχος και υποπλοίαρχος καταδικάστηκαν σε 16 χρόνια φυλακή ο ένας και 19 ο δεύτερος.

Η ενοχή σε ό,τι αφορά τους εφοπλιστές επικεντρώθηκε μόνο στα σωστικά. Αλλά και γι' αυτά η απόφαση έλεγε ότι οι εφοπλιστές «δεν μπορεί να γνωρίζουν την κατάσταση των 79 πλοίων τους»! Οσο για τον Ελληνικό Νηογνώμονα, που μαζί με τον ΚΕΕΠ είχαν εκδώσει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε αυτό το καράβι - «πλωτό φέρετρο», που στις 26 Σεπτέμβρη του 2000 γέμισε τη θάλασσα της Πάρου με 80 πτώματα, ουδέποτε ασκήθηκε σε βάρος του δίωξη!

Τώρα η δίκη διεξάγεται σε δεύτερο βαθμό από το 5μελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά και υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι οι εφοπλιστές πάνε για αθώωση. Ενώ τη νύφη θα κληθούν να πληρώσουν ξανά οι ναυτεργάτες. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εφοπλιστές δεν έχουν εμφανιστεί στο δικαστήριο ούτε για «τα μάτια του κόσμου», ενώ οι επιχειρήσεις τους, δηλαδή οι «Μινωικές Γραμμές» και η «Hellenic Seaways», καταγράφουν κέρδη τρελά!

«ΜΕΛΙΤΕ»

Αυτό το φορτηγό πλοίο αυτό βούλιαξε στις 24 Αυγούστου του 1991 στον Ινδικό Ωκεανό, επειδή του έφυγαν οι λαμαρίνες. Από τους 27 ναυτεργάτες του πληρώματος, οι 25 (ανάμεσά τους και 14 Ελληνες) πήγαν στον πάτο. Η δικαιοσύνη μέχρι και σήμερα δε βρήκε να δικάσει κανέναν! Το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά έχει απαλλάξει τον πλοιοκτήτη Γιώργο Οικονόμου λόγω άκυρης κλήτευσης! Ο Νηογνώμονας, που του εξέδιδε πιστοποιητικά, ήταν ο Αγγλικός «Lloyd's Register», ο οποίος είναι αναγνωρισμένος και εξουσιοδοτημένος από το ελληνικό κράτος και σύμφωνα με τη διεθνή νομοθεσία είναι υποχρεωμένος να διατηρεί υποκατάστημα στην Ελλάδα.

Το 2004 έγινε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Πειραιά δίκη, όπου κατ' απαίτηση των συγγενών των θυμάτων κάθισε στο σκαμνί ο γενικός διευθυντής του καταστήματος του «Lloyd's Register» στον Πειραιά, Βασίλης Παπαγεωργίου. Ο κατηγορούμενος ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία αυτή δεν αποτελεί υποκατάστημα του Αγγλικού Νηογνώμονα, είναι ανεξάρτητη και ότι ο Αγγλικός Νηογνώμονας δεν έχει καν υποκατάστημα στην Ελλάδα!

Το δικαστήριο, με την απόφασή 1328/2004, έκανε αποδεκτό τον ισχυρισμό του κατηγορουμένου και αποφάνθηκε ότι η εταιρεία με την επωνυμία «Lloyd's Register» στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στον Πειραιά είναι ανεξάρτητη και «δεν είναι νηογνώμων, δεν έχει μέλη, πλοία ή πλοιοκτήτες, αλλά απλώς ενεργεί τεχνικές επιθεωρήσεις σε πλοία που ανήκουν» στον Αγγλικό Νηογνώμονα! Ωστόσο, ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων έχει εξουσιοδοτήσει αυτή την εταιρεία και την έχει αναγνωρίσει ως νηογνώμονα, αναγνώριση που ανανεώνεται συνεχώς...


Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

ΚΚΕ
Μέτρα για την ασφάλεια στη θάλασσα

Σε συνέντευξη Τύπου την περασμένη Τετάρτη, με αφορμή το ναυάγιο του SEA DIAMOND, το ΚΚΕ πρότεινε συγκεκριμένα μέτρα για την προστασία της ζωής και της ασφάλειας ναυτεργατών και επιβατών στη θάλασσα:

  • Ουσιαστικοί έλεγχοι των πλοίων με τη συμμετοχή των ναυτεργατικών σωματείων.
  • Μείωση του ορίου ηλικίας των πλοίων.
  • Σωστικά μέσα που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες.
  • Αμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων στα λιμάνια. Τα έργα να γίνουν με δημόσιες δαπάνες και τα λιμάνια να είναι δημόσια. Να χρησιμοποιούνται ρυμουλκά και πλοηγοί στα λιμάνια από τη στιγμή που δεν υπάρχουν στα περισσότερα υποδομές.
  • Δημιουργία σταθμών διάσωσης.
  • Ο αριθμός των πληρωμάτων να αυξηθεί για να καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες και την ασφαλή λειτουργία του πλοίου.
  • Να μειωθεί ο ημερήσιος εργάσιμος χρόνος, να σταματήσει η εντατικοποίηση της εργασίας.
  • Οι όροι και οι συνθήκες εργασίας, διαβίωσης, αμοιβής, να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των ναυτεργατών και να είναι ίσοι για όλους, ανεξάρτητα από εθνικότητα κλπ.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ