ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Σεπτέμβρη 2022 - Κυριακή 25 Σεπτέμβρη 2022
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΡΙΖΑ
«Αποφυγή εντάσεων» και «ειρηνική επανάσταση» για τη διαχείριση των «έκτακτων καταστάσεων»

Eurokinissi

«Μόνο σε έκτακτες καταστάσεις»: Αυτή είναι η ...«ρήτρα» που έθεσε ο Αλ. Τσίπρας από τη ΔΕΘ, απαντώντας στο ενδεχόμενο συγκυβέρνησης με τη Νέα Δημοκρατία. Βεβαίως, ο λαός, που έχει «χορτάσει» από «ειδικές συνθήκες», ειδικά τα τελευταία χρόνια, και με όλα τα αστικά επιτελεία και τα κόμματά τους να μιλούν για «κρίσιμα χρόνια» και τις «τεκτονικές αλλαγές» που έρχονται, μπορεί εύκολα να αντιληφθεί τις πιθανότητες που έχει μια τέτοια «έκτακτη κατάσταση», επομένως και μια τέτοια κυβέρνηση.

Ακόμα και με τη ΝΔ, όταν το επιβάλλει η «ρήτρα σταθερότητας»

Το κύριο είναι βέβαια ότι οι εργαζόμενοι έχουν μεγάλη πείρα από το τι συμβαίνει στην πράξη όταν μπροστά στην «ανάγκη» να μείνει ο λαός γονατισμένος και να υλοποιηθεί διά πυρός και σιδήρου η βάρβαρη πολιτική φεύγουν από τη μέση προσχήματα και «διαχωριστικές γραμμές», και ενώνονται εναντίον του οι «ορκισμένοι» τάχα αντίπαλοι του αστικού πολιτικού συστήματος. Εχει πείρα από «έκτακτες ανάγκες» σωτηρίας του κεφαλαίου και από κυβερνήσεις «προοδευτικές», «εθνικής σωτηρίας», «οικουμενικές» που αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους απέναντι σε αυτές τις ανάγκες, πάντα με τα απαραίτητα «δεξιά» και «αριστερά» υποστηρίγματα...

Συνεπώς, με κάτι τέτοιες «ρήτρες» εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι μπορεί ο ΣΥΡΙΖΑ να φρεσκάρει κάθε τόσο τις διαχωριστικές γραμμές με τη ΝΔ, πάντα όμως με τις νερομπογιές του, που σβήνουν εύκολα στην πρώτη ανακατωσούρα, εκεί που οι επιχειρηματικοί όμιλοι και ο ευρωατλαντικός προσανατολισμός προτάσσουν τη «σταθερότητα» και την «ομαλότητα». Και η αλήθεια είναι ότι τέτοιες ανακατωσούρες δεν θα λείψουν το επόμενο διάστημα, κάτι που εξηγεί και το άγχος που βγάζουν στελέχη ακόμα και της ΝΔ, λέγοντας ότι «καλύτερα μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρά ακυβερνησία». Το έδαφος λοιπόν υπάρχει, δεν χρειάζεται να περιμένει κανείς την «έκτακτη κατάσταση» για να το διαπιστώσει. Είναι το ίδιο έδαφος που οδηγεί τον ΣΥΡΙΖΑ να ψηφίζει σχεδόν τα μισά νομοσχέδια μαζί με τη ΝΔ, να στηρίζει εμβληματικές αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις, όπως την πλειοψηφία των άρθρων του νόμου - έκτρωμα για τα Εργασιακά, που υποτίθεται ότι τώρα θέλει να «καταργήσει». Είναι το ίδιο έδαφος που τον οδήγησε να ψηφίσει μαζί με τη ΝΔ το εγκληματικό νομοσχέδιο για την παράδοση των Ναυπηγείων Ελευσίνας κ.ο.κ.

Ποιος, λοιπόν, προοδευτικός άνθρωπος, ποιος εργαζόμενος που δίνει τη μάχη να σταθεί όρθιος μπορεί να εναποθέσει τις ελπίδες του σε ένα κόμμα που έχει «κορόνα στο κεφάλι» του την αδιατάρακτη «σταθερότητα», τη «συνέχεια» μιας πολιτικής που τσακίζει τον λαό; Τι σόι «πολιτική αλλαγή», και μάλιστα σε «προοδευτική κατεύθυνση», θα έφερνε ένα κόμμα που από τώρα ομολογεί ότι στα αναμενόμενα «δύσκολα» θα συνεργαστεί απευθείας με τον άλλο «πόλο» του αστικού πολιτικού συστήματος; Τι σόι «αντίπαλο δέος» του «νεοφιλελεύθερου μοντέλου» είναι μια πολιτική δύναμη που διαλαλεί την «υπευθυνότητά» της απέναντι στη «δημοσιονομική σταθερότητα», όταν παρουσιάζει ως πρότυπα για την πολιτική της τα άλλα κράτη - μέλη της ΕΕ, που τους τελευταίους μήνες μάλιστα συγκλονίζονται από μαζικές και μαχητικές απεργιακές κινητοποιήσεις;

«Αναμείνατε τις κάλπες» και μακριά από ...εντάσεις

Την απάντηση δίνει ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ, όταν πασχίζει να δείξει την αποφασιστικότητά του για εξουδετέρωση στην πράξη κάθε αγωνιστικού σκιρτήματος. Κι αν τα προηγούμενα χρόνια αυτό το έκανε στην πράξη χωρίς να το διατυμπανίζει, πλέον το λέει δημόσια: Αναφερόμενος π.χ. στους φοιτητές που είναι στους δρόμους, τους καλεί να αποφύγουν τις «κοινωνικές εντάσεις». Οπως είπε ο Αλ. Τσίπρας στη ΔΕΘ, μιλώντας για τις κινητοποιήσεις στα ΑΕΙ, «καλούμε τους νέους ανθρώπους να συνειδητοποιήσουν ότι έχουν ένα πολύ μεγάλο όπλο στα χέρια τους. Το όπλο αυτό είναι η άποψή τους και είναι και η ψήφος τους». Θυμίζουμε ότι το σύνθημα «αναμείνατε τις κάλπες», σε μια επανέκδοση του «θα λογαριαστούμε μετά», ο ΣΥΡΙΖΑ το έχει ξαναρίξει όταν πέρσι το καλοκαίρι γίνονταν οι μεγαλύτερες απεργιακές κινητοποιήσεις των τελευταίων χρόνων ενάντια στον νόμο για τα Εργασιακά.

Σήμερα επανέρχεται, φτάνει μάλιστα να καλεί τη νέα γενιά να κάνει «ειρηνική επανάσταση» στην «επόμενη εκλογική μάχη», της συστήνει να «μην πέσει στην παγίδα της έντασης» αλλά να δώσει «ειρηνικό αγώνα», σε απλά Ελληνικά να δώσει τόπο στην οργή, και να «εκτονωθεί» στην κάλπη, αλλιώς θα κατηγορηθεί ότι «αναπαράγει την ένταση»...

Ποιος λοιπόν νέος άνθρωπος, που σήμερα βλέπει το δικαίωμά του στη μόρφωση σε ένα σύγχρονο δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο να μετατρέπεται σε πανάκριβο εμπόρευμα, που βλέπει να ναυαγούν τα όνειρά του, που καλείται να πληρώσει άλλη μια κρίση πριν προλάβει να σταθεί στα πόδια του, έχει την πολυτέλεια να ...αναμένει; Ποιος νέος εργαζόμενος και σπουδαστής, ποιο νέο ζευγάρι που αγωνιά για το σήμερα και το αύριο των παιδιών του, που δεν αντέχει να συμβιβάζεται με τα ελάχιστα μπορεί να έχει προσδοκίες από μια τέτοια εναλλαγή;

ΝΑΤΟική αποστολή: «Εξετελέσθη»

Κι αν τα παραπάνω είναι αρκετά διαφωτιστικά για τα συστατικά της «πολιτικής αλλαγής» που ευαγγελίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ, έρχεται και η προσήλωσή του στην αναβαθμισμένη εμπλοκή της χώρας στα πολεμικά αμερικανοΝΑΤΟικά σχέδια που συμπληρώνει τη μεγάλη εικόνα. Η απόλυτη ταύτιση με τη ΝΔ στην πρόσφατη υπερψήφιση της ενίσχυσης του ΝΑΤΟ και με νέες χώρες μέσα από τη διεύρυνσή του με τη Σουηδία και τη Φινλανδία ήταν μια ακόμα κορυφαία ΝΑΤΟική υπηρεσία του από τις πολλές που έχει προσφέρει, είτε από τη θέση της κυβέρνησης είτε από τη θέση της αντιπολίτευσης.

Την ίδια στιγμή, από το βήμα της ΔΕΘ, τέσσερα χρόνια μετά την ψήφιση της Συμφωνίας των Πρεσπών, ο ίδιος ο Αλ. Τσίπρας παραδεχόταν ότι αυτή υπογράφτηκε για να παραμεριστεί κάθε εμπόδιο στον ευρωατλαντικό δρόμο της Β. Μακεδονίας, πάλι δηλαδή για την ενίσχυση του ΝΑΤΟ, στο πλαίσιο της γενικευμένης πολεμικής προπαρασκευής και της αναχαίτισης της ρωσικής και κινεζικής επιρροής. Οπως είπε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, αν δεν είχε υπογραφεί αυτή η Συμφωνία, «φανταστείτε τι πιέσεις θα δεχόταν σήμερα η όποια ελληνική κυβέρνηση για να μπει η γειτονική χώρα στο ΝΑΤΟ...».

Θυμίζουμε ότι το 2018, η τότε κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρουσίαζε ως μεγάλη «διπλωματική νίκη» την υπογραφή της Συμφωνίας, αποκρούοντας κάθε κριτική για τον ΝΑΤΟικό της χαρακτήρα, αν και αυτό προβλεπόταν από το άρθρο 2. Σήμερα, δεν αποκαλύπτεται μόνο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε να φέρει σε πέρας και αυτήν τη ΝΑΤΟική αποστολή. Επιπλέον, την αξιοποιεί για να κλείσει το μάτι και σε πιο συντηρητικά - εθνικιστικά ακροατήρια, ισχυριζόμενος ότι τελικά διέσωσε το όνομα «Μακεδονία», που σήμερα δεν θα σωζόταν από καμιά κυβέρνηση λόγω των ΝΑΤΟικών «πιέσεων»...

Οσο ψηλότερα ορθώνονται τα αδιέξοδα για τον λαό, όσο μεγαλώνουν οι κίνδυνοι για την «αντιλαϊκή σταθερότητα» τόσο η αστική τάξη θα ζητάει «συγκατάβαση» και τον λαό στον τοίχο, τόσο θα αποκαλύπτονται ένα προς ένα όσα ενώνουν τους επίδοξους «σωτήρες», «αριστερούς» και «δεξιούς». Οσο η επίθεση στην ίδια τη ζωή των εργαζομένων θα δυναμώνει, τόσο θα μεγαλώνει και η ανάγκη να χρεοκοπεί κάθε προσδοκία που προσπαθεί να καλλιεργήσει για λογαριασμό του ο ΣΥΡΙΖΑ.

Η μόνη ελπίδα για τον εργαζόμενο λαό βρίσκεται στον οργανωμένο συλλογικό αγώνα του, στον πανελλαδικά συντονισμένο για τα σύγχρονα δικαιώματα και τις ανάγκες του. Και σε συμπόρευση με το ΚΚΕ μπορεί να δώσει αποφασιστική ώθηση στην πάλη του, σε κάθε μάχη που δίνει, να «κάψει» όλα τα αντιλαϊκά σενάρια, να περάσει στην αντεπίθεση.


Πατριδογνωμόνιο
Με παντιέρα ή με περούκα;

Τώρα που ξεφύγαμε από τα καπέλα και τις καπελαδούρες μετά την κηδεία της αιωνόβιας βασίλισσας και τον ορυμαγδό των σχολίων γι' αυτά, ήρθε η ώρα να δούμε από άλλη, βαθιά πολιτική σκοπιά, το «έδαφος» κάτω απ' αυτά. Και αξίζει να ασχοληθούμε με τα μαλλιά. Το τριχωτό της κεφαλής, ειδικά των γυναικών, πανάρχαιο αντικείμενο εκμετάλλευσης αλλά και στολισμού της εικόνας της γυναίκας. Δεν το περιορίζω στο φύλο. Ποτέ όμως η φαλάκρα δεν εμπόδισε έναν άντρα να σταθεί και να πετύχει χωρίς να 'ναι αξιολύπητος. Η γυναίκα, αντίθετα, φαλακρή αντέχει μόνο ως τραγουδίστρια στο ομώνυμο πρωτοποριακό θεατρικό έργο του Ιονέσκο. Στη φύση το λιοντάρι το αρσενικό έχει τη χαίτη, σύμβολο μεγαλοπρέπειας, ενώ η κοντότριχη η λέαινα αγάλματα με τον Ρώμο και τον Ρωμύλο στα βυζιά της. Στη χημειοθεραπεία μπροστά, εδώ στην ανθρώπινη φύση, η γυναίκα θα χρυσοπληρώσει την περούκα...

Οχι, δεν με έπιασε τριχολαγνεία. Ούτε με πλήρωσε η βαριά βιομηχανία των τριχών με την ατέρμονη σειρά παρεχόμενων προϊόντων περί αυτές, σύντροφοι.

Ηρθε η εικόνα με τη σημαία φτιαγμένη από γυναικεία μακριά μαλλιά, κομμένα και δεμένα στον ψηλό ιστό της οργής για την νεαρή Αμινί, την Ιρανή που έσπασαν στο ξύλο οι μπάτσοι της θρησκευτικής ηθικής αστυνομίας επειδή δεν φόραγε σφιχτά το χιτζάμπ, αυτό το ίδιο σχεδόν με των καλογραιών ράσο - μαντίλα, που φυλακίζει τις τρίχες από τα κακά βλέμματα του κόσμου. Και είναι κι εκείνη η ρημάδα και ευλογημένη εμπειρία, καθώς είμαι στο Ιράν το 1979, όταν η θρησκευτική δικτατορία του Χομεϊνί εγκαθίσταται και επιβάλλει στις γυναίκες το χιτζάμπ. Και εδώ αρχίζουν τα δύσκολα, να εξηγήσω, μετά από σαράντα τόσα χρόνια δυτικής μόνο προσέγγισης των κοσμογονικών αλλαγών στη χώρα και στην περιοχή. Τότε οι γυναίκες, πρωτοστατώντας στην ανατροπή της βασιλικής δυτικού τύπου δικτατορίας του Σάχη, παγιδεύτηκαν στο τσαντόρ (που αντίθετα με το χιτζάμπ αφήνει ελεύθερο το πρόσωπο, αλλά σκεπάζει οπωσδήποτε τα μαλλιά), φορώντας το περήφανα ως σύμβολο της επανάστασης. Αλλωστε τότε οι άντρες μαζί τους ξαναφόρεσαν σαρίκι, κρύβοντας κι εκείνοι το τριχωτό της κεφαλής τους. Τότε είχα γράψει γι' αυτό το καθ' ημάς παράδοξο ένα άρθρο που παραδόξως μεταφράστηκε και κυκλοφόρησε στα Αγγλικά, σε ένα κοσμοπολίτικο περιοδικό, όπου εξηγούσα πως η αντίληψη της ιρανικής κοινωνίας για τα μαλλιά ως ερωτικό στοιχείο του σώματος «φυλασσόταν» για τις προσωπικές στιγμές και τον χώρο της ιδιωτικής ζωής. Είχα προσπαθήσει να καταλάβω.

Τώρα, σαράντα χρόνια μετά, η Δύση, που δεν άνοιξε πολέμους στη Μέση Ανατολή και στον Περσικό Κόλπο για να ανεμίζουν ελεύθερα τα μαλλιά, αλλά για να κερδίζονται εύκολα τα πολλά λεφτά από το πετρέλαιο, τα εμπάργκο και τα ψεύτικα ή μη πυρηνικά, κόπτεται για τις μαντίλες, δικαίως όταν είναι στις κοινωνίες της, και συνάμα απαγορεύει τις εκτρώσεις, κρατάει χαμηλότερα τα γυναικεία μεροκάματα και τους μισθούς, πουλάει αβέρτα ξανθές βαφές και συνεταιρίζεται με σαρικοφόρους τεμαχιστές επικίνδυνων για τα συμφέροντα δημοσιογράφων.

Προσπαθώ με τούτα και με κείνα να εξηγήσω ότι η προσέγγιση και η συζήτηση αυτής της σημαίας από μαλλιά, ναι, η συζήτηση για τις τρίχες, μόνο για τρίχες οφείλει να μην είναι. Την ώρα που οι γυναίκες στο Ιράν ξαναπιάνονται συμβολικά απ' αυτές για να αντισταθούν και εμείς παλεύουμε να απελευθερωθούν οι άντρες ναυτικοί αιχμάλωτοι των πετρελαίων, αμφότεροι θύματα των ενδοκαπιταλιστικών ανταγωνισμών και των ιμπεριαλιστικών παιχνιδιών στη σκακιέρα των συμφερόντων, οι λαοί και οι κοινωνίες εξοπλίζονται με ό,τι έχουν. Εν προκειμένω, οι γυναίκες με τα μαλλιά τους. Και αυτό είναι έως υποδειγματικό. Και πρέπει να προφυλαχτεί από επιδερμικές αναλύσεις lifestyle και ψευδοκοσμοπολίτικες, τάχα μου δήθεν διεθνιστικές ανατριχίλες αλληλεγγύης. Οταν χρειάζεται μια κοινωνική οργάνωση να μαζεύει αλογοουρές γυναικών για φτηνότερες φυσικές περούκες πασχουσών γυναικών, βγάζοντας και από την ακτινοβολημένη τρίχα ξίγκι ψυχολογικής επιβίωσης, αντιστεκόμενες στην κερδοσκοπία της τρίχας, τότε οι Ιρανές δικαιούνται μια σοβαρή πολιτική ανάλυση για τις διεργασίες που συντελούνται σε μια περιοχή του κόσμου πάμπλουτη και ταυτόχρονα πάμφτωχη, και πρακτικά και ιδεολογικά.

Οταν οι τρίχες πρωταγωνιστούν, έχοντας αφαιρεθεί από τη σάρκα που τις φιλοξενεί, τότε το Παράλογο θέατρο του σημερινού κόσμου δεν αντιμετωπίζεται με περούκες αλλά με παντιέρες.


Της
Λιάνας ΚΑΝΕΛΛΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ