ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 29 Ιούλη 2000
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Σκληρές και ανθυγιεινές επιλογές

Το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε χτες τους άξονες της αντι-ΕΣΥ μεταρρύθμισης

Οι αναφορές του Αλ. Παπαδόπουλου στην αρχή και στο τέλος των δηλώσεων στον ιδρυτικό νόμο του ΕΣΥ το 1397/1993, δεν μπόρεσαν να μειώσουν ούτε στο ελάχιστο το σκληρό πυρήνα των νεοφιλελεύθερων επιλογών της κυβέρνησης στο χώρο της υγείας, όπου παρουσίαζε το ΕΣΥ -που ποτέ βέβαια δεν ολοκληρώθηκε- ως γνήσιο τέκνο του ΠΑΣΟΚ.

Ηρθε άλλωστε η ΝΔ -χτες και προχτές- και δήλωσε με ικανοποίηση ότι η κυβέρνηση υιοθέτησε τις πολλές πάγιες δικές της θέσεις. Πιο αποκαλυπτικός ήταν ο υπουργός Τύπου Δ. Ρέππας που δήλωσε: «Βασική αρχή είναι ο διαχωρισμός ανάμεσα σε αυτόν που παράγει τις υπηρεσίες υγείας και σε αυτόν που τις έχει ανάγκη και τις αγοράζει».

Αυτή η αρχή της αγοραπωλησίας των υπηρεσιών υγείας διαπερνά από την αρχή ως το τέλος τους άξονες της διαβόητης μεταρρύθμισης, με αποτέλεσμα -αν υλοποιηθούν- το ΕΣΥ να μετατραπεί σε Επιχειρηματικό Σύστημα Υγείας και να μη θυμίζει σε τίποτε το -έστω και ανολοκλήρωτο- Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Το υπουργικό συμβούλιο είπε ο υπουργός Υγείας Αλ. Παπαδόπουλος ενέκρινε τους άξονες της εισήγησής του. Ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης είπε -σύμφωνα με πληροφορίες- ότι πρέπει να στηριχτεί η μεταρρύθμιση και να γίνει σταδιακή εφαρμογή.

Αμέσως μετά το υπουργικό συμβούλιο ο Αλ. Παπαδόπουλος παρουσίασε τους οχτώ άξονες, από τους οποίους σε γενικές γραμμές προκύπτουν τα εξής:

  • Γίνεται διάσπαση του δημόσιου συστήματος υγείας -σε πρωτοβάθμιο και δευτεροβάθμιο επίπεδο- σε Περιφερειακά Συμβούλια Υγείας (ΠεΣΥ), που θα είναι μεν ΝΠΔΔ, αλλά τη διαχείριση θα την έχουν ανώνυμες εταιρίες.

Τα ΠεΣΥ αυτά δεν έχουν καμία σχέση με εκείνα του 1397/83, που ποτέ, βέβαια δε λειτούργησαν - αλλά η πρόβλεψη ήταν να αποτελούν έκφραση των μαζικών φορέων της περιφέρειας.

  • Η μέχρι τώρα μορφή των νοσοκομείων και σε επίπεδο λειτουργίας, αλλά και διοίκησης καταργείται και στη θέση τους μπαίνουν οι μάνατζερ.

Σε αυτά τα πλαίσια λειτουργίας προβλέπεται η συγχώνευση, η μεταφορά και η αλλαγή της λειτουργίας ορισμένων νοσοκομείων.

Τόσο από τα ΠεΣΥ, όσο και από τα νοσοκομεία καταργούνται οι εκπρόσωποι των κοινωνικών φορέων και διαμορφώνεται ένας αυταρχικός τρόπος διοίκησης.

Η ίδια αυταρχική νοοτροπία εκφράζεται και σε επιστημονικό επίπεδο, καθώς καταργούνται οι επιστημονικές επιτροπές στα νοσοκομεία.

  • Επιχειρείται να δοθεί έμφαση στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, ενώ εξοβελίζεται ακόμα και ως έννοια ο οικογενειακός γιατρός.

Ετσι δημιουργείται ενιαίος χρηματοδοτικός φορέας από τους κλάδους υγείας των βασικών ταμείων (ΙΚΑ, ΤΕΒΕ, ΟΓΑ, Δημόσιο και άλλα) -στον οποίο θα προστίθενται και τα «άλλα έσοδα»- για να «αγοράζει υπηρεσίες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας φροντίδας από το ΕΣΥ και τον ιδιωτικό τομέα».

Ετσι πριμοδοτείται κατευθείαν ο επιχειρηματική δραστηριότητα στον τομέα της υγείας.

Αντί του οικογενειακού γιατρού προβλέπεται ο προσωπικός γιατρός που μεταξύ των άλλων θα περιορίζει και τη νοσηλεία, καθώς χωρίς την έγκρισή του ο ασθενής δε θα μπορεί να νοσηλευτεί σε μονάδα της επιλογής του.

  • Το ΙΚΑ διχοτομείται, καθώς τα πολυιατρεία του θα μετονομαστούν, μαζί με ορισμένα μικρά νοσοκομεία σε Κέντρα Υγείας Αστικού Τύπου, ενώ ο υπουργός αν και εξήγγειλε τη δημιουργία νέων, δεν είπε και πόσα θα γίνουν.
  • Επιτρέπεται πια το ιδιωτικό ιατρείο μέσα στα νοσοκομεία από μια μερίδα γιατρών, με επιβάρυνση των ασθενών ή των ταμείων τους.

Οσον αφορά την κάλυψη των κενών ο Αλ. Παπαδόπουλος είπε ότι μέχρι το 2003 θα καλυφθούν όλες οι κενές θέσεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού και ανέβασε το προς πρόσληψη νοσηλευτικό προσωπικό σε 10.000-12.000 άτομα.

  • Οσον αφορά τη χρηματοδότηση -εκτός από τα ασφαλιστικά ταμεία και την κρατική επιχορήγηση- η κυβέρνηση προσβλέπει στην εξοικονόμηση πόρων και από τη «νέα πολιτική συνεργασίας με τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες».

Ετσι τα προς ανακαίνιση κρεβάτια στα νοσοκομεία θα πάνε για υπενοικίαση στις ασφαλιστικές εταιρίες.

Προσθέτοντας τις ανάλογες δόσεις κοινωνικού διαλόγου (20 Αυγούστου μέχρι τέλος Σεπτέμβρη) αλλά και δείχνοντας αποφασιστικότητα απέναντι σε δογματισμούς γύρω από ψευτοϊδεολογήματα, ο Αλ. Παπαδόπουλος παρουσίασε τα βασικά στάδια της μεταρρύθμισης με την ψήφιση εντός έξι μηνών όλων των σχετικών νομοθετημάτων, τη συγκρότηση των ΠεΣΥ το 2001, τη σταδιακή έναρξη λειτουργίας του προσωπικού γιατρού από το 2002 και τη συγκρότηση του ΟΔΙΠΥ μέχρι το τέλος του 2001.

Ενιαίος φορέας και πρωτοβάθμια φροντίδα

Το «σχέδιο της μεταρρύθμισης» έχει τον τίτλο «Υγεία του Πολίτη» και συνοψίζεται σε 34 σελίδες με πρόλογο του υπουργού Υγείας Αλ. Παπαδόπουλου.

Οπως αναφέρεται στην εισαγωγή, το σχέδιο έχει χρονικό ορίζοντα εφαρμογής έξι ετών, γίνεται «με γνώμονα την προστασία του Ελληνα Πολίτη και του Δημόσιου Συμφέροντος» και έχει ως σκοπό «τη μετεξέλιξη του ΕΣΥ σε ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό σύστημα υγείας που θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες και προσδοκίες του Ελληνα πολίτη για αξιοπρεπείς και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες πρόληψης, φροντίδας και περίθαλψης.

Το σχέδιο έχει οκτώ άξονες:

Ο πρώτος άξονας αναφέρεται στην Περιφερειακή Συγκρότηση του ΕΣΥ που στην ουσία οδηγεί στην κατάτμησή του. Προβλέπει ότι σε Περιφέρεια της χώρας συγκροτείται Περιφερειακό Σύστημα Υγείας (Πε. Σ.Υ.) ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), πλην της Κεντρικής Μακεδονίας και της Αττικής, για τις οποίες θα ισχύσουν ειδικές ρυθμίσεις.

Σε κάθε Πε. Σ.Υ. υπάγονται όλες οι μονάδες ΕΣΥ κάθε Περιφέρειας (Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας κ.ά.) και διοικείται από ΔΣ, με Πρόεδρο - Γενικό Διευθυντή και δύο αναπληρωτές Γενικούς Διευθυντές.

Ο Πρόεδρος - Γενικός Διευθυντής του Πε. Σ.Υ. διορίζεται με απόφαση του υπουργού Υγείας και μετά από έγκριση της Ειδικής Επιτροπής της Βουλής.

Επίσης συνιστά αυτοτελώς ή από κοινού με Πε. Σ.Υ. άλλης Περιφέρειας, Ανώνυμες Εταιρίες με σκοπό τη διαχείριση των προμηθειών ή Ανώνυμες Τεχνικές Εταιρίες για την ανάπτυξη και συντήρηση κτιριακών υποδομών, καθώς και για άλλες υποστηρικτικές λειτουργίες των Νοσοκομείων και ΚΥ (π.χ. διαχείριση τροφοδοσίας, καθαριότητας, ασφάλειας κλπ.).

Αποφασίζει για τις μετακινήσεις προσωπικού ανάμεσα στις μονάδες της Περιφέρειας, με βάση τις πραγματικές ανάγκες.

Ενιαίος χρηματοδοτικός φορέας

Ο δεύτερος άξονας αναφέρεται στον Ενιαίο Χρηματοδοτικό Φορέα και προβλέπει τη δημιουργία Οργανισμού Διαχείρισης Πόρων Υγείας (ΟΔΙΠΥ), ο οποίος συγκεντρώνει και διαχειρίζεται τους πόρους υγείας των μεγαλύτερων ασφαλιστικών οργανισμών (ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ, Ασφαλισμένους Δημοσίου (ΟΠΑΔ) κ.ά.) και σε εθελοντική βάση των υπολοίπων φορέων και κλάδων κοινωνικής ασφάλισης υγείας. Οι παροχές υγείας σε χρήμα (χρηματικά επιδόματα) καθώς και η πρόσθετη περίθαλψη συνεχίζουν να παρέχονται από τους φορείς και κλάδους υγείας των ασφαλιστικών ταμείων.

Ο Ο.ΔΙ.Π.Υ. αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ)και τελεί υπό την εποπτεία των υπουργείων Υγείας και Εργασίας, έχει περιφερειακή συγκρότηση και διοικείται από ΔΣ στο οποίο συμμετέχουν εκπρόσωποι των Ασφαλιστικών Ταμείων και του Δημοσίου.

Οι φορείς και κλάδοι ασφάλισης υγείας που δε θα μεταβιβάσουν τους πόρους υγείας στον ΟΔΙΠΥ, θα είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν για τις υπηρεσίες του ΕΣΥ βάσει ειδικού τιμολογίου.

Ο προϋπολογισμός του ΟΔΙΠΥ που προέρχεται από πόρους υγείας των ασφαλιστικών ταμείων και κρατική επιχορήγηση, εγκρίνεται από τα συναρμόδια υπουργεία και κατανέμει τους πόρους του στα Περιφερειακά του Τμήματα σύμφωνα με δημογραφικά, επιδημιολογικά, κοινωνικά κλπ. χαρακτηριστικά.

Ο ΟΔΙΠΥ αγοράζει υπηρεσίες πρωτοβάθμιας και νοσοκομειακής φροντίδας υγείας για τους δικαιούχους του από το ΕΣΥ και τον ιδιωτικό τομέα με κριτήρια ποιότητας και κόστους.

Τέλος, αναπροσαρμόζονται τα τιμολόγια υπηρεσιών υγείας (νοσήλιο, διαγνωστικές πράξεις, επισκέψεις κ.ά.) με σταδιακή κατάργηση όλων των υπουργικών αποφάσεων ή άλλων κανονιστικών πράξεων τιμολόγησης δημόσιων και ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας.

Ο τρίτος άξονας αναφέρεται στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) και έχει τη βαρύγδουπη διατύπωση ότι «Το Δημόσιο Σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας θα παρέχει Πρωτοβάθμια ιατρική και νοσηλευτική φροντίδα, Προληπτική ιατρική, Προαγωγή της υγείας και Κοινωνική φροντίδα».

Τη διοικητική ευθύνη λειτουργίας των υπηρεσιών ΠΦΥ σε επίπεδο Περιφέρειας έχει ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής του Πε. Σ.Υ.

Τα Κέντρα Υγείας (ΚΥ) μετατρέπονται σε αυτοτελείς μονάδες και έχουν τη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών και σε μη δικαιούχους (ασφαλισμένους Ταμείων που δεν έχουν ενταχθεί στον ΟΔΙΠΥ, αλλοδαπούς κλπ.) οι οποίοι καταβάλλουν αμοιβή κατά πράξη και με βάση προκαθορισμένο τιμολόγιο.

Κάθε ΚΥ μη αστικών περιοχών διαθέτει ως αποκεντρωμένες μονάδες του, Περιφερειακά Ιατρεία (ΠΙ), ενώ ορισμένα κυρίως σε μικρά νησιά και Καποδιστριακούς Δήμους, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της περιοχής και ύστερα από εκτίμηση των αναγκών, χαρακτηρίζονται με απόφαση του Πε. Σ.Υ. και έγκριση του υπουργού Υγείας-Πρόνοιας ως Περιφερειακά Ιατρεία 24ωρης Ετοιμότητας ή Πολυδύναμα Ιατρεία.

Στις αστικές περιοχές ιδρύονται Αστικά Κέντρα Υγείας (ΑΚΥ),

που προέρχονται απ' τα Πολυιατρεία του ΙΚΑ, των Δήμων κλπ., από την αξιοποίηση σημερινών μικρών νοσηλευτικών μονάδων που θα αλλάξουν χρήση ή θα καταργηθούν.

Ο υπουργός μίλησε και για τη δημιουργία νέων ΑΚΥ αλλά είπε ότι ο αριθμός τους θα προκύψει από τη μελέτη.

Ο οικογενειακός γιατρός αντικαθίσταται απ' τον προσωπικό γιατρό, που θα υπογράψει τριετή σύμβαση με τον ΟΔΙΠΥ. Είναι πλήρους απασχόλησης και μπορούν να ασκούν και ιδιωτικό έργο, όχι όμως σε δικαιούχους του ΟΔΙΠΥ. Σε αντίθετη περίπτωση η σύμβαση θα διακόπτεται.

Θέση προσωπικού γιατρού μπορούν να καταλάβουν όλοι οι γιατροί με τίτλο ειδικότητας Γενικής Ιατρικής, οι γιατροί παθολόγοι καθώς και γιατροί άλλων κλινικών ειδικοτήτων που εργάζονται στα Ασφαλιστικά Ταμεία και στον ιδιωτικό τομέα ύστερα από βραχεία ειδική εκπαίδευση.

Ολοι οι προσωπικοί γιατροί έχουν κανονικό ωράριο εργασίας στο ιατρείο τους (ή στο ΚΥ) ενώ περιοδικά εφημερεύουν στο ΚΥ αναφοράς ή τίθενται σε εφημερία ετοιμότητας για την αντιμετώπιση «εκτάκτων περιστατικών».

Ο προσωπικός γιατρός, που θα έπρεπε να αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στην ΠΦΥ, χρησιμοποιείται για τον περιορισμό της νοσηλείας.

Ετσι κάθε δικαιούχος υποχρεούται να επιλέξει και να εγγραφεί ή στο πλησιέστερο ΚΥ ή σε ένα προσωπικό γιατρό της περιοχής μόνιμης κατοικίας του.

Το «σημείο αναφοράς» (ΚΥ ή προσωπικός γιατρός) θα έχει την ευθύνη των παραπομπών (νοσοκομειακή περίθαλψη, γιατροί ειδικοτήτων, εργαστηριακές εξετάσεις) για κάθε δικαιούχο. Η εγγραφή του δικαιούχου σε ΚΥ ή σε προσωπικό γιατρό αποτελεί προϋπόθεση για την παροχή υπηρεσιών ΠΦΥ. Σε αντίθετη περίπτωση θα επιβαρύνεται με το πλήρες κόστος των υπηρεσιών.

Οι δικαιούχοι μπορούν να επισκέπτονται συμβεβλημένους με τον ΟΔΙΠΥ γιατρούς των ειδικοτήτων γυναικολογίας, οφθαλμολογίας, δερματολογίας και ΩΡΛ, για τις οποίες ειδικότητες ισχύει το καθεστώς ελεύθερης επιλογής και χωρίς παραπεμπτικό του προσωπικού γιατρού.

Οι χωρίς παραπεμπτικό του προσωπικού γιατρού επισκέψεις σε γιατρούς ειδικοτήτων, (πλην των ανωτέρω εξαιρέσεων), καθώς και στα Νοσοκομεία και ΚΥ θα έχουν ως συνέπεια ο δικαιούχος να επιβαρύνεται με το 50% του κόστους των υπηρεσιών που καταναλώνει με αυτό τον τρόπο. Εξαίρεση αποτελούν οι επείγουσες περιπτώσεις και τα προγραμματισμένα ραντεβού στα Νοσοκομεία ή στα ΚΥ.

Καταργείται η νομική υπόσταση των νοσοκομείων

Ο τέταρτος άξονας αναφέρεται στα νοσοκομεία, τα οποία παύουν να αποτελούν νομικά πρόσωπα και είναι αυτοτελείς αποκεντρωμένες μονάδες του ΠεΣΥ.

Εφεξής τα νοσοκομεία θα διακρίνονται σε Γενικά και Ειδικά, ενώ νοσοκομειακές μονάδες του ΕΣΥ άνω των 400 κλινών, που φιλοξενούν πανεπιστημιακά τμήματα και κλινικές του ΕΣΥ με ερευνητικές, εκπαιδευτικές και μετεκπαιδευτικές δραστηριότητες ονομάζονται, με απόφαση του υπουργού Υγείας - Πρόνοιας, Ακαδημαϊκά Νοσοκομεία του ΕΣΥ.

Κάθε νοσοκομείο διοικείται από το διοικητή (Manager) και από Συντονιστικό Συμβούλιο Διοίκησης (διοικητής και 4 διευθυντές - Ιατρικών, Νοσηλευτικών, Διοικητικών - Οικονομικών και Τεχνικών - Ξενοδοχειακών Υπηρεσιών). Ο διοικητής διορίζεται από τον υπουργό Υγείας με τριετή θητεία, μετά από έγκριση της ειδικής επιτροπής της Βουλής.

Μεταξύ του ΠεΣΥ και των διοικητών νοσοκομείων θα υπογράφεται συμβόλαιο αποδοτικότητας, με συγκεκριμένες υποχρεώσεις επίτευξης στόχων.

Εκπονούνται νέοι Οργανισμοί και Κανονισμοί των νοσοκομείων, με βάση τη νέα διοικητική δομή. Οι νέοι Οργανισμοί εκπονούνται επίσης μεταξύ άλλων και με βάση τη συγχώνευση, κατάργηση ή μεταφορά κλινικών και διοικητικών δραστηριοτήτων, την κατάργηση ή αλλαγή του σκοπού νοσοκομείων, την κατάργηση ή μετατροπή νοσοκομείων σε γηριατρικά νοσοκομεία, νοσοκομεία αποκατάστασης, εξειδικευμένα κέντρα ή ΚΥ.

Κλινικές περισσότερες της μιας, με ίδιο ή συναφές αντικείμενο, συγκροτούν αυτοτελείς διοικητικούς ιατρικούς τομείς στους οποίους προΐσταται γιατρός με βαθμό διευθυντή ΕΣΥ ή καθηγητή Πανεπιστημίου.

Καθιερώνεται εφεξής η διάκριση μεταξύ διευθυντού που ασκεί και διοικητικά καθήκοντα και αυτού που κατέχει το βαθμό του διευθυντού. Ο διευθυντής Τομέα, Κλινικής ή Εργαστηρίου διαχειρίζεται αρχικά ένα ενδεικτικό προϋπολογισμό της μονάδας του και μετά διετία κλειστό προϋπολογισμό.

Συγκροτείται σε κάθε νοσοκομείο Επιστημονικό Συμβούλιο, με ρόλο επιστημονικό σε ερευνητικά, εκπαιδευτικά και ιατρικά θέματα. Οι σημερινές Επιστημονικές Επιτροπές καταργούνται.

Μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας, οι οποίες τουλάχιστον επί επταετία λειτουργούν ως κέντρα αναφοράς συγκεκριμένης ιατρικής ειδικότητας ή υπηρεσίας υγείας έχουν τη δυνατότητα να ακολουθήσουν διαδικασία αξιολόγησης και να αναχθούν σε «κέντρα αριστείας», τα οποία έχουν επιδότηση.

Σε κάθε νοσοκομείο προβλέπεται η δημιουργία «Υπηρεσίας Υποδοχής Ασθενών» και δημιουργούνται υποχρεωτικά σε κάθε νοσοκομείο αυτοτελή διοικητικά Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ).

Κάθε νοσοκομείο θα μπορεί με απόφαση της διοίκησης να παρέχει υπηρεσίες και εκτός κανονικού πρωινού ωραρίου -κυρίως τη λειτουργία απογευματινών ιατρείων, τη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων, καθώς και την υλοποίηση ορισμένων θεραπευτικών πράξεων και επεμβάσεων.

Τα νοσοκομεία θα έχουν τη δυνατότητα παροχής περίθαλψης και υπηρεσιών υγείας σε ασφαλισμένους ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιριών και σε ιδιώτες υψηλών εισοδημάτων, με ειδικές τιμές και ειδικό νοσήλιο.

Το ανθρώπινο δυναμικό

Ο πέμπτος άξονας αναφέρεται στο ανθρώπινο δυναμικό και στα λόγια εξυμνεί το ρόλο «όλων των εργαζομένων στο ΕΣΥ» και υποστηρίζει ότι η «μεταρρύθμιση ευνοεί την καταξίωση του ανθρώπινου παράγοντα».

Παρά την αναφορά σε όλους τους εργαζόμενους, από τις έξι σελίδες οι πέντε αναφέρονται στους γιατρούς, ενώ η μόνη συγκεκριμένη -δυσμενής κι αυτή- αναφορά για τους εργαζόμενους είναι στις ανώνυμες εταιρίες των ΠεΣΥ. θα προσλαμβάνονται με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου ιδιωτικού δικαίου.

Από το 2001 καταργείται σταδιακά -και από το 2003 ολοκληρωτικά- το «καθεστώς της αποκλειστικής νοσοκόμας».

Οσον αφορά τους γιατρούς προβλέπει τη μονιμοποίηση των νεοπροσλαμβανομένων μετά τρεις κρίσεις ή 15 χρόνια.

Οι βασικές ρυθμίσεις για τους γιατρούς είναι:

- Αποδεσμεύεται το πτυχίο ιατρικής, καθιερώνονται εξετάσεις για την έναρξη ειδικότητας και τη σταδιακή κατάργηση της επετηρίδας. (Εχει ετοιμαστεί σχετικό νομοσχέδιο).

- Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος καλείται να εισηγηθεί εντός εξαμήνου προς τον υπουργό Υγείας - Πρόνοιας τον αναγκαίο αριθμό γιατρών κατά ειδικότητα, κατά νομό και περιφέρεια.

-Οι γιατροί που υπηρετούν ως ειδικευόμενοι στο σύστημα εντάσσονται σε υποχρεωτικά εκπαιδευτικά προγράμματα της κλινικής ή του εργαστηρίου και εκτελούν θεραπευτικές και χειρουργικές επεμβάσεις.

- Καθιερώνεται η συνεχής εκπαίδευση όλων των γιατρών, η οποία θα αποτελεί προϋπόθεση για την ανανέωση των συμβάσεών τους.

- Απαγορεύεται σε γιατρούς του ΕΣΥ, σε νοσηλευτικό ή άλλο προσωπικό του ΕΣΥ, σε πανεπιστημιακούς γιατρούς που εργάζονται σε κλινικές εγκαταστημένες σε νοσοκομεία του ΕΣΥ και σε γιατρούς συμβεβλημένους με τον ΟΔΙΠΥ, να συμμετέχουν σε συνέδρια ή σεμινάρια στο εσωτερικό ή εξωτερικό, που οργανώνονται από φαρμακευτικές εταιρίες και εταιρίες ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού.

- Η βασική εργασιακή σχέση των γιατρών του ΕΣΥ είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Η λειτουργία ιδιωτικού ιατρείου ή η καθ' οιονδήποτε τρόπο απασχόλησή τους στον ιδιωτικό τομέα υγείας συνεπάγεται την άμεση παραπομπή τους στο πειθαρχικό συμβούλιο με το ερώτημα της απόλυσης ή καταγγέλλεται η σύμβασή τους, σε περίπτωση γιατρών με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου.

- Οι πανεπιστημιακοί γιατροί που απασχολούνται σε πανεπιστημιακές κλινικές σε Νοσοκομεία του ΕΣΥ απαγορεύεται να έχουν ιδιωτικό ιατρείο ή να προσφέρουν έργο σε ιατρεία, εργαστήρια, κλινικές, θεραπευτήρια και διαγνωστικά κέντρα του ιδιωτικού τομέα.

- Οι πανεπιστημιακοί γιατροί που απασχολούνται σε κλινικές εγκαταστημένες σε νοσοκομεία του ΕΣΥ θα αμείβονται συμπληρωματικά για το κλινικό και εργαστηριακό έργο που προσφέρουν.

- Οι γιατροί του ΕΣΥ με βαθμό διευθυντή, αναπληρωτή διευθυντή και επιμελητή Α΄ με περισσότερα από 10 χρόνια από τη λήψη της ειδικότητας, μπορούν να προσφέρουν έργο σε ιδιωτική βάση στη μονάδα που υπηρετούν, δυο φορές τη βδομάδα.

- Οι γιατροί με βαθμό διευθυντή και επιμελητή Α΄ των ΚΥ μπορούν να ασκούν ιδιωτικό έργο στο ΚΥ ή στο νοσοκομείο αναφοράς του ΚΥ.

- Οινεοεισερχόμενοι στο σύστημα γιατροί είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και διορίζονται για πέντε χρόνια. Αποκτούν μονιμότητα ύστερα από τρεις επιτυχείς κρίσεις.

- Οι ήδη υπηρετούντες μόνιμοι γιατροί, μετά από παραμονή πέντε ετών στη θέση του διευθυντή του ΕΣΥ επανακρίνονται.

- Καθιερώνεται ο θεσμός της συνεργασίας μεταξύ μονάδων του ΕΣΥ. Οι γιατροί του ΕΣΥ και οι πανεπιστημιακοί μπορούν με ειδικές συμβάσεις και πρόσθετες αμοιβές να προσφέρουν υπηρεσίες σε άλλες, εκτός του δικού τους νοσοκομείου, κλινικές και μονάδες του ΕΣΥ.

Ο έκτος άξονας αναφέρεται στα Μέτρα για την Εθνική Πολιτική Υγείας, ο έβδομος στη Δημόσια Υγεία και Πρόληψη και ο όγδοος στη νέα οργάνωση του ίδιου του υπουργείου Υγείας.

ΚΚΕ
Επείγει η συντονισμένη αντίσταση όλων των εργαζομένων

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του Κόμματος

«Η κυβέρνηση, με τις αποφάσεις της για την υγεία, αποποιείται την ευθύνη του κράτους για τη λειτουργία και τη χρηματοδότηση του δημόσιου συστήματος υγείας», επισημαίνει σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ.

«Από κοινού με τους Ευρωπαίους εταίρους και την καπιταλιστική εργοδοσία ανοίγει το δρόμο για το πιο σκληρό νεοφιλελεύθερο αμερικανικό μοντέλο υγείας, συνεχίζει η ανακοίνωση. Αυτόν το δρόμο, εξάλλου, τον προετοίμασε όλα τα τελευταία χρόνια, οδηγώντας σε οργασμό κερδών τον ιδιωτικό τομέα και αφήνοντας τον δημόσιο να φυτοζωεί και να απαξιώνεται συνεχώς με τα φαινόμενα της γραφειοκρατίας, ρουσφετολογίας, με τα "φακελάκια" και τις μακροχρόνιες λίστες αναμονής, με την έλλειψη κλινών, τεχνολογικού εξοπλισμού, νοσηλευτικού και ιατρικού προσωπικού.

Το ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους στον τομέα της υγείας, τους ανθρώπους όλων των λαϊκών στρωμάτων, να αντιπαλέψουν την αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης, που ξεθεμελιώνει ακόμα και αυτά τα ισχνά στηρίγματα του σημερινού δημόσιου συστήματος, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει διάπλατα τις πόρτες για τη θριαμβευτική είσοδο σ' αυτό του ιδιωτικού κεφαλαίου. Οι εξαγγελίες του υπουργού Υγείας το επιβεβαιώνουν.

Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για τις ανατροπές στο σύστημα υγείας συνδέονται άμεσα και με τα ασφαλιστικά ταμεία. Το νέο Ταμείο Υγείας θα δημιουργηθεί από τα λεφτά των μεγαλύτερων ασφαλιστικών ταμείων, που κυρίως είναι λεφτά των εργαζομένων και με αυτά θα αγοράζει υπηρεσίες τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Ο δημόσιος τομέας θα λειτουργεί με βάση τους νόμους της αγοράς και το νέο Ταμείο θα αναγκαστεί να αυξήσει υπέρμετρα τα ασφάλιστρά του.

Η αλλαγή στον τρόπο διοίκησης, λειτουργίας και προμηθειών του δημόσιου συστήματος ουσιαστικά κάνει τον ιδιωτικό τομέα κυρίαρχο στο χώρο της υγείας και οι ασφαλισμένοι θα πληρώνουν για τις περισσότερες υπηρεσίες.

Η κυβέρνηση προσπαθεί να υποκλέψει τη συναίνεση του ελληνικού λαού και να διασκεδάσει τη δίκαιη αγανάκτησή του, προβάλλοντας ορισμένα μέτρα, που είναι αναποτελεσματικά και ανέξοδα έτσι όπως θέλει να τα εφαρμόσει.

Η αλλαγή του ρόλου ορισμένων μικρών νοσοκομείων ή και των πολυιατρείων του ΙΚΑ σε αστικού τύπου κέντρα υγείας δεν απαντά στο λαϊκό αίτημα για τη δημιουργία άμεσα κέντρων υγείας.

Η λειτουργία απογευματινών ιατρείων, εντός των δημοσίων νοσοκομείων, αποσκοπεί μόνο στην κατάργηση της αποκλειστικής απασχόλησης των γιατρών, στην ενίσχυση των μεγαλογιατρών και στη νομιμοποίηση ουσιαστικά του χρηματισμού τους.

Η πρόληψη δε συνδέεται με την υγιεινή και ασφάλεια στους χώρους δουλιάς, τον καθορισμό του επαγγελματικού κινδύνου, το χαρακτηρισμό των βαριών και ανθυγιεινών επαγγελμάτων, αλλά με αναδιατάξεις και συμπληρώσεις στους οργανισμούς του υπουργείου, των περιφερειών, των νομαρχιών στους σχετικούς τομείς».

Ολόκληρος ο λαός, συνεχίζει η ανακοίνωση, πρέπει να αγωνιστεί:

  • Να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο δημόσιο σύστημα υγείας, πλήρως χρηματοδοτούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό και την εργοδοσία, που θα παρέχει δωρεάν και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στους εργαζόμενους, στους άνεργους, στους αλλοδαπούς εργάτες, στους αγρότες, στους αυτοαπασχολούμενους.
  • Να καταργηθεί η επιχειρηματική δραστηριότητα στο χώρο της υγείας.
  • Να προστατευτεί η δημόσια υγεία με μέτρα πρόληψης, που να συνδέονται οργανικά με όλες τις βαθμίδες υγείας, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια και με εξασφάλιση ανάλογων υπηρεσιών στους χώρους εργασίας, κατοικίας και εκπαίδευσης.
  • Να αναπτυχθεί η κρατική βιομηχανία φαρμάκου, ιατρικής και βιοϊατρικής τεχνολογίας.
  • Να αναβαθμιστούν τα Κέντρα Υγείας και τα νοσοκομεία, που υπολειτουργούν, ιδιαίτερα στην παραμεθόριο.
  • Να δημιουργηθούν νέα Κέντρα Υγείας, κυρίως στα αστικά κέντρα αλλά και στην ύπαιθρο.
  • Να εξοπλιστούν με σύγχρονα μηχανήματα βιοϊατρικής τεχνολογίας οι υπηρεσίες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης και να στελεχωθούν με ανάλογο εξειδικευμένο προσωπικό.
  • Να πληρωθούν όλα τα κενά των οργανικών θέσεων με προσωπικό όλων των ειδικοτήτων, ικανοποιητικά αμειβόμενο και με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στο κρατικό σύστημα υγείας.
  • Να ληφθούν μέτρα για την πρόληψη που να συνδέονται οργανικά με όλες τις βαθμίδες υγείας και με εξασφάλιση υπηρεσιών στους χώρους εργασίας, κατοικίας και εκπαίδευσης.

«Επείγει άμεσα ο συντονισμός όλων των εργαζομένων για την απόκρουση της κυβερνητικής πολιτικής, στα πλαίσια της πάλης για την ανατροπή της συνολικής αντιλαϊκής πολιτικής και των στηριγμάτων της. Στα περί "διαλόγου" και "κοινωνικής συναίνεσης" ο λαός μας πρέπει να γυρίσει τις πλάτες. Μόνο η ενωμένη πάλη αποτελεί απάντηση στη θύελλα. Το πρόβλημα της υγείας είναι πολιτικό και ταξικό και έτσι πρέπει να αντιμετωπιστεί».

ΠΑΜΕ
«Κώνειο» για τα λαϊκά στρώματα

«Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ από το "φαρμάκι" των εργασιακών σχέσεων που πριν λίγες μέρες σέρβιρε στην εργατική τάξη, σήμερα από το υπουργείο Υγείας προσφέρει το "κώνειο" στα λαϊκά στρώματα για τα ζητήματα της δημόσιας υγείας», επισημαίνει το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο σε ανακοίνωσή του.

«Μέσα, συνεχίζει η ανακοίνωση, από τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και τη χειροτέρευση των εργασιακών σχέσεων για τους εργαζόμενους στους χώρους υγείας επιχειρεί η κυβέρνηση να υπονομεύσει ό,τι έχει απομείνει από τη δημόσια υγεία. Σίγουρα θα στηθεί και σ' αυτό το θέμα ένας διάλογος - απάτη για να νομιμοποιήσουν τα μέτρα της κυβέρνησης».

Και η ανακοίνωση καταλήγει: «Το ΠΑΜΕ καλεί την εργατική τάξη ν' αντιδράσει και να απαιτήσει ενίσχυση των δημόσιων δωρεάν και κοινωνικών χαρακτηριστικών της υγείας και την απαλλαγή της από το ρουσφέτι από την κυβερνητική ομηρία».

Ικανοποιημένη η ΝΔ

Την ικανοποίησή της για τις προτάσεις του υπουργού Υγείας, εξέφρασε η ΝΔ, με δήλωση του υπεύθυνου του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας Νικήτα Κακλαμάνη, «παρόλο που ο κ. υπουργός δεν είχε τη γενναιότητα να το αναγνωρίσει δημόσια, διότι, τουλάχιστον σε επίπεδο τίτλων και θεμάτων, υιοθετήθηκαν πολλές από τις πάγιες δικές μας θέσεις».

Με μια άχρωμη δήλωσή του, ο πρόεδρος του ΣΥΝ Ν. Κωνσταντόπουλος, ουσιαστικά, στηρίζει τις θέσεις της κυβέρνησης. «Και αυτές οι εξαγγελίες θα κριθούν από το κατά πόσο θα εφαρμοστούν, από το κατά πόσο μπορούν να αναβαθμίσουν και να εκσυγχρονίσουν το ΕΣΥ», αναφέρει στη δήλωσή του.

Καταγγέλλει το ΔΗΚΚΙ

Οι αλλαγές που εξαγγέλθηκαν από τον υπουργό Υγείας, τονίζει σε ανακοίνωσή του το ΔΗΚΚΙ, ανοίγουν διάπλατα το δρόμο για τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση των κρατικών νοσοκομείων και του Συστήματος Υγείας στη χώρα μας, προς βλάβη των συμφερόντων των απλών πολιτών.

Η άκριτη ιδιωτικοποίηση, ακόμα και του κοινωνικού τομέα, αποτελεί οπισθοδρόμηση και δε δίνει απάντηση στα σύγχρονα προβλήματα της κοινωνίας, πολύ περισσότερο, στα προβλήματα του υγειονομικού συστήματος και του Εθνικού Συστήματος Υγείας, τονίζει το ΔΗΚΚΙ.

Στην ορθή κατεύθυνση, ανακοίνωσε πως βρίσκεται ο βασικός προσανατολισμός των μέτρων, που εξαγγέλθηκαν, η Ανανεωτική Εκσυγχρονιστική Κίνηση της Αριστεράς.

Επίσης, οιΦιλελεύθεροι ανακοίνωσαν πως οι προτάσεις είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και ζητούν ακόμα περισσότερο ανταγωνισμό και περίθαλψη με κουπόνια για τους οικονομικά ασθενείς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ