ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Ιούλη 2020
Σελ. /20
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ
Καταργεί τις Συλλογικές Συμβάσεις των ναυτεργατών - Νέοι περιορισμοί στη συνδικαλιστική τους δράση

Eurokinissi

Να βάλει ταφόπλακα στις κλαδικές Συλλογικές Συμβάσεις και τα συνδικαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών επιχειρεί η κυβέρνηση με κατάπτυστη τροπολογία που κατέθεσε χτες, σαν τον κλέφτη, στη Βουλή, υπαγορευμένη απευθείας από την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Οι ρυθμίσεις που αφορούν τους ναυτεργάτες βρίσκονται μέσα στον ορυμαγδό τροπολογιών - με την καθεμία τροπολογία να είναι ξεχωριστό νομοσχέδιο, με πλήθος άρθρων άσχετων μεταξύ τους - τις οποίες κατέθεσε η κυβέρνηση στο φορολογικό νομοσχέδιο για το λεγόμενο πρόγραμμα «Γέφυρα», αιφνιδιαστικά, τη μία μετά την άλλη, ακόμα και λίγη ώρα πριν από την ψήφισή του!

Μισθολόγια πείνας σύμφωνα με τα «διεθνώς κρατούντα»

Συγκεκριμένα, τα τρία άρθρα που παρήγγειλαν οι εφοπλιστές βρίσκονται σε τροπολογία της τελευταίας στιγμής με 16 συνολικά άρθρα.

Το ένα από αυτά (άρθρο 16 στην τροπολογία) προβλέπει την κατάργηση των κλαδικών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, αρχίζοντας από τα ποντοπόρα πλοία. Οπως σημειώνεται, εφεξής θα ισχύουν οι «διεθνώς κρατούσες αρχές και συμβάσεις», δηλαδή τα μισθολόγια πείνας που υπογράφει η εργοδοτική Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών (ITF). Η διάταξη πατάει στην άρνηση των εφοπλιστών να υπογράψουν ΣΣΕ από το 2010, τους οποίους σιγοντάρισε όλα αυτά τα χρόνια ανοιχτά ο εργοδοτικός - κυβερνητικός συνδικαλισμός στην ΠΝΟ.

Αναφέρεται χαρακτηριστικά στην αιτιολογική έκθεση: «Αναφορικώς με το ζήτημα της ανυπαρξίας για μεγάλο χρονικό διάστημα εφαρμοζόμενης ΣΣΕ στα υπό ελληνική σημαία ποντοπόρα (εμπορικά) πλοία, με την παρούσα διάταξη προβλέπεται ότι διεθνώς κρατούσες αρχές και συμβάσεις (και παγίως εφαρμοζόμενες στα υπό ξένη σημαία διαχειριζόμενα από την Ελλάδα πλοία) θα εφαρμόζονται και στα πλοία υπό ελληνική σημαία για τα κατώτερα πληρώματα, και μέχρι τον βαθμό/θέση του ανθυποπλοιάρχου (περιλαμβάνοντας και τον βαθμό αυτό)».

Πίσω από αστεία επιχειρήματα περί... «τόνωσης της ναυτοσύνης», η αιτιολογική έκθεση επιβεβαιώνει ότι με τη διάταξη επιδιώκεται η «απολύτως απαραίτητη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου», δηλαδή των εφοπλιστών.

Ωμή παρέμβαση στο ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα...

Το άλλο άρθρο (14) αφορά τα συνδικαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών, με την αιτιολογική έκθεση να επισημαίνει ότι με αυτό «επιτυγχάνεται η επικαιροποίηση και η συμβατότητα του θεσμικού πλαισίου με την ήδη πραγματοποιηθείσα αναμόρφωση του συλλογικού εργατικού δικαίου υπό το ν. 4635/2019» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Καθορίζει από τον τρόπο των εκλογών για την ανάδειξη νέας διοίκησης, μέχρι και το ότι ο πρόεδρος, ο γραμματέας και ο ταμίας δεν μπορούν να παραμένουν στο ίδιο αξίωμα πάνω από 3 θητείες.

Αποτελεί συνέχεια της ωμής παρέμβασης στο ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, το οποίο όλες οι κυβερνήσεις προσπαθούν να έχουν δεμένο χειροπόδαρα, με καλπονοθευτικούς νόμους (π.χ. 330) και βασιλικά και νομοθετικά διατάγματα της χούντας που το διέπουν. Καθόλου τυχαία, άλλωστε, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε κρύψει στα συρτάρια την πρόταση νόμου του ΚΚΕ για τον εκδημοκρατισμό του, για την εφαρμογή του ν. 1264 για την εκλογή των οργάνων του κ.ά.

...και το κερασάκι

Κερασάκι στα παραπάνω είναι το τρίτο άρθρο (15) που κάνει σαφές ότι συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα δεν θα έχει πλέον ούτε ο πλοίαρχος. Λέει λοιπόν το άρθρο αυτό ότι «στην περίπτωση που για τις ανάγκες της εκάστοτε ναυτιλιακής εταιρείας υπό συγκεκριμένες διαδικασίες δεν προσφέρεται Ελληνας πλοίαρχος (...) θα παρέχεται η ευελιξία ναυτολόγησης αλλοδαπού πλοιάρχου. Πρόκειται για απολύτως κρίσιμη και απαραίτητη στήριξη της ελληνικής σημαίας».

Νέες φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές

Οι αιφνιδιαστικές αυτές τροπολογίες υπέρ των εφοπλιστών έρχονται να προστεθούν στο άρθρο 10 του φορολογικού νομοσχεδίου, το οποίο εξασφαλίζει νέες φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές.

Ειδικότερα, προβλέπεται ότι «απαλλάσσονται από το δασμό, τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον Φόρο Κατανάλωσης» για «τροφοεφόδια, έτοιμα προς κατανάλωση αλκοολούχα ποτά, βιομηχανοποιημένα καπνά (...) λιπαντικά. γ) Μέσα συνεννόησης και τηλεπικοινωνίας. δ) Μηχανές, εξαρτήματα, ανταλλακτικά, εργαλεία και συναφής εξοπλισμός πλοίου. ε) Επιπλα και σκεύη. στ) Μέσα ψυχαγωγίας πληρώματος και επιβατών, εκτός των τυχερών παιγνίων».

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκης, προκλητικά αναφέρθηκε στην «τόσο μεγάλη ανάγκη για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνόκτητης ναυτιλίας», ενώ αναμάσησε ότι αυτά τα μέτρα «θα ενισχύσουν τη ναυτοσύνη και θα δώσουν δουλειά στα Ελληνόπουλα», παραλείποντας να πει ότι θα είναι σε συνθήκες γαλέρας. Ανέφερε μάλιστα το ανυπόστατο ότι η σύμβαση της ITF προβλέπει για τον ναύτη 2.200 δολάρια! Οταν όποιος ανατρέξει στις συμβάσεις της ITF θα δει ότι ο ναύτης για να πάρει 1.098 δολάρια το μήνα θα χρειαστεί να κάνει και 104 ώρες υπερωρία...

Κατάπιαν τη γλώσσα τους τα άλλα αστικά κόμματα

Να σημειωθεί ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα της αντιπολίτευσης δεν έβγαλαν άχνα για τα άρθρα της τροπολογίας που αφορούν τους εφοπλιστές ή το άρθρο 10 του νομοσχεδίου.

Μάλιστα, όταν τις παρουσίασε ο υπουργός Ναυτιλίας, ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση, προσφέροντας ανοιχτά κάλυψη στην κυβέρνηση, αρνήθηκαν ακόμα και να γίνει ο καθιερωμένος και προβλεπόμενος από τον κανονισμό κύκλος σύντομων τοποθετήσεων και ερωτήσεων από τους βουλευτές επί των άρθρων αυτών.

ΚΚΕ: Να αποσυρθούν άμεσα οι απαράδεκτες ρυθμίσεις

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος απαίτησε την απόσυρση των απαράδεκτων ρυθμίσεων, ενώ κατήγγειλε τον τρόπο με τον οποίο μεθόδευσε η κυβέρνηση την ψήφισή τους, αλλά και την προσπάθεια των υπόλοιπων αστικών κομμάτων να μη γίνει συζήτηση γι' αυτές.

«Τα παραμύθια τα οποία έλεγε μέχρι τώρα η κυβέρνηση περί δήθεν δημιουργίας καλοπληρωμένων θέσεων εργασίας γίνονται συντρίμμια στην τροπολογία - έκτρωμα, στην τροπολογία - έγκλημα» για τους ναυτεργάτες, επισήμανε ο Ν. Καραθανασόπουλος.

Κάλεσε δε τον πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος στη Διάσκεψη των Προέδρων είχε δηλώσει ότι όποιες τροπολογίες έρθουν στο νομοσχέδιο θα πρέπει να έχουν επείγοντα χαρακτήρα «να μπλοκάρει» αυτές τις διατάξεις γιατί «δεν έχουν κανέναν έκτακτο χαρακτήρα».

Τόνισε ότι οι εφοπλιστές έχουν σκάσει στα κέρδη από την άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών, παρ' όλα αυτά και παρά τα προνόμια που τους παρέχουν όλες οι κυβερνήσεις, πάντα επικαλούμενες την αύξηση των θέσεων εργασίας, τελικά οι ναυτεργάτες συνεχώς μειώνονται. Τώρα, με το ίδιο πρόσχημα, η κυβέρνηση φέρνει αυτές τις διατάξεις υλοποιώντας «τη σταθερή επιδίωξη των εφοπλιστών για την κατάργηση των ΣΣΕ, σήμερα στα ποντοπόρα, αύριο σε όλες τις κατηγορίες πλοίων».

Ανέδειξε ότι τα αστικά κόμματα της αντιπολίτευσης δεν έβγαλαν άχνα, ενώ τόνισε ότι οι ναυτεργάτες δεν θα αφήσουν αναπάντητη την τροπολογία - πρόκληση.

Επιδότηση εργοδοτικών εισφορών και παράταση σε αναστολές συμβάσεων

Καταβολή από το κράτος των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών για δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους και παράταση της δυνατότητας των επιχειρήσεων στον Τουρισμό και τις Μεταφορές να θέτουν συμβάσεις εργασίας σε αναστολή, προβλέπει μία ακόμα τροπολογία που κατέθεσε χτες η κυβέρνηση στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.

Κυβέρνηση και υπουργείο Εργασίας ενισχύουν ακόμα περισσότερο τη δέσμη μέτρων που έχουν θέσει στη διάθεση της εργοδοσίας, λύνοντας τα χέρια της να βάζει εργαζόμενους «στον πάγο», να τους απασχολεί με μειωμένο ωράριο και μισθό. Κι ενώ τα παραπάνω συνοδεύονται με το σκεπτικό της «στήριξης των επιχειρήσεων» με στόχο να «διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας», στον Τουρισμό και τις Μεταφορές είναι χιλιάδες οι εργαζόμενοι με συμβάσεις και άλλες «ευέλικτες» μορφές δουλειάς που έχουν πεταχτεί στα αζήτητα, ενώ και όσοι παραμένουν στη δουλειά αντιμετωπίζουν επιδείνωση των όρων εργασίας.

Αναλυτικότερα, το κράτος θα καλύπτει το σύνολο των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών για τους εργαζόμενους που εντάσσονται στο «Συν-Εργασία» από 1/7/2020 έως 15/10/2020 (μέχρι 31/12/2020 για τις επιχειρήσεις αερομεταφορών).

Επίσης, επιδοτούνται (από 1/7/2020 έως 30/9/2020) οι εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές για επιχειρήσεις του τριτογενή τομέα που το προηγούμενο έτος είχαν το 50% των ακαθάριστων εσόδων τους κατά τη διάρκεια του γ' τριμήνου. Υπολογίζεται δαπάνη 240 εκατ. ευρώ επί του κρατικού προϋπολογισμού.

Οσον αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων για τον χρόνο που δεν εργάζονται, το ποσοστό κάλυψης από το κράτος από 60% από 15/6/2020 έως 30/6/2020 προσαρμόζεται σε 100% από 1/7/2020 έως 15/10/2020.

Σχετικά με την αναστολή συμβάσεων, δίνεται η δυνατότητα σε επιχειρήσεις του Τουρισμού (ξενοδοχεία εποχικής και 12μηνης λειτουργίας, τουριστικά καταλύματα, εμπόριο τουριστικών ειδών) και των Μεταφορών (αεροπορικές, ακτοπλοϊκές και χερσαίες) να παρατείνουν ή να θέσουν για πρώτη φορά σε αναστολή μέρος ή το σύνολο του προσωπικού τους για τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβρη.

Σχολιάζοντας την τροπολογία, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Ν. Καραθανασόπουλος, επισήμανε μεταξύ άλλων: «Χρηματοδοτεί η κυβέρνηση με χρήματα των ίδιων των ασφαλισμένων τα ασφαλιστικά ταμεία, δίνοντας κίνητρο στους επιχειρηματικούς ομίλους να απασχολούν εργαζόμενους και να πληρώνει το κράτος τις ασφαλιστικές εισφορές. Και όλα αυτά στο όνομα να μπορέσουν οι κεφαλαιοκράτες, οι επιχειρηματικοί όμιλοι να θωρακίσουν την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία τους, υπονομεύοντας τα ασφαλιστικά ταμεία και τα εργατικά δικαιώματα».

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Δεν θα περάσει η μετατροπή των καραβιών σε σύγχρονες γαλέρες!

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ

Σε ανακοίνωσή του σχετικά με την απαράδεκτη τροπολογία στο φορολογικό νομοσχέδιο σε βάρος εργασιακών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων των ναυτεργατών, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ επισημαίνει τα εξής:

«Το ΚΚΕ καταγγέλλει την απαράδεκτη πρακτική της κυβέρνησης της ΝΔ, που κατ' απαίτηση των εφοπλιστών κατέθεσε αιφνιδιαστικά τροπολογία, στο φορολογικό νομοσχέδιο, με την οποία επιδιώκει να βάλει ταφόπλακα στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας των ναυτεργατών, ξεκινώντας από τα ποντοπόρα πλοία.

Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση δίνει το ελεύθερο στους πλοιοκτήτες να καταργούν τις ελληνικές κλαδικές ΣΣΕ των ναυτεργατών, εφαρμόζοντας τα "διεθνή κρατούντα" για τα πληρώματα, με τις συμβάσεις πείνας της ITF, με στόχο τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Αυτή η πρακτική λειτουργεί τροχιοδεικτικά για την κατάργηση των ΣΣΕ σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων.

Την ίδια στιγμή, εισάγονται νέοι αντιδραστικοί περιορισμοί στη λειτουργία των σωματείων και τη δράση των ναυτεργατών μέσα στα καράβια, πέραν αυτών που ήδη υπάρχουν.

Η κυβέρνηση της ΝΔ να αποσύρει τώρα την κατάπτυστη τροπολογία, διαφορετικά θα θερίσει θύελλες. Οι ναυτεργάτες και το ταξικό ναυτεργατικό κίνημα δεν θα επιτρέψουν τη μετατροπή των καραβιών σε σύγχρονες γαλέρες, όπως επιτάσσουν τα συμφέροντα των εφοπλιστών».

ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» - ΠΕΕΜΑΓΕΝ
Κάλεσμα για να δοθεί απεργιακή απάντηση

«Επιβάλλεται να σημάνει γενικός συναγερμός μέσα και έξω από τα καράβια, εφοπλιστές - κυβέρνηση μας κήρυξαν τον πόλεμο για να βάλουν ταφόπλακα στα δικαιώματά μας», αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ.

Καταγγέλλοντας τις τροπολογίες, απαίτησαν την άμεση συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ, για να παρθεί απόφαση «για απεργιακές κινητοποιήσεις σε όλες τις κατηγορίες πλοίων».

Μετά το αίτημα των τριών σωματείων, ορίστηκε συνεδρίαση της ΠΝΟ για σήμερα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ