ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 17 Δεκέμβρη 2006
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΛΙΜΑΝΙΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ - ΛΑΥΡΙΟΥ - ΡΑΦΗΝΑΣ
Στον κλοιό των πολυεθνικών η ακτογραμμή της Αττικής

Τα σχέδια και τις συνέπειες από την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών παρουσιάζει η έρευνα του «Ρ», που συνεχίζεται σήμερα

Στους ευρύτερους σχεδιασμούς της ιδιωτικοποίησης εντάσσεται και το λιμάνι της Ραφήνας
Στους ευρύτερους σχεδιασμούς της ιδιωτικοποίησης εντάσσεται και το λιμάνι της Ραφήνας
Η κυβέρνηση της ΝΔ είναι αποφασισμένη, «πακέτο» με το λιμάνι του Πειραιά, να παραδώσει στα δόντια του πολυεθνικού, εφοπλιστικού κεφαλαίου και τα άλλα τρία μεγάλα λιμάνια της Αττικής, αυτά της Ελευσίνας, του Λαυρίου και της Ραφήνας. Εκεί συνεχίζεται σήμερα η έρευνα του «Ρ» για τα λιμάνια, καθώς μέχρι σήμερα έχουν παρουσιαστεί τα αντιδραστικά σχέδια για τις θαλάσσιες πύλες της χώρας στον Πειραιά, στην Κέρκυρα, στην Κρήτη και τη Θεσσαλονίκη.

Είναι αποδεδειγμένο ότι η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά θα επηρεάσει όλους τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα της χώρας. Ειδικά για το λεκανοπέδιο της Αττικής, με την ιδιωτικοποίηση και των υπόλοιπων τριών λιμανιών, το τοπίο που διαμορφώνεται είναι κάτι παραπάνω από τρομακτικό. Η κυβέρνηση της ΝΔ, στην κυριολεξία πια, θέτει ολόκληρη την ακτογραμμή της Αττικής υπό τον κλοιό πολυεθνικών, εφοπλιστών και διαφόρων επιχειρηματιών, με απροσδιόριστες συνέπειες.

Τα λιμάνια Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας βρίσκονται ανάμεσα στα 10 λιμάνια, που, μετά του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως εμπορικοί δρόμοι. Το 2001 χαρακτηρίστηκαν από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ως στρατηγικής σημασίας για τα συμφέροντα φυσικά του κεφαλαίου. Και γι' αυτό το 2001 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τα μετέτρεψε μαζί με τα υπόλοιπα 8 σε Ανώνυμες Εταιρίες, σύμφωνα με το διαλυτικό νόμο 2688 που είχε ψηφίσει το 1999.

Οσο για το πόσο συνέβαλε το ΠΑΣΟΚ στο έγκλημα που συντελείται τώρα από την κυβέρνηση της ΝΔ σε βάρος των λιμανιών, φαίνεται από τα όσα αναφέρονται στο πρόγραμμα για τα λιμάνια που έχει συντάξει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και έδωσε στη δημοσιότητα πριν το καλοκαίρι με τίτλο «Εθνική Λιμενική Πολιτική». «Η μετατροπή - αναφέρεται - των 10 σημαντικότερων ελληνικών λιμένων σε Ανώνυμες Εταιρίες (σ.σ. από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ) αποτελεί θεσμική εξέλιξη που ευνοεί τη μελλοντική προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων για επενδύσεις».

Ολα στο σφυρί

Το λιμάνι του Λαυρίου από το 2001 αποτελεί Οργανισμό που έχει στην ευθύνη του πέρα από τον κύριο λιμένα και τις παρακείμενες ζώνες (Ακρωτήρι Θορικού έως Ακρωτήρι Πέρδικα). Ο χαρακτήρας του λιμανιού είναι μεικτός. Επικεντρώνεται σε επιβατικές και τουριστικές δραστηριότητες και σε μικρότερο βαθμό σε εμπορικές. Εξυπηρετεί επιβατηγά πλοία από και προς τα νησιά του Αιγαίου και κυρίως τα νησιά Κέα, Κύθνος, Λήμνος και Αγ. Ευστράτιος. Η διακίνηση κυμαίνεται ετησίως σε 208.500 επιβάτες, από τους οποίους το 97,8% κατευθύνεται στην Κέα. Στις παλιότερες λιμενικές εγκαταστάσεις εξυπηρετεί πλοία κοντεϊνεράδικα (τύπου RO/RO). Η εμπορευματική κίνηση καλύπτει κυρίως τις ανάγκες της ευρύτερης περιοχής (Λαυρεωτικής).

Από το 2003 με ορίζοντα το 2007, και προκειμένου να γίνει... ελκυστικό για τους επιχειρηματίες, έχει ξεκινήσει «πρόγραμμα επενδύσεων», το οποίο προβλέπει δαπάνες συνολικού ύψους 41.497.573 ευρώ από τις τσέπες του ελληνικού λαού. Πρόκειται για έργα υποδομής που αφορούν οδοντωτά κρηπιδώματα για πλοία νέας τεχνολογίας, κρηπιδώματα κρουαζιερόπλοιων, επιβατηγό σταθμό, εκσυγχρονισμό - επέκταση υποδομών ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής, απαλλοτριώσεις, έργα θωράκισης υπήνεμου μόλου, διαμόρφωσης χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων και άλλα.

Οπως αναφέρεται σχετικά για το λιμάνι του Λαυρίου στον προγραμματισμό για τα εθνικά λιμάνια, «οι στρατηγικές προτεραιότητες και η αποστολή του ΟΛΑ ΑΕ (σ.σ Οργανισμού Λαυρίου ΑΕ) έγκειται στην ανάδειξη του Λαυρίου σε "Ανατολική Λιμενική Πύλη" της Αττικής, αναλαμβάνοντας ουσιαστικό και συμπληρωματικό ρόλο προς το λιμάνι του Πειραιά και το ευρύτερο σύστημα λιμένων Αττικής».

Πολύμορφα οφέλη για το κεφάλαιο

Τα «πλεονεκτήματα» που το κάνουν δελεαστικό στο κεφάλαιο είναι η εγγύτητά του με τα νησιά του Αιγαίου, που συνεπάγεται συντόμευση κατά μια ώρα του χρόνου δρομολογίων για τα συμβατικά πλοία σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά, είναι κοντά στο αεροδρόμιο των Σπάτων, εκσυγχρονίζεται και επεκτείνεται από τα λεφτά των εργαζόμενων φορολογούμενων και κοινοτικούς πόρους (που αποτελούν πάλι λεφτά εργαζομένων) και επιπλέον βελτιώνεται η πρόσβαση στο λιμάνι μέσω της Αττικής Οδού, του δρόμου Κερατέας - Λαυρίου και μακροπρόθεσμα με την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου.

Οι στρατηγικοί στόχοι του ΟΛΑ ΑΕ εξειδικεύονται στο πρόγραμμα για τα λιμάνια της κυβέρνησης ως εξής: «Αξιοποίηση κοινοτικών, δημόσιων και ιδιωτικών χρηματοδοτικών πόρων», «προσέλκυση νέων ακτοπλοϊκών γραμμών για την εξυπηρέτηση των γραμμών για το Β. Αιγαίο και τις Ανατολικές Κυκλάδες και αποδοτική αξιοποίηση των σχετικών επενδύσεων με την ανάπτυξη δυνητικών παράπλευρων και συμπληρωματικών δραστηριοτήτων». «Για τον τομέα των κρουαζιερόπλοιων και σκαφών αναψυχής, οι στόχοι περιλαμβάνουν την ανάδειξη του λιμένα Λαυρίου ως κόμβου εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων και τη βελτίωση των υποδομών και υπηρεσιών ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής. Θα επιδιωχτεί η ανάπτυξη της δραστηριότητας διακίνησης εμπορευματικών φορτίων».

Δέλεαρ η «απελευθέρωση»

Το λιμάνι της Ραφήνας, που επίσης αποτελεί Οργανισμό ΑΕ, είναι κυρίως ακτοπλοϊκό. Οπως αναφέρεται: «Παρουσιάζει μια αυξημένη ελκυστικότητα από πλευράς επιβατικής κίνησης, λόγω της εγγύτητάς του στα βορειοανατολικά προάστια, στο αεροδρόμιο και σε τουριστικούς προορισμούς αυξημένης ζήτησης, όπως Ν. Εύβοια και τα νησιά των Κυκλάδων». Αυτό όμως που σύμφωνα με το κυβερνητικό πρόγραμμα για τους λιμένες «θα συμβάλλει στην αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών» θα είναι «η προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων για επενδύσεις σε επιβατικούς σταθμούς, καθώς και για τη δημιουργία και διαχείριση οργανωμένων χώρων στάθμευσης». Ως σημαντικό κίνητρο για την προσέλκυση κεφαλαίων από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες θεωρείται η «απελευθέρωσή τους», δηλαδή «η ελεύθερη διαμόρφωση των ναύλων και των δρομολογίων». Ιδιαίτερη σημασία δίνεται και για τον ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής και προγραμματίζεται η μετατροπή του παλιού λιμένα Ραφήνας σε «τουριστικό καταφύγιο», δηλαδή μαρίνα.

Κρίσιμος κρίκος στην αλυσίδα της ιδιωτικοποίησης

Το λιμάνι της Ελευσίνας αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εμπορικά λιμάνια της χώρας. Οι εγκαταστάσεις του εκτείνονται κατά μήκος 15 χιλιομέτρων ολόκληρης της ακτής του κόλπου Ελευσίνας. Η τμηματική παραχώρησή του στους ιδιώτες ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει αρχίσει από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και συγκεκριμένα από το 2001 δηλαδή μόλις μετέτρεψε τον Οργανισμό του σε Ανώνυμη Εταιρεία. Εχει παραχωρηθεί η προβλήτα «Πρώην Αμερικάνικης Βάσης» στην εταιρία AEGEAN του εφοπλιστή Μελισσανίδη με την υπ' αριθ. 83/2001 πράξη.

Πρόκειται για λιμάνι από όπου διακινούνται αποκλειστικά εμπορεύματα. Λειτουργεί ως συμπληρωματικό του Πειραιά και αποτελεί το μοναδικό λιμάνι της Αττικής για τα χύδην ξηρά και γενικά φορτία. Και βέβαια από αυτό εξυπηρετείται όλη η βιομηχανική ζώνη του Θριασίου. Από το λιμάνι της Ελευσίνας, σύμφωνα με στοιχεία του ΥΕΝ, διακινούνται ετησίως δύο περίπου εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων. Η ετήσια προσόρμηση πλοίων είναι περίπου 5.000. Ομως δεν είναι μόνο αυτό. Στη δικαιοδοσία του Οργανισμού Λιμένα Ελευσίνας είναι και λιμάνια μικρά όπως αυτά στη θέση Καλυμπάκι, στη θέση Παλιού Λιμένα όπου εκεί δένουν 15 λέμβοι (λάντζες) οι οποίες διακινούν ναυτεργάτες και υλικά προς τα πλοία που βρίσκονται στη ράδα. Επίσης το λιμανάκι στη θέση Διαμαντή που βρίσκουν καταφύγιο 25 περίπου μικρά ερασιτεχνικά και επαγγελματικά ψαράδικα και ο Σύλλογος Αλιέων της περιοχής.

Η τύχη αυτών είναι άγνωστη καθώς το 2003 εκπονήθηκε μελέτη και ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, στην οποία προβλέπονται έργα και παρεμβάσεις για βασικές χωροταξικές μετατροπές και «ανάπτυξη νέων λιμενικών δραστηριοτήτων», δίνοντας έμφαση με τις συμπράξεις ιδιωτών, στην κατασκευή μαρινών για σκάφη αναψυχής, εκθεσιακών και εμπορικών κέντρων και άλλα παρόμοια, αποκόβοντας εντελώς κάθε πρόσβαση των κατοίκων στη θάλασσα. Ειδικά για το κεντρικό λιμάνι στον προγραμματισμό της κυβέρνησης - ο οποίος δείχνει και για ποιο λόγο το παραδίδει στους ιδιώτες - είναι «η σύνδεση του λιμένα με το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος" και η μεταφορά του δυτικά της πόλης» ώστε να αναδειχτεί το λιμάνι «σε κομβικό σημείο συνδυασμένων μεταφορών» που θα «αυξήσουν σημαντικά την εμπορευματική κίνησή του από και προς την ενδοχώρα και το εξωτερικό».

ΠΑΜΕ
Αύριο η βραδιά αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη

Εκδήλωση διεθνιστικής αλληλεγγύης στον παλαιστινιακό λαό οργανώνουν το ΠΑΜΕ και η Γενική Ενωση Παλαιστινίων Εργατών, με αφορμή τη Διεθνή Μέρα Αλληλεγγύης στον παλαιστινιακό λαό, αύριο Δευτέρα, στις 8 μ.μ. στο θέατρο «Τζένη Καρέζη». Θα μιλήσει ο Παλαιστίνιος πρέσβης, Σαμίρ Αμπουγκαζάλ, και θα παρουσιαστεί το αντιπολεμικό θεατρικό έργο του Αρθουρ Μίλερ «Ηταν όλοι τους παιδιά μου». Προσκλήσεις - πληροφορίες στα τηλέφωνα: 210.3301.847 και 210.3301.842.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ