ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 26 Γενάρη 2022
Σελ. /16
ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΟΥΣ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ
Μαρτύριο δίχως τέλος, με ευθύνη κράτους και του ομίλου - ιδιοκτήτη του δρόμου

Με ένα ...διχίλιαρο για «αποζημίωση» προσπαθούν να ξεμπερδέψουν από τη δίκαιη αγανάκτηση των χιλιάδων που έμειναν στα αμάξια τους σε συνθήκες ψύχους ακόμα και για 24 ώρες

INTIME NEWS

Από το μεσημέρι της Δευτέρας και για περισσότερες από 24 ώρες παρέμεναν εγκλωβισμένοι χιλιάδες οδηγοί στην Αττική Οδό, με την κυβέρνηση να μην είναι σε θέση να προσδιορίσει καν το πότε αυτοί οι άνθρωποι, ηλικιωμένοι, εργαζόμενοι, νέοι, οικογένειες με μικρά παιδιά, θα μπορέσουν να φτάσουν με ασφάλεια στα σπίτια τους.

Ο εγκλωβισμός ξεκίνησε στη σύνδεση της σήραγγας Βριλησσίων με την Περιφερειακή Υμηττού και στην περιοχή του Γέρακα στο ρεύμα προς Ελευσίνα, αλλά επεκτάθηκε και σε άλλα σημεία.

Συνολικά 3.000 οχήματα και 3.500 άνθρωποι έζησαν έναν απίστευτο εφιάλτη, βυθισμένοι στο χιόνι και παγιδευμένοι στον δρόμο - βιτρίνα των «επιτευγμάτων» των επιχειρηματικών ομίλων και των «παραχωρήσεων έργου» από το κράτος. Κι όλα αυτά για ένα καιρικό φαινόμενο όχι απλώς αναμενόμενο, αλλά με τα μετεωρολογικά δεδομένα να έχουν αναλυθεί με κάθε λεπτομέρεια βδομάδες και μέρες πριν...

Χωρίς φαγητό και νερό, με τα καύσιμα να έχουν τελειώσει και πολλούς ανθρώπους - σύμφωνα με τις δικές τους μαρτυρίες - να φοβούνται ακόμα και για τη ζωή τους, οι ώρες περνούσαν σαν αιώνες. Κάποιοι εγκλωβισμένοι έφεραν στον νου τους την τραγωδία στο Μάτι, κάποιοι τη Μάνδρα... Και δικαιολογημένα συνειδητοποιούσαν ότι το κράτος, οι κυβερνήσεις, οι επιχειρηματικοί όμιλοι που διαχειρίζονται τον δρόμο, τους καταδίκασαν σε έναν απίστευτο εφιάλτη με κίνδυνο της ζωής τους.

INTIME NEWS

Μέχρι το μεσημέρι της Τρίτης είχαν απεγκλωβιστεί 1.800 οχήματα στη διάρκεια της νύχτας, ενώ 1.200 παρέμεναν εκεί. Η επιχείρηση απεγκλωβισμού θεωρητικά ξεκίνησε αργά το απόγευμα της Δευτέρας με δυνάμεις του Στρατού, της Πυροσβεστικής, της αστυνομίας και του Ερυθρού Σταυρού, συνεχίστηκε όλη τη νύχτα και βρισκόταν σε εξέλιξη μέχρι και χτες αργά.

Οι περιγραφές ανθρώπων που παρέμεναν εγκλωβισμένοι στην Αττική Οδό προκαλούν ανατριχίλα. Αργά το βράδυ της Δευτέρας πήραν μία ανάσα ελπίδας από τα μέλη του ΚΚΕ που κατάφεραν να φτάσουν σε κάποια σημεία της Αττικής Oδού και πρόσφεραν νερό και τροφή.

Λίγη ώρα αργότερα, κατά τη διάρκεια της επιχείρησης απεγκλωβισμού, επικρατούσε ένα απίστευτο αλαλούμ σχετικά με το πού θα πάνε οι οδηγοί με τις οικογένειές τους. Αλλοι μεταφέρονταν με λεωφορεία σε «ασφαλή σημεία» σε κεντρικούς οδικούς άξονες της Αττικής και παρέμεναν εκεί, εκ νέου εγκλωβισμένοι. Αλλοι μεταφέρονταν σε ξενοδοχεία ή κατάφερναν μόνοι τους να φτάσουν στο αεροδρόμιο και ξάπλωναν στα πατώματα.

Η ταλαιπωρία φαινόταν ότι θα κρατούσε μέχρι αργά, καθώς η διαδικασία απομάκρυνσης των οχημάτων συνεχιζόταν, με την εταιρεία να καλεί τους ιδιοκτήτες να συνεννοούνται με την Πυροσβεστική στο 199 για να παραλάβουν τα οχήματά τους.

«Πινγκ πονγκ» για τις (κοινές) ευθύνες τους

Στα πατώματα του αεροδρομίου πέρασαν την νύχτα οι εγκλωβισμένοι από την Αττική Οδό
Στα πατώματα του αεροδρομίου πέρασαν την νύχτα οι εγκλωβισμένοι από την Αττική Οδό
Στο φόντο αυτής της απαράδεκτης κατάστασης, κυβέρνηση και «Αττική Οδός» αναλώθηκαν σε ένα πινγκ πονγκ αλληλομετάθεσης και τελικά συγκάλυψης των πραγματικών ευθυνών, που ανήκουν τόσο στην εταιρεία όσο και στο αντιλαϊκό κράτος, που με όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις φροντίζει να ενισχύει την κερδοφορία της από τη λειτουργία του ιδιωτικού δρόμου.

Το απόγευμα της Δευτέρας ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης ισχυριζόταν πως «η εταιρεία δεν κράτησε την υπόσχεσή της» να διατηρήσει τον δρόμο ανοιχτό και πως θα αναζητηθούν οι ευθύνες.

Αλλά και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γ. Οικονόμου δήλωνε ότι «σχέδια, υποχρεώσεις, κινήσεις που θα έπρεπε να είχαν γίνει από τον παραχωρησιούχο δεν έγιναν, με αποτέλεσμα η κατάσταση σταδιακά να δυσκολεύεται, να εγκλωβιστούν οχήματα και από ένα σημείο και μετά, με το φαινόμενο να είναι σε εξέλιξη, τα πράγματα γινόντουσαν όλο και πιο δύσκολα μέχρι να φτάσουμε στο σημείο εκπόνησης του σχεδίου απεγκλωβισμού».

Η «Αττική Οδός» από την πλευρά της ισχυριζόταν ότι κλήθηκε να διαχειριστεί μεγάλο όγκο οχημάτων που βρίσκονταν ούτως ή άλλως στους δρόμους το πρωί της Δευτέρας, πετώντας το μπαλάκι και στην Τροχαία. Οπως ισχυρίστηκε, η διακοπή της κυκλοφορίας δεν μπορεί να αποφασιστεί αποκλειστικά από την ίδια αλλά σε συνεννόηση και με άλλους φορείς, όπως η Τροχαία.

Το βέβαιο είναι ότι η επικίνδυνη κατάσταση στον ιδιωτικό και πανάκριβο δρόμο το πρωί της Δευτέρας έχει τη σφραγίδα τόσο της κυβέρνησης όσο και της εταιρείας, η οποία συνέχισε να εισπράττει κανονικά τα διόδια από τους οδηγούς πελάτες, ακόμα κι όταν το πρόβλημα είχε αρχίσει να γίνεται εμφανές και μη διαχειρίσιμο.

Χτες το πρωί η κυβέρνηση με απίστευτο θράσος πανηγύριζε επειδή δεν είχαμε νεκρούς ή τραυματίες, και επειδή «αποφύγαμε κάτι χειρότερο»! Σε συνεννόηση μάλιστα με την «Αττική Οδό» προσπάθησαν να χρυσώσουν το χάπι της ταλαιπωρίας και των ευθυνών, ανακοινώνοντας αποζημίωση 2.000 ευρώ σε κάθε εγκλωβισμένο, με ευθύνη της εταιρείας, ύστερα από πρόταση του πρωθυπουργού.

Ταυτόχρονα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής ανακοίνωσε ότι «θα επιβληθούν κυρώσεις στην εταιρεία, ανεξάρτητα από την αποζημίωση» και ότι τις ευθύνες θα διερευνήσει ειδική επιτροπή, δηλαδή επιτροπή κουκουλώματος των πραγματικών ευθυνών! Στην ίδια κατεύθυνση και σε μια προσπάθεια εκτόνωσης των αντιδράσεων, το βράδυ της Τρίτης ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Αττική Οδός» ανακοίνωσε την παραίτησή του.

Κορυφή του παγόβουνου

Ο εγκλωβισμός εκατοντάδων απελπισμένων οδηγών στην Αττική Οδό είναι η κορυφή του παγόβουνου της διαχρονικής, επικίνδυνης πολιτικής, που παραδίδει το συγκοινωνιακό δίκτυο στους επιχειρηματικούς ομίλους, για να αυξάνουν τα κέρδη από την εκμετάλλευση των διοδίων, ενώ απαλλάσσει το κράτος ακόμα και από τη στοιχειώδη υποχρέωση (και το κόστος) να το διατηρεί ασφαλές για όλους.

Οπως και στους εθνικούς οδικούς άξονες, που τους χρυσοπληρώνει ο λαός, έτσι και στην Αττική Οδό, η ασφαλής διέλευση εξαρτάται από τους επιχειρηματικούς ομίλους, που υποσχέθηκαν να κρατήσουν ανοιχτό τον δρόμο, αλλά δεν το έκαναν.

Πρόκειται για τους ίδιους ομίλους που από 1/1/2022 αύξησαν τα διόδια σε απόλυτη συμφωνία με τις κυβερνήσεις (συμβάσεις), που τα χρόνια της πανδημίας εισέπρατταν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από την τσέπη του ελληνικού λαού ως «διαφυγόντα κέρδη» από τη μείωση της κυκλοφορίας. Αυτοί που εισπράττουν δισεκατομμύρια από τα διόδια, τα «πακέτα», τις ρήτρες των συμβάσεων και τις φορολογικές διευκολύνσεις διαχρονικά των κυβερνήσεων.

Ειδικά η «Αττικής Οδός» έχει εισπράξει τα τελευταία 15 χρόνια το ποσό των 3 δισ. ευρώ από διόδια για τα 70 χιλιόμετρα του ιδιωτικού οδικού δικτύου, και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους φτάνουν τα 770 εκατ. ευρώ. Τα στοιχεία δείχνουν ότι στην καλύτερη περίοδο για τη λειτουργία της, δηλαδή μέχρι και το 2011, τα ετήσια έσοδα ξεπερνούσαν σταθερά τα 200 εκατ. ευρώ, φτάνοντας τα 248,5 εκατ. το 2009, που ήταν και η καλύτερη χρονιά της.

Το αίσχος με την παράδοση των οδικών δικτύων στα επιχειρηματικά συμφέροντα έχει την υπογραφή όλων διαχρονικά των κυβερνήσεων, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ, που τώρα τσακώνονται για τις ευθύνες πίσω από τον εγκλωβισμό των οδηγών στην Αττική Οδό ή για τα προβλήματα στους εθνικούς δρόμους. Μάλιστα, ο ένας έρχεται να προσθέσει στην αντιλαϊκή νομοθεσία του προηγούμενου, φτιάχνοντας ένα γαϊτανάκι από νόμους που θωρακίζουν τα συμφέροντα των ανάδοχων εταιρειών.

Για παράδειγμα, στο όνομα του «να ξεκολλήσουν τα έργα», ο ΣΥΡΙΖΑ απάλλαξε το 2016 τους κατασκευαστικούς ομίλους από συμβατικές τους υποχρεώσεις, όπως η εξασφάλιση της χρηματοδότησης για τα νέα έργα.

Το κράτος ανέλαβε πλήρως την ευθύνη για τις όποιες καθυστερήσεις, αλλά και το κόστος επιπρόσθετης αποζημίωσης των ομίλων για «παραλείψεις» του Δημοσίου στην κατασκευή τους. Στη συνέχεια, μάλιστα, έδωσε διάφορα πακέτα κρατικής στήριξης ως «πανωπροίκια» για την επανέναρξη των έργων, όπως είχαν κάνει και στο παρελθόν οι ΝΔ - ΠΑΣΟΚ.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι στις 13 Ιούλη 2021, από κοινού ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ ψήφισαν στην Ολομέλεια της Βουλής την τροποποίηση της σύμβασης για τον οδικό άξονα Ε65, για τη συνέχιση του «χορού» δισεκατομμυρίων που έχουν στήσει στις πλάτες του λαού η μία κυβέρνηση μετά την άλλη, μπουκώνοντας τους κατασκευαστικούς ομίλους με τα «μεγάλα έργα» των οδικών αξόνων και «τρέχοντας» ταυτόχρονα στρατηγικές επιλογές της εγχώριας αστικής τάξης για Ελλάδα - διαμετακομιστικό και ενεργειακό κόμβο, ενταγμένο στα διευρωπαϊκά δίκτυα της ΕΕ.

Η σύμβαση αφορά τον βόρειο άξονα του Ε65 (μήκους 70 χιλιομέτρων, από τα Τρίκαλα έως την Εγνατία Οδό), με το κόστος από τα 400 εκατ. ευρώ να αυξάνεται με το νομοσχέδιο στα 490 εκατ. ευρώ περίπου (συνολικά, από την πρώτη σύμβαση του 2007 που προέβλεπε χρηματοδότηση με 518 εκατ. ευρώ το ποσό πλέον έχει ξεπεράσει τα 1,37 δισ.).

Ανάμεσα σε άλλα, στην τροποποιημένη σύμβαση προβλέπονται ενισχυμένες ασφαλιστικές δικλίδες για την εξασφαλισμένη κερδοφορία των ομίλων, όπως π.χ. η κρατική επιδότηση αν υπάρχει κίνδυνος χαμηλής απόδοσης από την εκμετάλλευση, η απαγόρευση κατασκευής και λειτουργίας «ανταγωνιστικών έργων», δηλαδή του υπόλοιπου οδικού δικτύου που καταρρέει και, φυσικά, νέα διόδια...


Ζ.

Σε Μονάδα Εμφραγμάτων εγκλωβισμένος οδηγός

Στη Μονάδα Εμφραγμάτων του «Ερυθρού Σταυρού» νοσηλεύεται ένας 62χρονος οδηγός που είχε εγκλωβιστεί με το αυτοκίνητό του στην Αττική Οδό από προχτές. Σύμφωνα με πληροφορίες ο 62χρονος είχε εγκλωβιστεί για 12 ώρες μόλις ένα χιλιόμετρο μακριά από τον σταθμό διοδίων της Παλλήνης με κατεύθυνση προς Ελευσίνα, όταν έπαθε έμφραγμα. Περίπου στις 10 το βράδυ και ενώ το ΕΚΑΒ είχε ειδοποιηθεί περίπου 3,5 ώρες νωρίτερα, ασθενοφόρο έφτασε στο σημείο όπου είχαν μεταφερθεί στρατιώτες, καταφέρνοντας να τον βγάλουν από το όχημά του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ