ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Φλεβάρη 1997
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΣΥΝΘΗΚΗ ΣΕΝΓΚΕΝ
Η οχύρωση της εξουσίας των πολυεθνικών

Α. Με την τακτική της πλήρους απόκρυψης από τον ελληνικό λαό του πραγματικού περιεχομένου και των στόχων της Συνθήκης Σένγκεν, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προωθεί τη νομοθετική προετοιμασία για την κύρωση και εφαρμογή της από την ελληνική Βουλή.

Ετσι, κυριολεκτικά πίσω από τις πλάτες του λαού, επιδιώκει τη νομιμοποίηση του ηλεκτρονικού φακελώματος και την ένταξή του σ' έναν πανευρωπαϊκό μηχανισμό παρακολούθησης και καταστολής που προβλέπει η Σένγκεν.

Η κυβέρνηση, δρομολογώντας την κύρωση της συνθήκης, συνεχίζει άξια το έργο της ΝΔ, που ενέταξε τη χώρα μας στη συνθήκη με πραξικοπηματικό τρόπο, το Νοέμβρη του '92.

Το νομοσχέδιο περί "προστασίας του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα", που κατέθεσε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή και ψήφισε μαζί με τη ΝΔ, εντάσσεται σ' αυτήν τη διαδικασία και αποτελεί προϋπόθεση για την κύρωση της συνθήκης.

Επίσης αποτελεί εκπλήρωση "υποχρέωσης, που απορρέει από τη σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης (1981) και από την οδηγία 95/46 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Με το ψευδεπίγραφό αυτό νομοσχέδιο, επιδιώκει τη νομιμοποίηση και εξασφάλιση της συγκέντρωσης και διασυνοριακής ροής πληροφοριών προς αυτά τα κέντρα για τη συγκρότηση του ηλεκτρονικού πανευρωπαϊκού φακελώματος των πολιτών.

Ετσι, δε θα υπάρχει πλέον εμπόδιο στις απαιτήσεις τους, δε θα υπάρχει φραγμός στην καταγραφή και "κατάδοση" των πολιτών, που είναι "επικίνδυνοι για την κρατική ασφάλεια".

Πρώτοι στο στόχαστρο θα είναι οι κομμουνιστές, οι συνδικαλισμένοι και ανυπότακτοι εργάτες, οι πολιτικοί πρόσφυγες. Ακριβώς γι' αυτό, η σχετική οδηγία εξαιρεί από την προστασία του ατόμου την επεξεργασία που γίνεται ή το δικαίωμα πρόσβασης και ενημέρωσής του, όταν πρόκειται για ζητήματα "κρατικής" και δημόσιας ασφάλειας, άμυνας κλπ.

Πρόκειται, επομένως, για μια "προστασία", κομμένη και ραμμένη στις επιδιώξεις των πολυεθνικών.

Γι' αυτό, λοιπόν, το ψευδεπίγραφο αυτό νομοσχέδιο που κατέθεσε και αναμένεται να φέρει στην Ολομέλεια της Βουλής, ανάμεσα σε άλλα, προβλέπει:

  • Τη νομιμοποίηση της καταγραφής, συγκέντρωσης και επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων (ευαίσθητων και μη), ακόμα και από ιδιώτες.
  • Τη δυνατότητα ελεύθερης διασυνοριακής ροής των πληροφοριών στην ΕΕ, αλλά και σε τρίτες χώρες (μιλάμε για διεθνές δίκτυο παρακολούθησης).
  • Τη συνεργασία με αντίστοιχες αρχές άλλων κρατών - μελών της ΕΕ.

Τα όποια δικαιώματα και η όποια προστασία παρέχει αίρονται, στο όνομα της κρατικής ασφάλειας.

Ετσι, αμέσως μετά την ψήφισή του, ανοίγει ο δρόμος για άμεση επικύρωση της Συνθήκης του Σένγκεν.

Β. Αρθρο 93 της Συμφωνίας Σένγκεν: "Το σύστημα πληροφοριών Σένγκεν έχει ως αντικείμενο, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας συμβάσεως, την προστασία της δημόσιας τάξεως και ασφάλειας, περιλαμβανομένης και της κρατικής ασφάλειας...".

Μπροστά στους λαούς, ορθώνεται ένας πραγματικός κίνδυνος για τις δημοκρατικές ελευθερίες και τα δικαιώματα των εργαζομένων, που αποτελεί πρόκληση.

Είναι πρόσχημα ότι επιδιώκεται, με την κύρωση της Σένγκεν, η καταπολέμηση της εγκληματικότητας.

Ούτε οι πολυεθνικές, βέβαια, επιδιώκουν το χτύπημα της εγκληματικότητας. Αλλωστε, οι μεγαλύτεροι εγκληματίες είναι αυτοί που δυναμώνουν την εκμετάλλευση της εργατικής τάξης, που επιβάλουν πολέμους, πείνα και νέα δεινά στην πλειοψηφία του λαού.

Τη βασική αιτία όλων αυτών θα τη βρούμε μόνο αν δούμε αυτά τα μέτρα στο σύνολο των εξελίξεων και της επίθεσης του πολυεθνικού κεφαλαίου στη ζωή και τα δικαιώματα της εργατικής τάξης.

Στο σύνολό τους, συνιστούν την προσπάθεια δημιουργίας καλύτερων όρων ανεμπόδιστης εφαρμογής της πολιτικής, που χρειάζεται την καταστολή ως συστατικό στοιχείο και προϋπόθεση επιβολής της.

Εκεί εντάσσεται και η νέα στρατηγική, αναδιάταξη και ενίσχυση του ΝΑΤΟ με τη συγκρότηση "Δυνάμεων Ταχείας Επέμβασης", αλλά και η κοινή πολιτική ασφάλειας (από τους λαούς), που επιβάλλει τη συγκρότηση και εκσυγχρονισμό του πανευρωπαϊκού και διεθνούς δικτύου φακελώματος και καταστολής των λαϊκών κινημάτων.

Αυτή είναι η Σένγκεν, δε θα μπορούσε να είναι και αλλιώς.

Ο ίδιος ο χαρακτήρας της ΕΕ καθορίζει το στόχο (βλέπε εχθρό - λαό), καθώς και τα μέσα για το χτύπημα και την υποταγή του.

Το "οπλισμένο χέρι" των πολυεθνικών παίρνει μεγαλύτερη και πιο επικίνδυνη για τους λαούς διάσταση.

Δ. Οι εξελίξεις αυτές επιβεβαιώνουν τον ταξικό χαρακτήρα του αστικού κράτους, που έχει σαν αποστολή του την κατάπνιξη του εργατικού κινήματος, αλλά και την προσπάθεια για την ενίσχυσή του μέσα από διακρατικές συμφωνίες.

Η αστική τάξη της χώρας μας, μέσα από τη συμμετοχή της σε διεθνείς κατασταλτικούς μηχανισμούς ("Δυνάμεις Ταχείας Επέμβασης" - Σένγκεν, κ.ά.) επιδιώκει:

- Να εξασφαλίσει καλύτερους όρους (κύρος, δύναμη) για την τρομοκράτηση και καταστολή του λαϊκού κινήματος της χώρας μας.

- Να διεκδικήσει καταδιωκτικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή σαν μέλος ενός γιγάντιου διακρατικού κατασταλτικού μηχανισμού.

Παραχωρεί και εισπράττει εξουσίες για να μπορεί να εξασφαλίσει και να διευρύνει πιο αποτελεσματικά τα συμφέροντά της, να ενισχύσει το δικό της κράτος.

Ε. Μόνο, λοιπόν, αν συνδεθούν το σύνολο των εξελίξεων και επιδιώξεων της πολιτικής του μεγάλου κεφαλαίου, μπορεί να δει κανείς το πρόβλημα στη σωστή του διάσταση, να καταλάβει την ουσία των επιδιωκόμενων στόχων και πάνω απ' όλα να μπορέσει αποτελεσματικά να πολεμήσει αυτά τα σχέδια.

Αλλιώς θα πέφτει στη λούμπα των αποπροσανατολιστικών θεωριών περί "ελλείμματος δημοκρατίας", που μπορεί τάχα να καλυφθεί με μία, στην προκειμένη περίπτωση, "καλύτερη Σένγκεν", ή μία πιο αποτελεσματική προστασία στο εθνικό επίπεδο των ατομικών δικαιωμάτων των πολιτών, όσο κυριαρχούν οι πολυεθνικές.

Είναιθεωρίες όσων προσπαθούν να πείσουν τους λαούς για τον προοδευτικό χαρακτήρα της ευρωπαϊκής καπιταλιστικής ενοποίησης ή της δυνατότητάς της να εκδημοκρατιστεί!!

Οι θεωρίες αυτές οδηγούν στη συγκάλυψη του χαρακτήρα της ΕΕ και της αναθεώρησης της Συνθήκης του Μάαστριχτ.

Ζ. Δεν είναι τυχαία η προσπάθεια της κυβέρνησης να περάσει τέτοια μέτρα μέσα σε πλήρη σιωπή. Προσπαθεί να αποσοβήσει τις σοβαρές λαϊκές αντιδράσεις που μπορεί να φέρει η πλατιά ενημέρωση του ελληνικού λαού.

Το λαϊκό κίνημα της χώρας μας έχει σοβαρή εμπειρία από τις διώξεις, τα φακελώματα, που ήταν σε βάρος όλων των δημοκρατικών πολιτών.

Αυτοί που διατυμπάνιζαν την καταστροφή των φακέλων, αφού πρώτα μεγάλο μέρος τους κατέγραψαν στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, είναι έτοιμοι να "καταδώσουν" τα στοιχεία αυτό στο σύστημα Σένγκεν.

Καθήκον των κομμουνιστών είναι να αποκαλύψουν τα αντιδραστικά αυτά σχέδια, να πρωτοστατήσουν στην οργάνωση της πάλης για την απόκρουσή τους, συσπειρώνοντας πλατύτερες λαϊκές δυνάμεις.

Να εντάξουν μέσα στην καθημερινή πάλη για τα δικαιώματα του λαού, την πάλη ενάντια στη Σένγκεν, σαν συστατικό στοιχείο της πάλης ενάντια στον αυταρχισμό. Να αναδείξουν, και μέσα απ' αυτό το κανάλι, τον αντιδραστικό χαρακτήρα της ΕΕ και των διακρατικών συμφωνιών που ωθεί.

Να δείξουν ότι πραγματική δημοκρατία και υπεράσπιση των δικαιωμάτων και ελευθεριών του πολίτη δεν μπορεί να υπάρχει, όσο θα κυριαρχούν οι πολυεθνικές.

Να κάνουν φανερό ότι οι προσπάθειες αντίστασης, για να 'χουν αποτέλεσμα, πρέπει να στραφούν στην ένταση της αντιιμπεριαλιστικής πάλης και της απαραίτητης συγκέντρωσης των λαϊκών δυνάμεων, ενάντια σ' αυτήν τη ζούγκλα του ιμπεριαλισμού.

Γιάννης ΝΑΚΗΣ


Ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό φακέλωμα

H Συμφωνία Σένγκεν, στην οποία προσχώρησε η χώρα μας το 1992 ερήμην του ελληνικού Κοινοβουλίου, αποτελείται από 142 άρθρα, τα οποία ρυθμίζουν θέματα αστυνομικής και δικαστικής συνεργασίας για τον έλεγχο της κυκλοφορίας προσώπων και αντικειμένων. Βασική προϋπόθεση για την εφαρμογή της συμφωνίας αυτής είναι η λειτουργία ηλεκτρονικών αρχείων πληροφοριών σε όλες τις χώρες που έχουν υπογράψει τη Συμφωνία Σένγκεν. Τα αρχεία αυτά με τις δυνατότητες που προσφέρει η νέα τεχνολογία θα αποτελούν ένα ενιαίο σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών γύρω από όλα τα ζητήματα που απασχολούν τις δικαστικές και αστυνομικές αρχές των κρατών - μελών.

Με τη συμφωνία αυτή ανατρέπονται βασικές αρχές του ισχύοντος δικονομικού συστήματος, καθιερώνονται νέου τύπου αστυνομικές πρακτικές και, το κυριότερο, αρχίζουν να λειτουργούν ανεξέλεγκτα ηλεκτρονικά αρχεία πληροφοριών.

Ενδεικτικά είναι τα ακόλουθα άρθρα:

Διασυνοριακή καταδίωξη

Αρθρο 40: Τα όργανα ενός εκ των συμβαλλομένων μερών, τα οποία στα πλαίσια δικαστικής έρευνας μέσα στη χώρα τους παρακολουθούν άτομο ύποπτο συμμετοχής σε αξιόποινη πράξη, που μπορεί να συνεπάγεται απέλαση, εξουσιοδοτούνται να συνεχίσουν την παρακολούθηση αυτή στο έδαφος άλλου συμβαλλομένου μέρους!

Αρθρο 46: Σε ορισμένες ειδικές περιπτώσεις κάθε συμβαλλόμενο μέρος μπορεί, τηρώντας την εθνική του νομοθεσία και χωρίς να καλείται προς αυτό, να ανακοινώνει στο ενδιαφερόμενο συμβαλλόμενο μέρος πληροφορίες που μπορούν να είναι σημαντικές γι' αυτό και αποβλέπουν στη βοήθεια για την καταστολή μελλοντικών αξιόποινων πράξεων, την πρόληψη αξιόποινων πράξεων ή την πρόληψη απειλών κατά της δημοσίας τάξεως και ασφάλειας.Η ανταλλαγή πληροφοριών μπορεί να πραγματοποιηθεί απευθείας μεταξύ των οικείων αστυνομικών αρχών κλπ.

Αρθρο 94: Το σύστημα πληροφοριών Σένγκεν περιλαμβάνει αποκλειστικά τις κατηγορίες δεδομένων που παρέχονται από τα συμβαλλόμενα μέρη και αφορούν πρόσωπα και αντικείμενα.

Για τα πρόσωπα μπορούν να εισάγονται τα ακόλουθα στοιχεία: To επώνυμο και το όνομα, τα ιδιαίτερα αντικειμενικά και αναλλοίωτα φυσικά χαρακτηριστικά, το πρώτο γράμμα του δεύτερου ονόματος, η ημερομηνία και ο τόπος γέννησης, το φύλο, η ιθαγένεια, η ένδειξη ότι τα υπόψη πρόσωπα είναι οπλισμένα, η ένδειξη ότι τα υπόψη πρόσωπα είναι βίαια, ο λόγος της σήμανσης και η στάση που ενδείκνυται να τηρηθεί.

Αρθρο 99. Τα στοιχεία σχετικά με τα πρόσωπα ή τα οχήματα εισάγονται με σκοπό τη διακριτική παρακολούθηση ή τον ειδικό έλεγχο. Αυτή μπορεί να γίνεται ακόμα και με υπόνοιες ότι μπορεί στο μέλλον κάποιος να προβεί σε αξιόποινες πράξεις!

Στα πλαίσια της διακριτικής παρακολούθησης συγκεντρώνονται οι ακόλουθες πληροφορίες: το γεγονός ότι βρέθηκε καταχωρημένο άτομο ή όχημα, ο τόπος, η ώρα ή ο λόγος του ελέγχου, το δρομολόγιο και ο προορισμός του ταξιδιού, τα πρόσωπα που συνοδεύουν τον ενδιαφερόμενο ή οι συνεπιβάτες του οχήματος, τα χρησιμοποιούμενα οχήματα, τα μεταφερόμενα αντικείμενα και οι συνθήκες υπό τις οποίες βρέθηκαν τα πρόσωπα ή τα οχήματα.

Ειδικό κεφάλαιο, τέλος, της συμφωνίας αναφέρεται στην προστασία των πληροφοριών που αποθηκεύονται στο σύστημα Σένγκεν. Προβλέπεται, για παράδειγμα, ότι ένας πολίτης μπορεί να ζητήσει να πληροφορηθεί αν υπάρχουν πληροφορίες προσωπικού χαρακτήρα στο φάκελό του, αλλά από την άλλη το δικαίωμα αυτό αναιρείται από την ίδια τη συμφωνία, η οποία με το άρθρο 109 προβλέπει ότι "η ανακοίνωση πληροφοριών προς το ενδιαφερόμενο πρόσωπο, μπορεί να απορριφτεί αν είναι ικανή να βλάψει την εκτέλεση του εντεταλμένου νόμιμου έργου της καταχώρισης ή την προστασία των δικαιωμάτων και ελευθεριών τρίτων. Απορρίπτεται σε κάθε περίπτωση κατά τη διάρκεια της περιόδου καταχώρισης για διακριτική παρακολούθηση".

Ψευδεπίγραφο νομοσχέδιο

Συμβατική υποχρέωση για την εφαρμογή της Συμφωνίας Σένγκεν είναι το νομοσχέδιο "Για την προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα". Το γεγονός και μόνο ότι το νομοσχέδιο επιτρέπει την επεξεργασία των πληροφοριών και τη διαβίβασή τους σε υπηρεσίες άλλων χωρών το καθιστά διάτρητο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ