Δύο νομοσχέδια για δημιουργία διαφορετικών τύπων σχολείων και άλλες αντιδραστικές ρυθμίσεις παρουσιάστηκαν χτες στο Υπουργικό Συμβούλιο
INTIME NEWS |
Το πρώτο από τα νομοσχέδια αφορά την ίδρυση ενός νέου δικτύου πρότυπων Γυμνασίων και Λυκείων υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Ωνάση. Το δίκτυο θα δημιουργηθεί από 22 υφιστάμενα σχολεία (11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια), «σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις», όπως λέει η κυβέρνηση. Το Ιδρυμα Ωνάση θα αναλάβει την ανακαίνισή τους (έως του ποσού του 1 εκατ. ευρώ για το καθένα) και τα λειτουργικά τους έξοδα έως και 500.000 ευρώ το έτος ανά σχολείο. Η εισαγωγή των μαθητών σε αυτά θα γίνεται με εξετάσεις, όπως ισχύει για τα πρότυπα σχολεία, και η επιλογή των εκπαιδευτικών τους από όσους ήδη υπηρετούν σε δημόσια σχολεία θα γίνεται επίσης όπως στα πρότυπα.
Βέβαια, η λειτουργία τους ως πρότυπα και η εισαγωγή των μαθητών σε αυτά με εξετάσεις ακυρώνει παντελώς την πρόβλεψη για λειτουργία τους σε περιοχές με κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα, αφού στην πράξη θα είναι ελιτίστικα σχολεία που θα δέχονται μαθητές από οποιαδήποτε περιοχή ανάλογα με τις επιδόσεις τους στις συγκεκριμένες εξετάσεις. Να θυμίσουμε εξάλλου ότι στις εξετάσεις για την εισαγωγή μαθητών στα Πρότυπα Γυμνάσια περνάει μόλις το 20% των αιτούντων, ενώ ήδη έχει αναπτυχθεί φάμπρικα φροντιστηρίων και ιδιαίτερων μαθημάτων ειδικά για την προετοιμασία μαθητών γι' αυτές τις εξετάσεις...
Σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν, τα «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία» θα διασυνδέονται με πανεπιστημιακά ιδρύματα «με στόχο την εισαγωγή και εφαρμογή εκπαιδευτικών καινοτομιών», ενώ ερώτημα παραμένει σε ποιο βαθμό το Ιδρυμα Ωνάση θα έχει λόγο για την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς αναφέρεται ότι «για τη λειτουργία τους θα συσταθεί Διοικούσα Επιτροπή με πλειοψηφία του Δημοσίου» και οι λεπτομέρειες θα ρυθμιστούν με σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος «κατά το πρότυπο του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου».
Το δεύτερο νομοσχέδιο που παρουσίασε το υπουργείο Παιδείας, κάτω από τον τίτλο «εισαγωγή καινοτομιών στην εκπαίδευση», περιλαμβάνει τη θεσμοθέτηση του Διεθνούς Απολυτηρίου IB (International Baccalaureate) σε Πρότυπα και Πειραματικά Λύκεια από το σχολικό έτος 2026-2027. Στην πράξη αυτό φέρνει προγράμματα σπουδών διαφορετικών ταχυτήτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, πολλαπλασιασμό των διαφορετικών ατομικών διαδρομών που μπορεί να ακολουθήσει κανείς για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, αύξηση του ανταγωνισμού και... ευκαιρίες σε λίγους.
Ακόμα το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση και λειτουργία δυο αθλητικών σχολείων (σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη), την ψηφιοποίηση κάποιων λειτουργιών των σχολείων (όπως π.χ. απουσιολόγια, βιβλία ύλης κ.ά.) και τη λειτουργία κάποιων ηλεκτρονικών εφαρμογών για αιτήσεις, ενημέρωση γονέων κ.ά.
Στο ίδιο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων σύμφωνα με τις επιταγές του ΟΟΣΑ, που με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί στην κατηγοριοποίηση και υποβάθμιση σχολείων. Στο πλαίσιο αυτό, θα δοθούν περαιτέρω αρμοδιότητες στους διευθυντές των σχολείων.
Παράλληλα θεσπίζεται το λεγόμενο «Ανοιχτό Σχολείο», δηλαδή απογευματινές δράσεις σε σχολεία όλων των βαθμίδων, κυρίως σε μεγάλα αστικά κέντρα και μεγάλους οικισμούς, με ευθύνη υλοποίησης των δήμων και σχεδιασμό δράσεων από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που θα περιλαμβάνουν αθλητικές δραστηριότητες, παιχνίδια, εθελοντικές δράσεις και πολιτιστικές εκδηλώσεις για μαθητές και κατοίκους των περιοχών.
Τέλος, στο νομοσχέδιο θα περιληφθεί ρύθμιση για τα λεγόμενα Κέντρα Μελέτης, δηλαδή τα φροντιστήρια που ήδη λειτουργούν παράτυπα για παιδιά του Δημοτικού, θα τεθούν όροι αδειοδότησης και θα τεθούν υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας.