ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ
Ονειρο... θερινής νυκτός

Με το κόστος των διακοπών να αυξάνεται και τους μισθούς να μένουν καθηλωμένοι - ή και να μειώνονται - οι διακοπές αποτελούν όλο και περισσότερο άπιαστο όνειρο για τους εργαζόμενους, τα λαϊκά στρώματα και τη νεολαία

Σάββατο 6 Αυγούστου 2005

Eurokinissi

Ενα ακόμα «κύμα» παραθεριστών αναχωρεί αυτό το Σαββατοκύριακο για τις καλοκαιρινές διακοπές. Μπορεί όλο το χρόνο οι εργαζόμενοι να περιμένουν την άδειά τους για να πάρουν μια ανάσα, ωστόσο αποδεικνύεται ότι το κόστος για τη θερινή ξεκούραση σε κάποιον προορισμό μακριά από τα αστικά κέντρα είναι απαγορευτικό. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι περισσότεροι να αρκούνται σε ολιγοήμερες διακοπές με όσο το δυνατόν χαμηλότερο κόστος.

Ούτε 750 ευρώ δεν είναι αρκετά για να παραθερίσουν δυο άτομα μια βδομάδα σε ένα νησί, με το χαμηλότερο δυνατό ενοίκιο (30 ευρώ), με μηχανάκι και ξοδεύοντας 50 ευρώ την ημέρα για φαγητό, διασκέδαση και μετακινήσεις. Οι μισθοί καθηλωμένοι στα 600 και 700 ευρώ, και μια τετραμελής οικογένεια χρειάζεται το λιγότερο 1.600 ευρώ για εφτά ημέρες ανάπαυσης. Το πλοίο, που κάποτε θεωρούνταν φθηνό, λαϊκό μέσο μαζικής μεταφοράς, είναι πια «απλησίαστο». Η τιμή της βενζίνης καθημερινά ανεβαίνει, ενώ «σε κάθε στροφή» των εθνικών οδών ξεφυτρώνουν συνεχώς διόδια, η τιμή των οποίων αυξάνεται σταδιακά. Οι καλοκαιρινές διακοπές είναι πλέον εφικτές, μόνο στην περίπτωση που αποφευχθεί το υψηλό κόστος του ενοικίου.

Οι υποσχέσεις και οι «κορόνες» για ανάπτυξη και για σημαντική άνοδο του εσωτερικού και εξωτερικού τουρισμού μετά την ανάληψη και διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων από την Ελλάδα «έδιναν και έπαιρναν». Μόνο που οι υποσχέσεις αυτές κάθε άλλο παρά αφορούν τα φτωχά λαϊκά στρώματα, τους εργαζόμενους και τη νεολαία της χώρας. Οι υποσχέσεις αυτές αφορούν όσους από τους μεγαλοεπιχειρηματίες βρίσκονται στην τουριστική βιομηχανία και επιθυμούν να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους. Δεν είναι τυχαίο ότι ο υπουργός Τουρισμού ζήτησε από τη βιομηχανία του θεάματος στο Χόλιγουντ να... «βοηθήσει» τον ελληνικό τουρισμό. Από αυτή τη «βοήθεια» κέρδος θα έχουν μόνο οι μεγαλοεπιχειρηματίες με την περαιτέρω αφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων που θέλουν να παραθερίσουν.


Eurokinissi

Ας δούμε τώρα, ποια είναι η πραγματικότητα, όπως τη βιώνουν εκατομμύρια εργαζόμενοι, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις υπόλοιπες χώρες: Το κόστος ζωής συνεχώς αυξάνει. Η καλπάζουσα ακρίβεια - ιδιαίτερα μετά την εισαγωγή του ευρώ - και η ιδιωτικοποίηση κοινωνικών αγαθών και υπηρεσιών που παλιότερα παρέχονταν δωρεάν, σε συνδυασμό με το «πάγωμα» μισθών και συντάξεων, έχουν «γονατίσει» κάθε λαϊκή οικογένεια. Η ανεργία «θερίζει», ιδιαίτερα στη νεολαία.

Ποια διαφήμιση και ποια καμπάνια είναι σε θέση να πείσει για οποιοδήποτε προορισμό, αν η «τσέπη είναι άδεια»; Οι μόνες διαφημίσεις που «πιάνουν τόπο», στην προκειμένη, είναι μάλλον αυτές που αναφέρονται σε καταναλωτικά δάνεια και δάνεια διακοπών. Με δανικά χρήματα, για «δανικές» διακοπές και καθόλου «ιδανικές», όπως συνηθίζεται να λέγεται στα διαφημιστικά σλόγκαν...

Μετακινήσεις «φαρμακείο»

Η φιλοεφοπλιστική πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, έχει οδηγήσει στην κατακόρυφη άνοδο των τιμών των εισιτηρίων των ακτοπλοϊκών γραμμών και στην ξέφρενη αύξηση των εφοπλιστικών κερδών. Τα μειωμένα εισιτήρια για φοιτητές, συνταξιούχους, ΑμΕΑ, πολύτεκνους και άλλες κοινωνικές ομάδες καταργήθηκαν. Επιπλέον, ενώ αρχικά είχε ανακοινωθεί αύξηση των εισιτηρίων της τάξεως του 3%, τελικά επιβλήθηκε αύξηση 6,8%! Ενδεικτικά αναφέρουμε πόσο κοστίζει η μετακίνηση από το λιμάνι του Πειραιά για ορισμένα ελληνικά νησιά (σ.σ. οι τιμές είναι χαμηλότερες δυνατές, πρόκειται για την οικονομική θέση, μονή διαδρομή):


Eurokinissi

Οι μετακινήσεις των παραθεριστών στην περίπτωση που δε χρησιμοποιηθεί πλοίο, μπορεί να κοστίζουν κάπως λιγότερο, όμως, σε σχέση με τα πενιχρά εισοδήματα, δεν είναι καθόλου αμελητέα τα ποσά που χρειάζεται να δαπανηθούν. Ενδεικτικά αναφέρουμε, ότι οι τιμές των εισιτηρίων των ΚΤΕΛ για Θεσσαλονίκη, είναι 30 ευρώ (22 το φοιτητικό), για Καλαμάτα 16,20 ευρώ, για Γιάννενα 28,60 ευρώ (21,70 το φοιτητικό). Σημειωτέον, ότι αν κάποιος χρησιμοποιήσει ΙΧ για τη μετακίνησή του, διόδια, έξοδα βενζίνης, τυχόν πέρασμά του από τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου κλπ, το κόστος αυξάνει κατά πολύ.

Δωμάτιο ή σκηνή;

Για να παραθερίσει μια τετραμελής οικογένεια στο Ρέθυμνο, για παράδειγμα, θα δαπανήσει σε ένα ξενοδοχείο Γ' κατηγορίας και χωρίς πρωινό, γύρω στα 60-80 ευρώ τη βραδιά. Στις Κυκλάδες οι τιμές είναι πιο «τσιμπημένες». Ενα δίκλινο δωμάτιο στη Μήλο ή στην Πάρο (Γ' κατηγορίας) κυμαίνεται από 50 μέχρι και 75 ευρώ, ενώ τα τετράκλινα - ίδιας κατηγορίας - από 65 μέχρι και 100 ευρώ. Σπάνιες είναι οι περιπτώσεις που ένα δίκλινο δωμάτιο κοστίζει 35 - 40 ευρώ και μόνο σε ξενοδοχεία Δ' ή Ε' κατηγορίας. Σε ξενοδοχείο Β' κατηγορίας στην Κέρκυρα ένα δίκλινο δωμάτιο κοστίζει γύρω στα 90 ευρώ και ένα τετράκλινο περίπου 150 ευρώ.


Eurokinissi

Ολο και περισσότεροι αναζητούν πλέον τη λύση στη φιλοξενία από συγγενείς και φίλους σε κάποια εξοχική κατοικία ή - οι νεότεροι κυρίως - στη διαμονή τους σε κάμπινγκ, για να απαλλαγούν από το υψηλό κόστος του δωματίου. Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι εργαζόμενοι, τα μικρομεσαία στρώματα, νεολαία και συνταξιούχοι, η πλειοψηφία δηλαδή του λαού, καλούνται να κάνουν συνεχώς «εκπτώσεις» από τη ζωή τους. Και οι διακοπές, η ανάπαυλα από την εξοντωτική εργασία, γίνονται προνόμιο των λίγων.



Eurokinissi


Ελένη ΜΑΪΛΗ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Αντάμωμα» στη Νάουσα (2016-06-14 00:00:00.0)
Πανάκριβα βενζίνη - διόδια - εισιτήρια για την εργατική οικογένεια (2011-04-21 00:00:00.0)
Απιαστο «όνειρο» για τη λαϊκή εργατική οικογένεια (2010-07-25 00:00:00.0)
Στη μέγκενη της επιχειρηματικής ανάπτυξης (2007-07-08 00:00:00.0)
Είδος πολυτελείας για τους εργαζόμενους (2005-08-06 00:00:00.0)
Απαγορευτικό για εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους (2003-07-13 00:00:00.0)