ΕΝΑΡΞΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ
Κοινό μέτωπο πάλης για να μην περάσουν τα χειρότερα

Στο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας περιόδευσε χτες η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, και αναφέρθηκε στα ζητήματα της Παιδείας, στα νέα μέτρα και τους αγώνες για την απόκρουσή τους

Τετάρτη 12 Σεπτέμβρη 2007

«Θα είμαστε στο πλευρό και των γονιών και των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Πρέπει να κάνουμε περισσότερα για να γίνει η Παιδεία υπόθεση όλης της κοινωνίας. Δεν μπορεί ούτε εσείς οι εκπαιδευτικοί να αφεθείτε μόνοι σας, ούτε οι μαθητές. Είναι υπόθεση της λαϊκής οικογένειας και πρέπει να γίνει υπόθεση όλου του κινήματος, χωρίς να καταργείται η αυτοτέλεια του κινήματος των εκπαιδευτικών, των νέων, των μαθητών, των φοιτητών. Αλλά αν δεν υπάρξει ένα πραγματικά κοινό μέτωπο πάλης της λαϊκής οικογένειας αλλά και της νεολαίας με τη δική της παρουσία, σας προειδοποιώ ότι θα περάσουν πολύ χειρότερα».

Με τα λόγια αυτά η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, απευθύνθηκε στους εκπαιδευτικούς στο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας, όπου περιόδευσε χτες, μέρα έναρξης μιας σχολικής χρονιάς που, όπως επισήμανε, θα είναι «πιο δύσκολη από την περσινή».

Το περιεχόμενο του σχολείου, ο ρόλος που καλείται να παίξει σήμερα ο εκπαιδευτικός, τα νέα μέτρα που έρχονται την επομένη των εκλογών βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης με τους καθηγητές του 2ου Γυμνασίου - Λυκείου και ΙΕΚ Γαλατσίου.

«Θα ήταν μια έλλειψη προεκλογικά αν δε βρισκόμασταν συμβολικά σε αυτόν τον χώρο για να πούμε ορισμένα πράγματα που κυρίως αφορούν το αύριο. Γιατί εμάς μας ενδιαφέρει και η 17 Σεπτέμβρη. Και άλλωστε και γι' αυτό μιλάμε και για το κριτήριο της ψήφου στις 16», είπε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, και απευθυνόμενη στους εκπαιδευτικούς σημείωσε: «Ξεκινάτε μια χρονιά πολύ πιο δύσκολη από την περσινή. Το πιστεύουμε απόλυτα. Πρώτα πρώτα γιατί κάθε χρόνο πέφτει η πραγματική αξία του εισοδήματός σας, αλλά και γιατί σας αντιμετωπίζουμε σαν εργαζόμενους που κάνετε μια πολύ σύνθετη και περίπλοκη και ουσιαστική δουλιά. Ο εκπαιδευτικός δεν είναι ο μεμονωμένος υπάλληλος του γραφείου. Εσείς πρέπει να κάνετε μια πολύ ενεργητική, δημιουργική δουλιά με τη νεολαία, με τα παιδιά που κι αυτά ζουν τις δικές τους περιπέτειες και έχουν τη δική τους ψυχολογία. Σας το λέω επειδή τέλειωσα εκπαιδευτικός αλλά δεν άρχισα αυτό το έργο. Σας ζηλεύω γιατί δεν μπόρεσα να δοκιμάσω αυτό το ρόλο του επαγγέλματος, το οποίο πιστεύω ότι είναι πολύ δημιουργικό και ανατρεπτικό, με τη θετική έννοια. Τώρα, ποιες είναι οι δυσκολίες; Δε θα σταθώ στα οικονομικά γιατί ξέρετε ότι είμαστε υπέρ του υψηλού μισθού για τη δουλιά του εκπαιδευτικού. Οταν ξεκινάμε με μια βάση κατώτατου μισθού 1.400, για τους εκπαιδευτικούς λέμε το κατώτατο 1.700 ευρώ, γιατί ακριβώς είναι σύνθετη διανοητική δουλιά».

Η αντιεπιστημονικότητα και ο ανορθολογισμός στα σχολεία

Ιδιαίτερα στάθηκε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στο ζήτημα του περιεχομένου του σχολείου, στα νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία, σημειώνοντας ότι δεν είναι μόνο το βιβλίο της Ιστορίας, για το οποίο έγινε πολύς λόγος, αλλά όλα τα βιβλία τα οποία έρχονται. «Εμείς τα έχουμε μελετήσει και πρέπει να σας πω ότι είναι βιβλία τα οποία - χωρίς να τα ισοπεδώνουμε - περιέχουν πάρα πολλές ανορθολογικές, αντιεπιστημονικές και αναχρονιστικές αντιλήψεις. Ομως, πέρα από τις ιδέες που τα διαπερνάνε, πρόβλημα είναι και η μέθοδος διδασκαλίας που περνά μέσα από αυτά τα βιβλία. Πρόκειται για το λεγόμενο αγγλοσαξονικό σύστημα, το οποίο και σε αυτές τις χώρες που γεννήθηκε συναντά σήμερα αντιδράσεις. Είναι η μέθοδος με τα κουτάκια, όπου το παιδί πρέπει στην ουσία να μαθαίνει λίγα ή πολλά πράγματα - δεν έχει σημασία - χωρίς να αποκτήσει την ικανότητα της ανάλυσης, της σύνθεσης, της διαλεκτικής σκέψης, της κριτικής σκέψης. Σκέφτομαι ότι αν ήμουν σήμερα στο σχολείο, θα ήμουν η τελευταία μαθήτρια, με τον τρόπο που σκέφτομαι. Αυτό δεν το λέω για να συγχωρήσω τους μαθητές οι οποίοι δεν προσπαθούν. Ο,τι κι αν είναι πρέπει να προσπαθήσεις για να μάθεις και να το μάθεις κριτικά, αλλά είναι καθαρό ότι καλλιεργείται μια απέχθεια προς τη γνώση και δεν ευθύνεται γενικά το σχολείο, δεν ευθύνεται ο εκπαιδευτικός», τόνισε μεταξύ άλλων.

Ενάντια στην ταξική διαφοροποίηση

Σημειώνοντας την ιδιαίτερη σημασία που έχει η απόκρουση των αντιδραστικών μέτρων πριν αυτά φτάσουν να υλοποιηθούν, η Αλέκα Παπαρήγα αναφέρθηκε στο νέο σχέδιο «Καποδίστριας» που έρχεται και μέσα από τον οποίο τα σχολεία θα περάσουν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. «Αυτό θα αλλάξει ριζικά και τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών - δεν ξέρω πώς θα το διαχειριστούν το ζήτημα με εσάς που είστε και παλιότεροι - δηλαδή στην ουσία η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα κάνει τις προσλήψεις. Το κυριότερο είναι ότι καταργείται το ενιαίο πρόγραμμα διδασκαλίας και διασπάται η μόρφωση. Κάθε σχολείο πέρα από τρία - τέσσερα γενικά μαθήματα, θα έχει όλα τα υπόλοιπα διαφοροποιημένα ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες. Δεν μπορούμε να μιλάμε για ένα διαφορετικό σχολείο στην Αγία Βαρβάρα, στους Αγίους Ανάργυρους ή στην Καστοριά, στην Κοζάνη, στην Κρήτη, με βάση την τοπική διαφοροποίηση. Πάμε για ταξικοποίηση των σχολείων επίσημη και ανοιχτή», τόνισε.

Στο ίδιο πλαίσιο της ταξικής διαφοροποίησης κινείται και η διάσπαση της εκπαίδευσης μετά το γυμνάσιο σε γενική και τεχνικοεπαγγελματική, με τη δεύτερη (ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ) να απευθύνεται στη μεγάλη μάζα των παιδιών της εργατικής τάξης. «Μας απασχολεί το θέμα, το οποίο δεν είναι καινούριο. Εμείς δε συμφωνούμε στη διάσπαση του 12χρονου σχολείου από ένα σημείο και μετά σε σχολές ΕΠΑΣ και Επαγγελματικό Λύκειο. Πιστεύουμε ότι η επαγγελματική μόρφωση πρέπει να είναι μετά τα 18. Αυτό δε σημαίνει ότι θα εγκαταλείψουμε τις ανάγκες αυτών των καινούριων σχολείων που δημιουργούνται ή τις ανάγκες των εκπαιδευτικών που δουλεύουν σε αυτά τα σχολεία στο όνομα του ότι είμαστε αντίθετοι. Ισα ίσα θα δώσουμε και μεγαλύτερη έμφαση σε αυτά τα σχολεία ακριβώς γιατί εκεί συγκεντρώνονται και τα παιδιά που έχουν τις λιγότερες ευκαιρίες, λόγω της ταξικής τους προέλευσης, να κάνουν κάτι καλύτερο», τόνισε.

«Είμαστε στη μέση των αντιεκπαιδευτικών μέτρων»

«Είμαστε στη μέση των αντιεκπαιδευτικών μέτρων, όχι στην αρχή. Μας ξέρετε, θέλουμε να γίνουμε μαχητικότεροι και καλύτεροι και πιστεύουμε ότι η νέα χρονιά θα μας φέρει από καλύτερες θέσεις κοντά σας. Με διάλογο, αντίλογο, με διαφωνίες, αυτά δεν καταργούνται, αλλά με στόχο να γίνει ένα καλύτερο εκπαιδευτικό κίνημα», τόνισε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, σημειώνοντας ότι «ο αγώνας μας θα είναι συνδυασμένος, για τους εκπαιδευτικούς, για την Παιδεία, για το περιεχόμενο της Παιδείας αλλά και για το δικαίωμα του εκπαιδευτικού να μη γίνει μια βίδα στο σύστημα». Ιδιαίτερα αναφέρθηκε στην προωθούμενη αξιολόγηση - χειραγώγηση του εκπαιδευτικού. «Με την αξιολόγηση που θα φέρουν δε θα σας αξιολογήσουν ως προσφορά και πρέπει να σας πω ότι δεν αξιολογείται το αποτέλεσμα του εκπαιδευτικού έργου από χρόνο σε χρόνο. Το αποτέλεσμα του εκπαιδευτικού έργου φαίνεται στην πορεία. Από το τι άνθρωποι βγαίνουν, πώς προσαρμόζονται, πώς λειτουργούν στην κοινωνία. Δε γίνεται από χρόνο σε χρόνο ούτε με βάση τους βαθμούς. Η κοινωνική αποδοτικότητα κρίνεται σε ένα ευρύτερο χρονικό διάστημα και ενταγμένο στη συνολική αναπτυξιακή πορεία της κοινωνίας και όχι αποσπασματικά. Ξέρετε ότι μέσω της αξιολόγησης θα στηθούν πάρα πολλοί εκβιασμοί», προειδοποίησε, ενώ αναφέρθηκε στην εμπειρία από χώρες της Δυτικής Ευρώπης που έχουν περάσει αυτά τα μέτρα: «Ο εκπαιδευτικός δε θα είναι πια ο "ζωντανός" ο άνθρωπος που επικοινωνεί και αναπτύσσει την όποια πρωτοβουλία, αλλά απλώς θα ανοίγει τον υπολογιστή, θα κατεβάζει το πρόγραμμα και θα λέει στα παιδιά "διαβάστε αυτό το πρόγραμμα". Μετά το πολύ να του ζητούν να γίνει παρατηρητής σε μια διαδικασία όπου υποτίθεται το παιδί διαμορφώνει γνώμη από μόνο του. Δηλαδή, θα χαθεί η σχέση του εκπαιδευτικού με τον μαθητή. Δεν μπορεί να υποκατασταθεί ούτε από το ποντίκι ούτε από την οθόνη», σημείωσε.

Ισχυρό αντίβαρο και εγγύηση το ΚΚΕ

«Στις εκλογές έχουμε βάλει μια πολιτική επιδίωξη: Αυτό που υπάρχει μέσα στην κοινωνία, δηλαδή η αγανάκτηση, η διαμαρτυρία και η εμπειρία, να εκφραστεί με την αποδυνάμωση των δύο κομμάτων που κυβέρνησαν, και που ακόμα βέβαια δεν έχουν απολέσει την ικανότητα διακυβέρνησης, αλλά πρέπει να χάσουν τη δύναμη που είχαν. Εμείς λέμε καλύτερα να φοβάται το θεριό τον Γιάννη παρά ο Γιάννης το θεριό. Και από αυτή την πλευρά θεωρούμε ότι το ΚΚΕ αποτελεί ένα ισχυρό αντίβαρο και εγγύηση», τόνισε. «Μας ξέρετε, στην προεκλογική περίοδο δεν αλλάζουμε πρόσωπα, είμαστε τυπικοί όπως είμαστε και στην προηγούμενη, γιατί πιστεύουμε ότι ένα κόμμα πρέπει να κρίνεται σε μια πορεία και όχι από τα τερτίπια της προεκλογικής περιόδου», σημείωσε μεταξύ άλλων.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Θα είμαστε δίπλα σας, δίνοντάς σας κουράγιο από μακριά» (2014-10-21 00:00:00.0)
Το σχολείο της «αγοράς» ζητά διευθυντές μάνατζερ (2011-07-02 00:00:00.0)
Διευθυντές μάνατζερ για το σχολείο της «αγοράς» (2011-06-24 00:00:00.0)
Ενιαίο μέτωπο πάλης απέναντι στο χτύπημα της Παιδείας (2010-09-14 00:00:00.0)
Πολλαπλασιάζονται τα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία (2010-08-13 00:00:00.0)
ΑΤΙΤΛΟ (1997-02-14 00:00:00.0)