ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Εξίσου επικίνδυνοι ο εθνικισμός και ο κοσμοπολιτισμός

Η πρωτολογία της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στη χτεσινή συζήτηση

Τρίτη 9 Φλεβάρη 2010

Η ενιαία ταξική συνείδηση, ανεξάρτητα το γένος, τη φυλή, τη θρησκεία, το χρώμα, είναι όρος αναγκαίος για την ικανοποίηση όλων των σύγχρονων αναγκών Ελλήνων και μεταναστών εργατών
Ομολογώ ότι δυσκολευόμουνα να πιστέψω πριν έρθω σ' αυτή την αίθουσα ότι θα ακούγαμε τόσο ακραίες και δηλητηριώδεις απόψεις απ' αυτό το βήμα. Και πιστεύω το ίδιο ισχύει και για τους βουλευτές του ΚΚΕ. Με αφορμή βεβαίως - και λέω με αφορμή γιατί πιστεύω ότι από δω και εμπρός θα τα ακούμε και σε άλλα θέματα - τη συζήτηση για τους μετανάστες, το μεταναστευτικό και την ιθαγένεια.

Επιτρέψτε μου, κύριε πρόεδρε της κυβέρνησης, να σας πω ότι απ' αυτό το βήμα μιλήσατε σαν ένας ουδέτερος παρατηρητής. Σαν ένα ουδέτερο στέλεχος ενός διεθνούς παρατηρητηρίου που μιλάει για την κρίση, την κερδοσκοπία, το μεταναστευτικό, αποσπασμένα πλήρως από συγκεκριμένες εξελίξεις που τις ζούμε. Δεν έχει σημασία τι θέση παίρνουμε ο καθένας γι' αυτές ή πώς σκέφτεται καθένας για εξελίξεις και μεγάλης σημασίας γεγονότα - για άλλους θετικά και για άλλους αρνητικά - που ζήσαμε την τελευταία 20ετία ως τις μέρες μας.

Καταρχήν είπατε μια αλήθεια. Τη δική σας αλήθεια. "Κύριοι, αφού μας ψηφίσατε πρέπει να δεχτείτε όλα τα μέτρα που παίρνουμε". Αυτό ας το ακούσουν οι ψηφοφόροι σας και ας βγάλουν συμπεράσματα. Πάντα υπάρχει καιρός και μέσα στην πάλη να διορθωθεί η ψήφος.

Δεύτερον, φέρνετε τις δημοσκοπήσεις, αυτές που δείχνει ο κ. Πρετεντέρης κλπ. για να μας πείτε ότι η μεγάλη πλειοψηφία του λαού δέχεται την αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, δέχεται να πάμε στην εθνική σύνταξη των 250, των 360 ευρώ, κάπου εκεί, και ανάλογα πόσο θα αδειάζει η τσέπη - κι αν έχει η τσέπη - δέχεται ο λαός να μειωθούν τα κοινωνικά δικαιώματα στην Υγεία, την Παιδεία και αλλού. Δέχεται εν πάση περιπτώσει τα πάντα. Ευχαριστήσατε μάλιστα τους αγρότες, γιατί λέει σας άδειασαν τους δρόμους. Μάλλον δε σας έχουν δώσει όλες τις πληροφορίες.

Eurokinissi

Από τη χτεσινή συζήτηση στη Βουλή
Αλλά εγώ θα σας πω το εξής πράγμα: Και οι εργάτες, και οι αγρότες, εναλλάσσοντας τις μορφές πάλης, όλο και περισσότεροι κάθε φορά, θα συνεχίσουν τους αγώνες. Και μάλιστα, με μορφές πάλης που θα είναι ακόμα πιο οδυνηρές για την κυρίαρχη πολιτική.

Και με την ευκαιρία για το "γραφικό" που είπατε... Είναι λίγο πράγμα στις 10 του μήνα ο κοινός αγώνας εργατών, αγροτών και μικρομεσαίων; Εντάξει, δε θα είναι το 100% του λαού. Αλλά να ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι θα είναι μία απ' τις μεγαλύτερες κινητοποιήσεις που έχετε γνωρίσει τα τελευταία χρόνια. Εκτός κι αν ποντάρετε στην εργοδοσία ότι θα προειδοποιήσει για απολύσεις. Εκτός κι αν ποντάρετε στο μέγιστο κρατικό αυταρχισμό. Μπορεί να ποντάρετε εκεί, αλλά θα αποτύχετε.

Και δεν είναι μικρό πράγμα. Εχετε ήδη «σπάσει τα μούτρα σας» ως κυβέρνηση στις αγροτικές κινητοποιήσεις - και όχι μόνο - σε ορισμένα ζητήματα, τα οποία πριν ένα χρόνο, παρότι υπήρχαν ίδιες μορφές πάλης, πολύ αδύνατα γίνονταν κατανοητά σε ένα μεγάλο μέρος της αγροτιάς και του ελληνικού λαού. Τι σημαίνει διαχωρισμός σε "κατά κύριο επάγγελμα αγρότης"; Αυτό σήμερα συζητιέται σε όλα τα μπλόκα και αυτά που έχουν κλείσει τις τελευταίες μέρες.

Συζητιέται όλο το ζήτημα της επιβίωσης της φτωχής και μικρομεσαίας αγροτιάς, συζητούν - και αναδρομικά - τι σήμαιναν οι ευρωπαϊκές ΕΟΚικές επιδοτήσεις και για ποιο σκοπό δίνονταν. Συζητιέται η δομή του αγροτικού συνδικαλιστικού κινήματος. Συζητιούνται καίρια ζητήματα που πριν ένα και δύο χρόνια, με τις ίδιες μορφές πάλης, αυτά δεν ήταν τόσο ορατά και περιορίζονταν στο να φτηνύνει λίγο το πετρέλαιο, η βενζίνη κλπ.

Ο πατριωτισμός δεν είναι ίδιος για όλους


Eurokinissi

Κύριε πρωθυπουργέ, μας προκαλέσατε βάζοντας ξανά το θέμα του πατριωτισμού. Δε θέλω να πιάσω όλο το χρόνο, γιατί συζητάμε το μεταναστευτικό. Θα σας βάλω το εξής ερώτημα: Είναι ενιαίος ο πατριωτισμός; Ιδιος για όλους; Παραδείγματος χάρη: Οι ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ - ΤΕΑΜ έχασαν την περίοδο Αύγουστος 2009 - Δεκέμβρης 2009 - περίοδος κρίσης - στη χρηματαγορά 460 εκατομμύρια ευρώ. Και μιλάω για τα ασφαλιστικά ταμεία και δε λέω πόσο κλαίει ή δεν κλαίει ο διοικητής του ΙΚΑ, αυτός που είναι τώρα κι αυτός που θα διορίσετε στην πορεία.

Δεύτερον, την ίδια περίοδο τα ΕΛΠΕ, ο ΟΤΕ, τράπεζες κέρδισαν 500 εκατομμύρια ευρώ απ' τη χρηματαγορά. Οι ασφαλισμένοι, οι οποίοι δεν ανέχονται αυτή την κατάσταση και θέλουν να απεργήσουν - άλλοι θα απεργήσουν, άλλοι ενδεχομένως θα διστάσουν μπροστά στο φόβο της απόλυσης - αυτοί δεν είναι πατριώτες και είναι πατριώτες αυτοί που κέρδισαν;

Και μιλάτε για τους κερδοσκοπικούς οίκους. Μέρος της πολιτικής της ΕΕ, της πολιτικής της παγκόσμιας καπιταλιστικής ιμπεριαλιστικής πολιτικής είναι αυτοί οι οίκοι. Από πού βγήκαν, απ' τον ουρανό ή ήρθαν απ' τον Αρη; Και δε μου λέτε, μπορείτε να μου πείτε πώς θα ρυθμίσετε τη χρηματαγορά; Ρύθμιση της αγοράς δεν υπάρχει. Υπάρχουν επιμέρους ρυθμίσεις που διευκολύνουν την κερδοφορία ή δημιουργούν προϋποθέσεις οι ανταγωνισμοί ανάμεσα στις μερίδες του κεφαλαίου να μην απειλούν την ενότητά του. Ρύθμιση φιλολαϊκή δεν υπάρχει.

Εκτός αν θεωρείτε ρύθμιση το ΔΝΤ να βάλει ένα σύγχρονο "φόρο Τόμπιν" στις γρήγορες συναλλαγές. Να διαμορφώσει ένα ταμείο για να βοηθήσει τις χώρες που έχουν κρίση. Αλλά κάθε ευρώ που θα εκταμιεύεται απ' αυτό το ταμείο θα είναι και ένας μήνας παραπάνω στα όρια συνταξιοδότησης και θα είναι ένα ευρώ την ημέρα - το λεπτό μάλλον - λιγότερα εισοδήματα. Τέτοιες βοήθειες και τέτοιες ρυθμίσεις, ευχαριστούμε δε θα πάρουμε.

Εκμετάλλευση και ενσωμάτωση

Ολο αυτό το μεταναστευτικό ρεύμα, το εκρηκτικό της τελευταίας εικοσαετίας πού οφείλεται; Και μην πάτε μακριά. Εδώ μας πήγατε στην εποχή που άρχισε ο άνθρωπος να περπατά με τα δύο πόδια, λες και είναι μέσα στο DNA του ανθρώπου η μετανάστευση. Βεβαίως υπήρχε και στη δεκαετία του '60 - στο βάθος ήταν ίδια η αιτία - η φτώχεια, η απελπισία, η ανασφάλεια και οι πολιτικές διώξεις. Αλλά δεν ήταν ακριβώς ίδια τα πράγματα. Τότε γίνονταν διακρατικές συμφωνίες με τη Γερμανία, γιατί ήθελε εργατικό δυναμικό - όχι ότι δεν είχε εργατικό δυναμικό, είχε έλλειψη και ήθελε και φτηνό εργατικό δυναμικό. Επομένως, γίνονταν διακρατικές συμφωνίες, κάποιες συμφωνίες και με την Αυστραλία κλπ.

Οταν ξέσπασε το μεταναστευτικό ρεύμα, σαν αποτέλεσμα της καπιταλιστικής παλινόρθωσης στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, του ιμπεριαλιστικού πολέμου στα Βαλκάνια και όχι μόνο, τότε η ΕΕ άνοιξε τις πόρτες της, όχι γιατί είχε έλλειψη εργατικών χεριών, αλλά είχε έλλειψη φτηνών, πάμφθηνων εργατικών χεριών, απελπισμένων ανθρώπων που θα πρόσφεραν.

Και βεβαίως ο Μαρξ - όχι μόνο ο Μαρξ - επιβεβαιώθηκε περίτρανα. Οι μετανάστες εργάτες χρησιμοποιούνται για να πέσει η τιμή της εργατικής δύναμης στις αναπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες και μετά συνολικά. Αυτό δεν είναι καινούριο. Αλλά ο Μαρξ είπε και κάτι άλλο, το οποίο επίσης έχει επιβεβαιωθεί. Ποιο είναι αυτό που θα βάλει μαχαίρι σ' αυτή την αντιπαράθεση; Η συνείδηση της ταξικής ενότητας. Η ενιαία ταξική συνείδηση. Ανεξάρτητα το γένος, τη φυλή, τη θρησκεία, το χρώμα. Κι' απ' αυτή την άποψη τοποθετείται το ΚΚΕ.

Κι εδώ τώρα ακούσαμε τη δηλητηριώδη πολιτική του ΛΑ.Ο.Σ., και άκρως επικίνδυνη, πρόκειται για δηλητήριο. Αλλά να σας πω την αλήθεια, μισή έκπληξη ένιωσα, δεν μπορώ να πω ότι ήμουν κι εντελώς ανέτοιμη, κι απ' αυτά που είπε ο κ. Σαμαράς. Εδώ γίνεται άμιλλα. Η ενσωμάτωση στην Ελλάδα πρέπει να βγάλει από πάνω της και τον πολιτισμό. Δεχόμαστε δηλαδή τον πολιτισμό των άλλων, στο βαθμό που δεν αντιστρατεύεται το δικό μας πολιτισμό. Ο λαϊκός πολιτισμός δηλαδή των γειτονικών χωρών και όλου του κόσμου πού αντιστρατεύεται το λαϊκό πολιτισμό της Ελλάδας;

Δηλαδή ενσωμάτωση σημαίνει αυτός που θα πάρει την ιθαγένεια να ξεχάσει ότι είναι Αλβανός, Πακιστανός; Σοβαρά; Δηλαδή οι Ελληνες όπου έχουν πάρει την ιθαγένεια έχουν ξεχάσει ότι είναι Ελληνες; Αλλά εμείς είμαστε γένος, οι ομογενείς. Και έχουν περισσότερα δικαιώματα οι ομογενείς που λείπουν 50 και 100 χρόνια απ' την Ελλάδα και που είναι παρατρεχάμενοι του Σβατσενέγκερ και του Μπους και του όποιου Μπους, οι οποίοι δεν ξέρουν ελληνικά - ούτε το ψυγείο δεν ξέρουν πώς λέγεται ελληνικά γιατί όταν έφυγαν απ' την Ελλάδα δεν υπήρχαν ψυγεία, και σου λένε πέντε ελληνικές λέξεις και το ψυγείο αμερικάνικα. Δεν τους κατηγορώ τους ανθρώπους καθόλου, όταν πας και ζήσεις 50 χρόνια σε μια χώρα, πρέπει να ενσωματωθείς στη χώρα στην οποία δουλεύεις.

Κι αυτοί έχουν περισσότερα δικαιώματα απ' αυτούς που αποφάσισαν να ζήσουν στην Ελλάδα μόνιμα, αλλά δεν αποφάσισαν να ξεχάσουν ούτε την εθνική τους ταυτότητα ούτε την πολιτισμική τους ταυτότητα. Βεβαίως δέχονται να είναι Ελληνες πολίτες, αλλά αυτό είναι πρωτοφανές και ξεφεύγει απ' τη ρατσιστική αντίληψη...

Απαράδεκτοι διαχωρισμοί

Επιβεβαιώνεται μάλλον το εξής πράγμα: Οτι ο γνωστός κλασικός αντιδραστικός εθνικισμός, ο δηλητηριώδης, που φορέας του είναι ο ΛΑ.Ο.Σ., συναντιέται με τον κοσμοπολιτισμό της ΕΕ, της ΝΔ και πολύ φοβάμαι του ΠΑΣΟΚ και άλλων.

Και για να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα ζητήματα. Είμαστε πολύ πονηρεμένοι. Και ξέρουμε καλά ότι πέρα απ' τον εθνικισμό, ο οποίος στηρίζει πολέμους, στηρίζει αλλαγή συνόρων, στηρίζει τις επεμβάσεις τις ιμπεριαλιστικές, έτσι είχαμε τους πολέμους στα Βαλκάνια, συναντιέται στο ίδιο σημείο με τον κοσμοπολιτισμό ο οποίος λέει το εξής: Ενσωμάτωση σημαίνει να χάσεις την όποια συνείδηση, αυτό που λέμε την εθνική σου ταυτότητα, η οποία μπορεί ταυτόχρονα να είναι και διεθνιστική κάλλιστα, αλλά με ταξικά κοινωνικά κριτήρια - άλλο ο διεθνισμός της εργατικής τάξης και άλλο ο διεθνισμός του κεφαλαίου - και να γίνεις παγκόσμιος πολίτης, Ευρωπαίος πολίτης.

Και σε τελευταία ανάλυση, αυτές οι κοσμοπολίτικες απόψεις τι υπηρετούν; Οτι έχει ξεπεραστεί η εθνοκρατική οργάνωση, ότι σωστά έχουμε εκχωρήσει κυριαρχικά δικαιώματα στην ΕΕ. Αυτό το είχε πει και ο Α. Παπανδρέου όταν ψήφισε το Μάαστριχτ. Βεβαίως, το έχει πει και ο σημερινός πρωθυπουργός. Και δεν είναι προσωπικές επιλογές. Είναι πολιτικές ταξικές των κομμάτων τους. Και ότι εν πάση περιπτώσει, καταργείται και το εθνικό πεδίο πάλης κάτι που εδώ λέγεται κι απ' τον ΣΥΡΙΖΑ. Δε χρειάζεται να επιδιώκουμε ριζική αλλαγή στην Ελλάδα ή θα γίνει παγκόσμια αλλαγή ή δε θα γίνει πουθενά. Μα πώς θα γίνει παγκόσμια αλλαγή προοδευτική να το πω έτσι υπέρ των λαών, αν σε κάθε χώρα δε γίνει αλλαγή; Διατηρείται η εθνοκρατική οργάνωση. Αλλο εθνικισμός και άλλο εθνοκρατική οργάνωση.

Για να δούμε αυτά τα οποία προβλέπετε για τους μετανάστες. Πρώτα απ' όλα διατηρείτε τον όρο παράνομοι και νόμιμοι. Εμείς δε σας χαρίζουμε ότι αυτοί που δεν έχουν χαρτιά είναι διπλάσιοι απ' αυτούς που εμφανίζετε. 1.200.000 είναι οι μετανάστες και είναι απαράδεκτο να λέμε ναι, αλλά 600 χιλιάδες είναι μουσουλμάνοι. Αλλη διαίρεση τώρα, θρησκευτική. Και θα πάμε σ' αυτά που κάνει ο Σαρκοζί, όπου ο Πακιστανός και ο Ινδός δεν μπορεί να φοράει την πουκαμίσα, πρέπει να ντύνεται όπως εμείς, το πρότυπο είναι το ελληνικό.

Υπάρχουν άνθρωποι που ζουν 10 και 20 χρόνια στην Ελλάδα αλλά δεν έχουν χαρτιά. Εχουν δουλέψει, έχουν προσφέρει σ' αυτόν τον τόπο, έχουν πάει σχολείο, έχουν μάθει ελληνικά, μπορεί να μην έκατσαν 6 χρόνια στο σχολείο - όταν ήρθε ο άλλος 35 και 40 χρονών, και δεν ξέρω αν είχαν πάει στο σχολείο και στην πατρίδα τους, και μιλάει ελληνικά και καταλαβαίνει ελληνικά πάρα πολύ καλά και το ξέρουμε - αυτοί φαίνονται παράνομοι. Γιατί είναι παράνομοι;

Διατηρείτε λοιπόν το "νόμιμοι" και "παράνομοι". Ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι υπάρχουν πολλοί μετανάστες που στην Ελλάδα έρχονται προσωρινά, αλλά ουδέν μονιμότερο του προσωρινού. Είναι η γεωγραφική θέση της Ελλάδας τέτοια, είμαστε χώρα της ΕΕ, θέλουν να πάνε εκεί. Και λόγω Δουβλίνου και Σένγκεν δεν τους δίνετε την άδεια.

Ξέρετε πολλοί απ' αυτούς θα πάρουν την ιθαγένεια και θα φύγουν γιατί θέλουν να φύγουν. Επομένως, αν δούμε αυτούς που θέλουν πραγματικά την ιθαγένεια, θέλουν να πολιτογραφηθούν, είναι λιγότεροι απ' τον αριθμό που έχουμε. Αλλά εν πάση περιπτώσει, αν αρχίσουμε πόσοι χωράνε στην Ελλάδα... Εμείς βάζουμε το ερώτημα, πόσοι χωράνε στον κόσμο; Γιατί δε χωράνε στις πατρίδες τους; Δηλαδή ο ιμπεριαλιστικός πόλεμος, η ιμπεριαλιστική επέμβαση δεν είναι αιτία;

Η στρόφιγγα ανοιγοκλείνει όπως θέλει το κεφάλαιο

Και λέτε ψέματα όλοι σας - να το πω καθαρά - ότι όλο το μεταναστευτικό ρεύμα το εισπράττει η Ελλάδα και η Ευρώπη. Το μεγαλύτερο μέρος του μεταναστευτικού ρεύματος πάει στο λεγόμενο Τρίτο Κόσμο, πάει στην Ασία. Το κύμα των μεταναστών που έχει το Πακιστάν από το Αφγανιστάν είναι λίγο; Και αν τώρα εξελιχθούν τα πράγματα όπως έχουν εξελιχθεί στο Αφγανιστάν, όλοι αυτοί που τους διώκει η Αλ Κάιντα θα κάτσουν εκεί να τους σφάξουν; Δε θα μεταναστεύσουν;

Και εμείς τι θα τους πούμε; "Είσαστε παράνομοι, δε χωράτε". Με ποιο κριτήριο; Αν το κάνανε γιατί θέλουν να έρθουν από φιλία στην Ευρώπη, γιατί θέλουν να γίνουν Ευρωπαίοι πολίτες, τότε το καταλαβαίνω. Αλλά δεν έρχονται γι' αυτό. Οπου φύγει φύγει. Για δείτε στις γειτονικές μας χώρες, Λίβανος, Ιορδανία, Συρία, χιλιάδες μετανάστες. Παλαιστίνη, ακόμα να λυθεί το Παλαιστινιακό. Πόσοι Σομαλοί είναι στην Υεμένη; Και ξέρετε, υποκινείται επέμβαση στην Υεμένη. Εάν γίνει επέμβαση στην Υεμένη, τι θα κάνουν οι Σομαλοί; Τι θα πούμε, καθίστε να σας σφάξουν;

Κοιτάξτε να δείτε, εμείς ως Κόμμα - να το ξεκαθαρίσουμε - θα επιθυμούσαμε πάρα πολύ, κανένας φτωχός εργάτης, κανένας φτωχός αγρότης να μη φεύγει από τον τόπο του. Να κάθεται και να παλεύει, όχι να κάθεται και να πεινάει. Κι αν θέλετε, να ενισχύει τη στρατιά της πάλης. Αλλά δεν μπορείς να τους απαγορεύσεις να φύγουν, αφού πεινάνε. Βεβαίως, θα θέλαμε και οι Αλβανοί να μείνουν στην Αλβανία, όχι γιατί "δε μας χωράει η Ελλάδα", αλλά γιατί εκεί έπρεπε να δώσουν τη μάχη. Αλλά έτσι είναι οι άνθρωποι, πεινάνε τα παιδιά τους, έρχονται με τους δουλέμπορους...

Θα ξεχάσουμε, εσείς δεν ανοίξατε τις πόρτες - και θα μιλήσω συνολικά, και οι δυο κυβερνήσεις - και στους Αλβανούς και στους Γεωργιανούς και αλλού, για να "ενωθεί ο ελληνισμός"; Αλλα πράγματα είχατε στο μυαλό σας. Εμείς δε λέμε ότι κακώς ήρθαν. Αλλά είχατε την πολιτική "σκοτσέζικο ντους": Οποτε μας συμφέρει "να ενωθεί ο ελληνισμός", για να πατήσετε πόδι στις επενδύσεις στην Αλβανία, στη Γεωργία, από εδώ κι από εκεί.

Εμείς δε λέμε γιατί ήρθαν οι Ελληνες, οι ομογενείς, αυτοί που ζούσαν πάρα πολλά χρόνια εκεί. Και μάλιστα παλέψαμε για τα δικαιώματά τους όταν τους είχατε μέσα στα κοντέινερ και κάτω από τις χειρότερες συνθήκες και τους καλέσατε να έρθουν στη "μαμά Ελλάδα" και μετά δεν ξέρατε τι να τους κάνετε. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, εδώ αποδεικνύεται το εξής: Η στρόφιγγα πότε ανοίγει και πότε κλείνει, ανάλογα με το πόση φτηνή εργατική δύναμη χρειάζονται. Κρίση έχουν; Θα τους πετάξουν. Τους θέλω; Ανοιχτή.

Οχι σε πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων

Και κάνετε και ένα άλλο με το νομοσχέδιο: Νομιμοποιείτε ορισμένους, για πλήρη ενσωμάτωση και για ψηφοθηρία. Μόνο που εμείς δε θα πούμε "όχι" γιατί γίνεται για ψηφοθηρία. Γιατί κοιτάμε αντικειμενικά τα πράγματα. Εμείς λέμε ότι πρέπει να νομιμοποιηθούν, να απλουστευθούν οι διαδικασίες, τα παιδιά των μεταναστών στο 18ο έτος της ηλικίας τους έχουν το δικαίωμα και πρέπει να ζητήσουν ιθαγένεια, μπορεί να θέλουν να ζητήσουν την ελληνική. Και γιατί να μην εξεταστεί το θέμα της διπλής ιθαγένειας, γιατί, δηλαδή, οι Ελληνες της Γερμανίας είναι άλλου τύπου που έχουν τη διπλή ιθαγένεια; Δεν καταλαβαίνω γιατί δηλαδή αυτό;

Ιδεολογικά, μια ιθαγένεια έπρεπε να έχει ο άνθρωπος. Αλλά εν πάση περιπτώσει, μέσα στις συνθήκες που ζούμε και που πάντα έχει κανείς την ελπίδα της επιστροφής, γιατί να μη διατηρηθεί η διπλή ιθαγένεια; Τι γίνεται όμως με τους γονείς, οι οποίοι με βάση - για να μην πω λεπτομέρειες - και το νομοσχέδιο που φέρνετε, για να πάρουν την ιθαγένεια πρέπει να περάσουν μέσα από την πολιτογράφηση;

Καταρχήν ζητάτε πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων, ότι σέβονται τους νόμους, ότι τηρούν τα έθιμα, ότι έχουν μάθει όλη την ελληνική ιστορία απ' έξω κι ανακατωτά. Εδώ δεν έχουν τελειώσει μερικοί το σχολείο και στην πατρίδα τους, δεν ξέρουν να γράφουν. Και ότι εν πάση περιπτώσει είναι Ελληνες μέχρι το μεδούλι. Ζητούν να ζήσουν στην Ελλάδα σαν Ελληνες πολίτες. Τι σε νοιάζει τι πιστεύουν και δεν πιστεύουν και τι χορό χορεύουν; Και φυσικά όταν πρόκειται για τους ποινικούς νόμους, ισχύουν αυτοί οι νόμοι.

Και ζητάτε να φέρουν - λέει - και από δυο έγκριτους πολίτες να δώσουν ένα πιστοποιητικό νομιμοφροσύνης. Θα σας πω κύριε πρωθυπουργέ και θα παρακαλέσω και τον κύριο Ραγκούση, δεν σας ταυτίζω με αυτό που θα πω σε καμία περίπτωση, μη με παρεξηγήσετε, αλλά μόλις το διάβασα αυτό εμένα μου κόλλησε και το έλεγα και στους συντρόφους μου στο Κόμμα.

Στη διάρκεια της δικτατορίας - δε σας ταυτίζω, αλλά βγάλτε το αυτό γιατί θυμίζει ό,τι χειρότερο - σε μια περίοδο, η κυβέρνηση η χουντική, είπε ότι καταργεί το πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων και ότι δε χρειάζεται και ότι όλοι μπορούν να διοριστούν στο Δημόσιο. Πήρα κι εγώ το πτυχίο μου - θα το 'χα πάρει, δε θυμάμαι, κάνα χρόνο πριν - πήγα στο υπουργείο Παιδείας και ζήτησα να υποβάλω την αίτηση διορισμού. Λέω αφού έχετε καταργήσει τα πιστοποιητικά. Εχω φάκελο, ήμουν κρατούμενη, αλλά ζητώ να με διορίσετε. Και εγώ πήγα περισσότερο όχι για να διοριστώ, αλλά για να αποκαλύψω αυτό που έλεγα, για να πάω μετά στα ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία και να το αποκαλύψω.

Μου λένε, θα φέρουμε τον υφυπουργό εδώ. Φέραν ένα πολιτικό πρόσωπο, ήταν ο υφυπουργός, ούτε θυμάμαι. Μου λέει δε θέλουμε τίποτα άλλο, ένα χαρτί από δυο έγκριτους Αθηναίους ότι δεν εκδίδεστε και ότι δεν παίρνετε ναρκωτικά. Λέω, τι είναι οι "έγκριτοι Αθηναίοι", γιατί οι έγκριτοι Αθηναίοι που ξέρω εγώ, άλλος είναι φυλακή, άλλος είναι εξορία, αυτούς τους έγκριτους ξέρω εγώ. Λέει, επιχειρηματίες. Ωραία. Εγώ τότε δούλευα στην οδό Ερμού και ήξερα επιχειρηματίες, ήμουν υπάλληλος επιχειρηματία, ήταν και τα διπλανά μαγαζιά - συνέβαινε και τότε στην Ερμού - ήταν μεγάλοι επιχειρηματίες. Βέβαια, σε καμία περίπτωση δε θα δεχόμουν τέτοια πιστοποιητικά.

Λέω, με συγχωρείτε, πείτε ότι σας φέρνω τους επιχειρηματίες, πού ξέρουν ότι δεν εκδίδομαι και ότι δεν παίρνω ναρκωτικά; Από πού το ξέρουν; Τι είναι αυτό δηλαδή που ζητάτε; "Εγκριτους πολίτες"; Συστατικές επιστολές; Δεν μπορώ να καταλάβω... Και τους ζητάτε πράγματα τα οποία και μόνο με τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και μόνο με την όλη λογική του διαχωρισμού, δεν μπορεί να τα έχουν.

Η ιθαγένεια δεν είναι πανάκεια

Εμείς δε θεωρούμε πανάκεια την ιθαγένεια. Η ιθαγένεια δεν αναιρεί ούτε τον εθνικισμό, δυστυχώς ούτε τα φτηνά μεροκάματα, ούτε τίποτα. Και να σας πω; Οι πολιτικοί πρόσφυγες οι Ελληνες που έζησαν στις σοσιαλιστικές χώρες, συνειδητά δε ζήτησαν την ιθαγένεια και κράτησαν την ελληνική - την είχαν στερηθεί εδώ μέχρι να ξανάρθουν. Είχαν καμία διαφορά στη μεταχείριση; Καμία. Κι όμως δεν την ζήτησαν την ιθαγένεια, δεν είναι πανάκεια, είναι θέμα σε ποια κοινωνία ζεις και πώς αναγνωρίζει το μόχθο των ανθρώπων που για διάφορους λόγους ήρθαν να ζήσουν σε μια άλλη πατρίδα.

Για να θυμηθούμε: Οι εφοπλιστές έφεραν εδώ με συμφωνίες ξένους ναυτεργάτες, γιατί ήθελαν να αλλάξουν τη σύνθεση των πλοίων με διακρατικές συμφωνίες. Σήμερα, έγινε η άρση του καμποτάζ. Και τους φέρνανε έτσι, παράνομα. Εγινε ή δεν έγινε συμφωνία με την Αίγυπτο για να φέρουν Αιγύπτιους αλιεργάτες; Οι εργάτες βασικά κατά 90% είναι Αιγύπτιοι. Και τι σκέφτηκαν τώρα; Να το κάνουν με συμφωνία; Δουλεμπόριο ήταν και τότε, το ίδιο είναι και τώρα, μόνο που είχε τη βούλα του κράτους.

Τώρα λοιπόν, αφού έχουν την απελευθέρωση της αγοράς, που πια είναι όλα ελεύθερα, τώρα πια οι πλοιοκτήτες αλλάζουν τον τρόπο πληρωμής και εκεί που έπαιρναν 1.200 ευρώ δουλεύοντας μήνες μέσα στη θάλασσα - γιατί δεν μπορείς να πεις "οκτάωρο, αφήνω το ψάρι από το αγκίστρι και γυρνάω στη δουλειά μου", δεν είναι πατάω το κουμπί και γυρνάω - και δουλεύουνε δεκάωρα και δωδεκάωρα και δεκαπεντάωρα. Και τώρα, από 1.200 παίρνουν 400 ευρώ το μήνα.

Κάναν απεργία και ζητήσαμε από τον κύριο Σπυρόπουλο, τον γενικό γραμματέα αν δεν κάνω λάθος του υπουργείου, να μη γίνει διακρατική συμφωνία, πέντε υπουργεία να υπογράψουν διακρατική συμφωνία. Πάλι Αιγύπτιους θα φέρουν, πιο φτωχούς και πιο ταλαιπωρημένους, για να διώξουν αυτούς. Επομένως, όλα αυτά που λέγονται με ιθαγένεια ή μη ιθαγένεια ένα μέρος θα τους κάνετε "ιθαγενείς" - να το πω έτσι - για να τους ενσωματώσετε και να τους χρησιμοποιήσετε ενδεχομένως και εναντίον των άλλων, των συναδέλφων τους, των συμπατριωτών τους. Και τους άλλους θα τους κρατάτε παράνομους κλπ.

Εμείς λοιπόν ζητάμε ένα πράγμα: Ενα μέρος, το μεγαλύτερο μέρος που ζει εδώ στην Ελλάδα να νομιμοποιηθεί κανονικά. Ενα άλλο μέρος να πάρει πολιτικό άσυλο. Και ένα τρίτο μέρος να τους χορηγούν τα χαρτιά για να φύγουν από την Ελλάδα που θέλουν, όχι βίαια. Και να ξεκαθαριστεί αυτό το πράγμα, να είναι σε ανθρώπινες συνθήκες και να πάνε στις χώρες που θέλουν, χωρίς να πάρετε υπόψη το Δουβλίνο και τη Σένγκεν και αφού βεβαίως - ξαναλέμε - δημιουργηθούν όλοι οι χώροι φιλοξενίας.

Ριζικά αντίθετοι στη ΦΡΟΝΤΕΞ

Τέλος, είμαστε ριζικά αντίθετοι στη ΦΡΟΝΤΕΞ. Πρώτα πρώτα και ξέρετε γιατί είμαστε αντίθετοι, εδώ πρόκειται πια για κλειστά σύνορα, ανάλογα με τα συμφέροντα. Εδώ πρόκειται για τσάκισμα των ανθρώπων οι οποίοι άλλοι θα διώκονται από την Αλ Κάιντα και να τους δίνουμε και μια καρπαζιά εμείς και να τους γυρνάμε πίσω.

Αλλά υπάρχει και μία άλλη πλευρά με τη ΦΡΟΝΤΕΞ που βγήκε και επιβεβαιώθηκε πριν λίγες μέρες στη Βουλή, σε Ερώτηση που έφερε η Λιάνα η Κανέλλη. Αυτό βεβαίως εμείς το είχαμε καταγγείλει πριν. Η ΦΡΟΝΤΕΞ, μέσα στην οποία είναι και η Τουρκία, και θα είμαστε μαζί με την Τουρκία σε κοινές, σε κοινά να το πω δολοφονικά σχέδια εναντίον των μεταναστών - εμείς δε χρησιμοποιούμε τον όρο λαθρομετανάστες - εναντίον θυμάτων, η ΦΡΟΝΤΕΞ εξαιρεί τις "γκρίζες ζώνες" που θέλουν να εξαιρέσουν οι Τούρκοι.

Και αυτό βασίζεται στο εξής πράγμα: Πρώτα πρώτα, με τις αρχές του Ευρωστρατού, με τις οποίες έχετε συμφωνήσει, έχετε αποδεχτεί από το 2002 ως κυβέρνηση τη συμφωνία Βρετανίας και Τουρκίας, η οποία έλεγε το εξής, στα θέματα ασφάλειας του Αιγαίου: Οταν συμμετέχει η Τουρκία, όχι ως Τουρκία πια, αλλά ως χώρα - μέλος του ΝΑΤΟ, οι γκρίζες ζώνες παραμένουν. Και με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια. Και οι δολοφονικές επιθέσεις εναντίον της φτωχολογιάς που διώκεται οικονομικά θα συνεχίζονται, αλλά και πολιτικά - στην περιοχή που είναι θερμή - αύριο θα σας πει η ηγεσία της Τουρκίας "ορίστε εσείς δεχτήκατε όλες αυτές τις εξαιρέσεις".

Συγκυριαρχία λοιπόν στο Αιγαίο. Και, μάλιστα, παίρνοντας υπόψη μια σειρά πράγματα, στις γκρίζες ζώνες - κατά τύχη... - υπάρχει και πολύ πετρέλαιο. Δεν είναι μόνο ο παραδοσιακός τουρκικός σοβινισμός.

Εμείς κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή θα καταθέσουμε πολύ συγκεκριμένες θέσεις και βεβαίως δεν μπορούμε να υιοθετήσουμε το νομοσχέδιο, το οποίο είναι χειρότερο και δυστυχώς και το αρχικό ήταν προβληματικό, αλλά τώρα κάνετε παραχωρήσεις στη ΝΔ και το ΛΑ.Ο.Σ. ίσως σε αντάλλαγμα της συναίνεσης που έδειξαν για τα "κρισιακά", για τα λεγόμενα μέτρα κατά των εργαζομένων και υπέρ της διεξόδου από την κρίση.

Και ξαναλέω διαχωριζόμαστε ριζικά και από τον εθνικισμό που ανέπτυξε η ΝΔ και ο ΛΑ.Ο.Σ. από αυτό το βήμα. Εναν άκρως επικίνδυνο εθνικισμό, με προεκτάσεις που δε θα θέλαμε να φανταστούμε πού πάνε, αν τους δοθεί η ευκαιρία. Αλλά και από την άλλη πλευρά, δεν υιοθετούμε τον κοσμοπολιτισμό, ο οποίος εμφανίζεται και από αριστερές δυνάμεις. Ενας κοσμοπολιτισμός, ο οποίος θέλει να καταργήσει το εθνικό πεδίο πάλης, την εθνική ταυτότητα και την πραγματικά διεθνιστική, που δεν αναιρεί την εθνική ταυτότητα, στο όνομα της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας διαπολιτισμικότητας ή πολυπολιτισμικότητας και που κλείνουν τα μάτια σε επικίνδυνες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις κοσμοπολίτικες οι οποίες αύριο θα θέσουν θέμα μειονότητας και για τους μετανάστες. Και αυτό υπάρχει.

Ξέρουμε πάρα πολύ καλά πως δυο φαινομενικά διαφορετικές απόψεις μπορούν να οδηγήσουν όχι στο μικρότερο κακό, αλλά στο μεγαλύτερο κακό. Αύριο θα θέσουν ζήτημα μειονότητας και για τους μετανάστες. Και πρέπει να παρακολουθούμε και τις ιδεολογικές τοποθετήσεις των υπέρ ή κατά της ιθαγένειας. Διότι το θέμα δεν είναι μόνο δίνω ή όχι ιθαγένεια. Αλλά υπάρχουν και μια σειρά απόψεις, οι οποίες μπορεί να καλλιεργήσουν αντιλήψεις παρά πολύ επικίνδυνες».

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Η πιο πλατιά ενωτική πρόταση είναι του ΚΚΕ (2018-10-05 00:00:00.0)
Το νομοσχέδιο καλλιεργεί την ατομική πλάνη και την αυταπάτη (2017-10-10 00:00:00.0)
Η «νέα τάξη πραγμάτων» είναι πολύ παλιά, είναι ο καπιταλισμός (2009-03-13 00:00:00.0)
Δε θα γίνουμε μέρος μιας σύγκρουσης προσχεδιασμένης (2008-12-20 00:00:00.0)
Κριτήριο και για τα οικονομικά των κομμάτων η πολιτική τους (2008-07-17 00:00:00.0)
Η ταυτότητα (2000-06-04 00:00:00.0)