Ετσι, η βασική επιχειρηματολογία της κυβέρνησης παραμένει ότι ένα μεγάλο μέρος των μαθημάτων του Λυκείου σήμερα είναι απαξιωμένο και, στο όνομα αυτού, προτείνεται η δραστική μείωση μαθημάτων στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου (έτσι, αντικειμενικά, αυτές προσανατολίζονται αποκλειστικά στην πρόσβαση), με τη Β' Λυκείου να διατηρεί έναν κορμό υποχρεωτικών μαθημάτων και τη Γ' Λυκείου να περιλαμβάνει λίγα μαθήματα επιλογής επιστημονικής κατεύθυνσης.
Αναφορικά με την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, οι πανελλαδικές εξετάσεις θα συνεχίσουν να υπάρχουν κανονικότατα στο τέλος της Γ' Λυκείου και να μετρούν στο βαθμό του απολυτηρίου (πιθανότατα με διαφοροποιήσεις στα εξεταζόμενα μαθήματα), όμως πέρα από τις εξετάσεις θα μετρά στο βαθμό του απολυτηρίου (άρα και στην πρόσβαση, που θα γίνεται με βάση το απολυτήριο) και η επίδοση των μαθητών στα δύο τετράμηνα της Γ' Λυκείου και, πιθανόν, οι βαθμοί των μαθητών σε εργασίες που θα εκπονούν. Μάλιστα, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, οι εξετάσεις θα συναποτελούν το 20% του βαθμού του απολυτηρίου, ενώ οι βαθμοί των τετραμήνων το 80%.
Το «κλειδί» ωστόσο στο κυβερνητικό σχέδιο φαίνεται πως είναι η Α' Λυκείου. Θυμίζουμε ότι το πόρισμα της Επιτροπής Διαλόγου έκανε λόγο για τετραετές Γυμνάσιο και έδινε στη Δ' Γυμνασίου έναν χαρακτήρα αποφασιστικού «ξεδιαλέγματος» για το ποιοι μαθητές θα προχωρήσουν στο Γενικό, ποιοι στο Επαγγελματικό Λύκειο και ποιοι θα βρεθούν εκτός Εκπαίδευσης. Το 4ετές Γυμνάσιο δεν ήταν εύκολο, όμως, πρακτικά και χωροταξικά, να εφαρμοστεί πανελλαδικά, οπότε με τη νέα πρόταση η κυβέρνηση επιχειρεί να δώσει αυτό το χαρακτήρα του «ξεδιαλέγματος» στην Α' Λυκείου, η οποία θα είναι όμοια τάξη και για τα ΓΕΛ και για τα ΕΠΑΛ. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, λοιπόν, στην Α' Λυκείου «στόχος είναι οι μαθητές να εξοικειωθούν με τα γνωστικά αντικείμενα και των δύο υφιστάμενων σήμερα τύπων εκπαίδευσης και να επιλέξουν αυτόν που ταιριάζει καλύτερα σε αυτούς». Αυτά, με δεδομένο το διακηρυγμένο στόχο της κυβέρνησης για μαζικοποίηση της πρόωρης Τεχνικοεπαγγελματικής Εκπαίδευσης, αλλά και με την ταυτόχρονη απομάκρυνση και του ΓΕΛ από τη Γενική Εκπαίδευση και τη μετατροπή του περισσότερο σε προγυμναστήριο για την πρόσβαση.