Σάββατο 22 Δεκέμβρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στη σαρωτική μεταφυσική σκιά του «Χάρι Πότερ» και του «Αρχοντα των δαχτυλιδιών», την καινούρια κινηματογραφική βδομάδα συμπληρώνουν δύο νέες ταινίες και μια που συνεχίζει δυνατά. Στην πρώτη, πίσω από το κυνήγι ενός ποδηλάτου, αποκαλύπτεται η σύγχυση της καινούριας ταυτότητας της Κίνας. Στη δεύτερη, ο κύκλος της βίας κατασπαράζει εφηβικά όνειρα, και στην τρίτη το υποσυνείδητο καταδιώκεται από τα σκοτεινά πλάσματα που τρομοκρατούν τα όνειρά μας... και... καλά Χριστούγεννα...

«Ο ποδηλάτης του Πεκίνου»

Ο 16χρονος Γκουέι δουλεύει σε μια υπηρεσία ταχυμεταφορών στο Πεκίνο. Η υπηρεσία τού έχει δανείσει ένα καταπληκτικό ασημί ποδήλατο. Προκειμένου να το αγοράσει, παρακρατείται ένα μέρος του μισθού του. Ο Γκουέι περνάει πάνω στο ποδήλατο τις περισσότερες ώρες τις ημέρες του. Λίγες μόλις μέρες προτού το ξεπληρώσει, το ποδήλατο του Γκουέι εξαφανίζεται. Κάποιος το έκλεψε κάτω από το κτίριο όπου εκείνος πήγε για να παραδώσει ένα πακέτο. Χωρίς το αγαπημένο του δίτροχο, ο Γκουέι δεν μπορεί καν να κρατήσει τη δουλιά του. Το αναζητά απεγνωσμένος με τα πόδια σε ολόκληρο το Πεκίνο. Τελικά, ως εκ θαύματος, βρίσκει το κλεμμένο ποδήλατο. Το πρόβλημα όμως είναι ότι ο σπουδαστής Γιαν που το οδηγεί το έχει αγοράσει νόμιμα στο παζάρι.

Ενώ ο Γκουέι είναι αποφασισμένος να κλέψει το ίδιο το ποδήλατο, ο Γιαν έχει άλλη γνώμη. Οι δυο νεαροί θα πρέπει να βρουν μια λύση για την τύχη του ποδηλάτου...

Το ποδήλατο αποτελεί το έμβλημα του Πεκίνουη, και είναι συνδεδεμένο με την πολιτική συνείδηση των Κινέζων. Για δεκαετίες υπήρξε το μοναδικό μεταφορικό μέσο των κατοίκων. Το ποδήλατο του Γκουέι, αντικατοπτρίζει την πολιτισμική σύγχυση και τις νεωτερικές συγκρούσεις σε μια σύγχρονη Κίνα που πιέζεται να αλλάξει. Με το ένα πόδι στον κομμουνισμό και το άλλο στον καπιταλισμό, διευρύνεται το χάσμα ανάμεσα στον μαϊμουδισμό της Δύσης των μεγάλων αστικών κέντρων και της παραδοσιακής κινέζικης κοινωνίας. Ο πολιτισμός της Ανατολής και τα αρχαία ήθη και έθιμα χάνονται σιγά σιγά, μπροστά στη λογική του φαστ φουντ και της καπιταλιστικής ευτέλειας. Οι πολιτικές αλλαγές φέρνουν νέα πρότυπα και καινούρια προβλήματα. Η σύγχυση αξιών κατακερματίζει τις ρίζες, η οικονομία ανθίζει μαζί με τη διαφθορά, κι η Απω Ανατολή δείχνει ανήμπορη να αφομοιώσει την καινούρια της ταυτότητα.

Ο Γουάνγκ Ξιάο - Σουάι είναι ένας από τους νεότερους και πιο ταλαντούχους Κινέζους σκηνοθέτες. Αποτυπώνει με την κινηματογραφική του ματιά τις τεράστιες αλλαγές που συντελούνται στην Κίνα στις αρχές του 20ού αιώνα.

«Ο ποδηλάτης του Πεκίνου» κέρδισε την «Αργυρή Αρκτο» στο φεστιβάλ Βερολίνου 2001, ενώ οι δυο πρωταγωνιστές του μοιράστηκαν το βραβείο του καλύτερου νέου ηθοποιού.

Κοινωνική ταινία, παραγωγής 2001. Σκηνοθεσία: Γουάνγκ Ξιάο Σουάι. Πρωταγωνιστούν: Κιου Λιν, Λι Μπιν, Ζου Ξουν, Γκάο Γουανγουάν, Λι Σουάνγκ.

«Οι νταήδες»

Ο Μπόμπι και ο Μάρτι είναι δυο έφηβοι που μεγαλώνουν σε μια επαρχιακή πόλη. Ζουν παρασιτικά. Κάνουν χρήση ναρκωτικών, «εξυπηρετούν» με το αζημίωτο ομοφυλόφιλους, εμπορεύονται ταινίες πορνό. Ο Μπόμπι χρησιμοποιεί τον Μάρτι σαν σκουπίδι και τον ξυλοφορτώνει συστηματικά.

Μια μέρα κανονίζουν ένα διπλό ραντεβού στην παραλία με την ωραία Αλι (που γουστάρει ο Μπόμπι) και την άχαρη κολλητή της, Λίζα.

Στο μεταξύ αρχίζει μια ερωτική σχέση ανάμεσα στον Μάρτι και τη Λίζα. Σταδιακά ο Μάρτι απομακρύνεται από την καταστροφική επιρροή του Μπόμπι. Ο τελευταίος δε θα το αφήσει να περάσει έτσι.

Μια απροσδόκητη συνάντηση του Μπόμπι με την Αλι, καταλήγει στον άγριο βιασμό της. Η Λίζα θέλοντας να προστατέψει τη φίλη της, ζητά από τον Μάρτι να δολοφονήσει το Μπόμπι. Η πρόταση της Λίζας, βγάζει στην επιφάνεια το μίσος του Μάρτι για τον Μπόμπι. Αποφασίζει να τον σκοτώσει και ζητά τη βοήθεια τριών φίλων του.

Ο σκηνοθέτης Λάρι Κλαρκ καταγράφει ωμά και ρεαλιστικά την πραγματική ιστορία των δύο «φίλων», που συγκλόνισε πριν μερικά χρόνια την Αμερική. Η αποκαθήλωση του «αμερικάνικου ονείρου», το πλαστικό της πιστωτικής κάρτα, μυρίζει αποσύνθεση. Και το εφηβικό γέλιο στην παραλία, κουβαλά απειλή. Η αδικία γεννά στέρηση, η στέρηση βία κι η βία ανακυκλώνεται στις καρδιές των «Νταήδων» με τον πιο τραγικό τρόπο.

«Bylly». Σκηνοθεσία: Λάρι Κλαρκ. Πρωταγωνιστούν: Μπραντ Ρένφρο, Ρέιτσελ Μάινερ, Μπιζού Φίλιπς, Νικ Σταλ, Λίο Φίτζπατρικ.

«Οι Αλλοι»

1945: Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος μόλις έχει τελειώσει. Σε μια απομονωμένη βικτοριανή έπαυλη στη νήσο Τζέρσεϊ, η Γκρέις μεγαλώνει τα δυο της παιδιά, την Αν και τον Νίκολας, με αυστηρή πειθαρχία και έντονη θρησκευτική πίστη. Τα δυο παιδιά υποφέρουν από μια παράξενη ασθένεια που δεν τους επιτρέπει την άμεση έκθεση στο φως.

Οι τρεις νέοι υπηρέτες που προσλαμβάνονται από την οικογένεια οφείλουν να προσέχουν τον πιο αυστηρό κανόνα: Το σπίτι να μένει πάντοτε σκοτεινό, και καμιά πόρτα δεν πρέπει να ανοίγει προτού κλειδωθεί η προηγούμενη.

Ο ήδη παράξενος τρόπος ζωής της οικογένειας διαταράσσεται ακόμη περισσότερο όταν τα δυο παιδιά αποκαλύπτουν στη μητέρα τους ότι το σπίτι κατοικείται κι από μια «άλλη» οικογένεια.

«Οι άλλοι» είναι ένα καλοφτιαγμένο ψυχολογικό θρίλερ. Είναι το ριμέικ της αντίστοιχης ισπανόφωνης ταινίας, του ταλαντούχου Αμεναμπάρ, στα αγγλικά.

Η ταινία αποφεύγει τη χρήση δραματικών εφέ. Αντίθετα «ξυπνά» τα πιο σκοτεινά μονοπάτια των παιδικών μας φοβιών, αφήνοντας τα φαντασία να βιώσει και να ολοκληρώσει την εικόνα, με τις ψυχώσεις και τις μορφές παράνοιας που βρίσκονται στο υποσυνείδητό μας.

Στην απομονωμένη έπαυλη «Των άλλων», ανατριχιαστικές κραυγές προαναγγέλλουν την έλευση μιας αόρατης παρουσίας που διασχίζει τον κεντρικό διάδρομο του σπιτιού, ενώ ακολουθεί τους φοβισμένους χτύπους της καρδιά μας, καθώς εμείς κουλουριαζόμαστε τρομοκρατημένοι πίσω από έναν καναπέ.

Δεν υπάρχουν καλοί και κακοί. Μονάχα ανθρώπινα πλάσματα που προσπαθούν να ανακαλύψουν το νόημα σε ό,τι τους συμβαίνει.

«Οι άλλοι», είναι στοιχειωμένοι από εκείνο το πλάσμα, που ποτέ δε μας αποκαλύφθηκε, αλλά μας τρομοκράτησε στα όνειρά μας.

Θρίλερ μυστηρίου, παραγωγής 2001. Σκηνοθεσία Αλεχάντρο Αμεναμπάρ. Πρωταγωνιστούν: Νικόλ Κίντμαν, Φιονούλα Φλάναγκαν, Αλάκινα Μαν, Ιλιέν Κασιντί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ