Κυριακή 20 Μάρτη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Ο πονηρός μπαλαντέρ

«Είμαι προοδευτικός άνθρωπος. Με ονομάζουν αριστερό. Ποτέ δεν ανήκα σε κόμμα. Μισώ την ένταξη σε κόμματα. Νομίζω προβατοποιείται ο άνθρωπος εκεί μέσα»!

Κοίτα δήλωση πνευματικού ανθρώπου! Δε θα πω το όνομα, τι αξία έχει άλλωστε; Πάντως, αυτός που δηλώνει τα παραπάνω, σε δεξιά εφημερίδα, βέβαια, είναι άνθρωπος του θεάτρου. Ηθοποιός, θιασάρχης, σκηνοθέτης. Ανθρωπος, υποτίθεται, σοβαρός. Ανθρωπος που, πράγματι, περνιέται για αριστερός. Ο οποίος «αριστερός» άνθρωπος, μέσα στη γενική σύγχυση, πετάει μια χοντρή - δεξιά - ανοησία, πιστεύοντας πως έτσι αρέσει, σήμερα! Πως έτσι αποδεικνύει, σε ποιον - άραγε; την «ανεξαρτησία» του.

Κύριε υποκριτά (υποκριτά κατ' επάγγελμα και καθ' έξιν), σου επιστρέφω την προσβολή. Πρόβατα δεν είμαστε εμείς, που μέσα στην ταξική κοινωνία που ζούμε, μακριά από σκοπιμότητες και αναλαμβάνοντας τις ευθύνες μας, οργανωνόμαστε κομματικά και παλεύουμε κομματικά. Πρόβατα είστε όλοι εσείς οι δηλωσίες που, τρομοκρατημένοι, υποκύπτετε στις πιέσεις και ομολογείτε «ουδετερότητα». Παρότι ξέρετε πως ουδετερότητα δεν υπάρχει. Παρότι ξέρετε πως τα κόμματα, όλα τα κόμματα, με τη φιλοσοφία του το καθένα, και τους αγώνες του, αποκαλύπτουν τις εχθρικές τάξεις που υπάρχουν στην κοινωνία μας. Και διευκολύνουν, με αυτόν τον τρόπο, το καθένα με τη φιλοσοφία του και τη λογική του, τους ανθρώπους να κατανοήσουν τον κόσμο, και να τον αλλάξουν, ή να μην τον αλλάξουν, τον κόσμο!

«Μισώ την ένταξη στα κόμματα». Ετσι γενικά τα κόμματα, κύριε ηθοποιέ; Δε γνωρίζετε, τάχα, φωτισμένε καλλιτέχνη, πως η δημιουργία, γενικά των κομμάτων ήταν μια πρόοδος, για την ανθρωπότητα; Και ήταν ακόμα μεγαλύτερη πρόοδος η δημιουργία, στη συνέχεια, προοδευτικών κομμάτων; Και, ακόμα περισσότερο, η δημιουργία, στα επόμενα χρόνια, κομμουνιστικών κομμάτων; Πώς πετάς έτσι απερίσκεπτα - ή το κάνεις σκόπιμα; - τη γενίκευσή σου. Ολα τα κόμματα, σύμφωνα με τις γνώσεις σου και τα πιστεύω σου, μπαίνουν στο ίδιο σακί; Ολα τα κόμματα προβατοποιούν τους ανθρώπους; Ολα τα κόμματα θέλουν να σε προβατοποιήσουν και εσένα;

Είσαι τάχα τόσο αφελής, όσο δηλώνεις; Πώς αντιλαμβάνεσαι να λύνεται το κοινωνικό και πολιτικό ζήτημα; Κάποιο πρωί η αστική τάξη, θα ξυπνήσει από τα μαλακά σεντόνια της, και αφού διαβάσει τις δηλώσεις σου, θα παραχωρήσει οικειοθελώς τη θέση της στην εργατική τάξη; Επομένως είναι άχρηστα τα κόμματα; Και ιδιαίτερα το κόμμα της εργατικής τάξης; Αφού οι αγώνες, σύμφωνα με τη συνέντευξή σου, θα δοθούν από «ανεξάρτητα» και «ακομμάτιστα» μυαλά; Δηλαδή, από ανθρώπους, σαν εσένα!

«Μισώ την ένταξη σε κόμματα». Σωστά, υπάρχουν οι παραεκκλησιαστικές οργανώσεις, για να ενταχθείς! Υπάρχουν τα κλαμπ και οι λέσχες. Υπάρχουν τα καφέ και τα μπιστρό. Υπάρχουν, όταν δυσκολέψουν τα πράγματα, και τα δεκάδες κοστούμια στο βεστιάριό σου. Κοστούμια που σου δίνουν, έτσι πιστεύεις, τη δυνατότητα να μπαίνεις μέσα σε αυτά και να ξεγελάς με τους ρόλους που υποδύεσαι. Αλήθεια, ποιος νοιάζεται για σένα, και γι' αυτά που δηλώνεις; Ο κόσμος σε αποδέχτηκε με δανεικά λόγια και με δανεικές πράξεις. Αν ήξερε τα πιστεύω σου, ούτε που θα γύριζε να σε κοιτάξει!

Και άκουσε κάτι. Δε θα έδινα καμία αξία στα λόγια σου, γιατί πράγματι δεν έχουν καμία αξία. Αν ασχολούμαι μαζί σου το κάνω, γιατί είσαι ένα σύμπτωμα! Ενα σύμπτωμα νοσηρό και επικίνδυνο. Ακουμπώντας πάνω στις πλάτες της αριστεράς, της αριστεράς που αγαπάει το θέατρο και τους ανθρώπους του, απόκτησες, παριστάνοντας τον «δικό» μας, κύρος. Και τώρα, αλλάζοντας ενδιαφέροντα, βλέποντας αλλού το συμφέρον σου, μας πυροβολείς. Γιατί εμάς πυροβολείς, μιλώντας γενικά για κόμματα!

«Ποτέ δεν ανήκα σε κανένα κόμμα». Τι λέτε; Ησουν πάντα, ένας πονηρός, ένας παμπόνηρος, μπαλαντέρ. Αυτό θέλεις να πεις; Και να μην το δήλωνες σε έχουμε από καιρό καταλάβει. Καιρός είναι να το επισημοποιήσουμε κιόλας. Δε μένει παρά να περιμένουμε το επόμενο βήμα σου. Οι πόρτες της εξουσίας ξέρουν να εκτιμούν παρόμοιες δηλώσεις. Κάποια απ' όλες θα ανοίξει και για σένα. Δεν είσαι ούτε ο πρώτος, ούτε ο τελευταίος.


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ

Αυτές οι άγνωστες μαχήτριες

Η ιστορική προσφορά και αυτοθυσία των γυναικών, που συμμετείχαν στο Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας σε ποσοστό 30%, είναι άγνωστη στους πολλούς και ιδιαίτερα στη νέα γενιά. Τη συμβολή τους εκθείασε η Γιάννα Τρικαλινού, στέλεχος της ΕΠΟΝ και αγωνίστρια του ΔΣΕ, σε ομιλία της, που έγινε στην εκδήλωση της ΠΕΑΕΑ προς τιμήν του επίτιμου προέδρου της Νίκου Τερζόγλου και παρουσίαση του βιβλίου του «Η στρατιωτική εκπαίδευση στελεχών στο ΔΣΕ» (εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή»).

Πρωτόγνωρη συμμετοχή

Στα χρόνια του εμφυλίου πολέμου και ιδιαίτερα στο Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας, η συμμετοχή των γυναικών ήταν πρωτόγνωρη, είπε. Τα πρώτα χρόνια ήταν βασικά εθελόντριες, οι οποίες, για να αποφύγουν την τρομοκρατία, τις συλλήψεις, κακοποιήσεις και βιασμούς, κατέφυγαν στο ΔΣΕ. Στην πλειοψηφία τους αποτελούνταν από αγωνίστριες της Εθνικής Αντίστασης, που συνέχιζαν τον αγώνα.

Στην πορεία επέκτασης του αγώνα του ΔΣΕ και για την εξασφάλιση εφεδρειών, χρησιμοποιήθηκε η αναγκαστική επιστράτευση. Εδώ πρέπει να παρθεί υπόψη πως με το άδειασμα των χωριών έγινε πιο δύσκολη η εξασφάλιση εφεδρειών. Ετσι, το ποσοστό συμμετοχής γυναικών στο ΔΣΕ έφτασε στο 25-30% της δύναμής του.

Η γυναίκα από το χαρακτήρα της και τη φυσιολογική της κατάσταση δεν είναι φτιαγμένη για τον πόλεμο, δεν τον θέλει, τόνισε η ομιλήτρια. Σαν μάνα και σύζυγος παλεύει για την ειρήνη. Οταν όμως πιστέψει στην ανάγκη του αγώνα, δίνεται σ' αυτόν...

Στις αφάνταστα σκληρές συνθήκες του ΔΣΕ, χωρίς καταυλισμούς και εγκαταστάσεις, σε διαρκή κίνηση με 50-60 ώρες πορείες, μέσα στο χειμώνα, με περάσματα από βουνά και ποτάμια και χωρίς το ανάλογο ντύσιμο και την υπόδηση, έδειξε η γυναίκα αντοχή και προσαρμοστικότητα. Στην πλειοψηφία τους, οι αντάρτισσες προέρχονταν από την επαρχία, με περιορισμένες γραμματικές γνώσεις και φυσικά χωρίς καθόλου στρατιωτικές, κατάφεραν στη σύντομη εκπαίδευσή τους να μάθουν το χειρισμό του όπλου. Στις σελίδες 173-174 στο βιβλίο του συντρόφου Τερζόγλου αναφέρεται πως στις έξι σειρές της σχολής αξιωματικών:

«Από τις 2.650 αποφοίτους ανθυπολοχαγούς, οι 200 ήταν γυναίκες. Από τις πέντε σειρές των σχολών 130 γυναίκες ονομάστηκαν ανθυπολοχαγοί πεζικού και 27 ανθυπολοχαγοί πολιτικοί επίτροποι».

Η συμμετοχή τους στις μάχες - όπως αναφέρεται στο βιβλίο - στάθηκε παράδειγμα για όλους. Οι αγωνιστές δεν ξεχνούν εκείνες, που, με ηρωισμό, πολεμώντας στις πρώτες γραμμές, έδωσαν το αίμα τους για τη νίκη. Στις 6 σειρές της σχολής αξιωματικών του ΓΑ έπεσαν στα πεδία των μαχών πάνω από 32 συναγωνίστριες.

Μέσα στη φωτιά της μάχης

Είναι γνωστό σε όλους μας πως οι γνωστές και άγνωστες ηρωίδες ανέρχονται σε δεκάδες.

Πολύ πιο μαζική ήταν η συμμετοχή των γυναικών στις σχολές συνδέσμων και διαβιβάσεων, που αποτελούσαν το 50%, ενώ στις υγειονομικές υπηρεσίες το ποσοστό τους έφτανε στο 80%.

Ποιος από μας δε θυμάται τις αντάρτισσες τηλεφωνήτριες, οι οποίες, φορτωμένες με τα τηλέφωνα και τα καλώδια, πάλευαν μέσα στη φωτιά της μάχης να συνδέσουν τα τμήματα με τα κέντρα διοίκησης ή τις τραυματιοφορίνες και τις νοσοκόμες που προσπαθούσαν να σώσουν τους τραυματίες;

Αποφασιστική ήταν η προσφορά της αντάρτισσας στις μεταφορές και την επιμελητεία, στα μαγειρεία και στα διάφορα συνεργεία.

Το 1948, με απόφαση του ΚΚΕ και του ΓΑ, εφαρμόστηκε ο θεσμός του βοηθού πολιτικού επιτρόπου από το ΓΑ μέχρι τη διμοιρία.

Στα καθήκοντα της ιδιαίτερης δουλιάς ήταν: Η φροντίδα για εκπαίδευση, κατάρτιση και ειδίκευση, η στελεχική ανάδειξη, το ανέβασμα του πολιτιστικού - ιδεολογικού επιπέδου τους...

Οι γυναίκες μαχήτριες πολέμησαν με μαχητικότητα και αυταπάρνηση σε όλα τα μετερίζια.

Για να θριαμβεύσει η ζωή

Σε 55 γυναίκες απονεμήθηκαν μετάλλια ανδρείας, σε 244 δόθηκε προαγωγή για ανδραγαθία, 688 ονομάστηκαν αξιωματικοί και υπαξιωματικοί του ΔΣΕ. Στην ιστορία παραμένουν χαραγμένα ονόματα ηρωίδων όπως της Θύελλας, της Μάχης, της Αστραπής και δεκάδων άλλων που σκοτώθηκαν στις μάχες. Ολόρθες αντιμετώπισαν το εκτελεστικό απόσπασμα όσες πέρασαν από το στρατοδικείο.

Σε όλους μας είναι γνωστό πως η πρώτη γυναίκα που εκτελέστηκε ήταν η Ειρήνη Γκίνη. Πολλά έχουν γραφεί για την κόκκινη δασκάλα της Πελοποννήσου, την Αθηνά Μπενέκου. Ηρωικές οι μορφές της Σταυροπούλου, της Δασκαλοπούλου, της Βουνοτριπίδου, της Πάτσιου, της Οικονόμου από το Βόλο και δεκάδων άλλων.

Σε λαϊκά σύμβολα αναδείχτηκαν ηρωικές νεκρές σαν τη λοχαγό Θεανώ, την Ιουλία Ζωζώ, την Ελευθερία Ιωαννίδου και πολλές άλλες.

Για τη γεμάτη αυταπάρνηση δράση των γυναικών στον Εμφύλιο και ιδιαίτερα στο ΔΣΕ, έχουν γραφεί βιβλία. Ανάμεσά τους, των αγωνιστών Κώστα Γκριτζώνα και Δημήτρη Κάτση. Η συγγραφέας Ναταλία Αποστολοπούλου, στο βιβλίο της «Δε δουλώνω, δεν απογραφώ», αναφέρεται στις ανταρτομάνες που βρέθηκαν στην εξορία. Οσα και αν γράφτηκαν, το θέμα δεν εξαντλείται... Εχουν πολλά να διδαχτούν οι νεότεροι, διαβάζοντας τα όσα έχουν δοθεί στη δημοσιότητα μέχρι σήμερα. Η ιστορία των αγώνων της Ελληνίδας αγωνίστριας, η πείρα αυτού του αγώνα αποτελούν σοβαρή παρακαταθήκη για τις νεότερες γενιές.

Γραπτά υπάρχουν, αρκεί να διαβαστούν, τόνισε η ομιλήτρια.

Σοβαρή συμβολή στα γραπτά αποτελεί, επίσης, η μπροσούρα της Πανελλαδικής Δημοκρατικής Ενωσης Γυναικών, που κυκλοφόρησε στα γαλλικά το 1949 με τον τίτλο «Για να θριαμβεύσει η ζωή». Αυτή η μπροσούρα μεταφράστηκε από το «Ριζοσπάστη» και δημοσιεύτηκε στα ελληνικά το 1996. Στην πρώτη σελίδα της μπροσούρας, αναφέρεται ο στίχος του Γάλλου κομμουνιστή Πωλ Ελυάρ, που τον Ιούνη του 1949 βρέθηκε στο Βίτσι. Αξίζει να τον θυμηθούμε:

«Αδελφές μου της Ελπίδας, ω γυναίκες γενναίες / έχετε κλείσει συμφωνία ενάντια στο θάνατο / ω αθάνατες αγαπημένες μας / παίζετε τη ζωή σας / Για να θριαμβεύσει η ζωή / είναι κοντά η μέρα ω αδελφές μου του μεγαλείου που θα κοροϊδεύουμε τις λέξεις πόλεμος και μιζέρια / γιατί θα έχετε νικήσει».

Πέρασαν χρόνια από τότε, μεσολάβησαν ήττες και ανατροπές, κατέληξε η Γ. Τρικαλινού. Παρά τα πισωγυρίσματα όμως, το δίκιο δεν μπορεί παρά μια μέρα να επικρατήσει. Τίποτα από τους αγώνες δεν πάει χαμένο...

Σήμερα οι αγώνες των γυναικών συνεχίζονται ενάντια στη διπλή και τριπλή εκμετάλλευση από την πολιτική της νέας τάξης πραγμάτων...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ