«Η αποκέντρωση είναι μια απάτη, ρίχνει τα βάρη στων γονιών την πλάτη» ήταν το σύνθημα που κυριάρχησε χτες κατά τη διάρκεια κινητοποίησης που πραγματοποίησαν νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθώς και το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, οι οποίοι πορεύτηκαν μέχρι τη Βουλή, όπου και επέδωσαν το ψήφισμά τους. Ηδη έχουν ξεκινήσει οι πρώτες αντιδράσεις στο χώρο της εκπαίδευσης ενάντια στα μέτρα της κυβέρνησης, όπως είναι η εφαρμογή της διάταξης που ψηφίστηκε μέσα στο καλοκαίρι και προβλέπει τη λειτουργία τμημάτων νηπιαγωγείων σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς. Ενα μέτρο που αποσκοπεί στην επιτάχυνση της αποκέντρωσης της εκπαίδευσης και της ιδιωτικοποίησής της ως μέρος των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων.
Από τη μεριά της, η ηγεσία της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας αναφέρεται σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου στο αποτέλεσμα - υπολογίζονται περίπου 4.000 λειτουργικά κενά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 7.000 ωρομίσθιοι για τη λειτουργία των ολοήμερων σχολείων - αποσιωπώντας σκόπιμα την αιτία, που δεν είναι άλλη από την αντιεκπαιδευτική πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Οσο για την απαράδεκτη κατάσταση που διαμορφώνεται στην προσχολική αγωγή για νηπιαγωγούς, νήπια και γονείς - σύμφωνα με τη ΔΟΕ θα κηρυχτούν συνεχείς στάσεις εργασίας στην περίπτωση επιβολής αύξησης του ωραρίου των νηπιαγωγών - η Ομοσπονδία για άλλη μια φορά, αποφεύγει να καταδικάσει την ουσία του προβλήματος, την αποκέντρωση, το θεσμικό πλαίσιό της και όποια άλλα μέτρα την επιταχύνουν, όπως και τις πολιτικές δυνάμεις που την υλοποιούν.
Στη Λάρισα, πολλά παιδιά από τα 4.500, περίπου, προσχολικής ηλικίας, κυρίως προνήπια, στερούνται το δικαίωμα στη δημόσια δωρεάν Παιδεία, καθώς αποκλείονται από τα δημόσια Νηπιαγωγεία. Οι λίστες αναμονής που δημιουργήθηκαν στην ευαίσθητη ηλικία των 4 και 5 ετών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε βάρος των ιδιαίτερων αναγκών προσχολικής αγωγής, είναι το αποτέλεσμα των ρυθμίσεων που πέρασε η κυβέρνηση της ΝΔ. Οι γονείς των προνηπίων που ακόμα δεν έχουν δεχτεί τα παιδιά τους στα δημόσια Νηπιαγωγεία αγωνιούν, καθώς η επιλογή των παιδιών θα γίνει, το πιθανότερο, με κλήρωση (!) και περιμένουν ακόμα τις απαντήσεις των αρμοδίων.
Περίπου σε 900 καθηγητές υπολογίζεται το έλλειμμα για τα 35 δημόσια Μουσικά Γυμνάσια - Λύκεια της χώρας, που έχουν ως αποτέλεσμα 12.500 χαμένες ώρες μαθημάτων ανά εβδομάδα, σύμφωνα με καταγγελία της Πανελλήνιας Ενωσης Γονέων Μουσικών Σχολείων. Ενδεικτικά αναφέρονται, στο Μουσικό Σχολείο Αγρινίου κενά 1.100 ωρών μαθημάτων εβδομαδιαίως, Σερρών κενά 1.000 ωρών εβδομαδιαίως, ενώ το Μουσικό Σχολείο Σιάτιστας ξεκίνησε διαθέτοντας μόνο πέντε καθηγητές, με απώλειες 556 διδακτικών ωρών ανά εβδομάδα.
Διαμαρτυρία έκαναν χτες οι γονείς στο 24ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου, καθώς το σχολείο στεγάζεται σε ένα αθλητικό κέντρο. Επίσης, στο 51ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης δεν έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της στέγης του κτιρίου, με αποτέλεσμα να μεταφερθούν οι μαθητές στο 53ο Δημοτικό Σχολείο. Ενώ χωρίς προαύλιο έχει μείνει το 44ο Δημοτικό Θεσσαλονίκης καθώς βρέθηκαν αρχαιολογικά ευρήματα κατά τη διάρκεια εργασιών για την τοποθέτηση ενός στεγάστρου.
Χάος στη λειτουργία των Νηπιαγωγείων, αντιπαιδαγωγικές επιπτώσεις στα νήπια, νέες ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις, προώθηση της «αποκέντρωσης» είναι μερικές από τις επιπτώσεις από τη λειτουργία τμημάτων Νηπιαγωγείων σε παιδικούς σταθμούς, στο όνομα της καθιέρωσης ενός έτους προσχολικής αγωγής. Οι πρόσφατες ρυθμίσεις της κυβέρνησης, μέσα από υπουργικές αποφάσεις για το ωρολόγιο πρόγραμμα και την οργάνωση και λειτουργία των νηπιακών τμημάτων εντός του δικτύου των Παιδικών Σταθμών, που φαίνονται ότι επιχειρούν να λύσουν προβλήματα που ανέκυψαν από τη θέσπιση της μονοετούς υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής, στην ουσία προωθούν σταθερά και μεθοδικά βήματα για την αποκέντρωση. Οπως σημειώνει το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, οι ρυθμίσεις αυτές δείχνουν:
Το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών καλεί σε ανυποχώρητη πάλη για την ακύρωση της αποκέντρωσης και την ανατροπή του εργασιακού μεσαίωνα, σε μετωπική σύγκρουση και ρήξη με το σύνολο των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων σε όλους τους τομείς. Για την καθιέρωση δίχρονης υποχρεωτικής δημόσιας και δωρεάν προσχολικής αγωγής και του ενιαίου 12χρονου βασικού υποχρεωτικού σχολείου, για την κατάργηση των νόμων που στρώνουν το δρόμο για την προώθηση της αποκέντρωσης, τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των νηπιαγωγών, προσλήψεις νηπιαγωγών και βοηθητικού προσωπικού για όλη την Εκπαίδευση.