Τρίτη 25 Απρίλη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Συναντήσεις με ΟΛΜΕ και ΔΟΕ

Με τα Διοικητικά Συμβούλια των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών ΟΛΜΕ και ΔΟΕ θα συναντηθεί σήμερα το απόγευμα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες έχουν ήδη αποστείλει στο υπουργείο Παιδείας το πλαίσιο των ζητημάτων προς συζήτηση και η ΟΛΜΕ σε επιστολή της προς τον υπουργό Παιδείας εκτιμά ότι «ριζική αντιμετώπιση των προβλημάτων θα υπάρξει μόνο με την ανατροπή ολόκληρου του αντιεκπαιδευτικού πλαισίου που οικοδομήθηκε τα τελευταία χρόνια (νόμος 2525/97 και 2640/98)». Η ΟΛΜΕ επισημαίνει επίσης ότι οι καθηγητές «δεν είμαστε διατεθειμένοι να συμμετέχουμε σε έναν προσχηματικό διάλογο εξωραϊσμού μιας χρεοκοπημένης εκπαιδευτικής πολιτικής».

Στο μεταξύ, χτες, αντιπροσωπεία εκπαιδευτικών επιτυχόντων του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ που έγινε το 1998 συναντήθηκε με τον υφυπουργό Παιδείας Φιλ. Πετσάλνικο, ζητώντας από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να μην προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό αν δεν απορροφηθούν οι επιτυχόντες του προηγούμενου διαγωνισμού. Η συνάντηση έληξε χωρίς καμία δέσμευση και ορίστηκε νέα συνάντηση μετά το Πάσχα.

Τι διεκδίκησαν και διεκδικούν οι μαθητές

Η ανάγκη για ουσιαστική πολύπλευρη μόρφωση για όλους, που θα παρέχεται μέσα από ένα δημόσιο, δωρεάν, υποχρεωτικό, δημοκρατικό και σύγχρονο ενιαίο 12χρονο σχολείο, είναι αυτό που έχει ανάγκη η νεολαία του τόπου μας. Οι νέες εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας Π. Ευθυμίου δεν μπορούν να αγγίξουν, αλλά και να ικανοποιήσουν ούτε καν στο ελάχιστο τα αιτήματα της μαθητικής νεολαίας. Δεν μπορούν να πιάσουν την ουσία των προβλημάτων, αλλά στόχο και αυτοσκοπό έχουν να ρίξουν στάχτη στα μάτια τόσο στους μαθητές, αλλά και σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα και να προωθήσουν το μοντέλο της εκπαίδευσης που έχει ανάγκη το κεφάλαιο και η ΟΝΕ, στη λογική των μισοεκπαιδευμένων, μισομορφωμένων αυριανών απασχολήσιμων.

Οι αγώνες των μαθητών τα τρία τελευταία χρόνια, ενάντια στους νόμους - «λαιμητόμους» 2525/97 και 2640/98, στους οποίους είχαν στο πλευρό τους τους καθηγητές τους, τους γονείς, φοιτητές και σπουδαστές, όλο το λαό απέδειξαν ότι οι πραγματικές ανάγκες τους θα ικανοποιηθούν μόνο μέσα από τη συνολική κατάργηση των αντιεκπαιδευτικών αυτών νόμων και όχι μέσα από προσχηματικές και ψεύτικες ανέξοδες αλλαγές παραπλάνησης.

Και αυτό το ενιαίο υποχρεωτικό 12χρονο δημόσιο και δωρεάν σχολείο που απαιτούν οι μαθητές, αυτό που θα παρέχει ολόπλευρη μόρφωση, αυτό που δε θα φροντιστηριοποιεί το σχολείο όπως έχει γίνει τώρα, θα συνεχίζουν να το απαιτούν, να το διεκδικούν. Είναι αυτό που δε θα τους εξοστρακίζει από το σχολείο, δε θα υποβαθμίζει τις σπουδές τους.

Υπενθυμίσουμε τα αιτήματα των μαθητών, όπως αυτά αποτυπώνονται στις αποφάσεις των Συντονιστικών Αγώνα Σχολείων, ως απάντηση σε όσους πιθανά επιδιώκουν να προσαρμόσουν το μαθητικό στο «εφήμερο» και «εφικτό» των υπουργικών ανακοινώσεων. Οι μαθητές των ΤΕΕ διεκδικούσαν και διεκδικούν:

- Βιβλία σύγχρονα, κατανοητά, όλα δωρεάν. Οχι φωτοτυπίες και cds.

- Κάλυψη όλων των αναγκών σε καθηγητές, εργαστήρια, υποδομή.

- Ολόπλευρη μόρφωση και όχι εφήμερη κατάρτιση.

- Ουσιαστική επαγγελματική εκπαίδευση, πραγματικό εφόδιο για ζωή με δικαιώματα.

Οι μαθητές των Ενιαίων Λυκείων:

- Κατάργηση προαγωγικών - πανελλήνιων εξετάσεων σφαγής της Β` και Γ` Λυκείου.

- Οχι στην κατάργηση των μετεξεταστέων.

- Κατάργηση των τεστ δεξιοτήτων στη Β` Λυκείου.

- Αμεση κάλυψη όλων των αναγκών σε καθηγητές, αίθουσες, εργαστήρια, υποδομή.

- Βιβλία σύγχρονα, κατανοητά, όλα δωρεάν.

- Κανένα τμήμα με πάνω από 20 μαθητές. Ολα τα σχολεία πρωινά.

- Οχι στη φροντιστηριοποίηση των λυκείων.

Και βέβαια επειδή οι φετινές μαθητικές κινητοποιήσεις σημαδεύτηκαν από αυταρχισμό και τρομοκρατία, απαιτούν να καταργηθεί η φασιστική Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, το γνωστό ιδιώνυμο, που σέρνει αγωνιζόμενους μαθητές στα δικαστήρια.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Δεδομένη η αντιδραστική γραμμή πλεύσης

«Μέτωπο παιδείας με όλο το λαό, για σύγχρονο δημόσιο και δωρεάν σχολειό», ήταν ένα από τα κεντρικά συνθήματα των μαθητικών αγώνων, που όχι μόνο δε χάνει, αλλά επαυξάνει την αξία του
«Μέτωπο παιδείας με όλο το λαό, για σύγχρονο δημόσιο και δωρεάν σχολειό», ήταν ένα από τα κεντρικά συνθήματα των μαθητικών αγώνων, που όχι μόνο δε χάνει, αλλά επαυξάνει την αξία του
Από την πρώτη κιόλας βδομάδα, η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας απέδειξε την απαρέγκλιτη γραμμή πλεύσης της για την υλοποίηση, έστω με περισσότερους ελιγμούς, της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Αλλωστε, επιβεβαίωση αυτού είναι οι χθεσινές γενικόλογες εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας από το βήμα της Βουλής. Ομως και οι ανακοινώσεις της περασμένης βδομάδας για τις ημερομηνίες των εξετάσεων, με τη νέα αναβολή (που αναμένεται να ανακοινωθεί αυτές τις μέρες), για τον αριθμό των εισακτέων και την πιλοτική για φέτος εφαρμογή του τεστ δεξιοτήτων, δίνουν το μήνυμα ότι η κυβέρνηση χωρίς αγώνες δεν προτίθεται να προχωρήσει σε ουσιαστικές αλλαγές στη μεταρρύθμιση που διώχνει τα παιδιά από το λύκειο, αλλά και αναδεικνύουν για άλλη μια φορά την ανάγκη όλοι οι φορείς της εκπαίδευσης να μην εφησυχάσουν και να συνεχίσουν συντονισμένα τον αγώνα ενάντια στον πυρήνα της αντιδραστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης για την προβολή της συνολικής πρότασης για άλλο σχολείο που θα εξυπηρετεί τις πραγματικές σύγχρονες ανάγκες του λαού και της νεολαίας. Το ενιαίο δημόσιο δωρεάν 12χρονο σχολείο για όλους, που θα δίνει βασική γενική εκπαίδευση, πολύμορφη γνώση ως προαπαιτούμενο για κάθε επιλογής ζωής, αποσυνδεμένη από την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σχολείο που θα παρέχει τις απαραίτητες επιστημονικές βάσεις, ώστε όλοι οι νέοι να αποκτούν επιστημονική θεώρηση της φυσικής και κοινωνικής πραγματικότητας.

Βασική τακτική του υπουργείου, στο μικρό χρονικό διάστημα, είναι η καλλιέργεια κλίματος αναμονής για τον επικείμενο διάλογο με ΟΛΜΕ, ΔΟΕ και άλλους εκπαιδευτικούς φορείς.

Εισακτέοι από συνεχώς μειούμενους μαθητές

Φέτος, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, οι εισακτέοι σε ΑΕΙ, ΤΕΙ, στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές και Πανεπιστήμιο Κύπρου θα είναι πάνω από 85.000. Από αυτούς, οι 23.660 θα εισαχθούν με το σύστημα των δεσμών, καθώς πρόκειται για αποφοίτους των προηγούμενων ετών. Με το σύστημα του απολυτηρίου του ενιαίου λυκείου, θα εισαχθούν 61.871, δηλαδή κατά πολύ λιγότεροι από τους 73.000 περίπου μαθητές, που φοιτούν στη Γ` Λυκείου.

Η ανακοίνωση εντυπωσιακών αριθμών αποτελεί, στην ουσία, εξαγγελία χωρίς αντίκρισμα, καθώς, αφ' ενός, ομολογείται ότι της ανοιχτής πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προηγείται η μείωση των αποφοίτων του λυκείου και, αφ' ετέρου, γιατί, σύμφωνα με πληροφορίες, ο αριθμός αυτός είναι κατά πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που ζήτησαν και μπορούν να δεχτούν τα Πανεπιστήμια.

Με την ανακοίνωση των εισακτέων, ανακύπτει και πάλι το χρόνιο πρόβλημα της υποδομής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οι καθηλωμένες δαπάνες για την τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν δημιουργήσει χρόνια προβλήματα υποδομής στα Πανεπιστήμια. Τα κενά σε τακτικό προσωπικό είναι καθεστώς, ενώ σοβαρά προβλήματα έχουν εντοπίσει, τόσο οι πρυτάνεις, όσο και η υπόλοιπη πανεπιστημιακή κοινότητα στο κτιριακό και στη φοιτητική μέριμνα (σίτιση - στέγαση), για τα οποία καμία μέριμνα δεν έχει ληφθεί από την κυβέρνηση, η οποία ανέξοδα θέλει να εμφανίσει αύξηση των εισακτέων που φτάνει από 10 έως και 25%.

Οπως έχει αποδειχθεί, η μετατροπή του λυκείου σε ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο, στενά συνδεδεμένο με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οδηγεί αποκλειστικά στο κυνήγι των μορίων και δεν αφήνει περιθώρια για ουσιαστική γνώση, κάτι που διεκδίκησαν οι μαθητές μέσα από τους μεγαλειώδεις αγώνες τους. Ωστόσο, η αναθεώρηση της εξεταστέας ύλης παρουσιάζεται ως σημαντική ελάφρυνση για τους μαθητές, που ήδη έχουν εξαντληθεί από την πολύμηνη προετοιμασία.

Τα περί περικοπής της ύλης

Ενδεικτικά, αναφέρουμε συγκεκριμένα παραδείγματα της λεγόμενης περικοπής της ύλης: Φυσική: Στη Γ` Τάξη ΕΛ Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, από τα 5 κεφάλαια, αφαιρείται το μικρότερο (κύματα), το οποίο αντιπροσωπεύει το λιγότερο από το 20%. Στη Γενικής Παιδείας αφαιρείται μία παράγραφος από το 3ο κεφάλαιο Πυρηνικής Φυσικής. Στο ίδιο μάθημα στη Β` τάξη στη θετική κατεύθυνση αφαιρείται το 25% της διδακτέας ύλης. Στη Γενική Παιδεία, από το 3ο κεφάλαιο αφαιρούνται επουσιώδης παράγραφοι και ασκήσεις στο μαγνητικό πεδίο. Χημεία: Στη Β` τάξη Θετικής Κατεύθυνσης αφαιρούνται επουσιώδης παράγραφοι, ενώ στη Γ` ελάχιστες παράγραφοι οργανικής χημείας. Μαθηματικά: Στη Γ` τάξη αφαιρεί μία παράγραφος από μιγαδικούς που αφορά πολυώνυμα και εξισώσεις, 1 παράγραφος από θεωρία των ολοκληρωμάτων και μία παράγραφος των διαφορικών εξισώσεων. Αφαιρεί, δηλαδή, το 10%. Στη Γενική Παιδεία αφαιρείται μια παράγραφος της Στατιστικής. Νέα Ελληνικά: Στη Γ` τάξη Γενικής Παιδείας από τα 14 λογοτεχνικά κείμενα αφαιρέθηκαν τέσσερα. Στη Β` τάξη Γενικής Παιδείας αφαιρέθηκαν 5 λογοτεχνικά κείμενα από τα 14.Ιστορία: Στη Γ` τάξη Γενικής Παιδείας αφαιρέθηκαν 18 από τις 158 σελίδες, ενώ στην Τεχνολογική Κατεύθυνση 14 σελίδες από τις 141. Στη Β` τάξη Γενικής Παιδείας αφαιρέθηκαν 20 από τις 170 σελίδες, και στην κατεύθυνση 20 σελίδες από τις 120. Αρχαία Ελληνικά: Στη Β` τάξη Γενικής Παιδείας αφαιρούνται από το πρωτότυπο Αντιγόνης 57 στίχοι από 475 και στη Μετάφραση κόβονται 20 από τους 300. Στη Β` τάξη κατεύθυνσης δεν αφαιρείται τίποτα. Στη Γ` τάξη (κατεύθυνση) από την Πολιτεία (Πλάτων) κόπηκε μια ενότητα από τις 6 και από τον Αριστοτέλη από τις 20 ενότητες οι 10. Από τα 7 κεφάλαια του Θουκυδίδη (πρωτότυπο) αφαιρούνται 2 κεφάλαια και από το μεταφρασμένο όλο. Λατινικά: Στη Β` τάξη από 14 κεφάλαια αφαιρούνται τα 2 και στη Γ` τάξη από τα 22 κεφάλαια τα 4.

Επίσης σημαντικό είναι το πρόβλημα των μαθημάτων που δεν έχουν διδαχθεί, όπως επισημαίνει και η ΟΛΜΕ σε υπόμνημά της προς τον υπουργό Παιδείας. Πρόκειται για τα μαθήματα: Ανάπτυξη Εφαρμογών σε προγραμματικό περιβάλλον της Γ` Λυκείου, Τεχνολογία Υπολογιστικών Συστημάτων και Υπολογιστικά Συστήματα, τα οποία, όπως επισημαίνει, δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να εξεταστούν. Επίσης χαρακτηριστική είναι η κατάσταση με τη συρρίκνωση του διδακτικού έτους, που αναγκάζει τους εκπαιδευτικούς να «τρέχουν την ύλη». Σε σχολεία της Ν. Ιωνίας, οι καθηγητές καταγγέλλουν ότι αναγκάζονται να παραδίδουν καθημερινά 14 σελίδων, προκειμένου να «βγάλουν» την εξεταστέα ύλη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ