«Μέτωπο παιδείας με όλο το λαό, για σύγχρονο δημόσιο και δωρεάν σχολειό», ήταν ένα από τα κεντρικά συνθήματα των μαθητικών αγώνων, που όχι μόνο δε χάνει, αλλά επαυξάνει την αξία του |
Βασική τακτική του υπουργείου, στο μικρό χρονικό διάστημα, είναι η καλλιέργεια κλίματος αναμονής για τον επικείμενο διάλογο με ΟΛΜΕ, ΔΟΕ και άλλους εκπαιδευτικούς φορείς.
Φέτος, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, οι εισακτέοι σε ΑΕΙ, ΤΕΙ, στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές και Πανεπιστήμιο Κύπρου θα είναι πάνω από 85.000. Από αυτούς, οι 23.660 θα εισαχθούν με το σύστημα των δεσμών, καθώς πρόκειται για αποφοίτους των προηγούμενων ετών. Με το σύστημα του απολυτηρίου του ενιαίου λυκείου, θα εισαχθούν 61.871, δηλαδή κατά πολύ λιγότεροι από τους 73.000 περίπου μαθητές, που φοιτούν στη Γ` Λυκείου.
Η ανακοίνωση εντυπωσιακών αριθμών αποτελεί, στην ουσία, εξαγγελία χωρίς αντίκρισμα, καθώς, αφ' ενός, ομολογείται ότι της ανοιχτής πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προηγείται η μείωση των αποφοίτων του λυκείου και, αφ' ετέρου, γιατί, σύμφωνα με πληροφορίες, ο αριθμός αυτός είναι κατά πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που ζήτησαν και μπορούν να δεχτούν τα Πανεπιστήμια.
Με την ανακοίνωση των εισακτέων, ανακύπτει και πάλι το χρόνιο πρόβλημα της υποδομής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οι καθηλωμένες δαπάνες για την τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν δημιουργήσει χρόνια προβλήματα υποδομής στα Πανεπιστήμια. Τα κενά σε τακτικό προσωπικό είναι καθεστώς, ενώ σοβαρά προβλήματα έχουν εντοπίσει, τόσο οι πρυτάνεις, όσο και η υπόλοιπη πανεπιστημιακή κοινότητα στο κτιριακό και στη φοιτητική μέριμνα (σίτιση - στέγαση), για τα οποία καμία μέριμνα δεν έχει ληφθεί από την κυβέρνηση, η οποία ανέξοδα θέλει να εμφανίσει αύξηση των εισακτέων που φτάνει από 10 έως και 25%.
Οπως έχει αποδειχθεί, η μετατροπή του λυκείου σε ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο, στενά συνδεδεμένο με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οδηγεί αποκλειστικά στο κυνήγι των μορίων και δεν αφήνει περιθώρια για ουσιαστική γνώση, κάτι που διεκδίκησαν οι μαθητές μέσα από τους μεγαλειώδεις αγώνες τους. Ωστόσο, η αναθεώρηση της εξεταστέας ύλης παρουσιάζεται ως σημαντική ελάφρυνση για τους μαθητές, που ήδη έχουν εξαντληθεί από την πολύμηνη προετοιμασία.
Ενδεικτικά, αναφέρουμε συγκεκριμένα παραδείγματα της λεγόμενης περικοπής της ύλης: Φυσική: Στη Γ` Τάξη ΕΛ Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, από τα 5 κεφάλαια, αφαιρείται το μικρότερο (κύματα), το οποίο αντιπροσωπεύει το λιγότερο από το 20%. Στη Γενικής Παιδείας αφαιρείται μία παράγραφος από το 3ο κεφάλαιο Πυρηνικής Φυσικής. Στο ίδιο μάθημα στη Β` τάξη στη θετική κατεύθυνση αφαιρείται το 25% της διδακτέας ύλης. Στη Γενική Παιδεία, από το 3ο κεφάλαιο αφαιρούνται επουσιώδης παράγραφοι και ασκήσεις στο μαγνητικό πεδίο. Χημεία: Στη Β` τάξη Θετικής Κατεύθυνσης αφαιρούνται επουσιώδης παράγραφοι, ενώ στη Γ` ελάχιστες παράγραφοι οργανικής χημείας. Μαθηματικά: Στη Γ` τάξη αφαιρεί μία παράγραφος από μιγαδικούς που αφορά πολυώνυμα και εξισώσεις, 1 παράγραφος από θεωρία των ολοκληρωμάτων και μία παράγραφος των διαφορικών εξισώσεων. Αφαιρεί, δηλαδή, το 10%. Στη Γενική Παιδεία αφαιρείται μια παράγραφος της Στατιστικής. Νέα Ελληνικά: Στη Γ` τάξη Γενικής Παιδείας από τα 14 λογοτεχνικά κείμενα αφαιρέθηκαν τέσσερα. Στη Β` τάξη Γενικής Παιδείας αφαιρέθηκαν 5 λογοτεχνικά κείμενα από τα 14.Ιστορία: Στη Γ` τάξη Γενικής Παιδείας αφαιρέθηκαν 18 από τις 158 σελίδες, ενώ στην Τεχνολογική Κατεύθυνση 14 σελίδες από τις 141. Στη Β` τάξη Γενικής Παιδείας αφαιρέθηκαν 20 από τις 170 σελίδες, και στην κατεύθυνση 20 σελίδες από τις 120. Αρχαία Ελληνικά: Στη Β` τάξη Γενικής Παιδείας αφαιρούνται από το πρωτότυπο Αντιγόνης 57 στίχοι από 475 και στη Μετάφραση κόβονται 20 από τους 300. Στη Β` τάξη κατεύθυνσης δεν αφαιρείται τίποτα. Στη Γ` τάξη (κατεύθυνση) από την Πολιτεία (Πλάτων) κόπηκε μια ενότητα από τις 6 και από τον Αριστοτέλη από τις 20 ενότητες οι 10. Από τα 7 κεφάλαια του Θουκυδίδη (πρωτότυπο) αφαιρούνται 2 κεφάλαια και από το μεταφρασμένο όλο. Λατινικά: Στη Β` τάξη από 14 κεφάλαια αφαιρούνται τα 2 και στη Γ` τάξη από τα 22 κεφάλαια τα 4.
Επίσης σημαντικό είναι το πρόβλημα των μαθημάτων που δεν έχουν διδαχθεί, όπως επισημαίνει και η ΟΛΜΕ σε υπόμνημά της προς τον υπουργό Παιδείας. Πρόκειται για τα μαθήματα: Ανάπτυξη Εφαρμογών σε προγραμματικό περιβάλλον της Γ` Λυκείου, Τεχνολογία Υπολογιστικών Συστημάτων και Υπολογιστικά Συστήματα, τα οποία, όπως επισημαίνει, δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να εξεταστούν. Επίσης χαρακτηριστική είναι η κατάσταση με τη συρρίκνωση του διδακτικού έτους, που αναγκάζει τους εκπαιδευτικούς να «τρέχουν την ύλη». Σε σχολεία της Ν. Ιωνίας, οι καθηγητές καταγγέλλουν ότι αναγκάζονται να παραδίδουν καθημερινά 14 σελίδων, προκειμένου να «βγάλουν» την εξεταστέα ύλη.