Τετάρτη 28 Σεπτέμβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Σπεύδει να συμβάλει στην «ανταγωνιστικότητα»

Σε ρόλο ατζέντη του επιστημονικού ανθρώπινου δυναμικού, αναδεικνύεται το Πανεπιστήμιο Κρήτης, στο πλαίσιο της υποβάθμισης και ιδιωτικοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, για την προώθηση των επιταγών της ΕΕ και την πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

Αυτό αποδεικνύει η νέα διημερίδα που διοργανώνει μαζί με το γραφείο διασύνδεσης και σε συνεργασία με το Επιστημονικό και Τεχνολογικό Πάρκο Κρήτης που έχει ως θέμα «Η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής επιχείρησης και ο ρόλος του επιστημονικού ανθρώπινου δυναμικού», στις 6 και 7 Οκτώβρη στο Ιδρυμα Τεχνολογίας και Ερευνας (ΙΤΕ).

Σκοπός αυτής της διημερίδας, όπως σημειώνουν, είναι να αφυπνίσει την επιχειρηματική κοινότητα της Ελλάδας για τη σπουδαιότητα του ρόλου του επιστημονικού προσωπικού στην ανάπτυξή της, καθώς και να συμβάλει στην ανεύρεση μεθόδων αποτελεσματικής αξιοποίησής του. Και ευθαρσώς ακολούθως επισημαίνουν ότι «με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής επιστημονικής κατάρτισης θα επισημανθεί η αναγκαιότητα μεγαλύτερης επένδυσης στη γνώση (ποια γνώση και για ποιον;) για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και η σημασία της επιστημονικής κατάρτισης στην επαγγελματική αποκατάσταση».

Προχωρούν, λοιπόν, ολοταχώς με τα γραφεία διασύνδεσης στο ρόλο του διαμεσολαβητή ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο και τις επιχειρήσεις υπό τον απόλυτο έλεγχο των τελευταίων. Είναι φανερό ότι πλέον υλοποιείται ο στόχος για προσαρμογή της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις ανάγκες της αγοράς με ευέλικτο, μισοειδικευμένο και απόλυτα υποταγμένο επιστημονικό προσωπικό.

ΚΟ ΑΧΑΪΑΣ ΑΧΤΙΔΑ ΑΕΙ - ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ
Συστηματική προσπάθεια για χειραγωγημένες συνειδήσεις

Σε ανακοίνωσή της η ΚΟ Αχαΐας, Αχτίδα ΑΕΙ - ΤΕΙ Πάτρας, αφού παραθέτει μια σειρά αποσπάσματα από το βιβλίο «Ορθολογική Λήψη Αποφάσεων», επισημαίνει: «Τέτοια μαθήματα διδάσκουν στους σπουδαστές στο ΤΕΙ Πάτρας. Αυτόν τον αντικομμουνισμό, made by CIA, εκπέμπει το συγκεκριμένο βιβλίο». Και συνεχίζει: «Επιβεβαιώνονται κατά τον πιο κατηγορηματικό τρόπο οι εκτιμήσεις του ΚΚΕ:

  • Για τη συστηματική προσπάθεια της άρχουσας τάξης να κερδίσει τα μυαλά της νεολαίας, να τη χειραγωγήσει, να φτιάξει τρομοκρατημένες συνειδήσεις.
  • Για την επιχείρηση να δηλητηριαστούν οι νέοι από τον αντικομμουνισμό, τον εθνικισμό και τον ιμπεριαλιστικό κοσμοπολιτισμό.
  • Για τα επικίνδυνα ιδεολογήματα που παράγονται, συντηρούνται και αναπαράγονται περί της ελευθερίας και της δημοκρατίας στον καπιταλισμό.
  • Ειδικά στην εκπαίδευση, η αστική τάξη, με πολιτικούς εκπροσώπους της τα φιλελεύθερα και σοσιαλδημοκρατικά κόμματα - και με πολιτικό δεκανίκι τον οπορτουνισμό, επιχειρεί να διαμορφώσει μια «κοσμοαντίληψη» αποδοχής του καπιταλισμού. Ενα μέσον είναι η διδασκαλία αντιδραστικών ανορθολογικών και ανοιχτά αντικομμουνιστικών αντιλήψεων και θεωριών».

Ακολούθως, υπογραμμίζει πως «η κατάσταση αυτή θα επιδεινωθεί αν δεν υπάρξει αποφασιστική μαζική απάντηση» και καταλήγοντας τονίζει: «Καλούμε το λαό και τη νεολαία της Πάτρας να βγάλουν χρήσιμα συμπεράσματα με αφορμή και αυτό το γεγονός. Να φύγουν μαζικά από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, να γυρίσουν την πλάτη στις δυνάμεις του συμβιβασμού. Να στηρίξουν ολόπλευρα το ΚΚΕ και την ΚΝΕ. Στην πολιτική πρόταση του ΚΚΕ για το Μέτωπο - και μόνο σε αυτήν - υπάρχει θέση για όλα τα δικαιώματα και τις σύγχρονες ανάγκες της νεολαίας, για ολόπλευρη μόρφωση, για να διδάσκεται η αλήθεια και να διαπαιδαγωγούνται ολοκληρωμένοι άνθρωποι. Καλούμε την εκπαιδευτική κοινότητα του ΤΕΙ και όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της Πάτρας, τη νεολαία, και την εργατική τάξη της πόλης, να καταδικάσουν το γεγονός και να απαιτήσουν μαζί μας την άμεση απόσυρση του αισχρού αντικουβανικού συγγράμματος».

ΠΑΤΡΑ - ΤΕΙ
Να αποσυρθεί το αντικομμουνιστικό σύγγραμμα

Εντονη η αντίδραση των σπουδαστών

Η «άσκηση» με την οποία οι σπουδαστές καλούνται να βρουν τις πιθανότητες να γίνει «δημοκρατική» η Κούβα, αν πεθάνει ο Κάστρο!
Η «άσκηση» με την οποία οι σπουδαστές καλούνται να βρουν τις πιθανότητες να γίνει «δημοκρατική» η Κούβα, αν πεθάνει ο Κάστρο!
Σάλο έχει προκαλέσει η χτεσινή αποκάλυψη του «Ρ» ότι στο Τμήμα του Επιχειρηματικού Σχεδιασμού και Πληροφοριακών Συστημάτων του ΤΕΙ Πάτρας ζητείται, υπό μορφή άσκησης, από τους σπουδαστές να προβλέψουν ανάλογα με την επιδείνωση της υγείας του Φιντέλ Κάστρο την πιθανότητα «δημοκρατικής μεταρρύθμισης» στην Κούβα, θεωρώντας ως αυτονόητο πως ο Κουβανός ηγέτης είναι δικτάτορας και το σύστημα διακυβέρνησης αυταρχικό!

Στο ΤΕΙ της Πάτρας έντονες ήταν και οι αντιδράσεις από την πλευρά των σπουδαστών, που ανέδειξαν το ζήτημα στις σχολές, διακίνησαν το «Ρ», τοιχοκόλλησαν σε όλες τις αίθουσες σχολών το αποκαλυπτικό κείμενο. Παράλληλα, σήμερα έχει προγραμματιστεί να δοθεί συνέχεια στο θέμα, όπου μέλη και φίλοι της ΠΚΣ θα προχωρήσουν σε παράσταση διαμαρτυρίας τόσο στον προϊστάμενο του συγκεκριμένου Τμήματος, αναπληρωτή καθηγητή Ιωάννη Μητρόπουλο, ο οποίος υπογράφει και την «επιστημονική» επιμέλεια του εν λόγω βιβλίου, όσο και στον πρόεδρο του ΤΕΙ, Γιάννη Γεωργόπουλο.

Σε δήλωσή του στο «Ρ» ο Δημήτρης Μπακάλης, σπουδαστής στα ΤΕΙ και μέλος του ΔΣ της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών, αφού επισήμανε πως «αυτό το περιστατικό καταδεικνύει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την προσπάθεια της άρχουσας τάξης και μέσω της Παιδείας να παρέμβει με κάθε τρόπο στη συνείδηση της νεολαίας και να την απονευρώσει από οποιαδήποτε προσπάθεια αμφισβήτησης του καπιταλιστικού συστήματος», τόνισε: «Το αίτημά μας είναι ένα και μοναδικό. Να αποσυρθεί άμεσα αυτό το κατάπτυστο βιβλίο. Δε θα σταματήσουμε τις προσπάθειές μας μέχρι αυτό το αντιεπιστημονικό έκτρωμα να πάψει να διδάσκεται σε οποιαδήποτε εκπαιδευτική βαθμίδα».

Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο βιβλίο έχει τίτλο «Ορθολογική Λήψη Αποφάσεων» με συγγραφέα τον Αμερικανό επίκουρο καθηγητή Andrew Lang Golub, ο οποίος στο παρελθόν εργαζόταν ως αναλυτής στις εταιρίες AT&T, Eastman Kodak, Exxon καθώς και στο υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ. Ο καημός του ...προφανής και αποκαλυπτικός: «Το μέλλον της Κούβας μοιάζει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον Φιντέλ Κάστρο, ένα χαρισματικό ηγέτη που κυβερνά τη χώρα από το 1959. Γερνάει όμως. Θα πρέπει τελικά να εγκαταλείψει το πόστο του, ίσως και λόγω της επιδείνωσης της υγείας του. Ετσι, η πιθανότητα δημοκρατικής μεταρρύθμισης στην Κούβα εξαρτάται από την υγεία του Κάστρο...». Ο αξιότιμος κ. καθηγητής μόνο τον τρόπο επιδείνωσης της ...υγείας (βλέπε δολοφονία) του Κάστρο δεν υπέδειξε.

Το ζήτημα που ανακύπτει από αυτή τη χοντροκομμένη και άθλια προπαγάνδα σε βάρος ενός λαού και του ηγέτη του είναι ότι προωθείται - για λογαριασμό των ΗΠΑ - και διδάσκεται από καθηγητές Πανεπιστημίου, με τις ευλογίες του υπουργείου Παιδείας, μέσα στα σχολεία και στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ελλάδας! Και σε αυτό το σημείο, η ευθύνη του υπουργείου Παιδείας είναι τεράστια όταν επιτρέπει να διδάσκονται τέτοια αντιεπιστημονικά ανοσιουργήματα που καμιά σχέση δεν έχουν με την εκπαίδευση και την επιστήμη.

Τι είναι η «επιχειρηματικότητα»

Από την περασμένη άνοιξη, η υπουργός Παιδείας διακήρυττε ότι είναι σε συνεννόηση με το ΣΕΒ και τη ΓΣΕΕ προκειμένου να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος «επιχειρηματικότητας» στα σχολεία και στην ίδια κατεύθυνση κινούνταν το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, που μελετούσε τρόπους γενίκευσης του προγράμματος από την έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς.

Τι είναι όμως αυτό το περιβόητο πρόγραμμα «επιχειρηματικότητα νέων»; Είναι ένα πρόγραμμα μαθημάτων που συνδιοργανώνεται από το Σύνδεσμο Ελλήνων Βιομηχάνων (ΣΕΒ) και το υπουργείο Παιδείας. Πρόκειται για έναν κύκλο διαλέξεων από στελέχη επιχειρήσεων που συνοδεύεται από σχετικά εγχειρίδια και πραγματοποιείται στις δυο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού(!), σε Γυμνάσια, Λύκεια και ΤΕΕ.

Τα εκπαιδευτικά υλικά που συνοδεύουν το πρόγραμμα είναι αναπαραγωγή εκείνων που διδάσκονται στα σχολεία και άλλων χωρών στο πλαίσιο του προγράμματος του Οργανισμού Junior Achievement International, όπου συμμετέχουν οι Σύνδεσμοι Βιομηχάνων διαφόρων καπιταλιστικών χωρών και στόχος του διεθνούς αυτού προγράμματος είναι να κατανοήσουν οι νέοι «τη σημασία των οικονομιών που καθορίζονται από την αγορά, το ρόλο των επιχειρήσεων σε μια παγκόσμια οικονομία...» και γενικότερα την «ηθική» του καπιταλισμού.

Ετσι και στην Ελλάδα, οι μαθητές από τα 10 τους χρόνια και πριν καλά καλά μάθουν... ορθογραφία, καλούνται να ενσωματώσουν στο λεξιλόγιο αλλά και στη συνείδησή τους έννοιες όπως «χρηματιστήρια αξιών», «έρευνα αγοράς», «καινοτομίες... που μπορούν να αξιοποιηθούν προς όφελος της επιχείρησης» κλπ. Οι διάφορες προσεγγίσεις του συγκεκριμένου μαθήματος όπως παιχνίδια ρόλων, δημιουργία εικονικών επιχειρήσεων και ασκήσεις επίλυσης προβλημάτων σχετικά με τη λειτουργία μιας επιχείρησης, δεν έχουν στόχο να κάνουν όλους τους μαθητές αυριανούς επιχειρηματίες αλλά να τους μάθουν πώς να κατανοούν καλύτερα το συμφέρον των επιχειρήσεων και ως αυριανοί εργαζόμενοι να κάνουν δική τους υπόθεση την αύξηση των κερδών του κεφαλαίου.

Την ίδια στιγμή, οι επιχειρήσεις εισπράττουν πολλαπλά οφέλη από το πρόγραμμα αφού για τους μαθητές μεγαλύτερων τάξεων προβλέπεται και πρακτική άσκησή τους σε επιχειρήσεις, σε προσωρινές θέσεις εργασίας και χωρίς αμοιβή.

Μέχρι τώρα, το πρόγραμμα εφαρμοζόταν πράγματι πιλοτικά σε κάποια σχολεία. Ωστόσο με την απόφαση της κυβέρνησης να εφαρμοστεί υποχρεωτικά η «ευέλικτη ζώνη» σε όλα τα δημοτικά και νηπιαγωγεία και εφόσον τα μαθήματα «επιχειρηματικότητας» είναι από τις βασικές δραστηριότητες της «ευέλικτης ζώνης», είναι δεδομένη η επέκταση της προπαγάνδας του κεφαλαίου στα σχολεία και μάλιστα, σε πολύ τρυφερές ηλικίες.

«Επιχειρηματικότητα» για το ... δημοτικό!

Με στόχο να προσαρμοστούν οι μαθητές από την τρυφερή ηλικία του δημοτικού στις συνθήκες ζωής και εργασίας που το μεγάλο κεφάλαιο και τα κόμματα που το υπηρετούν προωθούν, εντάσσεται πλέον και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση το πρόγραμμα «Οικονομία και εγώ». Οι σελίδες του «Ρ» έχουν επανειλημμένα φιλοξενήσει ρεπορτάζ για τη μετατροπή της ευέλικτης ζώνης σε υποχρεωτική και τις εξοντωτικές συνέπειες του ωρολόγιου προγράμματος, όπως τώρα διαμορφώνεται, στους μαθητές.

Μέχρι τώρα, το πρόγραμμα «Οικονομία και εγώ» εφαρμοζόταν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση προαιρετικά. Ενα πιλοτικό πρόγραμμα με τίτλο «Επιχειρηματικότητα Μαθητών» θα είναι όπως φαίνεται από τα βασικά μαθήματα που θα ενταχθούν στην «ευέλικτη ζώνη» στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς έχει γίνει σχετική επεξεργασία στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Η επιχειρηματικότητα εμφανιζόταν μέχρι πρόσφατα στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και ερμηνεύεται ως η «στάση - νοοτροπία του ατόμου στην καθημερινή ζωή όσο και στις εργασιακές του δραστηριότητες»! Ενδεικτικό της στάσης αυτής είναι ο φορέας υλοποίησης που πέρα από το υπουργείο Παιδείας μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, δεν είναι άλλος από τον ΣΕΒ!

Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στην ίδια ιστοσελίδα, τη βάση αυτού του προγράμματος αποτελεί «η αναγκαιότητα ανοίγματος του σχολείου στην κοινωνία και η σύνδεση της σχολικής ζωής με τα ενδιαφέροντα του παιδιού και τις πραγματικές καταστάσεις της ζωής».

Ορίζει ότι «ο βασικός σκοπός του προγράμματος "Επιχειρηματικότητα Μαθητών" εστιάζεται, στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης με την εισαγωγή βασικών οικονομικών εννοιών στην υποχρεωτική εκπαίδευση, απαραίτητων στην καθημερινή ζωή του ατόμου, σε μορφή δραστηριοτήτων και στο άνοιγμα του σχολείου στις συνθήκες εργασίας της τοπικής κοινωνίας». Λέγοντας όμως «βασικές οικονομικές έννοιες απαραίτητες στη ζωή του ατόμου», μάλλον δεν εννοεί το πώς να μετράει ο μαθητής τα ρέστα από τις τσίχλες για να μην τον κλέψει ο περιπτεράς.... Αντιθέτως, εκείνο στο οποίο στοχεύει είναι να προσαρμόσει τη σκέψη του μαθητή στο εργασιακό μέλλον που γι' αυτόν έχουν σχεδιάσει: για το γιο του εργάτη το εργοστάσιο, για το γιο του αγρότη το χωράφι, για το γιο του διευθυντή επιχείρησης μια αντίστοιχη διευθυντική θέση.

Επιπλέον, επισημαίνεται ότι η έννοια της επιχειρηματικότητας προσεγγίζεται, μεταξύ άλλων, ως: «αποδοχή του στοιχείου της αβεβαιότητας και μετουσίωσή του σε πράξη». Με άλλα λόγια, να είναι από νωρίς προσαρμοσμένο το αυριανό εργατικό δυναμικό στη λογική της «αλλαγής επαγγελμάτων», της ανάγκης διαρκούς επανακατάρτισης, της μη σταθερής δουλιάς. Να είναι προετοιμασμένο να ζει με το φόβο της απόλυσης, με την αβεβαιότητα που διαρκώς θα τον πειθαναγκάζει να σκύβει το κεφάλι, να μη λέει κουβέντα, να «κοιτάει τη δουλιά του».

Από νωρίς στα ...«βάσανα» δηλαδή, θα πρέπει να μπουν οι μικροί μαθητές μέσω αυτών των «εκπαιδευτικών» προγραμμάτων. Μια πρώτη γεύση, που είναι αμφίβολο κατά πόσο θα παρουσιάζει στους αυριανούς (πολύ... αυριανούς αν κρίνουμε από την ηλικία τους) εργαζόμενους τις πραγματικές συνθήκες εργασίας ή ακόμα και τις δυσκολίες εύρεσης εργασίας που θα αντιμετωπίσουν, πόσο μάλλον που δεν τους αποκαλύπτει την εκμετάλλευση που θα υφίστανται.

Ο κατάλογος των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων είναι ενδεικτικός, καθώς περιλαμβάνονται οι κολοσσοί σε όλους τους κλάδους. Αραγε, οι εκπρόσωποι της «Τσιπίτα» θα ενημερώσουν τους μαθητές για τα εργατικά ατυχήματα και τις μαζικές απολύσεις που πραγματοποιούνται στα εργοστάσιά της ή θα τα «ρίξουν» στον εργαζόμενο που δεν είχε διδαχτεί «επιχειρηματικότητα»;

ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Αξιώνουν επιτάχυνση στην προσαρμογή των σχολείων στην αγορά

Την παρέμβαση της υπουργού Παιδείας, Μαριέττας Γιαννάκου ζητάει, με επιστολή του, ο Σύνδεσμος Θεσσαλικών Βιομηχανιών, προκειμένου, από το τρέχον σχολικό έτος, να ενταχθεί στο κανονικό πρόγραμμα των σχολείων, το μάθημα «Επιχειρηματικότητα Νέων». Ο Σύνδεσμος, αφού υπενθυμίζει ότι το συγκεκριμένο μάθημα διδάχτηκε πιλοτικά σε 150 σχολεία της χώρας, από το 2002 μέχρι το 2005 και σημειώνοντας τη θετική ανταπόκριση της υπουργού για την υλοποίηση αυτού του προγράμματος, επισημαίνει ότι «η εισαγωγή μαθημάτων επιχειρηματικότητας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και η εν γένει προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος στις ανάγκες της ζήτησης και της αγοράς, αποτελεί μια σημαντική προετοιμασία των εφήβων προκειμένου να γίνουν επιτυχημένοι επιχειρηματίες...».

Οι βιομήχανοι «δε μασάνε τα λόγια τους» και ζητούν από την κυβέρνησή τους ν' ανταποκριθεί αμέσως στις «υποχρεώσεις» που έχει αναλάβει, στο πλαίσιο και των αποφάσεων της Λισαβόνας, για τη μετατροπή της Παιδείας σε «μαγαζί» της πλουτοκρατίας. Ζητούν να μετατραπούν τα σχολεία και τα πανεπιστήμια σε «σπουδαστήρια» καπιταλιστικών ιδεών και σε «εργοστάσια» παραγωγής ειδικευμένου προσωπικού, που θα χρησιμοποιηθεί για τις επιχειρηματικές ανάγκες των βιομηχάνων και, γενικότερα, του κεφαλαίου. Βεβαίως, οι επιχειρηματίες «κρούουν σ' ανοιχτές πόρτες», καθώς η κυβέρνηση της ΝΔ - όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ - συμφωνεί, απολύτως, με τις θέσεις τους και θα κάνει ό,τι μπορεί για την υλοποίησή τους, ανταποκρινόμενη στις δικές τους απαιτήσεις και στις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Το μόνο που μπορεί να την εμποδίσει στην επιχείρηση ολοκληρωτικής παράδοσης της Παιδείας στα «νύχια» της πλουτοκρατίας, είναι η οργανωμένη πάλη του λαού κατά των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων που προωθούνται στην Παιδεία και για την ανάδειξη της Λαϊκής Εξουσίας, που θα εφαρμόσει μια άλλη πολιτική, η οποία δε θα εξυπηρετεί τις επιδιώξεις και τα συμφέροντα του κεφαλαίου, αλλά του λαού και θα διασφαλίζει μια δημόσια, δωρεάν Παιδεία, που θα εξασφαλίζει τα δικαιώματα των νέων στη μόρφωση και στη δουλιά. Κι όσο πιο γρήγορα κι αποτελεσματικά οργανωθεί η λαϊκή πάλη, τόσο το καλύτερο, καθώς «οι καιροί ου μενετοί» κι αν οι αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις εδραιωθούν στην Παιδεία, θα είναι ακόμα πιο δύσκολη η ανατροπή τους...


Π. Ρ.

«Σχέδιο Δράσης» για την παράδοση της εκπαίδευσης στο κεφάλαιο

Σε έφορο έδαφος πέφτουν οι απαιτήσεις των μεγαλοβιομηχάνων, αφού η στρατηγική της Λισαβόνας, την οποία επικαλούνται στο σχετικό τους έγγραφο προς την υπουργό Παιδείας, αποτελεί τον μπούσουλα για την κυβερνητική πολιτική και στο χώρο της εκπαίδευσης. Ανάμεσα στα εκατοντάδες ευρωενωσιακά έγγραφα που περιγράφουν με ιδιαίτερη λεπτομέρεια τον εφιάλτη της πλήρους σύνδεσης της εκπαίδευσης με τις κερδοσκοπικές ανάγκες του κεφαλαίου, είναι το «Σχέδιο Δράσης» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη στρατηγική της Λισαβόνας, με τις κατευθυντήριες γραμμές του οποίου τα κράτη - μέλη, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, θα καταθέσουν σύντομα τα λεγόμενα «Εθνικά Σχέδια Δράσης».

Στο κεφάλαιο «Ανάπτυξη των επενδύσεων σε ανθρώπινο κεφάλαιο, μέσα από τη βελτίωση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης», η Κομισιόν, εκφράζοντας τον πυρήνα των απαιτήσεων του ευρωενωσιακού κεφαλαίου, σημειώνει εισαγωγικά: «Οι εκπαιδευτικές προσπάθειες στην ΕΕ πρέπει να διασφαλίζουν ότι στην αγορά εργασίας θα υπάρχει επάρκεια δεξιοτήτων (skills) και ότι θα παράγεται καινούρια γνώση εναρμονισμένη με την οικονομία». Ποια οικονομία; Μα φυσικά την καπιταλιστική, που λειτουργεί με μοναδικό νόμο το κέρδος του κεφαλαίου!

Η Κομισιόν θέτει και το χρονοδιάγραμμα, βάσει του οποίου τα κράτη - μέλη θα πρέπει άμεσα να εναρμονίσουν τη νομοθεσία τους με τις ευρωενωσιακές κατευθύνσεις: Μέχρι το τέλος του 2005 να έχει ενσωματωθεί η οδηγία για την αναγνώριση των «επαγγελματικών ικανοτήτων» (ποσώς ενδιαφέρει σε ποιο φορέα, ιδιωτικό ή μη, αποκτήθηκαν αυτές οι ικανότητες, στο βαθμό που προσφέρουν ευέλικτο εργατικό δυναμικό στις επιχειρήσεις). Μέχρι το 2006 θα πρέπει να έχει οριστικοποιηθεί και το «ευρωπαϊκό σύστημα πιστοποίησης προσόντων». Εδώ χωράνε μόνο οι επιχειρηματίες, που αποκτούν το δικαίωμα και να δραστηριοποιηθούν άμεσα στην εκπαίδευση, ιδρύοντας ιδιωτικά πανεπιστήμια ή παραρτήματά τους, αλλά και να μπουν βαθιά στα κατ' όνομα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα για να δώσουν τα επιχειρηματικά τους φώτα.

Μέχρι το τέλος του 2005 θα πρέπει, επίσης, να έχει προχωρήσει και το ζήτημα της διά βίου μάθησης, το οποίο, ως επί το πλείστον διευρύνει το χώρο δράσης της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, αφού δομείται στη βάση της διά βίου ανανέωσης των δεξιοτήτων μέσω της επανακατάρτισης, προκειμένου η εργατική δύναμη να παραμένει εύχρηστη και εκμεταλλεύσιμη μέχρι τα βαθιά γεράματα.

ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΑΤΡΑΣ ΤΟΥ ΠΑΜΕ
Η μόρφωση των παιδιών μας δική μας υπόθεση

Σε δυναμική κινητοποίηση προχώρησαν χτες το βράδυ μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί και εργαζόμενοι γονείς στην Πάτρα διαμαρτυρόμενοι για το σύνολο της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης. Ανταποκρινόμενοι στο αγωνιστικό κάλεσμα της Γραμματείας Πάτρας του ΠΑΜΕ συγκεντρώθηκαν στην πλ. Γεωργίου και στη συνέχεια ακολούθησε πορεία στους κεντρικούς δρόμους της πόλης με κεντρικό σύνθημα: «Η μόρφωση των παιδιών μας είναι δική μας υπόθεση. Είναι υπόθεση οργάνωσης του αγώνα από τα ταξικά αγωνιστικά συνδικάτα».

Κεντρικός ομιλητής ήταν ο Γιώργος Τσουμπρής, εκπαιδευτικός, ο οποίος εστίασε στο αντιδραστικό περιεχόμενο σπουδών και τόνισε: «Οικοδομείται με γοργά βήματα το σχολείο της αγοράς, ένα σχολείο όπου τα παιδιά μας θα μεγαλώνουν με μισές αλήθειες και ανισότιμη μεταχείριση ανάλογα με την οικονομική επιφάνεια του κάθε γονιού».

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Χωρίς αίθουσες το 43ο Δημοτικό Λάρισας

Την έλλειψη αιθουσών στο 43ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, αφορά η Ερώτηση που κατέθεσαν χτες στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Τάκης Τσιόγκας και Νίκος Γκατζής, προς την υπουργό Παιδείας Μ. Γιαννάκου.

«Το 43ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας στη συνοικία Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων, αντιμετωπίζει σοβαρά λειτουργικά προβλήματα. Από τα σοβαρότερα προβλήματα είναι αυτό της έλλειψης αιθουσών. Στο σχολείο φοιτούν πολλοί μαθητές με αποτέλεσμα οι αίθουσες να μην επαρκούν και να δημιουργούνται πολλά προβλήματα. Ενδεικτικό αυτής της κατάστασης είναι ότι μαθητές και εκπαιδευτικοί είναι αναγκασμένοι να κάνουν μάθημα σε τμήματα των 29 και 30 μαθητών, ενώ για να καλυφθούν οι ανάγκες σε αίθουσες προτείνεται να γίνει αίθουσα διδασκαλίας ακόμη και το Χημείο του σχολείου. Οι γονείς είναι αγανακτισμένοι από την κατάσταση αυτή και ζητούν να παρθούν άμεσα μέτρα, ώστε παιδιά και εκπαιδευτικοί να κάνουν μάθημα σε ανθρώπινες συνθήκες», επισημαίνεται στην Ερώτηση.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν την υπουργό Παιδείας, τι μέτρα προτίθεται να πάρει για την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το 43ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας;

Λείπουν χιλιάδες εκπαιδευτικοί από τα σχολεία

Ενα μήνα σχεδόν μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και η πολιτική λιτότητας που εφαρμόζεται και στο χώρο της εκπαίδευσης δεν καλύπτει ούτε τα αυτονόητα. Οι τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς και οι χιλιάδες ώρες διδασκαλίας που χάνονται καθημερινά έρχονται να φανερώσουν, για άλλη μια φορά, την χρόνια πολιτική υποβάθμισης και υπονόμευσης της δημόσιας Παιδείας, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη για διεκδίκηση της Παιδείας εκείνης που θα εξυπηρετεί τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες.

Ενδεικτικά αναφέρονται κάποια από τα στοιχεία που έδωσε η ΔΟΕ στη δημοσιότητα, καθώς και στην υπουργό Παιδείας, Μ. Γιαννάκου, σε συνάντηση που είχαν χτες. Να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της συνάντησης τέθηκε το θέμα της υποχρεωτικής εφαρμογής της Ευέλικτης Ζώνης σε όλα τα σχολεία. Η υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε ότι θα δώσει οριστική απάντηση σε νέα συνάντηση που θα γίνει αύριο, Πέμπτη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΟΕ, το σύνολο των εκπαιδευτικών κενών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση είναι 2.384. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Περιφέρειας Αθήνας Α΄, όπου το σύνολο των εκπαιδευτικών κενών είναι 132, στον Πειραιά είναι 107, στην Ηλεία 96, στην Αιτωλοακαρνανία 92, στην Αχαΐα 91, στις Κυκλάδες 86, στην περιφέρεια Δυτικής Θεσσαλονίκης 83.

Λείπουν εκπαιδευτικοί και αίθουσες

Σοβαρές είναι οι ελλείψεις εκπαιδευτικών και στις σχολικές μονάδες της Επαρχίας Λαγκαδά, όπως επισημαίνει ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Περιφέρειας Λαγκαδά. Οι ελλείψεις που καταγράφονται είναι:

  • Σε δεκαέξι σχολεία δε διδάσκεται το μάθημα των Αγγλικών, λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών
  • Δε λειτουργούν τα Ολοήμερα νηπιαγωγεία παρά μόνο ο πρωινός κύκλος στα νηπιαγωγεία. Οι μαθητές των νηπιαγωγείων Σχολαρίου, Λοφίσκου, Καλαμωτού και Περιστερώνας αναγκάζονται ή να περιμένουν μήπως καλυφθούν οι θέσεις νηπιαγωγών που προβλέπονται ή να πάνε σε νηπιαγωγεία γειτονικών χωριών. Τα δεκατέσσερα προνήπια του Μελισσοχωρίου δεν πάνε σχολείο, γιατί ακόμα δεν έχει αποπερατωθεί η αίθουσα που χρειάζεται, ενώ στην Ασπροβάλτα έχουν τμήμα υπεράριθμο (30 και πλέον μαθητές)
  • Σε κανένα Ολοήμερο δημοτικό σχολείο δεν τοποθετήθηκαν ακόμη εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων ενώ στο δημοτικό σχολείο Ζαγκλιβερίου δε λειτουργεί το Ολοήμερο λόγω έλλειψης δασκάλου.
Προειδοποιούν για κινητοποιήσεις

Με κινητοποιήσεις προειδοποιούν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας οι μαθητές και οι γονείς της Αλοννήσου, διαμαρτυρόμενοι για τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο του νησιού καθώς δεν έχουν καλυφθεί ακόμα δύο οργανικές θέσεις φιλολόγων και μία μαθηματικού. Η καθυστέρηση αυτή έχει αποτέλεσμα για πολλούς μαθητές να μην έχει ξεκινήσει, ακόμα, η διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων και των μαθηματικών.

Ιδια κατάσταση επικρατεί και στην Ικαρία και στους Φούρνους, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει η τοπική ΕΛΜΕ, χρειάζονται τουλάχιστον ακόμα 25 εκπαιδευτικοί για να λειτουργήσουν σωστά τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΣΕΠ
Θεσμοθετείται η επιλογή των «ημετέρων»

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση έκανε σημαία τις διακηρύξεις περί «διαφάνειας», προχωρούσε βήμα το βήμα σε μέτρα που θεσμοθετούν τις προσλήψεις των «δικών της παιδιών». Ενα τέτοιο βήμα, που αφορά τις διαδικασίες επιλογής εκπαιδευτικών για τη στελέχωση των Γραφείων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ), καταγγέλλουν οι βουλευτές του ΚΚΕ Παναγιώτης Κοσιώνης, Γιώργος Χουρμουζιάδης και Γιάννης Πατσιλινάκος, με την Ερώτησή τους στην υπουργό Παιδείας, που κατέθεσαν στη Βουλή.

Οπως εξηγούν στο κείμενο της Ερώτησης, «μέχρι σήμερα η επιλογή εκπαιδευτικών για τη στελέχωση των Γραφείων ΣΕΠ γινόταν με προσμέτρηση των μορίων που προέρχονται από τα αντικειμενικά κριτήρια και αυτών της συνέντευξης. Μέθοδος, βέβαια, που σε καμιά περίπτωση δεν εξασφάλιζε την αντικειμενικότητα και γι' αυτό είχε καταγγελθεί ως διαδικασία επιλογής των "ημετέρων".

Η κυβέρνηση, με την υπ' αριθμ. 805020/Γ7/30-8-05 Υπουργική Απόφαση, τροποποιεί τα κριτήρια επιλογής και ορίζει πως αυτή θα γίνεται μετά από συνέντευξη, αφού λαμβάνονται υπόψη κι απλώς συνεκτιμώνται τα αντικειμενικά κριτήρια, χωρίς μοριοδότησή τους και κατάταξη των ενδιαφερομένων σε πίνακα.

Είναι δεδομένο πως με τη συγκεκριμένη Υπουργική Απόφαση καταργούνται τα όποια προσχήματα υπήρχαν στην προηγούμενη διαδικασία και η επιλογή των "ημετέρων" θεσμοθετείται απροκάλυπτα».

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν την υπουργό, εάν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η θεσμοθέτηση 100% αντικειμενικών και μετρήσιμων κριτηρίων για όλες τις επιλογές εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης ή θα συνεχιστεί η πεπατημένη της ημετεροκρατίας, που με συνέπεια ακολουθούν, τόσο η ΝΔ, όσο και το ΠΑΣΟΚ, όταν είναι στην κυβέρνηση και καταγγέλλουν όταν είναι στην αντιπολίτευση.

Χυδαίοι υπερασπιστές της κυβερνητικής πολιτικής

Οχι μόνο αρνήθηκαν να υπογράψουν σε αρκετά διοικητικά συμβούλια (ΔΣ) φοιτητικών συλλόγων το κείμενο αλληλεγγύης στους μαθητές, που καταδικάστηκαν πρόσφατα από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών γιατί αγωνίζονταν για το δικαίωμά τους στη μόρφωση, αλλά και οι δικαιολογίες που επικαλέστηκαν σε κάθε περίπτωση είναι ενδεικτικές των αντιλήψεων που κουβαλούν και πλασάρουν στη νεολαία. Αναφερόμαστε στις παρατάξεις ΔΑΠ και ΠΑΣΠ, που μαζί με τα παρακλάδια τους βρίσκονται σταθερά στην απέναντι όχθη από αυτή των αγώνων των μαθητών, των φοιτητών και του λαού.

Στο ΔΣ της Νομικής σχολής - των αυριανών δικηγόρων δηλαδή - είπαν: «θέλουμε να δούμε το κατηγορητήριο, γιατί οι συγκεκριμένοι μαθητές μπορεί και να βίασαν συμμαθήτριές τους στις κινητοποιήσεις». Λες και δε γνωρίζουν ότι με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου ποινικοποιούνται οι ίδιοι οι αγώνες και ότι με βάση αυτή οδηγήθηκαν σε δίκη οι τέσσερις μαθητές... Ομως, το θέμα δεν είναι οι γνώσεις των στελεχών της ΔΑΠ και της ΠΑΣΠ, αλλά η επιλογή τους να μην υπερασπιστούν τους νέους που αγωνίζονται. Με το παράδειγμά τους έδειξαν και τι σόι απόφοιτους θέλει η πολιτική που υπηρετούν: δικηγόρους που θα στρέφονται ενάντια στον «εχθρό λαό» και θα υπερασπίζονται αντιλαϊκά μέτρα ακόμη και με... ποταπά επιχειρήματα. Αυτοί θα είναι οι άξιοι δικηγόροι των επιχειρήσεων και τους κεφαλαίου, της αυριανής «Ρικομέξ», του «Σαμίνα», της «Helios»...

Αποκαλυπτικοί και οι συνάδελφοί τους στο Οικονομικό της Νομικής, που για να μην υπογράψουν το κείμενο αλληλεγγύης στους τέσσερις νέους, ξεστόμισαν με αφελή ειλικρίνεια: «Να καταδικάσουμε το γεγονός και όχι τον ένοχο»! Δηλαδή, να καταδικάσουμε την απόφαση του δικαστηρίου, όχι όμως και τα κόμματα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που θεσμοθετούν και ευλογούν την ποινικοποίηση των αγώνων.

Κι επειδή αντίστοιχη ήταν η λογική τους και στη Νοσηλευτική, η ΠΚΣ κατήγγειλε τη ΔΑΠ και τη στάση της στο ΔΣ και η απάντηση της κυβερνητικής παράταξης ήταν... απειλές ότι θα στείλει την ΠΚΣ στο πειθαρχικό!

Και με το μαστίγιο και με το καρότο, η κατάληξη είναι: χυδαία υπεράσπιση της κυβερνητικής πολιτικής.


Μ. Σ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ