Πέμπτη 6 Ιούλη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΣΑΚ - ΔΕΕ ΑΧΑΪΑΣ
Να σταματήσει η δίωξη του λυκειάρχη

Τη συνεχιζόμενη δίωξη του λυκειάρχη και συνδικαλιστή Αγγελου Λιβαθηνού, ο οποίος κλήθηκε από την Αστυνομία σε προανάκριση με την κατηγορία της υποκίνησης των μαθητικών κινητοποιήσεων, καταγγέλλει η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ.

Ο Αγ. Λιβαθηνός είχε κληθεί και στις αρχές Μάρτη να καταθέσει ενώπιον Πταισματοδίκη, με βάση ανώνυμες και ψευδείς καταγγελίες για την υποκίνηση των μαθητικών αγώνων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ εκφράζει τη συμπαράστασή της στον Λυκειάρχη, απαιτεί να σταματήσει τώρα η δίωξη, επισημαίνει ότι η δίωξη είναι πολιτική και στοχεύει στην τρομοκράτηση όσων αγωνίζονται κατά της αντιεκπαιδευτικής και αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης.

Τέλος, καλεί τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τους εργαζόμενους να καταδικάσουν την αντιδημοκρατική και αυταρχική πολιτική και να συνεχίσουν τον αγώνα τους. Αγώνας που στοχεύει στην κατάργηση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, των αντιεκπαιδευτικών νόμων 2525/97 και 2640/98. Επίσης, καλεί το λαό να συνεχίσει τον αγώνα για τη διεκδίκηση ενιαίου δωδεκάχρονου δημόσιου σχολείου «για όλα τα παιδιά, για μια παιδεία στην υπηρεσία του λαού και του τόπου».

Εν αναμονή των διορισμών

Από μέρα σε μέρα, αναμένεται να ανακοινωθούν από το υπουργείο Παιδείας οι διορισμοί εκπαιδευτικών για το επόμενο σχολικό έτος. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διορισμοί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ανέρχονται σε 3.050 εκπαιδευτικούς από την επετηρίδα και το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει, ήδη, δηλώσει κατά καιρούς ότι θα διοριστούν 900 εκπαιδευτικοί Πληροφορικής και 700 εκπαιδευτικοί τεχνικών ειδικοτήτων από την επετηρίδα, καθώς δεν έχει γίνει γι' αυτές τις ειδικότητες διαγωνισμός του ΑΣΕΠ και δεν υπάρχει πίνακας επιτυχόντων. Οι υπόλοιποι 1.450 διορισμοί θα αφορούν, σύμφωνα με πληροφορίες, όλες τις υπόλοιπες ειδικότητες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Αυτό το διάστημα αναμένεται να ανακοινωθούν και οι διορισμοί στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Α΄ ΕΛΜΕ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Στόχος της μεταρρύθμισης η αποψίλωση του Λυκείου

Την αποψίλωση του Λυκείου από μαθητές, ως συνέπεια της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής και την αποτυχία της εκπαιδευτικής «μεταρρύθμισης», επισημαίνει και καταγγέλλει η Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης σε ανακοίνωσή της, με αφορμή τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων της Β' και Γ' Λυκείου.

Σύμφωνα με αυτά, το ποσοστό των μαθητών που αποφοιτούν από τα Λύκεια της Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης είναι 97,19 και αυτών που προάγονται στη Γ΄ τάξη είναι 87%. Το αντίστοιχο ποσοστό στη Β΄ τάξη πέρσι ήταν 69%. Οι μαθητές που δεν πήραν απολυτήριο είναι υποχρεωμένοι να φοιτήσουν ξανά στη Γ΄ τάξη ή να εγγραφούν στην Α΄ ΤΕΕ.

Η Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης δηλώνει πως «όσο το Λύκειο θα αποψιλώνεται από μαθητές, τόσο τα ποσοστά "αποτυχίας" θα μειώνονται. Αν το εκπαιδευτικό κίνημα δεν είχε αναπτύξει τους αγώνες για την αλλαγή της εκπαιδευτικής πολιτικής, αν δηλαδή δεν είχαν γίνει οι μικρορυθμίσεις (ανεξεταστέοι πέρσι, προσαρμογή του 5, γενίκευση του 9,5 ως ελάχιστου μέσου όρου για την προαγωγή και την απόλυση φέτος) στα περισσότερα Λύκεια θα είχε μείνει το 1/3 του μαθητικού δυναμικού»

Η Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης επισημαίνει ότι «μέσα από τα αποτελέσματα των εξετάσεων και από τη διετή εφαρμογή της "μεταρρύθμισης" επαληθεύονται οι εκτιμήσεις της ΟΛΜΕ ότι το υπουργείο Παιδείας με τις αλλαγές που προώθησε (Ν. 2525/97 και 2640/98) δεν επιδίωκε την ποιοτική αναβάθμιση του Λυκείου αλλά:

- Να εξισωθεί ο αριθμός των μαθητών που αποφοιτούν από το Λύκειο με τον αριθμό των εισακτέων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. (Αυτό το στόχο τον πέτυχε και αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία). Φέτος μετά βίας θα αποφοιτήσουν από τα Λύκεια 65.000 μαθητές από τις 113.000 που φοιτούσαν στην πρώτη Λυκείου. Αρκετά Λύκεια της ένωσής μας συρρικνώθηκαν αριθμητικά (κέντρο και επαρχία: 13ο, 15ο Δενδροποτάμου, Αδένδρου, Κυμίνων, Καλοχωρίου, Χαλάστρας και Χαλκηδόνας).

- Να εκτρέψει βίαια τους μαθητές από τα Λύκεια προς τα υποβαθμισμένα από την κυβέρνηση ΤΕΕ, για να προαχθούν οι καταρτίσεις. Και πράγματι, οι εξεταστικοί φραγμοί, η ψυχοφθόρα διαδικασία, το τεράστιο οικονομικό κόστος της παραπαιδείας ανάγκασαν πολλούς μαθητές να στραφούν στα ΤΕΕ.

Μόνο στη Β΄ Διεύθυνση Θεσσαλονίκης οι μαθητές των Λυκείων μειώθηκαν κατά 800 και των ΤΕΕ αυξήθηκαν κατά 2.300. Σχεδόν διπλασιάστηκαν σε ένα χρόνο. Αρον άρον και χωρίς προϋποθέσεις ιδρύθηκαν πέντε ΤΕΕ στην ίδια Διεύθυνση.

- Το νέο σύστημα, αντί να περιορίσει την παραπαιδεία και την ιδιωτική εκπαίδευση, υπερδιόγκωσε την πρώτη και πριμοδότησε τη δεύτερη.

- Πλήχθηκαν ιδιαίτερα οι μαθητές των οικογενειών με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο και των κοινωνικών ομάδων που μειονεκτούν. Αυτοί οι μαθητές έχουν τις χαμηλότερες επιδόσεις, δεν τελειώνουν το Λύκειο, στρέφονται στα ΤΕΕ και κατά το 1/3 τα εγκαταλείπουν, έχουν τα μικρότερα ποσοστά εισαγομένων στα ΑΕΙ - ΤΕΙ.

«Αυτοί οι μαθητές είναι οι μόνοι που δεν ευθύνονται. Πληρώνουν τις χρόνιες αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, για τις οποίες ευθύνονται οι πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας», υπογραμμίζει η ΕΛΜΕ.

Καταλήγοντας δηλώνει πως η εκπαιδευτική «μεταρρύθμιση» δεν επιδέχεται μικροβελτιώσεις, όπως υπόσχεται ο νέος υπουργός παιδείας. Πρέπει να αλλάξει ριζικά γιατί έχει δοκιμαστεί στην πράξη και έχει αποτύχει. Οι εκπαιδευτικοί διεκδικούν λύκειο με αυτόνομο μορφωτικό ρόλο και όχι εξεταστικό κέντρο, κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων Β΄ και Γ΄ Λυκείου, επαναφορά του θεσμού των ανεξεταστέων από φέτος, αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης και ένταξή της στη λυκειακή βαθμίδα και κατάργηση των νόμων 2525 και 2640.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - ΘΡΑΚΗ
Ανησυχητικά τα πρώτα αποτελέσματα της βαθμολόγησης

Το στρεβλό και αντιπαιδαγωγικό χαρακτήρα του εξεταστικού συστήματος του Λυκείου, έρχονται να αναδείξουν και τα αποτελέσματα των εξετάσεων της δεύτερης και τρίτης τάξης, που αναρτώνται στα Λύκεια της Μακεδονίας και της Θράκης.

Πρώτο στοιχείο που προκύπτει είναι ότι οι μαθητές που διαγωνίστηκαν φέτος είναι πολύ λιγότεροι σε σχέση με πέρυσι, αφού είναι πολλοί εκείνοι οι μαθητές που εγκατέλειψαν το Λύκειο και στράφηκαν στα ΤΕΕ, μετά τα περσινά τεράστια ποσοστά αποτυχίας στις εξετάσεις της Β` τάξης. Αφού, λοιπόν, η αποψίλωση του Λυκείου από μαθητές έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί, τα ποσοστά αποτυχίας φέτος έπεσαν. Για παράδειγμα, στην Αλεξανδρούπολη δεν πήραν απολυτήριο μόνο οι 3 στους 364 μαθητές, ενώ στη Β` τάξη «κόπηκαν» οι 51 στους 464. Το ποσοστό αποτυχίας θα ήταν πολύ μεγαλύτερο, στην περίπτωση που δε θα είχε γίνει η ρύθμιση που προβλέπει να προάγονται και οι μαθητές που έχουν μ.ο. βαθμολογίας 9,5 -10. Επίσης, δεν είναι γνωστό τι αριθμός μαθητών έκανε χρήση της ρύθμισης για τη διαφορά 5 μονάδων ανάμεσα στο γραπτό και προφορικό βαθμό, ώστε να μπορούν οριακά να προαχθούν.

Ημαθία: 80% κάτω από τη βάση στη Νεοελληνική Λογοτεχνία

Μια άλλη διάσταση του ζητήματος είναι η μεγάλη απόκλιση, που παρουσιάζεται στη βαθμολόγηση από περιοχή σε περιοχή. Ετσι, πέρα από την «ψαλίδα» μεταξύ υπαίθρου και αστικών κέντρων που διευρύνεται (π.χ. στην ύπαιθρο της Αλεξανδρούπολης, εν αντιθέσει με την πόλη, «κόπηκε» το 25% της Β` Λυκείου), τώρα εμφανίζεται και «ψαλίδα» μεταξύ των βαθμολογικών κέντρων. Το γεγονός αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει και σχετική ανακοίνωση - καταγγελία καθηγητών του 3ου, 4ου και 5ου Λυκείου της Βέροιας, που αφορά το βαθμολογικό κέντρο της Σκύδρας, όπου βαθμολογήθηκαν τα γραπτά του Nομού Ημαθίας. Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από τις καταστάσεις βαθμολογίας που αναρτήθηκαν στα Λύκεια του νομού, το 80% των μαθητών (!) βαθμολογήθηκαν κάτω από τη βάση στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, αντίστοιχα εκτιμάται πως θα είναι τα στοιχεία και στο μάθημα της Eκθεσης στη Β` Λυκείου.

Οπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση: «Οι μαθητές είναι θύματα του στρεβλού, παράλογου εξεταστικού συστήματος και του τρόπου βαθμολόγησης των γραπτών. Είναι και αντιδεοντολογικό και αντιπαιδαγωγικό και μη ισότιμο, άλλος να διδάσκει το μάθημα, άλλος να βάζει τα προς εξέταση θέματα και άλλος να βαθμολογεί.

Επίσης, είναι επικίνδυνο η κεντρική επιτροπή εξετάσεων, που βάζει τα θέματα, να μην στέλνει στα κατά νομό βαθμολογικά κέντρα σχετικές οδηγίες για τη βαθμολόγηση, αλλά να αφήνει όλη τη διαδικασία στην προσωπική, άρα υποκειμενική και γι' αυτό μη ισότιμη, κρίση του κάθε συντονιστή και κάθε βαθμολογητή».

Το συγκεκριμένο περιστατικό, που δεν είναι μεμονωμένο, έχει προκαλέσει αναταραχή στην τοπική κοινωνία της Βέροιας και την αντίδραση μεταξύ άλλων και της Ενωσης Γονέων. Παρόμοια κρούσματα έχουν σημειωθεί και σε άλλες περιοχές της Β. Ελλάδας, και έχουν προκαλέσει αγανάκτηση, τόσο στους μαθητές και τους γονείς, όσο και στους καθηγητές. Αγανάκτηση τέτοια, που μπορεί να πει κανείς ότι η περιβόητη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση έχει χρεοκοπήσει αμετάκλητα στη συνείδηση της εκπαιδευτικής κοινότητας και συνολικά του λαού.

Οπως δήλωσε στο «Ρ» και ο πρόεδρος της Α` ΕΛΜΕ Θ. Κρουστάλης, «οι μαθητές που όλη τη χρονιά αναγκάζονται να γίνονται υπηρέτες δύο αφεντάδων (του σχολείου και του φροντιστηρίου), που καταπονούνται ψυχικά και σωματικά, έρχονται στο τέλος αντιμέτωποι με ένα εξεταστικό σύστημα τουλάχιστον αντιεπιστημονικό». Και συνεχίζει: «H πραγματική διέξοδος βρίσκεται στην ενωμένη πάλη μαθητών εκπαιδευτικών, εργαζομένων για ένα άλλο σχολείο, Ενιαίο, Δωδεκάχρονο και υποχρεωτικό για όλους. Σε κάθε περίπτωση, άμεσος στόχος διεκδίκησης θα πρέπει να είναι η αποσύνδεση του Λυκείου από τη διαδικασία εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ