Σάββατο 25 Μάη 2013 - 2η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Ασύμβατα πράγματα

Το καπιταλιστικό κέρδος είναι κακός σύμβουλος. Ανάμεσα σ' άλλα, κάνει τη φράση «ο κύριος καθηγητής» να ακούγεται ξανά σαν βρισιά.

Ανθρωποι που αξιώνουν να τους σεβαστείς για το πτυχίο που έχουν στην κορνίζα, κάνουν ανακοινώσεις που υπηρετούν ευθέως τα κέρδη των εταιρειών για τις οποίες τυπικά δεν δουλεύουν. Οπως στην περίπτωση των ανακοινώσεων για το νερό. Ενόψει ιδιωτικοποίησης των υπό κρατικό έλεγχο εταιρειών, η επιστήμη ανέλαβε να προετοιμάσει το κλίμα για ρυθμίσεις που θα εκτοξεύσουν τα κέρδη των εταιρειών που θα αναλάβουν. Σ' αυτήν την κατεύθυνση, κινείται η επιστημονική πρόταση ότι επειδή οι άνθρωποι καταναλώνουν πολύ νερό πρέπει να αυξηθεί η τιμή του, ώστε να μειωθεί η κατανάλωση. Παράλληλος στόχος να αυξηθούν τα αποθέματα όχι ενόψει λειψυδρίας, αλλά για να μπορούν να πουληθούν μεγάλες ποσότητες και εκτός εθνικού δικτύου, καθώς είναι γνωστό πως σχεδόν στο σύνολο της ΕΕ πίνουν «γκαζωμένο» νερό, ενώ σε πολλά σημεία του πλανήτη για να πιουν διυλίζουν λασπόχωμα. Στον ίδιο στόχο και η επιστημονική εκτίμηση ότι στις βρύσες πρέπει να φτάνει μόνο κατά 47% πόσιμο νερό και το υπόλοιπο να 'ναι ό,τι να 'ναι. Αυτό που ακούγεται λογικό δεν είναι άλλο από μέρος μιας προεργασίας για νέα κέρδη τόσο από το προς πώληση πόσιμο νερό όσο και από την κατασκευή διπλών δικτύων. Πού; Σε μια χώρα, την Ελλάδα, που με το φυσικό πόσιμο νερό της ικανοποιεί ήδη στο διπλάσιο τις ανάγκες του πληθυσμού της.

***

Το καπιαλιστικό κέρδος οδηγεί και τις εξελίξεις στην εκπαίδευση όπως φαίνεται και από την κουβέντα που άνοιξε με αφορμή τα θέματα στις πανελλήνιες εξετάσεις. Εχουν άμεση σχέση με την αγορά εργασίας που διαμορφώνεται στον ένα μετά τον άλλο τους καπιταλιστικούς παραδείσους.

Η κοινωνια των «"πρώτων» που έσπευσε να κρύψει κάτω απ' το χαλί την τραγωδία με το παιδί στο Αγρίνιο, είναι η ίδια που γράφει σε διάφορα ιστολόγια το φοβερό ότι οι εξετάσεις είναι «ο θάνατός σου η ζωή μου» (η σχετική ανάρτηση στη συζήτηση που άνοιξε στο «Βήμα on line»).

Κάνοντας, έτσι, δασκάλους που τιμούν τον τίτλο του παιδαγωγού να μοιάζουν με «ούφο» όταν χτυπάνε καμπάνα για τις μεθοδεύσεις που οδηγούν στην αμάθεια και προετοιμάζουν τις επόμενες στρατιές μεταναστών και ανέργων.

Γράφει ο δάσκαλος στο χτεσινό «Ριζοσπάστη»: «Με την πρακτική αυτή στέλνεται και ένα δεύτερο μήνυμα. Το δημόσιο σχολείο, το σχολείο για όλους, ένα δικαίωμα που κατακτήθηκε με αγώνες και αίμα, είναι άχρηστο καθώς το πιο σημαντικό είναι το φροντιστήριο. Καλλιεργείται συστηματικά η εντύπωση ότι τα παιδιά μας χάνουν την ώρα τους στο σχολείο, τη στιγμή που το μόνο που έχει σημασία είναι το φροντιστήριο. Στόχος μέσα από αυτή τη συνεχή απαξίωση είναι τελικά να καταργηθεί στην πράξη το δημόσιο σχολείο και να αφαιρεθεί εντελώς το δικαίωμα στη γνώση για τα παιδιά των εργατικών οικογενειών (...) να συνειδητοποιήσουμε ότι όλα αυτά που παρακολουθούμε είναι κινήσεις που στόχο έχουν τον αποκλεισμό από τη γνώση των λαϊκών οικογενειών και την επιστροφή σε ένα σχολείο ακόμα πιο ταξικό, ακόμα πιο διαφοροποιημένο, ένα σχολείο που η μόρφωση θα είναι προνόμιο των καπιταλιστών».

***

Δεν είναι καλά σημάδια αυτά. Ούτε το γεγονός ότι στη Γερμανία τα τελευταία δύο χρόνια πήγαν δύο εκατομμύρια νέοι μετανάστες, κάνοντας τις εταιρείες ενοικίασης προσωπικού να τρίβουν τα χέρια τους. Οπως σημείωνε το σχετικό ρεπορτάζ στην «Καθημερινή» Ρουμάνοι και Βούλγαροι εργάζονται για 10 ώρες ημερησίως στα σφαγεία της Γερμανίας έναντι 3 έως 7 ευρώ την ώρα. Μάλιστα, η μεγαλύτερη γερμανική εταιρεία σφαγής χοίρων, η B&C Tοnnies, είναι άμεσος εργοδότης μόνο των 800 από τους 4.500 εργαζομένους της, με τους υπόλοιπους να προέρχονται από εταιρείες ενοικίασης προσωπικού. Αντίστοιχα, από τους 1.200 εργαζομένους στο σφαγείο του Westfleich στη Χαμ της Βεστφαλίας, το 90% είναι νοικιασμένοι.

Παρά την επιμονή του ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν είναι ο καπιταλισμός το πρόβλημα, αλλά η νεοφιλελεύθερη διαχείρισή του, καπιταλισμός και εργατικά - λαϊκά συμφέροντα είναι ασύμβατα πράγματα. Ειδικά όταν πρόκειται για το μέλλον των νέων ανθρώπων, όπου είναι αδιανόητο να επιτρέψουμε να κυριαρχήσει το «ο θάνατός σου η ζωή μου» σαν αξίωμα, επειδή έτσι επιβάλλει το μοντέλο εκπαίδευσης που υπηρετεί τις ανάγκες των καπιταλιστών.

ΤΑ ...ΕΞΑΣΤΗΛΑ

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ: ΣΕ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΦΤΩΧΕΙΑ οδηγούν το λαό

ΗΜΕΡΗΣΙΑ: Αλλαγή σκηνικού

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: Πανικός για μια δουλειά

ΕΘΝΟΣ: Εγγραφο - φωτιά για απολύσεις στους δήμους

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ: Αντί Δανία, Ιρλανδία του Νότου

Η ΕΛΛΑΔΑ: Τορπίλη στο αδιάβλητο των πανελλαδικών

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Η τρόικα ενέκρινε, η Κομισιόν απέρριψε

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ: Η Ευρωβουλή βάζει φρένο στο «κούρεμα» καταθέσεων

Η ΑΥΓΗ: Παράδεισος φοροδιαφυγής και επιχειρηματικών προνομίων

ΤΑ ΝΕΑ: Ταλαιπωρόσημο από την Εφορία

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ: 7 αλλαγές στη ρύθμιση για τα αυθαίρετα.

Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ: Ο εφιάλτης της Περσεφόνης

ΥΠΟ-ΓΡΑΜΜΙΣΕΙΣ
Εν ψυχρώ ενίσχυση της παραπαιδείας

«(...) ενώ ο νόμος αναφέρει ρητά ότι η εξεταστέα ύλη είναι η ύλη της Γ' Λυκείου είχαμε θέματα τα οποία αναφέρονταν σε ύλη προηγούμενων τάξεων, η οποία μάλιστα έχει τεθεί και εκτός αναλυτικού προγράμματος και δε διδάσκεται στα περισσότερα σχολεία της χώρας. Πότε είχε διδαχθεί στους συγκεκριμένους μαθητές, π.χ., το ΘΜΚΕ με τριβή και ελατήριο; Παλιά ήταν στην ύλη της Α' Λυκείου, στη συνέχεια όμως το υπουργείο αποφάσισε ότι θα πρέπει η ύλη να μικρύνει και να αναδιαταχθεί, για να μειωθεί -μας έλεγαν- η παραπαιδεία! Αποτέλεσμα, κεφάλαια όπως η βαρύτητα και οι συντηρητικές δυνάμεις (που μια εξ αυτών είναι η δύναμη του ελατηρίου) να φύγουν από τη διδακτέα ύλη του σχολείου. Το πόσο μειώθηκε η παραπαιδεία και το πόσο θα μειωθεί στη συνέχεια με αυτές τις πρακτικές είναι ολοφάνερο.

Για την παραγωγή πρακτικά ανειδίκευτων εργατών

Και ενώ αυτά τα κεφάλαια δε διδάσκονται στο σχολείο μπαίνουν ως θέματα στις πανελλήνιες. Τι μήνυμα όμως είναι αυτό για το γιο του αγρότη από την Καρδίτσα, για την κόρη του ψαρά από τη Λέσβο, για τα παιδιά του εργάτη της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης; Πολύ απλά, ότι πέρασε ο καιρός που τα παιδιά των εργατικών οικογενειών διεκδικούσαν δικαίωμα στη μόρφωση. Τώρα θα πρέπει να εγκαταλείψουν το Γενικό Λύκειο γιατί δεν τους παίρνει καθώς σε εποχή καπιταλιστικής κρίσης με 30% και πλέον πραγματική ανεργία, σε εποχή που και αυτό ακόμα το ψωμί των μαθητών να μοιάζει πολυτέλεια, τα φροντιστήρια που θα πρέπει να αρχίσουν από την Α' Λυκείου ελάχιστοι θα μπορούν να τα πληρώνουν. Οι υπόλοιποι θα πρέπει να στοιβαχτούν στη δήθεν "επαγγελματική εκπαίδευση", τρώγοντας το τυράκι της δυνατότητας απόκτησης, με εξετάσεις, επαγγελματικών δικαιωμάτων, στο μέλλον, ταυτόσημων με αυτά των υψηλότερων βαθμίδων εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα όμως, και ενώ σπρώχνονται τα παιδιά των εργατικών οικογενειών με όλους τους τρόπους στα ΕΠΑΛ, αφαιρείται η Φυσική από τη Β' Λυκείου των ΕΠΑΛ. Πώς λοιπόν ο απόφοιτος των ΕΠΑΛ ηλεκτρολόγος χωρίς θεωρητικό υπόβαθρο θα πετύχει στις εξετάσεις κατάρτισης; Πολύ απλά, δε θα πετύχει και θα παραμείνει ένας πρακτικά ανειδίκευτος εργάτης των 400 ευρώ το μήνα. Αλλά αυτός είναι τελικά ο στόχος του υπουργείου» (από άρθρο καθηγητή - φυσικού στο ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ).

ΜΠΑΖΕΙ ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ

ΚΕΡΔΩΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗ: «Ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος πολιτικών μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (...) επισήμανε ότι περίπου το 25% του νερού χάνεται από τους καταναλωτές, καθώς οι περισσότεροι το καταναλώνουν άσκοπα και για το λόγο αυτό προτείνεται να αυξηθεί η τιμή του ώστε, όπως είπε, να σκέφτεται ο εκάστοτε καταναλωτής να το ξοδεύει αλόγιστα» (...) "Ολο το νερό που καταναλώνουμε δεν χρειάζεται να είναι πόσιμο", είπε ο κ. (...). Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε, ο άνθρωπος δαπανά για τις ανάγκες του πολλά λίτρα, αλλά μόνο το 47% του νερού πρέπει να είναι πόσιμο και το υπόλοιπο 53% μη πόσιμο. Επισήμανε ακόμα, ότι το 2050 τα 2/3 του νερού θα είναι ελλειμματικό σε πολλές χώρες, άρα θα πρέπει να βρεθούν τρόποι εξοικονόμησης» (στον ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΤΥΠΟ).

ΣΤΗ ΓΗ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΙΑΣ: «"Είχε δει μια αγγελία που ζητούσαν οδηγό σε ταχυμεταφορική εταιρεία (...) Ενα μήνα αργότερα, μου είπε ότι τον πήραν, με μισθό 1.250 ευρώ καθαρά (...) Οταν έφτασε, του ανακοίνωσαν ότι δεν έχει προσληφθεί από την εταιρεία ταχυμεταφορών, αλλά από μια άλλη, που τον "νοίκιασε" σε αυτούς. Τον πέταξαν σε έναν ξενώνα μαζί με πολλούς άλλους, με ένα κοινό τηλέφωνο με κέρματα. Αρχισε να ξυπνάει στις 3.30 το πρωί για να πιάσει δουλειά στις 5. Για πέντε ώρες φόρτωνε κιβώτια στα αυτοκίνητα, μες στην παγωνιά, για να ξεκινήσει μετά να τα μοιράζει ως τις 8 το βράδυ". Ο Μπάμπης υπήρξε ακόμα ένα θύμα των λεγόμενων leihfirmen, των εταιρειών ενοικίασης εργαζομένων που με δεδομένη τη χαλαρή εργατική νομοθεσία της χώρας, τα τελευταία χρόνια κάνουν χρυσές δουλειές (...) Εχουν γίνει "παγίδα" για χιλιάδες εργαζομένους που άφησαν τις πατρίδες τους για μια ευκαιρία στη Γερμανία (...) Στον Μπάμπη προτάθηκαν τα 800 ευρώ καθαρά, από τα οποία θα έπρεπε να πληρώνει και για διαμονή» (στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ).

ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ: «Μετανάστευση, ανεργία και κοινωνική ανισότητα βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων καθώς οι πυρπολήσεις αυτοκινήτων δεν αφορούν πολυτελείς λιμουζίνες ή ακριβά τζιπ και οχήματα και οι επιθέσεις γίνονται τόσο σε τράπεζες, αστυνομικά τμήματα όσο και σε σχολεία και βιβλιοθήκες. Τα επεισόδια ξεκίνησαν μετά το θάνατο στο Χούσμπι, μια φτωχή συνοικία της σουηδικής πρωτεύουσας, ενός 69χρονου κατοίκου που σκοτώθηκε από την αστυνομία στην κατοικία του» (στα ΝΕΑ).

ΨΑΧΝΟΝΤΑΙ: «Είναι προφανές ότι η Ευρώπη "ψάχνεται". Ολοι σχεδόν αντιλαμβάνονται ότι με το "σημερινό μοντέλο" δεν μπορεί να προχωρήσει για πολύ ακόμα...» (στο ΕΘΝΟΣ).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ