Τόσο για την καλλιτεχνική προσφορά της αλλά και για την κοινωνική δράση της η Μ. Σόσα έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία. Η δισκογραφία της περιλαμβάνει 44 δίσκους, ενώ έχει δώσει πληθώρα συναυλιών σε όλο τον κόσμο.
Ενα πενθήμερο αφιερωμένο στα κρουστά πραγματοποιείται την ερχόμενη βδομάδα (12-16/6), στο Μικρό Μουσικό Θέατρο (Βεΐκου 33, Κουκάκι), τη μουσική σκηνή, που φιλοξενεί ρηξικέλευθες προτάσεις της τζαζ - ροκ μουσικής και απευθύνεται σε αυτό το κομμάτι του κοινού, το οποίο αντιστέκεται στο αγοραίο γούστο της μαζικά αναπαραγόμενης μουσικής. Τη Δευτέρα (10.30μμ), οι Νίκος Τουλιάτος και Αλέκος Χρηστίδης επιδίδονται σε ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς, ενώ την Τρίτη ο Αλέκος Χρηστίδης παρουσιάζει μια σύγχρονη σύνθεση για κρουστά και αυτοσχεδιασμούς. Την Τετάρτη δομημένος αυτοσχεδιασμός και μίνιμαλ από τους Νίκο Τουλιάτο και Κώστα Μπουντούρη, ενώ την Πέμπτη αυτοσχεδιασμός και παραδοσιακά κρουστά από τους Ν. Τουλιάτο και Σόλη Μπαρκή. Κρουστά και μουσική πρωτοπορία την Παρασκευή από τον Δημήτρη Δεσύλα. Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται το Σάββατο με τη σύμπραξη των καθηγητών του Drumming & Percussion School.
Μια μουσική παράσταση με τίτλο «Μίκης Θεοδωράκης - Στους δρόμους του Αρχάγγελου» βασισμένη στο έργο και την εποχή του μεγάλου συνθέτη παρουσιάζει το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Στην παράσταση συνυπάρχουν διαφορετικές μορφές έκφρασης, θέατρο, μουσική, χορός, τραγούδι, εικαστικά. Το σενάριο παρακολουθεί τη ζωή του συνθέτη από τα πρώτα του χρόνια μέχρι το 1974. Καθημερινές στιγμές από τη ζωή του, στιγμές της καλλιτεχνικής του δημιουργίας, σταθμοί της ιστορίας της μεταπολεμικής Ελλάδας, πρόσωπα που σημάδεψαν την ιστορία μας. Κυρίαρχο στοιχείο η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη που άλλοτε αφηγείται, άλλοτε καταγράφει και συχνά ανατρέπει. Η επιλογή των κειμένων είναι της Κάκιας Ιγερινού, η σκηνοθεσία του Θέμη Μουμουλίδη, τα κοστούμια του Κώστα Βελινόπουλου και οι χορογραφίες της Αποστολίας Παπαδαμάκη. Η ενορχήστρωση είναι του Θύμιου Παπαδόπουλου. Ερμηνεύουν: Γιάννης Μπέζος, Κατερίνα Γιαμαλή, Γιώργος Σμπυράκης, Βιβή Καμπούρη, Ελένη Καλαρά, Νίκη Παλληκαράκη κ.ά. Τραγουδούν η Τάνια Τσανακλίδου και ο Κώστας Μακεδόνας. Χορεύει η Κατερίνα Κερβανίδου. Συμμετέχει ενδεκαμελής μεικτή ορχήστρα. Η πρώτη παράσταση θα δοθεί στις 3 του Ιούλη στο Αρχαίο Ωδείο Πάτρας.
Τριάντα πέντε μουσικά βήματα, σε μια συναυλία από τον Δ. Μητροπάνο |
Την όπερα «Ο χρυσός του Ρήνου» του Βάγκνερ θα παρουσιάσει η Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Ηρώδειο, στις 22 και 24 του Ιούνη (9μμ), με τη συμμετοχή κορυφαίων ερμηνευτών. Το έργο, που παρουσιάζεται από την ΕΛΣ για πρώτη φορά στην Ελλάδα, είναι ο πρόλογος της περίφημης τετραλογίας του Βάγκνερ «Το δαχτυλίδι των Νιμπελούγκεν». Στην τετραλογία περιλαμβάνονται ακόμη οι όπερες «Βαλκυρία», «Ζίγκφριντ» και «Το λυκόφως των θεών». Θέμα του «Χρυσού του Ρήνου» είναι η πάλη της ύλης με το αθάνατο πνεύμα. Για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Βόταν έχει μετακληθεί ο Ντόναλντ Μακεντάιερ, τιμημένος στην Αγγλία με τον τίτλο του σερ, ο οποίος θεωρείται ο καλύτερος ερμηνευτής του ρόλου. Στο ενεργητικό του, μάλιστα, έχει τις περισσότερες ηχογραφήσεις και βιντεογραφήσεις της τετραλογίας ως Βόταν. Ο διάσημος μπάσος εμφανίζεται στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου, ερμηνεύοντας κυρίως έργα του Βάγκνερ.
Το λυρικό έργο παρουσιάζεται σε μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη, σκηνοθεσία Γκετζ Φρίντριχ και σκηνικά-κοστούμια Πέτερ Σικόρα. Παίζουν ακόμη: Κύρος Πατσαλίδης, Ρολφ Βιλερχάουζερ, Χούμπερτ Ντελαμπόγιε, Μαρίνα Kρίλοβιτς, Τζούλια Σουγλάκου, Γκέοργκ Τισί, Αλεξάνδρα Παπατζιάκου, Παύλος Ράπτης, Μαξίμ Μιχαΐλοφ, Τίνα Μαλακατέ, Μαρίνα Φιδέλη, Μαρία Μαρκέτου κ.ά. Η προπώληση των εισιτηρίων γίνεται από τα ταμεία της ΕΛΣ (Ακαδημίας 59). Κοστίζουν: 13.000, 11.000, 9.000, 7.000 και 4.500 δρχ. (φοιτητικό).
Εργα Χατζιδάκι και Μπάρμπερ θα ερμηνεύσει η Ορχήστρα των Χρωμάτων |
Η συναυλία θ' ανοίξει με δύο έργα του επίσης ασυμβίβαστου Αμερικανού συνθέτη Σάμιουελ Μπάρμπερ: Το πασίγνωστο «Αντάτζιο για έγχορδα» και το βραβευμένο με Πούλιτσερ «Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα». Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας, θα παρουσιαστεί η μουσική που έγραψε ο Μ. Χατζιδάκις για την ταινία «Αμέρικα - Αμέρικα» του Ελία Καζάν. Το έργο γράφτηκε το 1963 και, όπως γράφει ο Ελία Καζάν στην «Αυτοβιογραφία» του, «...ο Μάνος ήταν βασιλιάς εκείνη τη χρονιά... Ηταν, επίσης, μια μεγαλοφυία». Σε άλλο σημείο, τον χαρακτηρίζει ως έναν δραματουργό, συνθέτη που γνωρίζει πώς να αξιοποιεί, να προετοιμάζει και να συνδέει τις δραματικές στιγμές ενός έργου.
Την ορχήστρα θα διευθύνει ο Μίλτος Λογιάδης, ενώ σολίστ στο Κοντσέρτο του Μπάρμπερ θα είναι η γνωστή και από παλαιότερες εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η Βουλγάρα πιανίστα Λίλα Μπογιατζίεβα.
Στις 24-26 Ιούλη του 1997, πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Φεστιβάλ της Πάτρας το Βαλκανικό Φόρουμ Μουσικής.
«Το συνέδριο έμεινε άναυδο όταν αναφερθήκαμε συνοπτικά στη συνεχή, μετά το 1790, ελληνική παράδοση λόγιας μουσικής, τουλάχιστον 200 ετών»(*).
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η λόγια τούρκικη μουσική, όπως διδάσκεται σήμερα, έχει ζωή 60 ετών περίπου.
Ο Ελληνας μουσικός με υπερηφάνεια διαπιστώνει ότι η λόγια μουσική του προηγείται χρονικά από τις άλλες μουσικές των βαλκανικών χωρών. Αναρωτιέται, όμως, τόσα χρόνια γιατί η μουσική του δε βοηθήθηκε, δεν υποστηρίχτηκε, δεν αναγνωρίστηκε, δεν ηχογραφήθηκε.
Η νέα ελληνική μουσική έκφραση αρχίζει από τον Μάντζαρο, φτάνει στον Χρήστου και συνεχίζει δυναμικά στον 21ο αιώνα.
Σήμερα το υπουργείο Πολιτισμού τι θα πράξει για τη λόγια ελληνική μουσική μας;
Οι μουσικοί δημιουργοί δεν είναι «κουραμπιέδες» και «ψευτόμαγκες». Το καλύτερο που θα μπορούσαν να πράξουν οι υπεύθυνοι του υπουργείου Πολιτισμού είναι να υποστηρίξουν ηθικά, υλικά, πρακτικά, τους μουσικούς δημιουργούς που συνεχίζουν τη λόγια ελληνική μουσική.
Θα το πράξουν;
* Περιοδικό «ΔΙΦΩΝΟ», Βαλκανικό Μουσικό Φόρουμ, του Γιώργου Λεωτσάκου