Τετάρτη 11 Σεπτέμβρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Αντι-ΚΚΕ παραλήρημα από τον υφυπουργό Παιδείας

Πληρωμένη απάντηση από τον Θ. Παφίλη στα αναμασήματα Κεδίκογλου για τον «902»

Αισχρή επίθεση κατά του ΚΚΕ εξαπέλυσε ο υφυπουργός Παιδείας Συμεών Κεδίκογλου, ενοχλημένος από την πολιτική κριτική του Κόμματος στο αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο. Απευθυνόμενος στους βουλευτές του ΚΚΕ, είπε ότι «δεν είστε θύματα του καπιταλισμού, είστε θύτες», «δεν έχετε ηθικό πλεονέκτημα, πουλήσατε τον "902" σε "οφ σορ" εταιρεία», «απολύσατε τους εργαζόμενους και ψάχνουμε στις Παρθένες Νήσους να βρούμε τους νέους ιδιοκτήτες του "902"».

Απάντηση στον Σ. Κεδίκογλου, έδωσε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΚΚΕ Θανάσης Παφίλης, ο οποίος είπε: «Ακουσα την τοποθέτηση του κ. Κεδίκογλου. Φοβερή επιχειρηματολογία για το νομοσχέδιο για την παιδεία. Μας απάντησε για την κριτική που κάνουμε, την σκληρή. Δε μου λέτε ποιος σας το έγραψε; Ο ΔΟΛ ή ο Παπαδημούλης το άρθρο; Εχετε το θράσος εσείς να μιλάτε και να μας κατηγορείτε γιατί πουλήσαμε τον "902"; Σας έπιασε ο πόνος για τον "902";

Εμείς τον πουλήσαμε νόμιμα, για να πληρώσουμε τους εργαζόμενους και τα ασφαλιστικά ταμεία. Οταν εσείς και προσωπικά, έχετε υπογράψει και έχετε ψηφίσει τέτοιους νόμους που στέλνουν στην κόλαση χιλιάδες εργαζόμενους. Τολμάτε να πάτε στην Εύβοια, ή όπου θέλετε; Και τολμάτε να μας μιλήσετε εμάς γιατί τον πουλήσαμε; Τι μας περάσατε; Δεν τον θέλαμε τον "902"; Για να πληρώσουμε τους εργαζόμενους. Εχετε ακούσει κανένα να έχει πουλήσει επιχείρηση και τα λεφτά που παίρνει να τα δίνει στους εργαζόμενους και στα ασφαλιστικά ταμεία; Γι' αυτό τον δώσαμε τον "902".

Και βρήκατε εσείς να μιλήσετε για οφσόρ. Τα μισά σας στελέχη θα πάνε φυλακή. Το βασίλειο της διαφθοράς, το ΠΑΣΟΚ, το κόμμα σας, τόσα χρόνια. Εσείς είστε οι βασιλιάδες των οφσόρ και της αδιαφάνειας και έχετε το θράσος να βγαίνετε στη Βουλή και να μιλάτε; Ολα φανερά είναι, τίποτα κρυφό δεν υπάρχει. Είστε υπουργός ή δεν είστε; Εχετε στοιχεία να μιλήσετε ή ζηλέψατε τον Πάγκαλο; Κι ο Πάγκαλος μας έλεγε για το "Γερμανό" και βγήκε δικός σας υπουργός, θα τον ονομάσω κιόλας, Επικοινωνιών, ο Βερελής και λέει το ΚΚΕ δεν έχει καμία σχέση με το "Γερμανό". Ζηλέψατε τον Πάγκαλο; Σ' αυτή τη λογική;

Τι νομίζετε, ότι βρήκατε ευκαιρία και μας μιλάτε εσείς για ηθικό κύρος; Το ΠΑΣΟΚ; Εσείς στέλεχος του ΠΑΣΟΚ κι αυτής της κυβέρνησης και όλης της κατάστασης που βιώνει ο ελληνικός λαός, μιλάτε για το ΚΚΕ; Που, τι έκανε; Σας το λέω, για να το ξέρει κι ο ελληνικός λαός, έδωσε ένα μέσο πολύ χρήσιμο για την πάλη του λαού, όχι για να βγάλει λεφτά, αλλά για να πληρώσει τους ίδιους εργαζόμενους. Ποιος σας τα είπε αυτά; Οι καναλάρχες; Αυτοί που σας χρηματοδοτούν όλα αυτά τα χρόνια; Ποιοι;

Μιλάτε εσείς για οφσόρ; Για τις βαλίτσες των χρημάτων που έρχονταν; Για τα σκάνδαλα της ΖΗΜΕΝΣ; Για ποια μιλάτε; Εσείς δεν τα φτιάξατε; Τι νομίζετε, ότι βρήκατε ευκαιρία στο εκπαιδευτικό να απαντήσετε με συκοφαντική επίθεση κατά του ΚΚΕ; Αμα έχετε στοιχεία, υπουργός είστε, αλλά δεν έχετε στοιχεία. Είστε ανίκανος. Ανίκανος και αισχρός. Και το λέω έτσι. Αμα έχετε στοιχεία, βγέστε και πέστε τα. Οχι αυριανισμούς και χτυπήματα κάτω απ' τη μέση.

Εμείς κάνουμε πολιτική και ιδεολογική αντιπαράθεση. Δεν ανεχόμαστε όμως αυτούς που έχουν συνδέσει με τη μίζα και τη διαφθορά το όνομά τους να μας κατηγορούν άδικα. Αλλωστε, την απάντηση στον κ. Κεδίκογλου και σε όλους τους υπόλοιπους τη δίνουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι του "902" που ομόφωνα, όχι μόνο αποδέχτηκαν, αλλά υπερασπίζονται κι αυτή τη λύση που έδωσε το ΚΚΕ. Ντροπή».

Παρά την πληρωμένη απάντηση που πήρε από τον Θ. Παφίλη, ο Σ. Κεδίκογλου επανήλθε για να επαναλάβει τα ίδια. Τις αθλιότητες Κεδίκογλου αποδοκίμασε ακόμα και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Δ. Κρεμαστινός, που έκανε λόγο για προσωπική άποψη του υφυπουργού, προσθέτοντας ότι «δεν υιοθετούμε ως χώρος αυτήν την άποψη».

ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΦΙΛΗΣ
Η κυβέρνηση σπρώχνει τους μαθητές στην κατάρτιση

Από την παρέμβαση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΚΚΕ στη συζήτηση

Στην παρέμβασή του, ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΚΚΕ Θ. Παφίλης, σχολιάζοντας τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς ότι με το νομοσχέδιο θα αναβαθμιστεί το Λύκειο, θα αποδεσμευτεί από τις εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα σταματήσουν τα φροντιστήρια, τόνισε ότι το νομοσχέδιο προσπαθεί να στερήσει τη γενική, τη βασική μόρφωση, που είναι η βάση για οποιαδήποτε επαγγελματική επιλογή, αλλά και βάση για την ολόπλευρη ανάπτυξη του ανθρώπου, από την πλειοψηφία των μαθητών και κυρίως από τα παιδιά που προέρχονται από την εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα.

Σε άλλο σημείο πρόσθεσε: «Οταν βάζεις τους μαθητές στα 15 τους να επιλέξουν ή τεχνική εκπαίδευση ή γενικό λύκειο, αυτό δεν κάνεις στην πραγματικότητα; Θέλετε να αντιστρέψετε τη σημερινή αναλογία σύμφωνα με την οποία το 70% είναι στη γενική παιδεία και 30% στην επαγγελματική, όπως έχει γίνει σε πολλές χώρες της ΕΕ». Σήμερα, είπε, στη Γερμανία, στην Αγγλία και σε άλλες χώρες λείπουν, για παράδειγμα, γιατροί και τους συμφέρει να παίρνουν από το εξωτερικό, γιατί και λιγότερο τους πληρώνουν και δεν έχουν ξοδέψει και τίποτα για τους σπουδάσουν.

Η κυβέρνηση, είπε, στην ουσία λέει στους μαθητές «μη χάνεις χρόνο, άσε το γενικό λύκειο και τα πανεπιστήμια, δεν μπορείς κιόλας, δεν κάνετε όλοι, επομένως πηγαίνετε στην επαγγελματική εκπαίδευση, αφού η γενική εκπαίδευση είναι για λίγους». Αυτή, τόνισε, είναι η λογική της ελίτ. Αναφερόμενος στο θέμα της μαθητείας, τόνισε ότι «εμείς είμαστε ριζικά αντίθετοι με το θεσμό της μαθητείας ο οποίος είναι θεσμός για τσάμπα δουλειά στους εργοδότες. Εμείς λέμε ότι πρέπει να υπάρχει πρακτική άσκηση, αλλά θα πληρώνονται με τον κατώτερο βασικό μισθό και μεροκάματο».

Απαντώντας στον Θ. Παφίλη, ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος, επανέλαβε τον ισχυρισμό ότι το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης «προασπίζει τη δημόσια Παιδεία και βοηθά την ελληνική οικογένεια να φύγει από το "βραχνά" των φροντιστηρίων και της παραπαιδείας». Υπερασπίστηκε τον θεσμό της μαθητείας, λέγοντας ότι αυτή «είναι συνέργεια ανάμεσα σε επιχειρήσεις, στους κοινωνικούς φορείς, στους εργαζόμενους, με εισόδημα, με ασφάλιση και με επένδυση από την πλευρά των επιχειρήσεων σε μια μακροχρόνια σχέση εργασίας».

Αναφερόμενος στη λεγόμενη «κινητικότητα», είπε ότι από τους 2.100 εκπαιδευτικούς αυτοί που έχουν ειδικότητα Υγείας θα απορροφηθούν στο υπουργείο Υγείας, ενώ θεσπίζονται και 925 νέες οργανικές θέσεις στα δημόσια ΙΕΚ. Επίσης, ανακοίνωσε ότι ετοιμάζεται ρύθμιση σύμφωνα με την οποία ο κάθε εκπαιδευτικός πλέον θα διαθέτει οργανική θέση. Για την κινητικότητα στους διοικητικούς υπαλλήλους των πανεπιστημίων, ισχυρίστηκε ότι αφορά δύο - τρία μεγάλα Πανεπιστήμια που έκαναν αθρόες προσλήψεις και είπε ότι σε συνεργασία με τα ΑΕΙ, στα πλαίσια της ενδοπανεπιστημιακής κινητικότητας, θα γίνει αξιολόγηση των δομών τους, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά σε ιδρύματα που έχουν ελλείψεις προσωπικού.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ

Με ονομαστική ψηφοφορία, που ολοκληρώθηκε μετά τα μεσάνυχτα, ψηφίστηκε χτες από τους βουλευτές της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, στο δεύτερο Θερινό Τμήμα της Βουλής, στο σύνολό του, το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης για το «νέο Λύκειο». Στη χτεσινή συζήτηση παρενέβη η Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ. Ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει την ομιλία της Αλέκας Παπαρήγα, όπως και σημεία από την παρέμβαση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του Κόμματος, Θανάση Παφίλη, στην προχτεσινή συζήτηση.

ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Το νομοσχέδιο βαθαίνει την ταξικότητα της Εκπαίδευσης

Η ομιλία της Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ, χτες στη Βουλή

Η Αλέκα Παπαρήγα στο βήμα της Βουλής, κατά τη χτεσινή συζήτηση

Eurokinissi

Η Αλέκα Παπαρήγα στο βήμα της Βουλής, κατά τη χτεσινή συζήτηση
«

Χτες, από την τηλεόραση της Βουλής, παρακολούθησα ένα μέρος -σημαντικό κατά τη γνώμη μου- της συζήτησης που έγινε στην Επιτροπή της Βουλής, τη λεγόμενη "πρώτη ανάγνωση". Θέλω με βάση και αυτή τη συζήτηση να βάλω ορισμένα ερωτήματα, αντί να ξεκινήσω με γενικές θέσεις και χαρακτηρισμούς, μια και το κλίμα είναι ήπιο σήμερα.

Η κυβέρνηση έφερε αυτό το νομοσχέδιο με ένα άγχος ότι εν πάση περιπτώσει πρέπει να αντιστοιχήσουμε την Παιδεία με τις ανάγκες της αγοράς και μάλιστα σε μια περίοδο που υπάρχει μεγάλη ανεργία και σε μια περίοδο που υπάρχουν και πολλές επικαλύψεις ειδικοτήτων. Αναρωτιέμαι: Δηλαδή τώρα έχουμε μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που φιλοδοξεί να αντιστοιχήσει τις ανάγκες της αγοράς με την Παιδεία; Υπάρχει εκπαιδευτική μεταρρύθμιση από γεννήσεως του σύγχρονου ελληνικού κράτους, που να μην είχε αυτό το στόχο; Και υπάρχει κοινωνία είτε καπιταλιστική είτε σοσιαλιστική, που δεν έχει και τέτοιο στόχο η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση; Τι είναι, "γνώση για τη γνώση"; Πάντα αυτό γινόταν, δεν είναι τίποτα καινούργιο...

Βεβαίως, οι μεταρρυθμίσεις γίνονται στα πλαίσια της καπιταλιστικής κοινωνίας, διότι υπάρχουν αλλαγές. Σήμερα έχουμε δραματικές, αρνητικές, καταιγιστικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις. Σήμερα έχουμε τις νέες τεχνολογίες στην παραγωγική διαδικασία. Και όχι μόνο, αλλά και στο κοινωνικό πεδίο, στον πολιτισμό κλπ. Και θα υπάρχει μόνιμη ανεργία στα πλαίσια του καπιταλισμού, γιατί βεβαίως ο καπιταλισμός δεν μπορεί και δε θέλει να εξασφαλίσει πλήρη απασχόληση του εργατικού δυναμικού, του ανθρώπινου δυναμικού. Και επομένως αυτή η αντιστοίχηση γίνεται.

Εγώ ήμουν νια και γέρασα, κύριε υπουργέ. Εγώ θυμάμαι '62, '63, '64 γινόντουσαν διαδηλώσεις και υπήρχαν και συντεχνιακές αντιπαραθέσεις για τα πτυχία των μηχανικών κλπ. Τώρα αυτά πολλαπλασιάστηκαν. Και να σας πω και κάτι; Δεν πα να φέρετε πλήρη αντιστοίχηση - γιατί η καπιταλιστική κοινωνία δεν είναι μόνο ταξική, εκμεταλλευτική, μέσα της έχει και το στοιχείο της αναρχίας. Δεν μπορείτε να προγραμματίσετε. Δεν πα να κάνετε χίλιες πιστοποιήσεις επαγγελμάτων. Θα υπάρχει αναντιστοιχία. Γιατί εδώ δεν μπορεί να υπάρξει σχεδιασμός. Σχεδιασμός αντεργατικός μπορεί να υπάρξει, αλλά σχεδιασμός επαγγελμάτων όχι. Σε άλλη φάση θα υπάρχει πληθωρισμός σε ένα επάγγελμα, σε άλλη φάση θα υπάρχει σε άλλο.

Αποδιοργανώνεται η ικανότητα σκέψης των παιδιών

Αυτό βεβαίως που θέλετε να κάνετε και προσπαθείτε, είναι η μια πλευρά που τέθηκε και χτες στην Επιτροπή των Μορφωτικών Υποθέσεων και έχει τεθεί υποθέτω και όταν ξεκίνησε η συζήτηση σήμερα: Η παραγωγή του σημερινού φθηνού και του αυριανού -όπως εύχεστε- εργατικού δυναμικού. Ομως, για να πούμε και την αλήθεια, η Παιδεία δε βγάζει μόνο μαζικά φθηνό εργατικό δυναμικό, αλλά και χειραγωγημένο και υποταγμένο. Και σήμερα αυτή η πλευρά δεν έχει προσεχτεί. Και δυστυχώς, θα έλεγα ηθελημένα, αλλά ας αφήσω τις προθέσεις...

Αυτές τις μέρες στο επίκεντρο της συζήτησης είναι τα δίκαια αιτήματα των εκπαιδευτικών. Εχουν και οικονομικά και εργασιακά αιτήματα βεβαίως. Συζητάμε για τις μορφές πάλης, για το πότε η κυβέρνηση θέλει να γίνεται ή να μη γίνεται απεργία, εμείς έχουμε εκφράσει τη θέση μας γι' αυτό. Συζητάμε όλα αυτά τα πράγματα και δεν μπαίνει εξίσου και στην ίδια μοίρα ένα διαχρονικό γεγονός που οξύνεται τώρα: Οτι έχει σταδιακά -άλλοτε με αργούς ρυθμούς και άλλοτε με πιο δυναμωμένους- αποδιοργανωθεί η ικανότητα σκέψης των μαθητών και μαθητριών, για να μιλήσω για το Γυμνάσιο - Λύκειο.

Εχει αποδιοργανωθεί η ικανότητα σκέψης, η κριτική ικανότητα. Και αυτή τη στιγμή μπορεί τα παιδιά να χειρίζονται πολύ καλά το "ποντίκι", να ξέρουν πράγματα που εμείς δε διανοούμασταν σε αυτήν την ηλικία ότι μπορούσαμε να τα πιάσουμε και ταυτόχρονα να είναι -με συγχωρείτε- και αγράμματα. Και παράγεται όχι απλώς φθηνό εργατικό δυναμικό, αλλά πλήρως χειραγωγημένο και υποταγμένο.

Η Παιδεία επανδρώνει την κρατική υπαλληλία. Βεβαίως, οι εκπαιδευτικοί παίζουν σημαντικό ρόλο μέσα στη διαδικασία τη μορφωτική, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι είναι υπάλληλοι ενός ιδεολογικού μηχανισμού του κράτους. Που δεν παράγει -θα το ξαναπώ- μόνο φθηνή εργατική δύναμη. Είναι άλλο πράγμα ότι βεβαίως μέσα στην πάλη, μέσα στο κίνημα, δημιουργούνται προϋποθέσεις ριζοσπαστισμού. Ενας ριζοσπαστισμός που σήμερα όμως, ίσως έχει πάει και πίσω.

Ξέρετε, σε συνθήκες κρίσης και όταν γίνεται μια συστηματική προσπάθεια συκοφάντησης της έννοιας "ανατροπή", "ο λαός στην εξουσία", και όταν καλλιεργείται με τη θεωρία και με την πράξη ο φόβος, τότε και ένα τμήμα των ριζοσπαστικών λαϊκών μαζών ξαναγυρνάει στην κοίτη του συντηρητισμού - και μη μας κάνει εντύπωση αυτό. Η Παιδεία παράγει και διευθυντικά στελέχη και τα τσιράκια των διευθυντών και ερευνητές.

Η Παιδεία είναι ανάλογη της κοινωνίας

Τώρα ανακαλύψαμε στην αντιπολίτευση ότι εμπορευματοποιείται η Παιδεία; Σοβαρά; Τώρα γίνεται; Μα από την αρχή έτσι ήταν. Ακουσα ομιλίες βουλευτών της αντιπολίτευσης. Αλλοι λένε ότι η Παιδεία δημιουργεί εθνική συνείδηση, άλλοι από τον ΣΥΡΙΖΑ ότι η Παιδεία δημιουργεί χειραφέτηση. Η Γνώση και η Παιδεία και η Επιστήμη μπήκαν και στην υπηρεσία της παραγωγής όπλων μαζικής καταστροφής, του πολέμου και του ναζισμού. Η Παιδεία είναι ανάλογα με ποια κοινωνία έχεις. Και το λέω αυτό γιατί εν πάση περιπτώσει δεν είμαστε, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, στην εποχή του 1789. Αυτά ήταν για το 1789, όταν ο καπιταλισμός ήταν στην προοδευτική του, εναρκτήρια φάση και όταν ήθελε να ανατρέψει τη φεουδαρχία και το εποικοδόμημα της φεουδαρχίας.

Ακόμη και το δίκαιο αίτημα -που δεν πρόκειται να εκπληρωθεί στον καπιταλισμό- της δωρεάν Παιδείας, δεν μπορεί να είναι μονοσήμαντο. Βεβαίως κι εμείς λέμε να μην κοστίζει τίποτα η Παιδεία, να είναι μόνο δημόσια και δωρεάν. Και πάλι οι ταξικοί φραγμοί δε θα καταργηθούν. Οπωσδήποτε θα δίνεται η δυνατότητα μεγαλύτερης πρόσβασης στις ανώτερες βαθμίδες, διότι υπάρχει και το περιεχόμενο της Παιδείας.

Αυτό λοιπόν που πάει να κάνει σήμερα το νομοσχέδιο, είναι ακριβώς να αντιστρέψει -αυτό που έχει πει ο υπουργός Παιδείας- τη σχέση ανάμεσα στα παιδιά που πηγαίνουν στο Γενικό Λύκειο και το ολοκληρώνουν και τα παιδιά που από τα 15 χρόνια θα ωθούνται στην κατάρτιση. Μια επαγγελματική κατάρτιση που πάλι θα έχει επικαλύψεις, δεξιότητες. Να μην τα επαναλάβω. Τα έχετε πει και πολλοί της αντιπολίτευσης αυτά, αλλά κατά κάποιο τρόπο σαν προϊόν μιας "μερκελικής" πολιτικής, "τροϊκανής" αντίληψης κλπ.

Ποτέ δε βοήθησε ούτε ο "αντιθατσερισμός", ούτε ο "αντιριγκανισμός", ούτε ο "αντιμερκελισμός". Αυτά είναι συνυφασμένα με το ίδιο το σύστημα. Αλίμονο αν το σύστημα παράγει ανθρώπους χειραφετημένους μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία. Αλλο η ταξική πάλη τι παράγει, άλλο οι διαδηλώσεις στο δρόμο τι παράγουν. Με συγχωρείτε, θα τα ανατρέψετε όλα λέει, όταν έρθετε στην κυβέρνηση... Το "ρετιρέ" της πολυκατοικίας της Παιδείας μπορεί να ξαναχτίσετε και την πρόσοψη. Δε θα είναι Παιδεία υποταγμένη στην καπιταλιστική οικονομία; Πού θα είναι; Στη γνώση ως αυτοσκοπό;

Παιδεία δύο ταχυτήτων

Εδώ ακούστηκε, και χτες και σήμερα, ότι στην Ευρώπη υπάρχουν άλλες εξελίξεις... Δεν υπάρχουν καθόλου άλλες εξελίξεις. Υπάρχει η Παιδεία των δύο ταχυτήτων. Φτιάχνουν και επιστήμονες πάρα πολύ καλούς. Και είναι εξαίρεση ένα παιδί από την εργατική οικογένεια να φτάσει στις ανώτερες βαθμίδες. Μπορεί να φτάσει, κι αν ξεπουλήσει και την ψυχή του μπορεί να γίνει και υπουργός ή να γίνει και σύμβουλος μεγάλων επιχειρήσεων. Και βεβαίως και εδώ στην Ελλάδα και παντού παράγονται και πάρα πολλοί καλοί επιστήμονες. Το νομοσχέδιο αφορά τα παιδιά της εργατικής, της λαϊκής οικογένειας, τη μάζα.

Εξαιρέσεις πάντα θα υπάρχουν. Στη Γερμανία, η επαγγελματική ειδίκευση, η στροφή προς την επαγγελματική κατάρτιση, άρχιζε από την ηλικία των 10 χρόνων. Μάλιστα, παρενέβη η Ευρωπαϊκή Ενωση στη Γερμανία και της είπε ότι αυτό πρέπει να γίνεται στα 15 χρόνια. Αυτή είναι η τομή που έχει ξεκινήσει στην Ευρώπη εδώ και αρκετά χρόνια... Ολα αυτά, μπορεί και να μην έχουν άμεσα αποτελέσματα. Και τα μεταπτυχιακά, δηλαδή, θα αυξάνονται στην Ελλάδα και τα διδακτορικά και η αμάθεια, όλα αυτά θα πηγαίνουν παράλληλα.

Και υψηλού επιπέδου επιστήμονες θα έχουμε και μάζα αγράμματων, φτηνού και χειραγωγημένου εργατικού δυναμικού θα έχουμε. Αυτή είναι η επιδίωξη. Μπορεί και να μη γίνει έτσι αν ο λαός αποφασίσει να κάνει αυτό που πρέπει και τον συμφέρει να κάνει.

Απ' αυτή την άποψη, εγώ θα σας πω ορισμένα πράγματα. Διεκδικούμε και πράγματα τα οποία δεν αλλάζουν τον ταξικό χαρακτήρα της Παιδείας. Γιατί κύριε υπουργέ θεωρείται αναχρονισμός ή πολύ μπροστά το υποχρεωτικό 12χρονο ενιαίο σχολείο; Μιλάμε τώρα για το αν το Λύκειο αυτονομείται από το Πανεπιστήμιο; Εμείς μιλάμε για την αυτοτέλεια της ενιαίας 12χρονης Παιδείας, της υποχρεωτικής.

Ξέρετε πού θα πάμε τώρα; Από τη στιγμή που υποχρεωτικό είναι το 9χρονο, η κυβέρνηση θα κάνει μια λειψή επιδότηση για την 9χρονη υποχρεωτική Εκπαίδευση και από εκεί και πέρα ανάλογα αν υπάρχουν πλεονάσματα ή όχι -πώς τα λένε, πλεονασματικός προϋπολογισμός δεν ξέρω τι-, θα δίνονται και μερικά ψίχουλα. Και το Λύκειο, και με τη βοήθεια του "Καλλικράτη", θα οδηγηθεί στις πλάτες των γονιών. Δεν θα φύγουν άμεσα όλα τα παιδιά, να σταματήσουν το Λύκειο και να πάνε στα ΙΕΚ και εκείνα και τα άλλα και από τα 15 να μπουν στην επαγγελματική κατάρτιση, γιατί υπάρχει και η οικογένεια που θα σπρώξει. Αλλά μέχρι πόσο θα σπρώχνει η οικογένεια; Ενα είναι αυτό. Στα 15 χρόνια επαγγελματική κατάρτιση, αλλά και κάποιοι θα προχωράνε στα διδακτορικά, δεν υπάρχει θέμα, αυτή είναι η ταξικότητα της Παιδείας.

Γενίκευση της μαθητείας

Δεύτερον και το πιο φοβερό που γίνεται με αυτό το νομοσχέδιο: Η διαδικασία της μαθητείας ήταν στις σχολές του ΟΑΕΔ και τώρα γενικεύεται. Και να σας πω, είχα παρακολουθήσει, είχα διαβάσει όλο το υλικό του διαλόγου, όταν υπουργός Παιδείας ήταν η κυρία Γιαννάκου. Ξέρετε τι λεγόταν εκεί; Και λεγόταν μέσα κι από συνδικαλιστικούς φορείς. Οτι η διαδικασία της κατάρτισης και της μάθησης πρέπει να γίνεται αποκλειστικά μέσα στη βιομηχανία. Τότε δεν υπήρχε τέτοια κρίση, και μάλιστα έμπαινε το ερώτημα: Ποιος μπορεί να διδάξει τον μαθητευόμενο; Ενας που έχει δουλέψει 20 χρόνια σε μια βιομηχανία ή ένας που έχει βγάλει το Πολυτεχνείο ή το Πανεπιστήμιο. Καταλαβαίνετε τώρα πού πάμε;

Αυτά υπάρχουν σαν υλικά. Βεβαίως δεν υιοθετούνται όλα, αλλά δεν πάνε και χαμένα, κάποια στιγμή υιοθετούνται. Επομένως, αυτός είναι ο στόχος και ακριβώς φαίνεται από τον εξής λόγο, ότι γενικεύεται ο θεσμός της μαθητείας. Φτηνό εργατικό δυναμικό στις βιομηχανίες. Και δεύτερον, αυτά τα παιδιά που θα καταφέρουν, αφού περάσουν χίλιες εξετάσεις και αφού γονατίσουν οι γονείς τους να τους εξασφαλίσουν φροντιστήρια, αυτά που θα πάνε από την επαγγελματική κατάρτιση στα ΤΕΙ, πρέπει να περάσουν για να πάρουν πιστοποίηση -που τη δίνουν ιδιωτικοί φορείς- 12μηνη μαθητεία μέσα στους τόπους δουλειάς...

Εμείς λέμε το πτυχίο δίνει την ειδικότητα και η ειδικότητα το δικαίωμα για δουλειά. Γιατί μέσα στον καπιταλισμό δεν υπάρχει 100%, αλλά εν πάση περιπτώσει έχεις ένα πτυχίο και έχεις το δικαίωμα να ζητήσεις δουλειά, όχι να περάσεις από 40 κύματα... Αυτό λοιπόν κάνει το νομοσχέδιο: Γενίκευση της μαθητείας και στροφή των παιδιών, όχι όλων, ενός σημαντικού μέρους, από τα 15 χρόνια στην κατάρτιση. Γιατί σήμερα και η βιομηχανία και η αγροτική παραγωγή, δε χρειάζονται τόση ζωντανή εργασία, όση ήθελαν πριν.

Επομένως, στην Ελλάδα γίνεται ό,τι γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη. Μόνο που γίνεται με καθυστέρηση και μην εξωραΐζετε κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ την ΕΕ. Την εξωραΐζετε, πόσα ακούμε; Εδώ δεν έχουν επιστήμονες στην Ευρώπη και παίρνουν από την Ινδία, παίρνουν από την Ελλάδα... Κι εκεί υπήρχε -σε άλλο επίπεδο προβλημάτων- έλλειψη ειδικοτήτων. Στην Αυστραλία δεν έχουν οικοδόμους και παίρνουν από την Ελλάδα. Αυτό είναι σύμπτωμα της καπιταλιστικής οικονομίας, που είναι σύμφυτη και με την αναρχία, με την έλλειψη δυνατότητας προγραμματισμού.

Ο λαός να ανατρέψει αυτή την πορεία

Εμείς διεκδικούμε: Δωρεάν υποχρεωτική Παιδεία. 12χρονο σχολείο. Πτυχίο που δίνει την ειδίκευση, το απολυτήριο Λυκείου, έστω θεωρητικά, γιατί στην πράξη το να βρεις δουλειά είναι μια άλλη ιστορία. Οι εξετάσεις να είναι ενδοσχολικές. Και τέλος, να μην περάσει αυτό που περνάει στα Πανεπιστήμια, να βάζουν συντελεστές και να καθορίζουν και τα Πανεπιστήμια τους συντελεστές βαρύτητας για τις εισαγωγικές εξετάσεις. Αυτό πια κι αν είναι ταξικός πέλεκυς. Θα έχουμε 40 ταχυτήτων Πανεπιστήμια. Τώρα έχουμε βεβαίως και ΤΕΙ, αλλά αυτό θα πολλαπλασιαστεί. Από πολλές μεριές φαίνεται ο στόχος αυτού του νομοσχεδίου. Οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις τώρα θα έρχονται απανωτές και ελπίζω ο λαός να ανατρέψει αυτή την πορεία».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ